Grand Theft Auto: Vice City oorspronkelijk bedoeld als 'missiepakket' voor GTA3
PU.nl
Nieuws

Grand Theft Auto: Vice City oorspronkelijk bedoeld als 'missiepakket' voor GTA3

Er zat maar een jaar tussen de release van de twee games

Grand Theft Auto: Vice City was in eerste instantie bedoeld als "missiepakket" voor Grand Theft Auto 3.

Dat heeft Obbe Vermeij, de voormalige technical director van Rockstar North, laten weten op zijn blog. "Het moest eigenlijk een missiepakket worden voor GTA3." Volgens hem werd na zes maanden ontwikkeling besloten er een losstaande game van te maken.

Grand Theft Auto 3 kwam in oktober 2001 uit, en Vice City verscheen een jaar later. Die korte ontwikkeltijd was mogelijk omdat veel van de code uit GTA3 opnieuw gebruikt werd voor Vice City, zo legt Vermeij uit. "We gebruiken een tijdlang de basiscode (uit GTA3) totdat de programmeurs veranderingen konden aanbrengen in de code."

Vermeij vertelt ook dat het succes van Grand Theft Auto 3 er voor zorgde dat de ontwikkeling van Vice City stressvoller was - er was immers meer druk om hetzelfde niveau te behalen. Daarnaast was de deadline van een jaar ook stressvoller, en moest er datzelfde jaar ook een pc-versie van Grand Theft Auto 3 gemaakt worden.

Het succes zorgde er echter ook voor dat ontwikkelaars alles op alles zetten om een kwaliteitsproduct af te leveren. "Iedereen draaide puur op adrenaline, maar het werd duidelijk dat we meer tijd nodig hadden voor de volgende game." Grand Theft Auto: San Andreas kwam dan ook twee jaar later uit, in oktober 2004.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bekijk een close-up video van de Switch 2 GameCube-controller
PU.nl
Nieuws

Bekijk een close-up video van de Switch 2 GameCube-controller

Kan nu besteld worden via Nintendo's webshop

Nintendo heeft onlangs via de Nintendo Today-app een video gedeeld waarin de GameCube-controller voor de Nintendo Switch 2 te zien is.

In de korte video zien we hoe de controller wordt vastgehouden. Daarbij zijn ook de nieuwe knoppen te zien: de C-knop om GameChat te gebruiken en een ZL-knop voor de linkertrigger. Daarbij is de controller draadloos. De GameCube-controller kan via Nintendo's online winkel worden besteld en kost 69,99 euro.

Toen de nieuwe GameCube-controller tegelijk met de Switch 2 onthuld werd, ontstond er al snel verwarring. Er werd namelijk een tekst op Nintendo's website gevonden waarop viel te lezen dat de controller alleen voor de GameCube-games die via Nintendo Switch Online speelbaar zijn gebruikt kon worden, en dus niet bijvoorbeeld voor Switch 2-games. Nintendo heeft dit inmiddels echter opgehelderd: de nieuwe GameCube-controller kan wél voor diverse Switch 2-games gebruikt worden.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cyberpunk 2077-vervolg bevat een tweede stad
PU.nl
Nieuws

Cyberpunk 2077-vervolg bevat een tweede stad

Vergelijkbaar met een 'Chicago waarin het mis is gegaan'

Naast Night City kunnen spelers van het aankomende vervolg op Cyberpunk 2077 ook een tweede stad bezoeken, dat wordt beschreven als een "Chicago waarin het mis is gegaan".

Dat onthulde R. Talsorian Games-oprichter Mike Pondsmith, de bedenker van Cyberpunk, op Digital Dragons 2025. Hij werd gevraagd naar 'Project Orion', het Cyberpunk 2077-vervolg waar CD Projekt Red aan werkt.

Pondsmith gaf toe dat hij niet zoveel betrokken is bij de ontwikkeling van het vervolg als bij het origineel, maar dat hij de geboekte progressie wel volgt. Hij gaf daarbij aan dat spelers straks een nieuwe stad kunnen bezoeken. "Ik vertel je niet meer dan dat, maar er is een nieuwe stad die we bezoeken. Night City is er ook nog. Ik weet nog dat ik het zag en begreep waar ze voor gingen, en het werkt echt goed. Het voelt niet als Blade Runner, maar als een stad als Chicago waarin het mis is gegaan."

Verdere details over het Cyberpunk 2077-vervolg zijn er nog niet, al bleek eerder dat CD Projekt Red erg realistische voorbijgangers in de game wil zien te krijgen. Duidelijk is ook dat de nieuwe studio van de ontwikkelaar gesitueerd in Boston aan het spel werkt. Dat moet er voor zorgen dat de game "authentiek Amerikaans aanvoelt".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!