AMD geeft toe dat RDNA 3 meer stroom zal verbruiken
Gamer.nl
Nieuws

AMD geeft toe dat RDNA 3 meer stroom zal verbruiken

Sam Naffziger, een vicevoorzitter van AMD, heeft toegezegd dat RDNA 3-gpu's (Radeon 7000) meer zullen verbruiken dan voorgaande architecturen deden.

Naffziger sprak zich over de kwestie uit in gesprek met Tom's Hardware. AMD claimde eerder nog dat RDNA 3 (op 5 nm) meer dan 50 procent efficiënter omgaat met stroom dan RDNA 2 (7 nm / 6 nm). Echter, als concurrent Nvidia de wattages significant opschaalt voor betere prestaties, dan moet AMD wel mee, aldus Naffziger. 

"De vraag naar gaming- en compute-prestaties versnelt alsmaar, terwijl de  [ontwikkeling van de] onderliggende chiptechonologie dramatisch vertraagt — en daarmee onze groeicurve. Dus de stroomvereisten blijven maar stijgen. We hebben een meerjaarsplan om efficiëntie te verhogen en die curve af te zwakken, maar de trend is er nu eenmaal", aldus Naffziger.

©GMRimport

©GMRimport

Hoewel de claim negatief tegenover de industriewijde trend in stroomverbruik staat, geeft Naffziger in ieder geval AMD nog een positieve draai in het grotere verhaal: 

"Het draait om de prestaties. Zelfs als onze ontwerpen een beter rendement bieden, hoeft dat niet te betekenen dat je de stroomvereisten evenredig met de concurrent op hoeft te schalen. Het ding is dat zij hun wattages veel hoger op moeten krikken dan wij."

De "zij" waar Naffziger over spreekt, duidt uiteraard op Nvidia. Hoewel het groene kamp nooit uitspraak heeft gedaan over mogelijk verhoogde stroomvereisten, wordt al langer verwacht dat de Ada Lovelave-generatie (RTX 40) significant meer zal vergen van voedingen. Van Nvidia's RTX 4090-vlaggenschip werd een TGP van een stevige 600 watt genoemd, eerdere claims spraken over maar liefst 850 watt. Met alle waarschijnlijkheid loopt dat bij AMD minder hoog op, al liggen de wattages dus wel hoger dan die van RDNA 2-producten. 

Naffziger deed helaas geen uitspraak over hoe de nieuwe Radeon 7000-kaarten aan hun stroom komen. Van Nvidia is reeds bekend dat RTX 40-kaarten overstappen op de 12+4-pins PCIe 5.0-connector; AMD houdt daarover de lippen nog stijf. Voor de chipgigant staan de eerste RDNA 3-kaarten, samen met de Zen 4-processoren, nog altijd op de planning voor 2022

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met acht procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met zes procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames
Gamer.nl
Nieuws

EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames

De samenwerking met WRC is voorbij

Electronic Arts en Codemasters stoppen met de ontwikkeling van rallygames, die tegenwoordig onder de naam EA Sports WRC worden uitgebracht.

Dat hebben de bedrijven aangekondigd. De samenwerking met de World Rally Championship is beëindigd en ontwikkelplannen voor eventuele toekomstige rallygames zijn dan ook "gepauzeerd".

Codemasters leverde in 1998 de rallygame Colin McRae Rally af, en heeft sindsdien meerdere delen in die reeks en de Dirty Rally-serie uitgebracht. In 2021 werd de ontwikkelaar overgenomen door Electronic Arts. De laatste game in de rallyserie is voor nu EA Sports WRC, dat in 2023 uitkwam. Afgelopen maart kwam nog een uitbreiding voor het spel uit.

Eerder deze week bleek al dat er ontslagen vielen bij Electronic Arts - volgens geruchten gaat het om zo'n vierhonderd werknemers, waaronder een gedeelte van Respawn Entertainment. Het is op moment van schrijven niet bekend of er bij Codemasters ontslagen vallen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!