Astro’s Playroom bewijst dat de PlayStation 5 echt next-gen is
PU.nl
Nieuws

Astro’s Playroom bewijst dat de PlayStation 5 echt next-gen is

Astro’s Playroom is een gratis en korte platformer die standaard staat geïnstalleerd op iedere PlayStation 5. Het spel is gemaakt door de Asobi-divisie van de Japanse ontwikkelaarstak van Sony, de studio die ook gerenommeerd voorganger Astro Bot: Rescue Mission maakte. Dat is een heuglijk feit, want deze game laat zien wat de PlayStation 5 next-gen maakt. Maar niet om de redenen die je misschien denkt.

Van Sony mogen journalisten het op dit moment enkel over één level hebben: een klein gedeelte van de game dat Cooling Springs heet. Over de complete game moeten we dus gedwongen vaag zijn. Er valt gelukkig genoeg te schrijven over Cooling Springs, en dan met name over hoe het level de nieuwe DualSense-controller benut.

Cooling Springs is… cool

Cooling Springs is een soort gekoelde oase die is ingericht rondom de letterlijke PlayStation 5-fans (als in: ventilatoren, niet de reactiesectie van YouTube). Het is een zonnige, maar tegelijkertijd ijskoude spelwereld, vol zwembaden, ijsschotsen en stranden. Het oogt ontzettend mooi. De HDR popt echt van je scherm, de framerate duikt gevoelsmatig op geen enkel moment onder de 60 frames en de animaties zijn ontzettend koddig en schattig.

Uitbundig: dat is misschien het beste woord om deze game te omschrijven. Overal om je heen zijn die gekke Astro’s aan het spelen met apparatuur of games. Ze spelen Botcharted of Bot of War, zitten verstopt onder een doos omdat ze Solid Snake nadoen óf – in het geval van Cooling Springs – liggen dobberend in het water met een drankje ter hand. Er is veel te zien en te ontdekken in dit level.

Je raadt het in die zin al: ik zou veel meer willen schrijven daarover, maar dat gaat dus niet. Laat ik het zo voorzichtig mogelijk zeggen: op basis van Cooling Springs zou ik het he-le-maal niet erg vinden als er later een volledige, meer uitgebreide versie van Astro’s Playroom verschijnt. Sterker nog: Sony moet gek zijn om dat niet te doen. Daarover later meer in de volledige recensie van de game, die op de dag van embargo op deze site staat.

Maar goed, waarom is Astro’s Playroom nou zo ontzettend tof? Nou, niet alleen omdat de laadtijden tussen de levels bijna niet bestaan en de game op alle mogelijke manieren de nieuwe kracht van de PlayStation 5 etaleert. Nee, de echte kracht van Astro’s Playroom, en misschien wel deze console, schuilt in de controller. Dat lees je goed: de DualSense is echt next-gen. Het is een ontzettend indrukwekkende controller.

De DualSense is een ervaring an sich

Natuurlijk heeft de controller opnieuw SixAxis en een aanrakingsgevoelige touchpad. Er zit nu ook een microfoon in de controller. Daar moet je in blazen om een propellertje van een luchtschip in Astro’s Playroom aan te drijven. Maar al die opties vallen in het niet bij de nieuwe haptische feedback en de adaptieve triggers. Deze controller toverde de eerste minuten oprecht een lach op mijn gezicht. Die lach werd enkel breder toen ik erachter kwam hoe bijzonder slim Astro’s Playroom op de nieuwe mogelijkheden inspeelt.

Te beginnen bij de meest ingrijpende verandering: de haptische feedback. Het is heel erg lastig om het gevoel dat deze controller de speler geeft te omschrijven. Zie het als volgt: iedere stap die je zet en iedere druppel die je personage raakt, voel je in de controller als een soort tikje. Het is alsof er een heel klein elastiekje afgeschoten wordt in je handpalmen, en wel secuur verdeeld tussen de linker- en rechterzijde van de DualSense.

De haptische rumble voelt als niets wat ik ooit in een controller heb gevoeld. Hoe de rumble nu door de controller rolt en puntjeprecies simuleert wat je op het scherm ervaart, is heel bijzonder. Verschillende ondergronden, zoals een ijsschots of een zandstrand, ‘voelen’ anders aan als je eroverheen loopt. Maar je voelt het ook als je bijvoorbeeld trekt aan een stroomkabel. Die kabels komen op verschillende punten in Cooling Springs uit de grond omhoog en vereisen dat je ze er helemaal uittrekt. Iedere keer als je achteruit loopt terwijl je aan de kabel trekt, voel je de rumble een tikje harder ‘afgaan’.

Deze controller toverde de eerste minuten oprecht een lach op mijn gezicht. Die lach werd enkel breder toen ik erachter kwam hoe bijzonder slim Astro’s Playroom op de nieuwe mogelijkheden inspeelt.

Nogmaals: het is lastig uit te leggen. Het voelt bijna alsof de controller daadwerkelijk uit je hand kan schieten. Ken je dat gevoel in Forza Motorsport of Forza Horizon als je met een Xbox One-controller over zand of asfalt rijdt? Dat verschil voel je in de triggers. Maar met de DualSense voel je dat verschil door heel je controller, plus veel heftiger, plus veel preciezer. Het is verreweg de beste vorm van feedback die ik ooit in een controller heb ervaren. Verreweg.

Dat gevoel wordt enkel versterkt door een andere geweldige eigenschap: de adaptieve triggers. Ook dit is moeilijk uit te leggen, maar zie het zo: de nieuwe triggers kunnen los van elkaar juist heel stug of heel soepel zijn. Stel, je trekt aan een kabel. Dankzij de DualSense wordt het wordt steeds moeilijker om de triggers in te drukken. De trigger simuleert de vergrote spanning op de kabel. Helaas zijn er verder niet héél veel momenten in Cooling Springs die dat effect simuleren. Zijn er andere levels waarin de triggers beter uit de verf komen? Wie weet!

Echt next-gen

Astro’s Playroom (althans, Cooling Springs) is een hele creatieve en olijke platformer die leunt op PlayStation-nostalgie. Maar bovenal is Astro’s Playroom een showcase van de DualSense-controller. Ik had oprecht niet verwacht dat ik dit zou zeggen, maar de controller van de PlayStation 5 voelt écht next-gen. Meteen heb je het gevoel iets bijzonders te spelen; iets te ervaren dat je nooit eerder gevoeld hebt.

Het is duidelijk dat Astro’s Playroom die showcase moet zijn. Hoe andere games met de controller omgaan is nog lastig te zeggen. Het is te hopen dat ontwikkelaars, met name derde partijen, niet vergeten hoe imposant de mogelijkheden zijn. Want dat de DualSense meerwaarde heeft, staat echt volledig buiten kijf.

Astro’s Playroom is gratis en wordt meegeleverd met iedere PlayStation 5 vanaf de lancering op 19 november.

26 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Roland26
30 oktober 2020 - 08:08

Alleen zo jammer dat de sticks beide onderin zitten en ik daar kramp van krijg. Blijft de nummer 1 reden om geen Playstation te kopen. Een fijne controller is toch wel een van de belangrijkste dingen bij een console.

Pascal08
29 oktober 2020 - 17:32

Een rage momentje en ik druk die krengen terug de controller in.

Djobba007
29 oktober 2020 - 16:57

Ik lees: De PS5 is echt next gen. Daarna lees ik: hij duikt niet onder de 60 FPS… Ennnn gestopt met lezen.

Mijn PC duikt al een jaar of 10 niet meer onder de 80 FPS en meestal zit ‘ie gewoon steevast op 144 Ultra.

Hoe is dit dan een reden om het next gen te noemen? Hoe bepaal je eigenlijk wat next gen is? Ik vond dat een stuk duidelijker toen we van de PS1 naar de PS2 gingen. Of van PS2 naar PS3. Maar toen de PS4 net uitkwam moest ik ook even goed kijken (einde PS3 zag er bijna net zo goed uit als begin PS4). En nu wordt het nog onduidelijker wat mij betreft. Ik ben in elk geval nog helemaal niet overtuigd van hoe next gen de PS5 en nieuwe Xdoos nu echt zijn.

Fr3nzy
29 oktober 2020 - 18:47
Antwoord aan  Djobba007

@Djobba007
Lekker selectief lezen en gelijk je mening klaar hebben. Beetje jammer…

Djobba007
30 oktober 2020 - 10:01
Antwoord aan  Fr3nzy

@Fr3nzy @Zut Eigenlijk heb ik het artikel wel gelezen, en de titel klopt niet echt met de tekst. De PS5 heeft nog niks bewezen, want het gaat blijkbaar over de controller (dan mag dat ook wel in de titel staan, niet?). Games waren al mooi op de PS4, ze zijn weer mooi op de PS5, maar niet heel veel mooier. De controller kan best next gen zijn, maar waarom brengen ze dan niet gewoon een nieuwe controller uit?

Als je mijn reactie goed leest zie je staan dat ik mezelf afvraag wanneer iets nu echt next gen is, en ik leg uit dat dit met vorige generaties veel sterker te merken is. Ben jij het niet eens? Dat lees ik nergens. Je zegt alleen dat ik selectief lees en meteen m’n mening klaar heb, dat heb jij ook blijkbaar over mijn bericht, want je vindt het een beetje jammer, en dat is een mening.

Leg mij dan maar eens uit waarom de PS5 echt next gen is, en laat die controller even voor wat het is, want dat is wat mij betreft niet genoeg.

(en ik ga helemaal kapot van het huilen als je nu de SSD noemt ;-))

Zut
29 oktober 2020 - 19:15
Antwoord aan  Djobba007

@Djobba007 Typisch iemand die denkt dat next gen alleen maar mooiere graphics en betere fps betekent. Lees effe eerst normaal iets, denk even rustig na en begin dan met furieus typen. Man man

Djobba007
30 oktober 2020 - 10:10
Antwoord aan  Zut

@Zut Nee hoor, maar wil je dan ontkennen dat dit niet meespeelt? Moeten we nu echt blij zijn met 60 FPS op een console? Of blij met een uitgeklede keuze tussen 60 FPS en 120 FPS met lagere kwaliteit? Ik zal mezelf wat meer uitleggen, moet je het wel helemaal lezen voordat je weer wat eruit flapt.

Van PS1 naar PS2 was HUGE. Omdat je toen ineens een volledige 3D GTA game had. Geen pixels meer tellen, maar een echte stad in 3D. Dit was echt game breaking. Echt next gen. Van PS2 naar PS3 was ook huge, omdat de grafische kwaliteit meteen een stuk beter was. Moderne grafische technieken werden voor het eerst getoond. Vergelijk GTA 3 eens met GTA 4. Gigantisch verschil, en deze game ziet er nog steeds prima uit. Toen van PS3 naar PS4. Games werden groter, uitgebreider, en mooier. Zie GTA 5 bijvoorbeeld, en RDR2.

En dan nu, PS4 naar PS5 (en Xbox One naar Xbox Series X). Wat zien we? We hebben allemaal toch de showcases gezien? Ogen deze games veel mooier? Nee. Maakt dat uit? Niet perse, de games waren al mooi. Wat zien we dan? Zijn ze uitgebreider? Volgens mij ook niet perse, anders werd dit wel getoond. Is er nu plots meer mogelijk, door de nieuwe hardware? Sommigen zeggen van wel, anderen zeggen weer van niet.

En mijn standpunt is dat ik het niet zie. Ja de nieuwe hardware is mooi, maar ik zie geen ‘out of the box’ verbeteringen. En als ik dan hier een artikeltje lees met de titel: “Astro’s Playroom bewijst dat de PlayStation 5 echt next-gen is” en lees vervolgens dat het gaat om 60 FPS en een controller die wel leuk is, dan is mijn punt volgens mij best duidelijk, niet? Next gen betekent natuurlijk feitelijk gewoon: volgende generatie. Het is gewoon het volgende apparaat. Maar vroegah (toen alles beter was) betekende dit meer dan gewoon een nieuw apparaat. Het betekende echt dikke vooruitgang. Zelfs PC gamers keken naar de nieuwe console en waren jaloers. De situatie nu is dat PC gamers ernaar kijken en hun schouders ophalen, want de PC die ze hebben staan zit al jaren dik boven het niveau van de zogenaamde ‘next gen console’ die nog moet uitkomen.

RonnyVman
29 oktober 2020 - 22:32
Antwoord aan  Djobba007

@Djobba007 Wat is je punt precies? Dat games in HFR moeten draaien om next-gen te zijn? In dat geval ondersteunt deze console ook gewoon 120 fps middels HDMI 2.1, maar ook zonder die ondersteuning zou dat een zwak argument zijn, toch? Overigens is dat allemaal al tig keer uitgelegd op deze site, dus het zou je sieren als je dat zou lezen en vervolgens pas je mening etaleert. Daarnaast heb je overduidelijk deze tekst niet gelezen want het gaat over de controller, maar goed.

Tot slot heel benieuwd op wat voor resolutie en gpu jouw pc draait als je ‘steevast 144 hz Ultra’ speelt. Met RT? Zelfs een 3080 op een Threadripper haalt dat niet in de meeste moderne AAA-games op 1440p.

gamerlezer
30 oktober 2020 - 00:09
Antwoord aan  RonnyVman

ik ben het met djobba007 eens voor een deel. Tijdens de transitieperiode ligt de kwaliteit van de twee generaties erg dicht bij elkaar…simpel, de 1e gen is uitgekristaliseerd met optimalisaties, de 2e of next gen is nog ruw en moet nog ontdekt worden, dus ook, wat kan weg, en wat vraagt onnodige resources. Verder vraag ik me oprecht af, in hoeverre kun je je als nieuwssite nog serieus nemen als je van te voren word gedicteerd door een fabrikant wat je wel en niet mag zien en waarschijnlijk mag of moet zeggen… ik krijg bij veel ps5 nieuws dit sellout gevoel…net als die absurde quest 2 review. Nieuwswaarde mbt next gen van een controller dat reageert op 1 lvl uit een spel…meh, niet erg veel. Aan de andere kant…ik klikte wel op het artikel 😉

Djobba007
30 oktober 2020 - 10:17
Antwoord aan  RonnyVman

De PS4 Pro en Xbox One X ondersteunen (in sommige games) ook 120 fps. Maar een simpel spelletje als Sea of Thieves krijg je niet hoger dan 30 FPS, terwijl je op een relatief simpel game PCtje al 144 FPS op epic settings kunt draaien. Hoe kun je dan zeggen dat 60 FPS indrukwekkend is als de games er niet zoveel mooier van worden?

Je hoeft niet eens zo goed te lezen om te zien wat mijn punt is. Ik vraag me gewoon af wat next gen tegenwoordig nog betekent. Of ben je het niet eens dat je het verschil vroeger meteen zag? Dat kan haast niet. Wat ik eerder aangeef: zie verschil tussen PS1 en PS2, of PS2 en PS3. Dat zag je gewoon meteen. En nu kun je in de controller blazen en gaat er een molentje draaien? Is dat dan ECHT next gen?

Nogmaals: ik vraag het me alleen af, hoe herken je nu of een nieuwe console next gen is. Niet meer aan graphics blijkbaar. Dus hoe zie je het dan? Aan de controller blijkbaar?

rpenning
30 oktober 2020 - 00:23
Antwoord aan  Djobba007

@Djobba007 je hebt zeker een punt nu worden de stappen met next gen alleen maar grapichs kleiner en kleiner.
Ik had graag gezien met next gen dat ze die ai aanpakken, want als je nu Assassin’s creed, far cry, en alle andere open wereld spellen speelt. Dan zijn die ai nog even achterlijk als 10 jaar geleden. het ziet er alleen mooier uit en is groter maar dat kan soms zelfs een nadeel zijn Assassin’s Creed odyssey xd

RonnyVman
30 oktober 2020 - 08:26
Antwoord aan  rpenning

@rpenning Ai = cpu. Wil je zeggen dat deze consoles geen betere cpu hebben, of weet jij nu al hoe ontwikkelaars de cpu over een paar jaar benutten? Komaan…

Djobba007
30 oktober 2020 - 10:25
Antwoord aan  rpenning

@rpenning Precies. Je ziet het verschil gewoon niet tussen PS4 en PS5. Dat is niet perse erg, want de games waren al prachtig. Mijn enige vraag is waar zien we het dan aan? Dit artikel kopt dat de PS5 (en dat spelletje wat voorgeinstalleerd staat) ECHT next gen is. En dan lees je verder, en dan staat er omdat hij niet onder de 60 FPS duikt en de controller wel tof is. Sorry maar dat is niet genoeg.

Je hebt gelijk. De AI is nog altijd even dom in veel games. Ook wat betreft AC ben ik het met je eens. De wereld is prachtig, het ziet er geweldig uit. Maar de wereld voelt leeg aan, er gebeurt weinig. Daarom koop ik al jaren geen AC en Far Cry games meer. Binnen 30 minuten spelen zie je het gameplay patroontje en dan heb je de hele game al gespeeld.

de gamer
31 oktober 2020 - 08:26
Antwoord aan  Djobba007

@Djobba007 De term next-gen is slechts bedoeld om een aanzienlijke verbetering van bijvoorbeeld hardware mee te kunnen duiden. De titel van bovenstaand artikel weerspiegelt dus heel mooi het verhaal en de conclusies eronder.

Djobba007
31 oktober 2020 - 17:22
Antwoord aan  de gamer

@de gamer Normaal gesproken vertaalde dat direct naar betere, mooiere games. Die grens wordt nu steeds dunner. Jammer! De vooruitgang in hardware is namelijk wel groot.

hulstpower
29 oktober 2020 - 14:19

Grappig dat je helmaal blij bent met deze controller en game. Maar adaptive triggers had xbox one al werd bijna niks mee gedaan HD rumble en blazen in microfoon zit al in de switch, word ook bijna niks mee gedaan. En dan de sixaxes wat we al sinds ps3 hebben word ook bijna nooit gebruikt. Ik moet wel zeggen dat ik de controller mooi vind maar al die functies kun ener zowat wel vanaf. Wat grappig is als ps er mee komt is het nieuwr/next gen volgens mensen, maar het zit al op andere consoles of op ps zelf. Andere vraag zoals bij series x dat ie hele warme lucht uitblaast doet de ps5 dit ook of mogen jullie daar weer dan niks over zeggen?

RonnyVman
29 oktober 2020 - 14:56
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower Adaptive triggers zaten niet in de Xbox One-controller. Is ook andere tech. HD rumble was en is niet te vergelijken met haptic feedback. Daarnaast hebben beide functies nooit op de PS zelf gezeten. ‘Wat grappig is als ps er mee komt is het nieuwr/next gen volgens mensen, maar het zit al op andere consoles of op ps zelf.’ is dus, als ik het goed interpreteer, onwaar. Verder kan ik inderdaad niets over je vraag zeggen. Ik kan wel zeggen dat je mijn tekst niet goed gelezen hebt.

hulstpower
29 oktober 2020 - 15:10
Antwoord aan  RonnyVman

heb niet je hele stuk gelezen geef ik eerlijk toe. Maar de tech die Sony gebruikt is natuurlijk beetje zelfde als die xbox en switch heeft alleen dan verbeterd. Maar mijn punt is omdat Sony het nu verbeterd heeft maakt het in mijn ogen niet next gen en ben benieuwd in hoeveel games het gebruikt word. Weet nog van HD rumble dat pers zei je voelt echt hoeveel ijsblokjes in je glas zit in de game.. Ik heb dit noot gevoeld net als dat je zegt dat je bij forza het beetje verschil voelt van de weg ook dit voelde ik niet. Maar goed val je niet aan of zo maar ook over die tech was ik toen en nu nog steeds scepticis. Wel jammer dat je nog niks mag zeggen over de warmte wat ie uitblaast of juist bijna niet.

darkmanwls
29 oktober 2020 - 15:49
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower blazen in de microfoon zat al in de switch? het zat zelfs al in de DS joh.

hulstpower
29 oktober 2020 - 15:55
Antwoord aan  darkmanwls

@darkmanwls geen idee d’s nooit gehad. Dacht zelfs opde wii u. Maar niet zeker meer.

denver (gebruiker is geblokkeerd)
29 oktober 2020 - 14:09

Deze gebruiker is verwijderd

h.everartz
29 oktober 2020 - 14:00

De framerate duikt op geen enkel moment onder de 60fps ? Heb je dat gemeten ?

BertThaBest
29 oktober 2020 - 14:04
Antwoord aan  h.everartz

@Ichabod zoals slangen infrarood kunnen zien, kan Ronny V Man zien hoeveel fps een game draait.

h.everartz
29 oktober 2020 - 14:11
Antwoord aan  BertThaBest

@BertThaBest

Haha , mijn punt is gewoon dat je zo iets niet neer kan zetten als je het niet gemeten hebt

Zo’n simpele game zal vast 60fps halen

Het is een leuke gimmick controller maar ik geloof niet dat het veel gebruikt word
Ik zou het iig uitzetten , doe ik nu ook als ik online game

Blazen doe ik naar mijn hete soep niet naar een controller

Zut
29 oktober 2020 - 12:42

Klinkt goed van die controller, ben zeer benieuwd of andere games er dan ook veel gebruik van gaan maken en niet beperkt blijft zoals dat touch screen ding op de PS4 controller.

Aquemini
29 oktober 2020 - 12:39

Nu maar hopen dat developers hier ook wat mee doen, want tijdens de ps4 generatie zag je dit maar bar weinig terugkomen in games.