Analyse: De PlayStation 5-onthulling was een prettige eerste kennismaking
Gamer.nl
Nieuws

Analyse: De PlayStation 5-onthulling was een prettige eerste kennismaking

Gisteravond onthulde Sony eindelijk de PlayStation 5 en een redelijk aantal games die voor de console op de planning staan. De kennismaking ging erin als zoete koek – mede dankzij het brede aanbod aan games – maar liet kijkers tegelijk met veel vragen achter.

Na een wat knullige opening – Grand Theft Auto 5 komt naar de PlayStation 5, big whoop – strooide Sony met de ene na de andere aankondiging. Over een aantal grote namen ging op voorhand al geruchten. Toch was het fijn om veel van deze games, waaronder Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, de Demon’s Souls-remake, Ratchet & Clank: Rift Apart, Gran Turismo 7, Resident Evil: Village en Horizon: Forbidden West, bevestigd te zien. Daarbij wist Sony het tempo er goed in te houden: AAA-games werden afgewisseld met indies, en een horrorgame werd opgevolgd door een kleurrijk platformspel. Een grote klacht die tijdens de onthulling van de eerste Xbox Series X-games gehoord werd – te veel duistere horrorgames – was hier in ieder geval niet van toepassing.

©GMRimport

Het belang van de SSD-schijf

Grafisch maakten vooral de grotere releases behoorlijk indruk, zeker wanneer je de afzonderlijke trailers in 4K terugkijkt (de presentatie zelf was alleen in 1080p en 30fps te zien). Toch waren de korte trailers niet afdoende om kijkers écht een goed beeld te geven van wat we tijdens de volgende generatie kunnen verwachten. Dat heeft ook te maken met de manier waarop de presentatie in elkaar stak: trailers volgden elkaar snel op en tussendoor legden ontwikkelaars niet of nauwelijks uit hoe bepaalde features van de PS5 een verschil in gameplay en graphics gaan maken.

Wat dat betreft geeft de nieuwe Ratchet & Clank het duidelijkste voorbeeld van de snelle SSD-schijven in de next-gen consoles: het vrolijke platformduo springt vliegensvlug door allerlei portalen die je in een oogwenk in een compleet nieuwe spelwereld plaatsen. Ratchet & Clank: Rift Apart was een van de weinige games die een extra gameplaysegment toebedeeld kreeg, dus wellicht dat andere spellen een soortgelijke indruk kunnen maken wanneer er meer beelden verschijnen. Dat soort features kunnen de volgende generatie echt een stap boven de huidige zetten. Meer van dit, alsjeblieft!

©GMRimport

Indies

Ook indrukwekkend was de manier waarop Sony ruimschoots aandacht gaf aan games van onafhankelijke ontwikkelaars. Sterker nog: spellen als BugSnax, Kena: Bridge of the Spirits, Stray en Goodbye Volcano High zorgden voor nog meer variatie in zowel graphics als settings. Hoewel dat de presentatie ten goede kwam, staan we er ook sceptisch tegenover: voor de PlayStation 4-lancering vulde Sony ook de gaten in diens line-up met indiegames, maar later in de levensloop van de console ging de aandacht vooral uit naar grootschalige releases en werden indies een beetje in de kou gezet. Het is te hopen dat Sony hiervan heeft geleerd en op de PlayStation 5 een betere balans tussen grote en kleine ontwikkelaars creëert.

©GMRimport

The Two Towers

En dan was er tegen alle verwachtingen in ook de onthulling van de console zelf. Die verdeelt mensen heel erg: sommigen vinden ‘m foeilelijk en bedenken nu al manieren om hem in hun woonkamer te verstoppen, terwijl anderen het unieke uiterlijk juist waarderen. Het kleurgebruik en de vorm kan in ieder geval niet verder verwijderd zijn van waar we deze generatie gewend aan zijn geraakt. Het blijft een kwestie van smaak, en over smaak valt niet te twisten.

Nog interessanter is dat Sony twee versies lanceert: eentje met en eentje zonder diskdrive. Gaat de console zonder diskdrive ook goedkoper worden? Het zou een interessante ontwikkeling zijn en de keuze op lancering nog lastiger maken. We gaan onvermijdelijk naar een digitale toekomst, maar het is nog maar de vraag hoe stellig Sony op de diskdriveloze versie inzet gedurende de generatie. Wordt het apparaat een blijvend, legitiem alternatief voor de PlayStation 5 met diskdrive, of zijn zowel wij als Sony hem over een paar jaar alweer vergeten?

©GMRimport

Vragen

Na bijgekomen te zijn van het moordtempo van de presentatie, zakte het kinderlijk enthousiasme enigszins en begonnen er vragen de kop op te steken. Wat kunnen we bijvoorbeeld van de launch line-up verwachten? Spider-Man: Miles Morales komt rond de feestdagen uit, maar is een ‘combinatie tussen een uitbreiding en een remaster van het origineel’. De Astro Bot-game Astro’s Playroom staat standaard geïnstalleerd op elke PlayStation 5, maar lijkt een veredelde demo van de nieuwe features van de console en controller te worden – aspecten als haptic feedback moet je nu eenmaal zelf ervaren.

Haast alle andere games staan daarnaast gepland voor 2021 of hebben nog geen releasedatum. Sony heeft er een handje van om games ver voor hun releasedatum aan te kondigen, dus meer zekerheid over de line-up van de eerste paar maanden was fijn geweest. Al is dat natuurlijk begrijpelijk gezien de huidige pandemie.

Het wordt interessant om te zien wie van de bedrijven eerst breekt en de volledige lanceringsdetails uit de doeken doet.

-

Ook weten we nog niets over de prijs en lanceringsdatum van de console. Nu had niemand echt verwacht dat het bedrijf dat gisteren zou aankondigen, dus daar komt Sony mee weg. Daarbij is het bedrijf overduidelijk verwikkeld in een kat-en-muisspel met Microsoft. Het wordt interessant om te zien wie van de bedrijven eerst breekt en de volledige lanceringsdetails uit de doeken doet.

Prangender is dat we niet meer duidelijkheid kregen over backward compatibility op PlayStation 5. Dat is een factor waar Microsoft mijlenver in voorloopt, en gisteren was het ideale moment geweest voor Sony om terug te slaan en gamers gerust te stellen. Zien PS4-games er bijvoorbeeld beter uit, of moeten we daarvoor sommige games opnieuw aanschaffen zoals bij GTA 5? Anderzijds volgen er – net als bij Microsoft – vast nog vele communnicatiemomenten tot aan release, dus die vragen gaan uiteindelijk wel beantwoord worden. De antwoorden zijn echter wel bepalend voor hoe enthousiast de PlayStation 5 ontvangen wordt.

Lekkere games

Verwar dit echter niet met een negatief eindoordeel: we hebben ons een dik uur kostelijk vermaakt. Qua genres was er voor iedereen wat wils en er waren zowel bekende franchises als compleet nieuwe IP’s, duistere steegjes en kleurrijke werelden te zien. De PlayStation 5-presentatie was niet helemaal overtuigend als next-gen showcase: de nuances van de nieuwe console gaan waarschijnlijk pas dichter bij release – of zelfs pas wanneer hij in je eigen huiskamer staat – duidelijk worden. Maar als lekker makend lijstje van toffe games die op stapel staan was de uitzending meer dan geslaagd. En is dat uiteindelijk ook niet het belangrijkste?

Lees ook:Al het nieuws van de PlayStation 5-presentatie verzameld

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!