Dit zijn de boeiendste nieuwe features in F1 2020
PU.nl
Nieuws

Dit zijn de boeiendste nieuwe features in F1 2020

Het échte Formule 1-seizoen 2020 mag dan compleet overhoop liggen door de gevolgen van de coronacrisis, in de virtuele wereld gaat de hoogste autosportklasse ter wereld dit jaar gewoon door.

Als je voorafgaand aan dit jaar had voorspeld dat Max Verstappen en Lewis Hamilton medio mei nog geen Formule 1-race hadden gewonnen, de Dutch Grand Prix toch niet gehouden zou worden in Zandvoort en er eigenlijk helemaal geen F11-raceweekends zouden plaatsvinden, was je door menigeen voor gek verklaard. Toch is dat de realiteit, slechts enkele van de vele gevolgen van het coronavirus. Ondanks die bizarre stand van zaken zorgt Codemasters dat het tot nu toe non-existente seizoen virtueel wél tot uiting komt, getuige de release van F1 2020 in juli.

Sterker nog: in een opvallende, deels toevallige en deels geplande samenloop van omstandigheden sluit de nieuwe game juist verrassend goed aan bij de onwerkelijke situatie. We lichten de vijf belangrijkste noviteiten uit waarmee F1 2020 de hoop van F1-fans in bange dagen kan zijn.

©GMRimport

Toch racen op Circuit Zandvoort

De terugkeer van de Dutch Grand Prix was zonder meer het speerpunt voor Nederlandse raceliefhebbers in 2020. En hoewel de échte Formule 1 naar alle waarschijnlijkheid pas veel later kan terugkeren naar Circuit Zandvoort, kunnen spelers van de game wel gewoon al racen op de golvende baan door de Noord-Hollandse duinen. Tijdens onze eerste meters met een previewversie van de game op de pc blijkt gelijk hoe accuraat het decor van de Grand Prix van Nederland is vastgelegd - nota bene in de periode waarin de verbouwingen in de echte wereld nog verre van waren afgerond! Niet alleen de nieuwe kombochten en reclameborden, maar ook de kustplaats zelf is mooi waar te nemen in F1 2020. Natuurlijk zijn ook de andere banen vertegenwoordigd, waarop in elk geval voorafgaand aan 2020 Grands Prix waren ingepland, waaronder het eveneens nieuwe (straten)circuit van Hanoi in Vietnam.

Ook in F1 2020 zijn de auto’s - zeker met de nodige hulpmiddelen ingeschakeld - niet uitermate lastig te besturen.

-

Kortere kampioenschappen en haastwerk

Zeer toepasselijk gezien de huidige mondiale situatie is de nieuwe mogelijkheid om een verkort seizoen te rijden in F1 2020. Het is onduidelijk of Codemasters die feature voorafgaand aan de huidige realiteit al in de koker had, maar als speler krijg je in elk geval de kans om naar wens een kalender die uit maar zestien of zelfs tien races bestaat af te werken. Banen kunnen daarbij zelf gekozen worden, zodat je ook de minste favoriete locaties kunt laten vallen.

De waarheidsgetrouwe beleving van een écht F1-seizoen wordt nog verder versterkt door zaken als coureurstransfers tussen verschillende teams (wat overigens ook al kon in F1 2019) en de gelegenheid om upgrades te ontwikkelen middels goede prestaties en door extra kilometers af te leggen in trainingen. Haastige spelers kunnen er zo voor kiezen om upgrades te ‘rushen’: je kunt dan inzetten op het ontwikkelen van verbeterde onderdelen in een korter tijdsbestek, maar wel met het risico dat de technische betrouwbaarheid je in de steek laat.

©GMRimport

Je eigen raceteam opzetten

In F1 2020 mag je je niet alleen achter het stuur, maar ook met de pet van teambaas op bewijzen. Het formeren van je eigen renstal is volledig nieuw, en varieert van het bepalen van de kleurstelling van je team tot het managen van budgetten, sponsoren en motoren. Tijd geldt daarbij als een waardevolle valuta om te besteden aan het verbeteren van zaken als teamafdelingen en trainingskampen. Je kruipt tevens zelf achter het stuur van je eigen raceauto, vergezeld door een zelf aangewezen teamgenoot, zoals een jong talent uit de échte Formule 2.

©GMRimport

Interviews met bekende stemmen

In sommige eerdere edities van de officiële F1-games kwamen al interviews en verslaggeving langs, maar dat element wordt nog serieuzer aangepakt in de aankomende titel. Zo heeft F1-commentator Olav Mol zijn stem verleend aan de game om onder meer circuits in te leiden. Daarnaast is het Britse gezicht van F1’s eigen onlinekanalen, Will Buxton, in F1 2020 verwerkt voor de afnemen van interviews.

Hier geldt dat je zelf goed moet nadenken over je antwoorden. Ze kunnen namelijk bepaalde effecten teweegbrengen bij bijvoorbeeld andere coureurs, met name je rivaal in het kampioenschap. Ook kan positieve of juist negatieve kritiek het moraal van een bepaalde afdeling binnen je eigen team beïnvloeden. Deze milde RPG-achtige elementen moeten vooral de carrièrestand afwisselender maken.

©GMRimport

De drempel wordt verlaagd

Het rijgedrag van de officiële F1-games van Codemasters valt nog het best te bestempelen als een semi-simulatie, met een mix van waarheidsgetrouwheid en toegankelijkheid. Ook in F1 2020 zijn de auto’s - zeker met de nodige hulpmiddelen ingeschakeld - niet uitermate lastig te besturen. Om de toegankelijkheid toch te vergroten, heeft de Britse ontwikkelaar extra ‘casual’ elementen toegevoegd. Denk daarbij aan meesturen in de bochten en automatische terugplaatsing op het asfalt wanneer je onverhoopt toch van de baan raakt. Ook is de werking van het hybridesysteem in de F1-bolides wat veranderd en kan er zelfs in splitscreen met twee spelers op één scherm worden geracet.

Hoewel het uiteindelijke resultaat pas in de zomer verschijnt, heeft Codemasters op papier in elk geval al voldoende werk verricht om met F1 2020 niet zomaar weer een editie af te leveren. De belangrijkste toevoegingen zijn vooral origineel en passen in sommige gevallen op een interessante manier bij de werkelijke situatie. En laat dat nou perfect aansluiting die de enorme opleving die virtuele autosport - waaronder dus ook de Formule 1 - beleeft bij gebrek aan gelegenheid om in het echt te racen.

F1 2020 verschijnt 20 maart voor PlayStation 4, Xbox One, pc en Google Stadia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix werkt aan Clash of Clans-animatieserie
PU.nl
Nieuws

Netflix werkt aan Clash of Clans-animatieserie

Gebaseerd op de mobiele megahit van Supercell

Netflix heeft een animatieserie gebaseerd op het mobiele spel Clash of Clans in de maak.

Dat heeft het streamingbedrijf aangekondigd. Daarbij wordt gemeld dat de serie op dit moment in pre-productie is en dat het zal draaien om een vastberaden barbaar die een groep buitenbeentjes moet aansturen om hun dorp te beschermen.

De showrunner is Fletcher Moules, die de geprezen Clash of Clans-animatievideo's heeft geregisseerd en ook bekend is van Entergalactic. Ron Weiner - die eerder ervaring heeft opgedaan met Arrested Development en Futurama - zal het script schrijven, terwijl ICON Creative Studio verantwoordelijk is voor de animatie.

Clah of Clans is een van de populaire mobiele spellen van Supercell, dat onderdeel uitmaakt van Tencent. Zowel Clash of Clans als Clash Royale verschenen in 2012 op iOS en Android en zijn sindsdien in totaal al meer dan vier miljard keer gedownload.

Netflix zet de laatste jaren dik in op (animatie)series en films gebaseerd op games. Denk aan Arcane, Sonic Prime, The Witcher en Devil May Cry. De releasedatum van de Clash of Clans-serie is nog onbekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ook Diddy Kong krijgt een nieuw uiterlijk op de Switch 2
PU.nl
Nieuws

Ook Diddy Kong krijgt een nieuw uiterlijk op de Switch 2

Gespot op het nieuwskanaal van de Switch

In navolging van Donkey Kong krijgt ook Diddy Kong een nieuw uiterlijk in games op de Nintendo Switch 2.

In de eerder dit jaar online gekomen trailer waarin de Nintendo Switch 2 werd onthuld en tevens een nieuwe Mario Kart werd getoond, was te zien dat Donkey Kong een redesign heeft gekregen. Hij vertoont nu meer gelijkenissen met het personage uit The Super Mario Bros. Movie. Niet alle fans waren over deze verandering te spreken, al heeft de persoon die het uiterlijk van Donkey Kong in de Country-games heeft bedacht zijn goedkeuring gegeven.

Journalist Chris Scullion merkte onlangs op dat Diddy Kong ook een nieuw uiterlijk heeft gekregen. Hoewel het personage vooralsnog niet gespot is in Mario Kart World of Donkey Kong Bananza, werd hij wel in een illustratie op het nieuwskanaal van de Switch getoond. Daarin is te zien dat ook Diddy meer op zijn evenbeeld in de Mario-film lijkt, inclusief tanden en een pet met een knoop erop.

Shigeru Miyamoto, de oorspronkelijke bedenker van Donkey Kong, heeft in een interview met IGN overigens een reden gegeven voor het nieuwe uiterlijk van de apen. "Ik heb nog steeds een actieve rol als het aankomt op het creëren van personages. Als ik terugkijk op Donkey Kong Country, werkten we er samen met Rare aan. Toen we daarna nieuwe versies wilden maken en Donkey Kong wilden evolueren voor Jungle Beat, werkten we samen met het team dat de driedimensionale Mario-games maakt. Dankzij de technologie die we toen tot onze beschikking hadden konden we Donkey Kong expressiever maken."

Over het nieuwe uiterlijk: "We gingen terug naar het ontwerp van Rare en revalueerden: wat kunnen we met het design doen om het expressiever te maken? En toen de film er aan kwam, besloten we werk te maken van een nieuw Donkey Kong-ontwerp voor de nieuwe generatie."

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!