E3-analyse: Veel games, weinig klappers bij PC Gaming Show
PU.nl
Nieuws

E3-analyse: Veel games, weinig klappers bij PC Gaming Show

Het blijft elk jaar lastig om een rode draad te vinden in de PC Gaming Show. Ontwikkelaars komen langs om hun verhaal te doen en maken al plaats voor de volgende. Bij gebrek aan groot nieuws blijkt dit jaar één vraag telkens weer de spannendste: in welke winkel kun je de game halen?

De verwachtingen waren hoog in vergelijking met vorig jaar. Zou AMD meer komen vertellen over Navi? Project Scarlett en PlayStation 5 gaan gebruikmaken van deze nieuwe lijn videokaarten, maar pc-gamers kunnen volgende maand al aan de slag met de rekenwonders van het rode kamp. Helaas moeten we daar nog even op wachten, maar we hebben wel geleerd dat Samsung net zo

Watch on YouTube

omgaat met munitie als

Watch on YouTube

.

Gameplaybeelden van Vampire: The Masquerade: Bloodlines 2 dan? Technisch gesproken wel, maar nauwelijks een minuut later is onze honger naar bloed niet gestild. Larian Studios van Baldur's Gate 3 op het podium! Slechts een aankondiging van een D&D-campagne die als prequel dient. Leuk, maar niet genoeg.

Watch on YouTube

Paradox verzacht de pijn door even later een uitgebreidere gameplaytrailer online te zetten.

Door de games de show niet meer zien

Waar zijn die bijna twee uur dan gebleven? Je zou bijna vergeten dat er tussen de gemiste kansen door stiekem heel veel games langs zijn gekomen. Soms ging het slechts om een update. Terraria laat bijvoorbeeld een eventueel vervolg lekker zitten en komt met de vierde grote update om de 2D-Minecraft-maar-zo-veel-meer-game nogmaals nieuw leven in te blazen. Vermintide 2 voegt een Versus-mode toe aan de even goede als hectische coöperatieve Warhammer-game. Goed nieuws voor de fans van die games, maar niet waar je een E3-presentatie voor volgt.

De andere categorie van vandaag is de game die al eerder is aangekondigd, maar wel graag laat weten dat die nog bestaat. We kunnen er smakelijk om lachen, maar het blijft afwachten of Maneater langer boeit dan de grap. De zelfverklaarde 'Shark-PG' heeft duidelijk meer vlees op de botten gekregen sinds de aankondiging, maar het zou zonde zijn als het idee uitgekauwd voelt voordat we onze tanden erin hebben gezet.

Onze verwachtingen zijn hoger bij Driftlands, die sinds de aankondiging in 2017 terug naar de tekentafel is gegaan. De typische Klei-stijl is intact gebleven, maar de gameplay doet nu denken aan Slay The Spire. Gezien de warme gevoelens die eerdere Klei-games bij ons oproepen, horen daar graag meer van.

Watch on YouTube

Consolepraktijken

Natuurlijk waren er ook echte nieuwe aankondigingen. Chivalry 2, bijvoorbeeld, al weten we niet op basis van de teaser hoe die zich verhoudt tot het middeleeuws hakwerk van Mordhau. Auto Chess, op basis van de gelijknamige Dota 2-mod, krijgt een standalone versie en de makers van Sniper Elite 4 richten hun vizier weer eens op zombies met Zombie Army 4: Dead War. Deze games hebben echter iets gemeen waar niet iedereen gelukkig van wordt.

Het bedrijf was niet fysiek aanwezig, maar de invloed van hoofdsponsor Epic Games was voelbaar. Voor een oudgediende pc-gamer als ondergetekende blijft het wennen aan dat woordje 'exclusief' aan het eind van een trailer. Hoe tijdelijk de regeling ook mag zijn, het gesjoemel met verschijningsdata en beschikbaarheid is net zo'n domper als in eerdere jaren bij presentaties van Microsoft en Sony. Iets dat nog benadrukt werd door het feit dat Shenmue 3 op pc nu exclusief op Epic Games Store uitkomt, ondanks dat het spel beloofd werd aan Steam-gebruikers.

Watch on YouTube

Is het dan allemaal kommer en kwel? Welnee, want met een dergelijke stortvloed aan games zitten er altijd een paar pareltjes tussen. Wat te denken van Midnight Ghost Hunt? De titel klinkt niet bepaald geïnspireerd, maar het concept van de multiplayergame waarin spelers op spoken jagen die zich vermommen als meubilair is dat wel. Neerlands trots Triumph Studios werkt hard aan Age of Wonders: Planetfall en heeft in ieder geval begrepen dat een game met lasers schietende dino's per definitie niet slecht kan zijn. Bovendien krijgen we een warm gevoel bij het zien van games die dankbaar putten uit typische pc-klassiekers als Dungeon Keeper en Dwarf Fortress, zoals Evil Genius 2 en Star Chamber.

En mochten ook die games opgeslokt worden door de koopzucht van Epic Games? Ach, met zoveel games in de maak voor de pc kunnen we heus wel een jaartje wachten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld
PU.nl
Nieuws

Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld

'Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven'

Uitgever Take-Two Interactive heeft gesuggereerd dat nog een uitstel voor Grand Theft Auto 6 onwaarschijnlijk is.

Onlangs werd aangekondigd dat het langverwachte Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar verschijnt, maar op 26 mei 2026. Kort daarna werd ook een nieuwe trailer van de openwereldgame gedeeld. Fans en bedrijven in de industrie die de releasedatum van hun game proberen te plannen maken zich echter zorgen dat de game nogmaals wordt uitgesteld.

Strauss Zelnick, de CEO van uitgever Take-Two Interactive, heeft die zorgen in een interview met IGN proberen weg te nemen: "Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven." Dat is natuurlijk geen directe bevestiging, maar wel een goed teken.

Over de reden van het uitstel: "Wanneer we dichterbij het afmaken van een game waarbij perfectie nodig is komen, wordt steeds duidelijker hoeveel we nog moeten doen. In dit geval wilden we er zeker van zijn dat Rockstar Games genoeg tijd had om hun creatieve visie zonder limieten te bereiken. Daar stond ik zelf ook achter."

In gesprek met investeerders gaf Zelnick aan dat GTA 6 volledig in ontwikkeling is sinds 2020. "Ik denk dat het een slimme investering is om Rockstar extra tijd te geven voor zo'n revolutionair project. De ambitie en complexiteit van Grand Theft Auto 6 is groter dan alle voorgaande Rockstar-spellen, en het team is van plan om wederom een verbluffende entertainmentervaring te leveren die de verwachtingen van spelers overtreft."

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios
PU.nl
Nieuws

Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios

De eerste reacties op een Fairgames-speeltest zouden zorgwekkend zijn

Jade Raymond is vertrokken bij PlayStation Studios-ontwikkelaar Haven Studios, waar gewerkt wordt aan de online shooter Fairgames.

Dat meldt Bloomberg. Raymond, die vooral bekend is van haar werk aan de eerste Assassin's Creed-games en Watch Dogs, is niet meer werkzaam bij de in 2021 door haarzelf opgerichte studio.

Er wordt geen reden voor haar vertrek gegeven. Wel wordt geclaimd dat er enkele weken geleden een externe testfase voor de door Haven Studios ontwikkelde online shooter Fairgames werd gehouden, en dat sommige ontwikkelaars zich zorgen maakten over de reacties op de game.

Raymond heeft een rumoerig decennium achter de rug. Nadat ze bij Ubisoft vertrok richtte ze EA's Motive Studio in 2015 op, maar in 2018 vertrok ze om aan de slag te gaan bij Google Stadia. Toen Google in 2021 zijn ontwikkelstudio's sloot, richtte ze Haven Studios op om Fairgames te ontwikkelen. In 2022 kondigde Sony aan dat ze Haven Studios hadden overgenomen.

Een woordvoerder van PlayStation laat weten dat het bedrijf van plan is om Haven Studios te blijven ondersteunen. De ontwikkeling van Fairgames lijkt vooralsnog dan ook door te gaan, al heeft Sony de laatste tijd al meerdere liveserviceprojecten geannuleerd. Op Helldivers 2 na lijkt het bedrijf dan ook moeite te hebben met het uitbrengen van succesvolle multiplayergames, ondanks dat Sony eerder aangaf zich daar voor een groot deel op te willen gaan richten. Denk aan de annulering van een The Last of Us-multiplayergame en het offline halen van Concord kort nadat de game verscheen. Ook bleek eerder dit jaar dat er liveservicegames van Bend Studio en Bluepoint Games waren geannuleerd, waarbij een van de games blijkbaar een God of War-multiplayerspel was.

Fairgames - voorheen 'Fairgame$' - werd bij de onthulling in 2023 beschreven als een "frisse, moderne versie van het heist-genre. Kortgezegd is het een spannende, competitieve heistgame waar je je aansluit bij een geheime beweging die de extreem rijken beroven om zo meer balans te creëren." Spelers "bezoeken verboden locaties overal ter wereld, vullen hun zakken als een kind in een snoepwinkel en ontrafelen de snode plannen van onaantastbare miljardairs." De game komt naar PlayStation 5 en pc, maar een releasedatum is nog altijd niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!