AMD patenteert ‘Gaming Super Resolution’
PU.nl
Nieuws

AMD patenteert ‘Gaming Super Resolution’

Het bureau voor patentaanvragen en handelsmerken in de Verenigde Staten publiceerde vandaag AMD's verzoek omtrent 'Gaming Super Resolution'. Het document beschrijft een slimme manier om gameplaybeelden te verscherpen met behulp van bestaande hardware. Vermoedelijk is dit AMD's definitieve antwoord op de populaire DLSS-technologie van concurrent Nvidia.

De aanvraag op het patent werd in november 2019 ingediend, maar het USPTO gaf het document pas vandaag publiekelijk vrij. Eind 2020 kondigde AMD aan de veelgevraagde upsampling op te leveren als 'FidelityFX Super Resolution' (FSR), maar daarover bleef het vervolgens nog maandenlang stil. 

Het publiceren van de octrooiaanvraag komt niet geheel uit het niets. Eerder deze maand schemerde YouTuber

Watch on YouTube

 al door dat AMD's FSR-technologie in juni zou kunnen verschijnen. Volgens de AMD-ingewijde zouden veel spelontwikkelaars al langer toegang hebben tot het slimme algoritme van AMD. 

Watch on YouTube

In de patentaanvraag wordt ook gesproken over de preciezere werking van AMD's eigen resolutievergroter. De technologie maakt gebruik van zowel lineaire als non-lineaire upscaling en zou door allerlei verschillende processoren ingezet kunnen worden. AMD noemt daarbij niet per se de merkeigen gpu's, maar simpelweg "een processor" die beelden autonoom verscherpt. 

Naar al het schijnt, is de technologie niet eens exclusief voor AMD-apparaten. Dit lijkt overeen te komen met Coreteks' claims, die al hintte naar de mogelijkheid om FidelityFX Super Resolution op bijvoorbeeld non-RTX gpu's van Nvidia. Ook de PlayStation 5 en Xbox Series X/S zouden baat kunnen hebben bij de technologie, zeker gezien de chipsets van beide consoles draaien op AMD's eigen RDNA2-architectuur.

AMD heeft zelf nog geen publieke uitspraken gedaan over hun Super Resolution-technologie. Voorheen sprak Radeon-topman Scott Herkelman over een lancering "ergens dit jaar". Mocht de technologie inderdaad in juni verschijnen, dan horen we er mogelijk meer over gedurende Computex 2021 — van 1 juni tot 5 juni aanstaande. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!