Warner Bros. wil van grootste franchises live-service games maken
Gamer.nl
Nieuws

Warner Bros. wil van grootste franchises live-service games maken

'We willen voor langere tijd en op hogere niveaus betrokkenheid en inkomsten genereren'

Warner Bros. geeft aan dat het van diens grootste franchises live-service games wil maken.

Dat liet David Zaslav, de CEO van Warner Bros. Discovery, weten gedurende een gesprek met investeerders naar aanleiding van de publicatie van de kwartaalcijfers van het bedrijf (via Seeking Alpha).

Volgens Zaslav wil het bedrijf franchises als Harry Potter, Game of Thrones, DC (met name Batman) en Mortal Kombat uiteindelijk omvormen tot live-service games. "Onze focus is het transformeren van onze grootste franchises, waar voornamelijk elke drie, vier jaar nieuwe games van uitkomen op consoles en pc, naar producten waar constant gameplay voor beschikbaar komt via live-services, multiplatform releases en free-to-play-uitbreidingen. Het doel is dat spelers meer tijd op meer platforms spenderen."

Hij vervolgt: "Uiteindelijk willen we voor langere tijd en op hogere niveaus betrokkenheid en inkomsten genereren. We hebben specifieke mogelijkheden en zien significante kansen om na de release van games meer omzet te genereren."

Warner Bros. heeft dankzij gamereleases als Mortal Kombat 1 en Hogwarts Legacy tot nu toe een succesvol boekjaar. Van eerstgenoemde game zijn inmiddels meer dan drie miljoen exemplaren verkocht. Deze spellen - met name vooral Hogwarts Legacy - draaien echter vooral om directe verkoop en zijn niet zozeer een aanhoudende inkomstenstroom zoals bij live-service games wel het geval is. Uitgekomen games als Mortal Kombat: Onslaught en aankomende releases als Multiversus en Suicide Squad: Kill the Justice League passen beter bij het live-service plaatje.

De live-service markt is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden binnen de game-industrie. Franchises als Fortnite, EA Sports FC (voorheen Fifa), Call of Duty (Warzone), Sea of Thieves, Destiny en Apex Legends houden gamers maanden- of zelfs jarenlang vast, vaak in combinatie met microtransacties of battle passes die een blijvende stroom aan inkomsten genereren. Ook Sony wil zich in deze markt mengen, zo blijkt uit de aankoop van studio's als Bungie en Haven Studios. Het bedrijfliet eerder al weten twaalf live service-games in ontwikkeling te hebben. Eerder vandaag bleek dat zes van de twaalf games uitgesteld zijn tot na maart 2026.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met 8 procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met 6 procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!