De Mario-collectie is een middelvinger waar Nintendo mee wegkomt
Gamer.nl
Nieuws

De Mario-collectie is een middelvinger waar Nintendo mee wegkomt

Deze week kondigde Nintendo diverse href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/super-mario-jubileum-wordt-gevierd-met-nieuwe-games-en-ports/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">Mario-games</a> en <a href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/super-mario-3d-all-stars-aangekondigd/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">-collecties</a> aan om de vijfendertigste verjaardag van de iconische loodgieter te vieren. Vooral opvallend is dat een aantal van die games maar voor een beperkte tijd in gelimiteerde oplage beschikbaar is.

Zo is er Super Mario 3D All-Stars, een collectie waarmee de tijdloze klassiekers Super Mario 64, Super Mario Sunshine en Super Mario Galaxy eindelijk naar de Switch komen. Buiten het feit dat het superieure Super Mario Galaxy 2 ontbreekt, is er nog iets opmerkelijks: de collectie, natuurlijk een vaste aankoop voor de gemiddelde Nintendo-gamer, is enkel in gelimiteerde oplage beschikbaar van 18 september tot eind maart 2021. Zowel fysiek als digitaal is het spel daarna niet meer officieel aan te schaffen.

Super Mario 3D All-Stars is niet de enige Mario-game die dat lot beschoren is. Ook Super Mario Bros. 35, een battle royale-achtige versie van Super Mario Bros., kan maar tot eind maart gespeeld worden via een Nintendo Switch Online-abonnement. Ook de speciale uitgave van de Game & Watch met Super Mario Bros. erop komt in gelimiteerde oplage uit en is na maart niet meer te koop.

©GMRimport

Terug in de vault

Het is niet nieuw: Nintendo deed dit veel eerder al bijvoorbeeld met de zeldzame Zelda-collectie voor de GameCube en een heruitgave van Super Mario All-Stars op de Wii. Maar het valt dit keer nog meer op omdat het bedrijf zelfs schaarste creëert voor zijn digitale producten. Super Mario 3D All-Stars en Super Mario Bros. 35 kunnen maar tot eind maart gedownload worden. Dat terwijl het voor Nintendo een koud kunstje is om een ontelbare hoeveelheid downloadcodes voor de spellen te maken.

Hier is iets anders aan de hand. Nintendo lijkt een soort van ‘Disney Vault’ te creëren, of beter gezegd: een ‘Nintendo Vault’. Disney Home Entertainment bracht jarenlang verschillende Disney-tekenfilms maar voor korte duur uit, waarna het bedrijf de productie beëindigde. Daarna stopte Disney de tekenfilm in kwestie weer terug in de ‘vault’ – oftewel de kluis – tot de volgende heruitgave.

Omdat er niet een oneindige hoeveelheid exemplaren van Super Mario 3D All-Stars verkrijgbaar is, verliest de game ook niets aan waarde.

-

Premium (prijzen)

Zijn bedrijven als Disney en Nintendo gek geworden? Waarom zouden ze de productie van een game (of tekenfilm) stopzetten, terwijl het goed blijft verkopen? Dat heeft alles te maken met het imago dat beide bedrijven willen creëren en behouden. Beide bedrijven willen ‘premium’-merken zijn. Producten van Nintendo en Disney zijn van hoge kwaliteit en zijn altijd gewild: zo moet de tendens zijn. Het is dus niet de bedoeling dat felbegeerde games of films in grote getale in de winkels blijven liggen. Wanneer er lege schappen te zien zijn, ziet de gemiddelde consument hoe gewild een product is. Het zijn basislessen die de gemiddelde marketeer met de paplepel ingegoten krijgt.

Zo’n Vault-werkwijze heeft nog een andere fijne bijkomstigheid: premiumproducten behouden hun premiumprijzen. Omdat er niet een oneindige hoeveelheid exemplaren van Super Mario 3D All-Stars verkrijgbaar is, verliest de game ook niets aan waarde. Sterker nog: mochten er straks te weinig exemplaren zijn, dan neemt de waarde alleen maar toe. Psychologisch gezien blijven games als Super Mario 64 en Super Mario Sunshine daardoor ook altijd waardevol aanvoelen – ze blijven geassocieerd worden met premiumprijzen. Wanneer ze over jaren onderdeel uitmaken van een nieuwe collectie, betalen consumenten zonder met hun ogen te knipperen wederom de volle mep.

Mogelijkerwijs brengt Nintendo na maart 2021 de games alsnog afzonderlijk digitaal uit op de Switch eShop, maar reken er maar op dat je onder de streep dan meer betaalt dan als je ze in één pakket koopt. Wederom is het een slimme manier om meer geld te slaan uit wat in feite leuk aangeklede ROM-dumps zijn.

©GMRimport

Middelvinger

Vriendelijk naar de consument toe is het allerminst, maar bedrijven zijn er niet om ons te vriend te houden. Het is onderdeel van hun strategie. Als je de industrie en de manier waarop Nintendo zichzelf al jarenlang positioneert volgt, moet je haast wel respect hebben voor de manier waarop Nintendo de meest klantonvriendelijke strategieën positioneert als pluspunten voor hun imago.

Als gamer voelt het alsof er een dikke middelvinger naar je opgestoken wordt. Een game maar tijdelijk digitaal aanbieden is de meest extreme vorm van artificiële schaarste creëren, want het zou Nintendo géén extra moeite kosten om Super Mario 3D All-Stars ook na maart 2021 op de Switch eShop te blijven aanbieden. Een speciale fysieke collectie alleen tijdelijk aanbieden is één ding, maar digitaal? Dat is wel het uiterste.

Jij en ik kunnen hoog of laag springen, maar dat verandert niets aan het volgende: de meesten van ons kijken enorm uit naar Super Mario 3D All-Stars en doen er straks alles aan om het te kunnen kopen. De prijs maakt ons op voorhand al nauwelijks uit. We weten dat de collectie maar tijdelijk te koop is, dus we staan klaar met onze portemonnee, zonder er goed over na te denken. Precies zoals Nintendo (en elk ander commercieel bedrijf) het graag heeft. Zoals gezegd: het is zo van de pot gerukt dat ik er respect voor heb.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!