Castlevania: Requiem of the Dream
Gamer.nl
Nieuws

Castlevania: Requiem of the Dream

Waar was jij toen Castlevania afgelopen zondag 35 werd? Ik vermoed gewoon thuis, net als ik. Geen zorgen: je hebt de uitnodiging niet gemist. De toch wel flinke mijlpaal ging vrij geruisloos voorbij, al is er wel een feest van herkenning gevierd in de vorm van de Castlevania Advance Collection die vorige week verscheen. Deze verzameling van drie GBA-games (Circle of the Moon, Harmony of Dissonance en Aria of Sorrow) smaakt naar meer, maar wat moet er hierna toch in Dracula’s naam met Castlevania gebeuren?

Ik wil heel graag een nieuwe Castlevania-game, laat ik dat vooropstellen. Maar als je mij vraagt hoe dat eruit moet komen te zien, dan moet ik je het antwoord verschuldigd blijven. Konami probeert al sinds het succes van Castlevania: Symphony of the Night (SotN) het succes van die game te evenaren en eigenlijk is dat nooit helemaal gelukt.

Met de Lords of Shadow-games vestigde Konami weliswaar een nieuw verkooprecord voor de serie, maar zo’n impact als SotN heeft het nooit gehad. En na het teleurstellende tweede deel was het sowieso meteen weer uit met de pret. Eigenlijk is de fantastische Netflix-serie het beste wat Castlevania sindsdien is overkomen. Echt nieuwe games in de spelreeks verschijnen er al een hele tijd niet meer, al verscheen er gisteren een gerucht online over een naderende reboot, of ‘reimagining’, zoals de bronnen van Video Games Chronicle het noemen.

©GMRimport

Castlevania: Copy of the Paste

Nu deden de tweedimensionale Castlevania’s op de GBA en later de DS het nooit heel geweldig, maar ze werden altijd goed ontvangen. Ze bleven wel heel netjes binnen de lijntjes die Symphony of the Night had uitgestippeld. Dat resulteerde in vrij aardige tot zeer goede games, afhankelijk van hoeveel waarde je hecht aan vernieuwing in je Castlevania. In essentie zijn het grotendeels kopieën, geboetseerd naar het evenbeeld van Symphony of the Night. Weliswaar gemaakt door de oorspronkelijke artiest, maar het voelt toch een beetje alsof hij bij zichzelf af heeft zitten kijken en wat kleine dingen heeft veranderd zodat het niet teveel opvalt.

Vroeger, toen het genre nog eigenhandig in leven werd gedragen door Metroid en Castlevania (en later zelfs alleen Castlevania), maakte dat niet zoveel uit. De metroidvania-formule laat zich makkelijk succesvol herhalen. Pas de kaart aan, hussel wat met de vaardigheden die je vrijspeelt en je hebt al praktisch een nieuw spel. Maar tegenwoordig is het genre zo springlevend en verder ontwikkeld dat deze ‘pure’ metroidvania’s er een beetje flets bij afsteken.

What is a man? But a miserable little pile of habits.

-

Nu is dit geen review van de Castlevania Advance Collection, maar meer een overpeinzing over het nut ervan. Ik zit inmiddels een uur of tien in Castlevania: Circle of the Moon en het is weer genieten geblazen, hoe stroef het ook speelt. Ik vraag me alleen af wat uitgever Konami hier precies mee wil bereiken, behalve geld verdienen over de rug van dorstige fans. Als het een poging is om de interesse in een nieuwe Castlevania te peilen, zijn er dan niet betere manieren dan drie (of eigenlijk vier, als je Vampire’s Kiss meetelt) oude spellen opnieuw uitbrengen, plus waarschijnlijk nog eens drie titels als Konami op een later moment met een soortgelijke DS-collectie uitbrengt voor Dawn of Sorrow, Portrait of Ruin en Order of Ecclesia?

Dat zijn dan zes games die (soms wel heel erg) lijken op Symphony of the Night, maar niet per se beter zijn. De muziek van dat spel is sowieso nooit meer geëvenaard, de grote twist ‘halverwege’ ook niet. Eigenlijk is alleen het systeem voor magische aanvallen noemenswaardig verbeterd. Alleen al om die reden is het de moeite waard om bijvoorbeeld Aria of Sorrow eens te proberen, als je dat nog nooit gedaan hebt.

©GMRimport

Vicious Circle of the Moon

Maar wat dan? Zijn er echt zes spellen voor nodig die fans braaf moeten kopen, in de hoop dat Konami daarna dan toch echt de knoop doorhakt en een nieuwe tweedimensionale Castlevania uitbrengt? Ik kan me zo voorstellen dat diezelfde fans na het spelen van zoveel praktisch dezelfde games wel weer een beetje klaar zijn met de serie, nog voordat ‘ie goed en wel uit de grafkist is getrokken.

Er zijn inmiddels ook gewoon betere games in het genre voorhanden. Hollow Knight: Silksong komt ooit uit, er wordt gewerkt aan een tweede Bloodstained (van de maker van Symphony of the Night) en ik kan zo nog twintig andere metroidvania’s noemen die interessantere dingen doen dan wat Konami ooit heeft gedurfd. Maar waarom ben ik dan toch weer Circle of the Moon aan het spelen?

What is a man? But a miserable little pile of habits.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo kan GameChat-gesprekken op Switch 2 opnemen en controleren
Gamer.nl
Nieuws

Nintendo kan GameChat-gesprekken op Switch 2 opnemen en controleren

Gesprekken op Xbox en PlayStation worden ook gecontroleerd

Nintendo kan audio- en videogesprekken die op de Switch 2 via GameChat worden gehouden opnemen, beluisteren en bekijken.

Het bedrijf heeft onlangs zijn privacybeleid aangepast - waar Nintendo Account-eigenaren ook melding van hebben gekregen. Een van de aanpassingen draait om GameChat, de nieuwe feature op de aankomende Switch 2-console waarmee spelers tijdens het gamen kunnen praten via audio en video met elkaar.

In de e-mail over de wijziging in het privacybeleid schrijft Nintendo het volgende: "Sectie 2 (Welke informatie wij verzamelen en verwerken) is bijgewerkt om je te informeren over de aanvullende gegevens die Nintendo kan verzamelen en verwerken als je bepaalde nieuwe Nintendo-accountdiensten gebruikt. Om bijvoorbeeld te waarborgen dat GameChat een veilige, gezinsvriendelijke omgeving biedt, kan Nintendo je telefoonnummer registreren en geluids- en video-opnames met andere gebruikers controleren als er melding van is gemaakt."

Nintendo zou opnames dus alleen gebruiken om te controleren of alles volgens regels verloopt. Dit is niet uniek ten opzichte van concurrerende bedrijven: ook Sony en Microsoft kunnen data uit Xbox- en PlayStation-gesprekken opnemen en controleren.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-makers gaan game verder aanpassen vanwege Nintendo-aanklacht
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-makers gaan game verder aanpassen vanwege Nintendo-aanklacht

De aanpassing van Pal Spheres is ook om deze reden doorgevoerd

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair heeft bevestigd dat het de game gaat aanpassen naar aanleiding van de aanklacht van Nintendo en The Pokémon Company.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Palworld-ontwikkelaar Pocketpair voor de rechter slepen. Het spel wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Palworld heeft nu bevestigd dat er diverse veranderingen in de game zijn en worden doorgevoerd om verdere problemen te voorkomen. Het bedrijf bevestigde daarbij dat het voorheen al de precieze werking van Pal Spheres heeft aangepast om dezelfde reden. Voorheen konden spelers deze Pal Spheres gooien om Pals op te roepen, maar sinds eind vorig jaar hoeft men de Spheres alleen vast te houden, waarna de Pal naast de speler verschijnt. Nu is dus bevestigd dat dit vanwege de aanklacht is gedaan.

Deze week moet pach v0.5.5 uitkomen voor de game, waarbij er nog een aanpassing wordt doorgevoerd. Door de lucht zweven wordt vanaf dan met een glider gedaan in plaats van met een Pal. Spelers hebben dan ook een glider nodig in hun inventaris om dit te kunnen doen. "We begrijpen dat dit voor velen een teleurstelling is, net als voor ons, maar we hopen dat onze fans begrijpen dat dergelijke aanpassingen noodzakelijk zijn om verdere storingen aan de ontwikkeling van Palworld te vermijden."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!