AMD FidelityFX Super Resolution is vanaf nu te gebruiken
PU.nl
Nieuws

AMD FidelityFX Super Resolution is vanaf nu te gebruiken

AMD's slimme upscaletechniek is vanaf heden een feit. De vandaag verschenen href="https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-21-6-1" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Radeon Adrenalin 21.6.1-software</a> maakt FidelityFX Super Resolution (FSR) beschikbaar voor zeven verschillende games, met zeker twaalf nieuwe titels onderweg op korte termijn.

De launch line-up lekte vorige week al uit en blijkt nu geheel waarheidsgetrouw. FSR's grootste titels beperken zich vooralsnog tot Anno 1800 en Godfall, al liggen er grotere klappers in het verschiet. Van Resident Evil Village en Dota 2 tot Far Cry 6 — het aanbod hoeft niet lang schaars te blijven.

Onderstaande games zouden vanaf heden al FSR-upscaling moeten ondersteunen:

  • 22 Racing Series

  • Anno 1800

  • Evil Genius 2

  • Godfall

  • Kingshunt

  • Terminator Resistance

  • The Riftbreaker

Om FSR-upscaling in te schakelen, dienen er mogelijk wel extra updates geïnstalleerd te worden. De nieuwe Adrenalin-software stoomt Radeon-gpu's klaar voor de upscaletechniek, maar de spellen dienen het ook aan hun kant te activeren. AMD geeft op de officiële website al aan dat het niet verantwoordelijk is voor hoe stabiel FidelityFX Super Resolution draait op GeForce-kaarten.

Watch on YouTube

De titels die in de nabije toekomst FidelityFX Super Resolution moeten ondersteunen, zijn bij dezen ook bij naam genoemd. Voor veel titels is een specifieke tijdsindicatie nog onduidelijk, al zouden sommige games mogelijk direct met hun eigen lancering FSR kunnen ondersteunen.

  • Asterigos

  • Baldur's Gate 3

  • Dota 2

  • Edge of Eternity

  • Far Cry 6

  • Farming Simulator 22

  • Forspoken

  • Myst

  • Necromunda: Hired Gun

  • Resident Evil Village

  • Swordsman Remake

  • Vampire The Masquerade: Bloodhunt

Volgens AMD kan FidelityFX Super Resolution tot het dubbele aantal frames per seconde uitspuwen, wanneer het games naar 4k-resoluties opschaalt. De techniek komt met vier vaste presets: Performance, Balanced, Quality en Ultra Quality. Begin deze maand werden daar al demonstraties van gegeven, toen AMD de techniek uit de doeken deed op Computex 2021.

De gehele upscaletechniek is gebouwd op DirectX12, maar zou klaarblijkelijk relatief makkelijk te implementeren zijn voor spelontwikkelaars, ook op DirectX11 of de Vulkan API. FidelityFX Super Resolution valt onder AMD's eigen GPUOpen-initiatief, wat inhoudt dat de technologie zo open-source mogelijk moet blijven. In juli moet de broncode van FSR op datzelfde platform gepubliceerd worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!