Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo verwacht in eerste jaar 15 miljoen Switch 2-exemplaren te verkopen
Gamer.nl
Nieuws

Nintendo verwacht in eerste jaar 15 miljoen Switch 2-exemplaren te verkopen

Dat zou de console de snelst verkopende spelcomputer tot dusver maken

Nintendo verwacht dat er wereldwijd 15 miljoen exemplaren van de Nintendo Switch 2 worden verkocht gedurende het eerste fiscale jaar. Dat zou van de Switch 2 de snelst verkopende spelcomputer ooit maken.

Dat sprak het bedrijf uit tijdens het bekendmaken van diens fiscale jaarcijfers. De Switch 2 komt op 5 juni uit, en Nintendo verwacht dus dat er tot en met maart 2026 15 miljoen Switch 2-consoles worden verkocht en 45 miljoen games.

Ter vergelijking: van de eerste Switch werden er in het eerste releasejaar 11 miljoen exemplaren verkocht (en die console kwam ook nog eens eerder in het jaar uit), en van de PlayStation 4 en PlayStation 5 elk ongeveer 7,5 miljoen exemplaren. Die consoles verschenen echter wel later in het jaar.

Nintendo liet daarnaast weten dat het in het afgelopen fiscale kwartaal 1,26 miljoen exemplaren van de Switch heeft verkocht. Er zijn in totaal 152,12 miljoen exemplaren van de console over de toonbank gegaan. Daarmee komt de hybride console in de buurt van de totale verkoopcijfers van de bestverkochte spelcomputer ooit - de Nintendo DS (met 154 miljoen exemplaren).

Dit zijn de tien bestverkochte Switch-games:

  • Mario Kart 8 Deluxe – 68,20 miljoen

  • Animal Crossing: New Horizons – 47,82 miljoen

  • Super Smash Bros. Ultimate – 36,24 miljoen

  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild – 32,81 miljoen

  • Super Mario Odyssey – 29,28 miljoen

  • Pokemon Scarlet / Pokemon Violet – 26,79 miljoen

  • Pokemon Sword / Pokemon Shield – 26,72 miljoen

  • The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom – 21,73 miljoen

  • Super Mario Party – 21,16 miljoen

  • New Super Mario Bros. U Deluxe – 18,25 miljoen

Nintendo heeft ook de totale verkoopcijfers van de volgende games bekendgemaakt:

  • Nintendo Switch Sports – 16,27 miljoen

  • Mario Party Superstars – 14 miljoen

  • Super Mario Party Jamboree – 7,48 miljoen

  • The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom – 4,09 miljoen

  • Paper Mario: The Thousand-Year Door (2024) – 2,10 miljoen

  • Mario & Luigi: Brothership – 1,97 miljoen

  • Luigi’s Mansion 2 HD – 1,88 miljoen

  • Donkey Kong Country Returns HD – 1,27 million miljoen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
FTC verliest hoger beroep tegen Microsoft rondom Activision-overname
Gamer.nl
Nieuws

FTC verliest hoger beroep tegen Microsoft rondom Activision-overname

De Amerikaanse waakhond ging in 2023 in hoger beroep

De Amerikaanse Federal Trade Commission heeft een hoger beroep verloren versus Microsoft omtrent de overname van Activision Blizzard door laatstgenoemde bedrijf.

De Federal Trade Commission wilde de overname van Call of Duty-uitgever Activision Blizzard door Microsoft blokkeren via een rechtszaak. Rechter Jacqueline Scott Corley besloot in 2023 echter dat de overname door mocht gaan. In andere landen en regio kreeg Microsoft toestemming van waakhonden, waardoor het bedrijf achter Call of Duty uiteindelijk onderdeel van Microsoft werd. In de loop van 2023 kondigde de FTC aan het hier niet bij te laten en in hoger beroep te gaan.

Bijna anderhalf jaar later is door de Circuit Court of Appeals besloten dat de eerdere uitspraak intact blijft, omdat "de correcte wettelijke regels" zijn toegepast en de FTC onvoldoende bewijs heeft geleverd dat de overname van Activision concurrentie binnen de game-industrie zou schaden. FTC zou hier alleen nog tegenin kunnen gaan door de Supreme Court er van te overtuigen dat deze uitspraak ongeldig gemaakt moet worden. Gezien de huidige situatie binnen de Verenigde Staten - waarbij president Donald Trump een nieuwe voorzitter van de FTC heeft benoemd - is het echter onwaarschijnlijk dat de FTC hier nog werk van maakt.

De overname van Activision Blizzard door Microsoft heeft laatstgenoemde bedrijf in ieder geval geen windeieren gelegd. Uit fiscale cijfers blijkt dat de omzet die de Xbox-tak van het bedrijf genereerd aanzienlijk is gegroeid is ten opzichte van voorheen, en dat komt voor een groot deel door de content van Activision Blizzard. Microsoft heeft zich daarbij aan zijn woord gehouden om Call of Duty op meerdere systemen beschikbaar te blijven stellen. Sterker nog: het bedrijf heeft diverse games die voorheen exclusief op Xbox beschikbaar waren ook naar andere platforms gebracht.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!