De Beste Game Ooit
PU.nl
Nieuws

De Beste Game Ooit

"Ik zocht iemand om een review voor Chrono Cross te schrijven, maar ik dacht eigenlijk is het veel vetter als iemand als jij een colum schrijft over waarom deze game zo bijzonder is." Simpel dm’etje van hoofdredacteur Jacco in de inbox. Moet ik even over nadenken hoor. Zou ik na jaren zonder Word-bestand voor m’n neus weer eens in de pen willen klimmen voor de beste game ooit? Euh…natuurlijk!

Ik heb al eens eerder zo’n column geschreven, over de beste game ooit. Begrijp me goed, dat roep ik absoluut over elke vette game die ik speel en op dat moment vet vind. Als het niet Henricus Johannes zou zijn, dan was Hype mijn doopnaam. Maar ik kom altijd terug bij deze game, want inderdaad, Chrono Cross is bijzonder voor me.

En al is het misschien niet de beste game ooit (misschien ook wel, wie zal het zeggen), het is in ieder geval mijn favoriete game aller tijden. En iedereen heeft er wel zo eentje. Gaat ook nooit meer veranderen, want met 37 levensjaren en 1000+ uitgespeelde games op de teller kan ik nooit meer terug naar de tijd dat ik gamen nog echt aan het ontdekken was.  

©GMRimport

Scars of time

Chrono Cross staat in mijn geheugen gegrift. December 1999, op dat veel te kleine slaapkamertje bij mijn ouders. Er staat een bed, een kledingkast naast m’n bed en een rek achter mijn bed en daarmee is de kamer vol. De loopruimte die overblijft is minimaal, maar net groot genoeg dat de deur open kan, waar mijn oudere broer elke avond doorheen moet om naar zijn slaapkamer op zolder te gaan.

In die kast achter m’n bed staat de aankoop van mijn eerste Albert Heijn-salaris, een bakbeest van een TV. Op de plank daaronder een grijze, illegaal omgebouwde PlayStation 1. Dat moest in die tijd nog, als je gekopieerde games wilde spelen, of games uit de USA. In het vorige millennium kregen de Amerikanen hun games namelijk vaak maanden eerder - als wij ze überhaupt al kregen.   

Ik ben net 15 geworden en compleet geobsedeerd door Japanse rpg’s. Mijn liefde voor gaming staat nog in de kinderschoenen, met vetertjes gestrikt door Wild Arms en Final Fantasy VII. En op die dag draait disc één van Chrono Cross voor het eerst in mijn PlayStation. Ik voel me die ochtend prima, maar heb het pak sneeuw buiten zien liggen en weet dat ik een gloednieuwe rpg voor mijn PlayStation heb.

Ik overtuig mijn moeder dat ik écht te ziek ben om naar school te gaan. En zo begint op een sneeuwwitte vrijdagochtend in december ’99 een avontuur dat de rest van mijn leven onlosmakelijk aan mijn favoriete hobby linkt.

©GMRimport

Geen idee 

Sindsdien zweer ik al meer dan twee decennia lang dat dit de beste game ooit is – gestaafd door de toen nog unieke 10 die Gamespot gaf. Iets dat ik op school in het internetlokaal had opgezocht. Maar de waarheid is dat helemaal geen zak wist van waar ik mee bezig was. Toen en zelfs nu kan ik je nog voor geen vijf procent vertellen waar het verhaal over gaat. Ik had geen idee wat er gaande was met Serge, Kid en Lynx. Ik wist niet eens helemaal zeker of laatstgenoemde nou een bad guy was.

Ik had destijds ook nog nooit van Chrono Trigger gehoord, want ik begon pas echt met gamen toen mijn broer een PlayStation kocht. Ook al is Chrono Cross een soort van losstaand vervolg, er waren momenten dat ik zeker wist dat ik achtergrondinformatie miste. Wat ik wel door had, was dat FATE een entiteit is en niet ‘het lot’ betekent. Maar toch ook weer wel. Anyway, nice bossfight wel. Waar dat dan ook over mocht gaan.

Toen ik achteraf een keer een ROM van tekstadventure Radical Dreamers met fanvertaling wist op te snorren, werd ik niets wijzer maar wel dommer. Geen touw aan vast te knopen. En dan heb ik het niet alleen over het verhaal. Ook van het vechtsysteem snapte ik precies niks. Iets met Elements, of zo? En afhankelijk van welk element op dat moment overheerst, doet de ene aanval ineens veel meer schade. En ik kan magische aanvallen opladen, of inplannen voor aankomende beurten, of iets die richting. Denk ik. Het zal wel.  

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Uur van de waarheid

Ondanks alles, toch is dit ‘m. Mijn favoriete game aller tijden. Het had iets. Al heb ik nooit geweten wat. De tientallen personages die je aan je party kon toevoegen, elk met hun eigen verhaallijn, de soundtrack (die zonder dollen oprecht de beste soundtrack ooit is), de twee parallelle universums waartussen je schakelt, de opzet van een hoofdpersonage dat in dat andere universum op jonge leeftijd verdronken is, de vele verschillende eindes; hoe fantastisch ook, het is niet het 'iets' wat ik bedoel.

Na die ene witte winter van ‘99/’00 heb ik Chrono Cross nooit meer durven spelen. Bang dat ik er erachter zou komen dat het onverklaarbare ‘iets’ simpelweg nooit meer dan een cocktail van nostalgie en timing is geweest. Maar na iets meer dan twee decennia gaat het er deze week dan toch van komen. Ik ga terug in de tijd, dit keer met een legale versie van Radical Dreamers en Chrono Cross, op een Europese console – mijn stoutste droom komt uit. Voor jou een random release van ouwe meuk, voor mij het uur van de waarheid.  

©GMRimport

Terug in de tijd

Met 37 levensjaren en 1000+ uitgespeelde games op de teller zou je denken dat ik nuchterder geworden ben. Dat ik ergens wel weet dat dit ‘gewoon een goeie game is, die ik op het juiste moment gespeeld heb’. Maar mijn middle name zou niet Henricus Johannes zijn als ik niet honderd procent zeker was van het feit dat Chrono Cross weer gaat voelen als toen. Met als enig verschil dat ik nu wel enig idee heb waar ik daadwerkelijk mee bezig ben.

Ik ga niet op m’n ouwe slaapkamertje zitten, maar thuis op de bank, in de woonkamer van mijn eigen huis, waar mijn broer niet doorheen hoeft te lopen als-ie naar bed gaat. Nog een paar dagen en dan ben ik weer die 15-jarige jongen van toen, die er binnen 30 uur achterkomt dat ik mezelf nooit voor de gek gehouden heb. Ik wist het toen al en ik ga opnieuw die oude waarheid ontdekken: Chrono Cross is de beste game oo… Hé, verrek, kijk nou eens, het begint buiten te sneeuwen…

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth
PU.nl
Nieuws

Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth

De Illuminate moeten worden tegengehouden

De Heart of Democracy is uitgekomen, waardoor de oorlog nu op Super Earth zelf plaatsvindt.

Onlangs ging Galactic Emergency al van start in Helldivers 2, waarbij de vijandige Illuminate via een zwart gaat Super Earth bereikte en aanviel. Met de nieuwe Hearth of Democracy-update worden Helldivers voor het eerst naar de thuisplaneet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan.

"De Illuminate krioelen nu in onze steden, terroriseren inwoners en vernietigen de infrastructuur", zo wordt op PlayStation Blog gemeld. "Het is tijd om de wapens op te pakken en te vechten voor de kostbare funderingen van de democratie. Helldivers, keer terug naar jullie planeet en verdedig wat rechtmatig van ons is." In tegenstelling tot eerdere gebieden in Helldivers 2, betekent de nieuwe update dat spelers nu tussen wolkenkrabbers vechten.

Onlangs bleek overigens dat Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Game Studios hun volgende game helemaal zelf bekostigt. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenwerking met Sony niet is bevallen: "PlayStation is geweldig. Helldivers zou niet zonder hen bestaan. We staan er voor open om in de toekomst weer met ze samen te werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!