AMD FidelityFX Super Resolution schaalt op vanaf 22 juni
PU.nl
Nieuws

AMD FidelityFX Super Resolution schaalt op vanaf 22 juni

Het heeft even mogen duren, maar AMD heeft eindelijk een definitief weerwoord op Nvidia's populaire DLSS 2.0-upscaling. Op 22 juni lanceert AMD een eigen FidelityFX Super Resolution, die het opschalen naar hogere resoluties makkelijker maakt voor je hardware.

De onthulling lag al langer in zicht, met in recente maanden tal van hardnekkige geruchten rondom AMD's eigen slimme upscaling. AMD deed de technologie uit de doeken gedurende een

Watch on YouTube

, bijgestaan door heldere voorbeelden.

In een game als Godfall trekt AMD's eigen Radeon RX 6800 XT op zijn allermooist en in 4k met circa 49 frames per seconde. Zet je echter FidelityFX Super Resolution (FSR) op de 'Ultra Quality' modus, dan stijgt de framerate naar 78 fps.

Watch on YouTube

FSR komt steevast met vier verschillende afstellingen: Ultra Quality, Quality, Balanced en Performance. AMD belooft in selecte spellen gemiddeld een verdubbeling van je framerate op 4k-resolutie, al betreft dat wel enkel de Performance-modus.

AMD wil de technologie ook toegankelijker houden dan Nvidia doet. Het concurrerende DLSS (2.0) werkt immers enkel op selecte gpu's uit Nvidia's Ampere en Turing-generatie. FidelityFX Super Resolution moet daarom werken op alle kaarten uit AMD's laatste drie generaties (inclusief de Vega-lijn) en alle Ryzen-processoren met geïntegreerde graphics.

©GMRimport

Daarnaast werkt FSR ook met gpu's van het groene kamp. Populaire Nvidia-kaarten die geen gebruik kunnen maken van DLSS, kunnen mogelijk wel beroep doen op AMD's alternatief.

 AMD gaf aan dat al meer dan tien studio's en engines de technologie in hun ontwikkeling meenemen. Daarbij werden geen voorbeelden genoemd, afgezien van Counterplay Games' Godfall. Gedurende deze generatie heeft AMD ook vaker nieuwe technologie getoond in samenwerking met Borderlands en Far Cry 6. Voor deze games ligt FSR-ondersteuning hoogstwaarschijnlijk ook in het verschiet.

Over het verloop van 2022 hoopt AMD de implementatie van FSR verder te verspreiden. Gamers kunnen nu al hun FSR-interesse voor specifieke games uiten via een enquête van AMD. Volgens eerdere geruchten zou AMD's technologie vele malen makkelijker te implementeren zijn dan Nvidia's DLSS.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!