RDNA 3-gpu's stappen niet over op PCIe 5.0-stroomkabels
PU.nl
Nieuws

RDNA 3-gpu's stappen niet over op PCIe 5.0-stroomkabels

AMD heeft de knoop definitief doorgehakt: de nieuwe RDNA 3-gpu's zullen geen gebruik maken van de momenteel omstreden PCIe 5.0-stroomkabels.

Het statement vanuit AMD komt kort na ophef in het ándere kamp. Marktleider Nvidia stapte als een van de eerste partijen over op PCIe 5.0-stroomconnectoren en -kabels (ook wel de 12VHPWR- of ATX 3.0-standaard), welke achteraf gezien minder veilig blijken dan gewenst. Sinds eergisteren duiken steeds vaker meldingen op van omgesmolten connectoren en verbrande videokaarten.

Terwijl die ophef nog altijd heter oploopt, deden hardware-ingewijden ondertussen een poging om AMD's kijk op de zaak te krijgen. Meerdere interne bronnen van Kyle Bennett verzekerden al snel dat Navi 31, AMD's vlaggenschip-gpu in de RDNA 3-generatie (Radeon RX 7000), expliciet niet over zou stappen op de 12VHPWR-aansluiting. 

Niet veel later haakte Scott Herkelman, vicevoorzitter en manager van AMD's Radeon-divisie, zelf aan om de knoop definitief door te hakken: "Zowel de [desktopvarianten van de] Radeon RX 6000-reeks als de volledig nieuwe RDNA 3-generatie zullen geen gebruik maken van de [12VHPWR-]stroomconnector.

De timing van Nvidia's verhitte flater komt voor AMD opvallend goed uit. Ondanks de vele geruchten en berichtgeving over het hogere verbruik van de RDNA 3-videokaarten bleef de potentiële overstap op de PCIe 5.0-voedingstandaard nog altijd een onzekerheid. Als er een uitgelezen moment bestond om expliciet niet mee te gaan met innovaties rondom hardware, dan was dat precies deze gelegenheid.

AMD kan dat positieve momentum nu ook goed gebruiken: aanstaande 3 november (vanaf 22:00 uur) onthult de chipgigant immers diens eerste RDNA 3-gpu's, hoogstwaarschijnlijk dus met de traditionele 8-pins stroomconnectoren en al. Het onthullingsevenement wordt live uitgezonden en is te volgen op onder meer het officiële

Watch on YouTube

.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!