AMD onthult Radeon RX 7900-gpu's met vanafprijs van 899 dollar
PU.nl
Nieuws

AMD onthult Radeon RX 7900-gpu's met vanafprijs van 899 dollar

AMD trapt de RDNA 3-generatie af met een twee videokaarten: de Radeon RX 7900 XTX en de RX 7900 XT, voor respectievelijk 899 en 999 dollar.

De Radeon RX 7900 XTX vormt voorlopig het vlaggenschip voor de RDNA 3-serie, draaiende op de nieuwe Navi 31-gpu op vol vermogen: 12.228 streamprocessoren, geklokt op 2.300 MHz. Het zwaarste XTX-model wordt gepaard met 24 GB aan GDDR6-geheugen, over een 384-bit geheugenbus (960 GB/s bandbreedte).

AMD meent dat de RX 7900 XTX tot 70 procent meer 4k-prestaties biedt dan de RX 6950 XT, een revisie van het zwaarste RDNA 2-aanbod. Dat terwijl het maximale wattage van de videokaart zich beperkt tot 355 watt. 

Een vlaggenschip op 355 watt verbruikt inderdaad "meer dan RDNA 2", zoals AMD eerder al door liet schemeren, maar het is alsnog minder dan het zwaarste model van Nvidia: de RTX 4090, met een maximaal wattage van 450 watt. Ook draaien AMD's nieuwe videokaarten, zoals beloofd, op twee 8-pins connector — niet de momenteel omstreden nieuwe 16-pins stroomvoorziening (12VHPWR). Datzelfde geldt voor de tweede RDNA 3-kaart in het aanbod.

©GMRimport

Naast de RX 7900 XTX verschijnt direct een ietwat lichtere kaart, op dezelfde Navi 31-gpu. De Radeon RX 7900 XT bevat 10.752 streamprocessoren (op 2.000 MHz) en wordt gepaard met 20 GB aan GDDR6-geheugen. Ook deze modules worden op 20 Gbps geklokt, wat in combinatie met de 320-bit geheugenbus goed is voor bandbreedtes tot 800 GB/s.

De RX 7900 XT is als lichter uitgerust model ook iets zuiniger, met maximale wattages tot en met 300 watt. Ook deze kaart wordt steevast uitgerust met 8-pins stroomconnectoren.

Zowel de RX 7900 XTX (999 dollar) als de RX 7900 XT (899 dollar) moeten 13 december aanstaande officieel verschijnen. 

©GMRimport

Globaal genomen zou de RDNA 3-generatie (gebakken op TSMC's 5 nm procedé) tot 54 procent beter presteren dan RDNA 2 (7 nm / 6 nm), te danken aan 65 procent meer halfgeleiders op hetzelfde oppervlak. Hoewel relatieve prestaties tegenover de eigen architecturen veelvuldig getoond werden, deed AMD gedurende het

Watch on YouTube

geen claims over de prestatieverhouding tegenover Nvidia's huidige aanbod.

Wel gooit AMD nog een milde sneer naar de concurrent, met het oog op de video-uitvoer van de nieuwe kaarten. Zoals eerder al uitlekte, zijn AMD's eerste Navi 31-gpu's de eerste kaarten die DisplayPort 2.1-connectoren integreren (tot 8k-resolutie op 165 hertz). Nvidia houdt voor diens RTX 40-generatie nog vast aan DisplayPort 1.4 (8k op 60 hertz), op grond van een "voorlopig gebrekkig aanbod" aan überhaupt DisplayPort 2.0-monitoren voor gamers.

Gedurende de presentatie werd ook de derde generatie van FidelityFX Super Resolution (FSR 3.0) kortstondig aangekondigd, welke ergens begin volgend jaar moet aftrappen als verbeterde, open-source upscalingtechnologie.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!