Consumentenorganisatie: 'Spelers worden gemanipuleerd met in-game geld'
PU.nl
Nieuws

Consumentenorganisatie: 'Spelers worden gemanipuleerd met in-game geld'

Games zouden in-game aankopen met echte bedragen moeten weergeven

De Europese consumentenorganisatie BEUC claimt dat gamebedrijven spelers manipuleren om meer geld uit te geven in games.

BEUC, dat staat voor Bureau Européen des Unions de Consommateurs, heeft een klacht ingediend bij de Europese Commissie en wordt daarbij gesteund door 22 lidorganisaties uit zeventien verschillende landen, waaronder de Nederlandse Consumentenbond. De klacht stelt dat bedrijven achter games zoals EA Sports FC, Fortnite, Clash of Clans en Minecraft consumenten - waaronder minderjarige spelers - manipuleren bij het besteden van geld in games.

Zo claimt BEUC dat gamers vaak niet de échte kosten van digitale items kunnen zien. Er zou te weinig transparantie zijn qua prijzen van premium in-game valuta , waardoor er vaak teveel zou worden gespendeerd tijdens het overzetten van echt geld naar in-game geld. Het probleem zou worden verergerd door in sommige gevallen alleen bundels beschikbaar te stellen met in-game valuta. Wat BEUC betreft moeten prijzen van aankopen in games voortaan altijd met echte valuta, zoals euro's, worden weergegeven.

Volgens BEUC zijn minderjarigen daarbij nog kwetsbaarder voor "deze manipulatieve tactieken". Europese kinderen zouden volgens data waar de organisatie toegang tot heeft gemiddeld 39 euro per maand aan in-game aankopen besteden. "Dit terwijl ze gelimiteerde financiële geletterdheid hebben en makkelijk verleid kunnen worden met virtuele valuta."

Daarnaast zouden de consumentenrechten van spelers worden geschonden. Zo krijgen spelers in veel gevallen geen garantie op in-game aankopen en kunnen ze ongebruikt in-game geld niet meer inleveren. Ook kunnen ontwikkelaars tussentijds de waarde van in-game valuta aanpassen, zonder spelers hierover te informeren. “Er zijn allerlei regels die gelden in het consumentenrecht voor aankopen," zegt de persvoorlichter van de Nederlandse Consumentenbond tegen Gamer.nl. "Als je iets koopt, niet met geld, maar met een ander soort valuta zoals bijvoorbeeld airmiles, dan gelden nog steeds de consumentenrechten."

"Gamers horen geen rekenmachine nodig te hebben elke keer wanneer ze een geïnformeerde beslissing willen maken over hoeveel ze willen spenderen", zo stelt Agustín Reyna, de director general van BEUC. "Het geld dat ze uitgeven moet in echte bedragen worden weergegeven en misleidende praktijken moeten een halt worden toegeroepen. Premium in-game valuta misleidt expres consumenten en weegt zwaar op kinderen. Bedrijven zijn op de hoogte van de kwetsbaarheid van kinderen en gebruiken trucs om hen te verleiden meer uit te geven."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Enhanced Edition' van Stalker: Legends of the Zone Trilogy op komst
PU.nl
Nieuws

'Enhanced Edition' van Stalker: Legends of the Zone Trilogy op komst

Vanaf 20 mei verkrijgbaar voor PS5, Xbox Series-consoles en pc

GSC Game World komt met een zogeheten 'Enhanced Edition' van het vorig jaar uitgekomen Stalker: Legends of the Zone Trilogy.

Het gaat om remasters van de drie games in de collectie voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. In de op 20 mei uitkomende Enhanced Edition krijgen de aanwezige games betere belichtingen en reflecties, opgeschaalde texctures en een mooiere lucht en water. Ook de filmpjes zien er beter uit. Daarbij kan men zowel op pc als consoles mods gebruiken.

Verder kunnen PS5-, PS5 Pro- en Series X-spelers kiezen tussen Quality- (4K en 30 fps), Balanced- (opgeschaalde 4K en 40 fps), Performance- (opgeschaalde 4K en 50 fps) en Ultra Performance-modi (opgeschaalde 2K en 120 fps). Consolespelers kunnen ook muis en toetsenbord gebruiken en de pc-versie is geschikt gemaakt voor Steam Deck.

Mensen die de oorspronkelijke versie van Legens of the Zone al hebben aangeschaft ontvangen alle verbeteringen van de Enhanced Edition gratis. Op pc kunnen de oorspronkelijke versies van de games samen met de verbeteringen aangeschaft worden.

Stalker: Legends of the Zone Trilogy kwam in maart 2024 uit op PlayStation en Xbox (en later in het jaar ook op Switch), en bevat Stalker: Shadow of Chernobyl, Stalker: Clear Sky en Stalker: Call of Pripyat - oftewel alle Stalker-games behalve het eind vorig jaar verschenen Heart of Chornobyl. De Stalker-games brengen spelers naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Reclame-abonnement van Netflix wordt steeds populairder
PU.nl
Nieuws

Reclame-abonnement van Netflix wordt steeds populairder

Wereldwijd zijn er inmiddels 94 miljoen abonnees

Het Netflix-abonnement waarbij mensen voor een iets lagere prijs advertenties te zien krijgen, blijkt steeds populairder te worden. Er zijn wereldwijd inmiddels 94 miljoen abonnees van dit specifieke abonnement.

Dat is een verdubbeling ten opzichte van een jaar geleden, toen er nog zo'n 40 miljoen abonnees van het reclame-abonnement waren. Afgelopen november stond de teller al op 70 miljoen abonnees.

Netflix laat dan ook weten aan nieuwe reclamesoorten te werken. Zo moeten er bijvoorbeeld halverwege een film of serie interactieve reclames getoond worden, en kunnen er ook advertenties worden getoond wanneer een programma wordt gepauzeerd. Deze nieuwe reclametypes moeten uiterlijk eind volgend jaar uitgerold worden.

In Nederland en België is op moment van schrijven nog geen Netflix-abonnement met reclames beschikbaar, maar gezien de groeiende populariteit lijkt het een kwestie van tijd voordat het ook hier beschikbaar komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!