Thunderbolts filmreview - Een defibrillator voor het MCU
Gamer.nl
Films & series

Thunderbolts filmreview - Een defibrillator voor het MCU

In Thunderbolts slaan de underdogs de handen ineen. Met het kwakkelende Marvel Cinematic Universe zit de film zelf ook in een underdogpositie, maar wat blijkt? Het gaat hier niet om Avengers van de Aldi, maar een groep met een werkelijke hart en ziel. Tijn staat te springen van enthousiasme, want het is de schop onder de kont die het MCU al jaren nodig heeft.

Laten we eerlijk zijn: iedereen had het al een beetje opgegeven, toch? Het filmuniversum van Marvel is sinds Endgame is gepasseerd al een zooitje, met hier en daar een pareltje in de modder. De rode draad lijkt zoek, dus het is lastig om hype te voelen voor de aankomende Avengers-films, al helemaal aangezien de meest recente Captain America-film óók al de plank missloeg.

Het gaspitje van hoop

Met gematigde verwachtingen ging ik Thunderbolts in. De cast ziet er in ieder geval goed uit, met namen als Florence Pugh, David Harbour, Julia Louis-Dreyfus en Sebastian Stan. Toen zag ik dat de film geregisseerd werd door Jake Schreier, die onder andere afleveringen van het sterke eerste seizoen van Beef regisseerde, en m’n gematigde verwachtingen kregen een gevaarlijk waakvlammetje aan hoop.

Even later zag ik wie de film geschreven hebben: Eric Pearson, een welbekende MCU-script doctor, werkte samen met Joanna Calo, die geniaal schrijfwerk afleverde met haar werk aan BoJack Horseman, The Bear en Beef. De betrokkenheid van Pearson maakte me wat sceptisch - hij schreef Thor Ragnarok en Avengers: Infinity War, maar óók Black Widow. Toch werd het vlammetje alsmaar groter.

Tel daarbij op dat ik onze eigen Mol tegenkwam bij de persvoorstelling, aangezien hij de film voor een ander platform recenseert. Plotseling werd het gaspitje van hoop en hype aangedraaid, totdat het waakvlammetje veranderde in een heuse vlam. In de bios voor een MCU-film van goede schrijvers, met een dikke cast, met een vriend aan je zijde? Het lijkt wel 2016! Toen de Marvel-muziek door de speakers knalde, werden we even mee teruggenomen in de tijd - zou het dan toch?

Originaliteit? In het MCU!?

Ja, ik weet dat ik hier iets geks zeg: in het universum van Marvel wordt iedere gedurfde keuze het raam uit geworpen, omdat het simpel vermaak moet zijn, dat makkelijk verteerd wordt door het hele publiek. Misschien zag Marvel hun strategie eindelijk niet meer zitten, want Thunderbolts is het meest originele verhaal dat we in tijden in een Marvel-film hebben gezien.

De set-up is wat vaag; het is in ieder geval niet zo rechttoe rechtaan als ‘Team? Vijand, daar. Schiet!’ Daarom moet je eigenlijk met zo weinig mogelijk voorkennis aan deze film beginnen, want een deel van het genot zit ‘m in de manier waarop het verhaal zich ontvouwt.

Het centrale groepje antihelden ketst heerlijk op elkaar af. John Walkers irritante alfa-mannelijkheid - heerlijk gespeeld door Wyatt Russel - wordt lekker bekritiseerd door het cynisme van Yelena Belova, terwijl David Harbours vaderlijke enthousiasme aanstekelijk werkt.

Herkenbare duisternis

Binnen deze leuke groep doet Joanna Calo precies waar The Bear, Beef en BoJack Horseman ook in uitblinken: de humor gaat gepaard met een flinke dosis herkenbare negativiteit. De antihelden hebben zo hun kwellingen die je als kijker misschien ook wel kent. Door de imperfecte aspecten van de personages te omarmen worden ze véél menselijker, wat de film een kloppend hart geeft.

Daarmee doet Thunderbolts juist goed wat in Thor: Love & Thunder zo grandioos liet falen: humor en drama worden feilloos gecombineerd. In Love & Thunder slaat een terminaal zieke patiënt binnen enkele momenten om van het horen van haar diagnose, tot het maken van woordgrapjes.

Dat ga je in Thunderbolts niet zien. De humor en het drama bestaan naast elkaar, maar zitten elkaar zelden in de weg. Het drama is zelfs behoorlijk sterk: het scheelde niet veel, of ik had een traantje gelaten. Het is dat het een persvoorstelling was, anders had ik net zulke natte wangen gehad als bij bepaalde momenten uit The Last of Us.

De rode draad

Het grootste wonder dat Thunderbolts verricht is het terugvinden van de rode draad van het MCU. Al jaren is die zoek, en Kevin Feige heeft iedere steen omgekeerd om ‘m weer te vinden. Die beruchte rode draad bleef project na project maar uit, en het werd steeds lastiger om nog hype te creëren voor MCU-projecten.

Nou, hang de vlaggen maar uit: Thunderbolts lijkt eíndelijk weer een beetje richting aan het universum te geven. Voor het eerst in tijden voelt het als een coherent universum, omdat de film allerlei oude verhaallijntjes aan elkaar knoopt. De verhaallijn met Julia Louis-Dreyfus wordt al jaren opgezet en werpt eindelijk zijn vruchten af, en er wordt een acht jaar oude(!) post-credits scène ingelost.

Als ik iets op Thunderbolts moet aanmerken, dan is het dat de film niet alle superheldenclichés weet te vermijden. Maar als ik eerlijk ben kon dat me bij het kijken niet zo deren. Na de post-credits scènes zat ik als vanouds met Mol en z’n collega Job lekker enthousiast te speculeren over de toekomst van dit universum. En oh, dat voelt als thuiskomen!

Thunderbolts is vanaf 30 april te zien in de bioscoop.

Uitstekend
Conclusie

Thunderbolts is de beste MCU-film in jaren - al ligt die lat al zo ongeveer op de vloer. Het is een daadwerkelijk leuke blockbusterfilm met creatieve actie, sterke emotionele verhaallijnen, goede muziek en meer creativiteit dan je van het MCU verwacht. Het mooiste is dat er eindelijk weer een coherent verhaal lijkt te zijn!

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
      Gamer.nl
      Nieuws

      Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

      Gratis speelbaar op consoles en pc

      Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

      Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

      De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

      De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

      Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
      Gamer.nl
      Nieuws

      Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

      Verkrijgbaar via de Epic Games Store

      De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

      Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

      In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

      Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

      In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!