AMD doet RDNA 3-gpu's uit de doeken op 3 november
PU.nl
Nieuws

AMD doet RDNA 3-gpu's uit de doeken op 3 november

AMD heeft aangekondigd op 3 november diens nieuwe RDNA 3-videokaarten (Radeon RX 7000) te onthullen.

Scott Herkelman, AMD's voorman voor het Radeon-merk, maakte de datum bekend op zijn persoonlijke Twitter. De tweet werd doorgeplaatst op onder andere het officiële AMD-account. Naast de datum voor het evenement werden niet veel details verstrekt, al zouden die wel binnenkort moeten volgen.

De aankondiging komt, hoogstwaarschijnlijk niet onbedoeld, kort na Nvidia's onthulling van de eerste RTX 40-kaarten. AMD wil met de Radeon RX 7000-gpu's direct concurreren met het nieuwe aanbod van Nvidia. Eerder sprak AMD zich al uit over het verschil in stroomrendement, waarbij geclaimd werd dat RDNA 3 inderdaad meer stroom verbruikt dan RDNA 2 (Radeon RX 6000), maar dat de toename alsnog kleiner uitvalt dan bij de concurrent.

Daarnaast is nog onzeker in hoeverre AMD overstapt op de nieuwe PCIe 5.0-interface, voor zowel de moederbordconnectie als de nieuwe 12VHPWR-stroomconnector (16 pins). Nvidia is al over op de nieuwe stroomkabels, maar lijkt nog vast te houden aan PCIe 4.0 voor dataoverdracht. AMD's introductie van X670E-moederborden (met PCIe 5.0-ondersteuning over het PCIe-slot) doen vermoeden dat AMD met RDNA 3 wél over zou kunnen schakelen op PCIe 5.0-interfaces.

RDNA 3 zal, net als de eerste Zen 4-cpu's, gebakken worden op een 5 nanometer procedé van TSMC. Deze generatie maakt Nvidia evenals gebruik van een soortgelijke node van dezelfde fabrikant. AMD wil diens nieuwe gpu's echter van een chiplet-ontwerp voorzien, waarbij meerdere geheugencontrollers los van de grafische processor opereren. 

De primaire rekencluster wordt evenals opgedeeld in nieuwe compute-werkgroepen en ook de Infinity Cache (geïntroduceerd met RDNA 2) zou geüpgraded worden. Volgens AMD vernieuwt en verbetert RDNA 3 de complete grafische pijplijn.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!