In Back to the PUture nemen we een kijkje in klassieke PU-magazines. Vandaag, twintig jaar geleden, nam menig Xbox-speler plaats achter een virtueel stuur in Forza Motorsport.
Op 3 mei 2005 werd dus een franchise geboren die nog tot op de dag vandaag relevant is. Het laatste deel in de Forza-reeks - Forza Horizon 5 - is ook het eerste deel dat op PlayStation-consoles te spelen is, waardoor nog meer spelers nu kennis kunnen maken met de rook die de virtuele uitlaten.
Dat begon met Forza Motorsport, een racing-game die door de ontwikkelaar Turn 10 Studios in elkaar werd gedraaid om te concurreren met de Gran Turismo-reeks van PlayStation. Kijkend naar het twaalftal opvolgers die Motorsport uit zijn gekomen, kunnen we wel stellen dat dit een succesvol idee is gebleken.
Voordat het spel in de schappen kwam te liggen hebben de ontwikkelaars wel ingrijpende revisies doorgevoerd. Turn 10 Studios-topman Dan Greenawalt vertelde in een interview met IGN dat de game oorspronkelijk een uitstekende simulator was, maar dat Forza Motorsport op het gebied van plezier nog wat steken liet vallen. Het spel werd dus wat bijgeschaafd om leuker te worden, en er werden elementen als het verzamelen van auto’s toegevoegd.
Forza Motorsport stond in nummer 138 van het magazine, waar Boris én J.J. hun bevindingen deelden. Wie van de twee het meest uit de ervaring heeft gehaald, lees je hieronder.