Bungie heeft de eerste details gedeeld over Sponsored Survival, een experimentele modus die tijdens de eerste week van Marathons tweede seizoen beschikbaar wordt.
In een blogpost op Bungie.net legt de studio uit hoe het werkt. Eén squad deployt op de nieuwe Night Marsh-map, zonder andere spelers. Alleen jij, je team en vijandige NPC’s. Je speelt met een vooraf bepaalde sponsored loadout en mag naar hartenlust de kaart afstruinen, UESC-bots afknallen en kennismaken met “nieuwe vijanden die in de schaduwen loeren.” Tot zover klinkt het als een welkome adempauze voor iedereen die Marathon normaal gesproken met bezwete handen speelt.

Maar Bungie zou Bungie niet zijn als dat het hele verhaal was. Na een bepaalde tijd beginnen Rooks de map binnen te druppelen. Dat zijn spelers die later in een match joinen zonder eigen inzet, wat betekent dat ze niets te verliezen hebben. De dreiging escaleert naarmate er meer binnenkomen, en je weet nooit of de Rook die net verscheen je vriend of je vijand is.
Het eindspel is waar het pas echt interessant wordt. Sponsored Survival heeft maar één extractiepunt en dat opent pas aan het einde van de achttien minuten durende timer. Iedereen, je squad én alle Rooks, wordt naar dezelfde plek geleid. Bungie stelt het als een keuze. Onderhandel je een tijdelijk bestand en loop je samen naar buiten, of draai je je wapen op de rest in het donker?

De cynicus in mij vermoedt dat de meeste matches eindigen met Rooks die de hele wedstrijd de tijd hadden om positie te kiezen en vervolgens toeslaan op spelers die net al het goede loot bij elkaar hebben gesprokkeld. Maar misschien is dat precies de spanning die het nodig heeft.
Wie Sponsored Survival wil uitproberen kan dat van 2 tot en met 9 juni, tijdens Marathons gratis week. Bungie heeft ook aangekondigd dat er in de tweede helft van seizoen 2 een volledige PvE-modus getest wordt. Voor een studio die nu volledig op Marathon draait, is het slim om spelers meer dan alleen PvP-stress te geven.