Elon Musk weigert Nier: Automata-artiest te vermelden op Twitter
PU.nl
Nieuws

Elon Musk weigert Nier: Automata-artiest te vermelden op Twitter

CEO van Tesla en SpaceX, Elon Musk, weigert een fan-artiest van Nier: Automata te vermelden in een van zijn recente Twitter-posts. Volgens de zakenman is dit niet nodig, omdat het anders de kern van het medium ondermijnt.

Kort geleden plaatste Musk een afbeelding van artiest Meli Magali op het sociale platform voor zijn 27 miljoen volgers waar het personage 2B op stond. Musk zette bij deze tweet echter alleen het woord '2B' en verder niets. Op het moment dat volgers hem vroegen om Magali te vermelden weigerde Musk dit verzoek.

Met het verzoek voegde de CEO eraan toe dat 'elke dwaas in een paar seconden erachter kan komen wie de artiest is'. Inmiddels heeft Musk de betreffende reacties evenals de originele Twitter-post van het platform verwijderd. In plaats daarvan reageerde Musk geïrriteerd door zijn profielafbeelding te verwijderen en een nieuwe Twitter-post te plaatsen met de tekst; 'Heb zojuist mijn Twitter-account verwijderd'.

Met de ontvangen kritiek heeft de community zijn steun betuigd aan de Franse Nier: Automata-artiest en game-designer Mali Magali. Magali zegt zelf erg dankbaar en blij te zijn met de overvloed aan steun.

Het is niet de eerste keer dat Musk in opspraak raakte over een Twitter-post. Zo moest de CEO afgelopen oktober een boete van twintig miljoen dollar betalen aan financiële investeerders na het plaatsten van misleidende uitspraken over zijn bedrijf Tesla.

Kort geleden werd nog bekend dat er verschillende games, waaronder Cuphead, speelbaar gaan worden in Tesla auto's.

24 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
casualkiller
18 juni 2019 - 16:26

En het is nog niemand opgevallen dat de originele artiest van 2B/NIER Akihiko Yoshida is ? en niet Mali Magali. ???? kortom iemand die 2B NAGETEKEND heeft ?

fonsrutte
19 juni 2019 - 00:20
Antwoord aan  casualkiller

Ook dat nog eens inderdaad. @casualkiller

armilo-theus
19 juni 2019 - 13:50
Antwoord aan  casualkiller

@casualkiller Oftewel de persoon had geen eigen creativiteit. Ik ken ook iemand die shit alleen maar natekent. Ja het is bewonderenswaardig dat je mooi kan tekenen, maar kom zelf met iets nieuws. Het is bijna copy paste.

Akira-1
19 juni 2019 - 14:19
Antwoord aan  armilo-theus

@armilo-theus
Wat een heerlijk kortzichtige reactie weer. Dus omdat iemand fan is van iets/iemand en dat graag tekent, heeft diegene meteen zelf geen creativiteit.
Echt de grootste onzin!

@casual
Daar moest ik dus ook meteen aan denken.

MARQ242
18 juni 2019 - 14:35

Janken om niks? Het is een kleine moeite en bovendien heel netjes om de persoon te taggen van het artwork/foto. Het is gewoon een ongeschreven regel van social media.
Zo’n artiest is wellicht een paar uur bezig zo’n mooi stukje werk te leveren. En zo’n geniale maar sociaal arme kneus als Elon Musk post hem zo maar even zonder tag. Juist iemand als Elon Musk moet kunnen begrijpen dat je kunstenaars, wetenschappers en andere pioniers zou moeten promoten.

Hastur
18 juni 2019 - 13:35

Het is de voornaamste redenen waarom ik Twitter mijd. Daar je tegenwoordig pas meetelt, als jezelf in een slachtofferpositie kan manoeuvreren.

TheChief
18 juni 2019 - 11:22

[quote]Musk: ‘Heb zojuist mijn Twitter-account verwijderd’. [/quote]
We should be so lucky.

Dit draait toch gewoon om respectvol handelen jongens? Het gaat om een afbeelding gemaakt door een artiest, kleine moeite om die artiest dan even te vermelden on het motto ‘credit where credit is due’.

Dat Musk degene is die zich vervolgens als drama queen gedraagt, ipv mensen even te bedanken voor de reminder en de naam toe te voegen, om vervolgens als treiteractie dan de afbeelding maar helemaal te verwijderen zegt genoeg over ’s mans mentaliteit aka hij houdt er niet van tegengesproken te worden.

Maar goed, er is een reden waarom hij binnen Tesla al een stap terug heeft moeten doen. Hij is prima als ideeënspuier, maar echt waardeloos als CEO van een bedrijf (we herinneren ons allemaal hopelijk nog zijn openlijke bullshit gespeculeer over het van de beurs halen van Tesla).

HunterSeeker
18 juni 2019 - 11:47
Antwoord aan  TheChief

@TheChief iedereen die vind dat de artiest er onder moet staan is imo de dramaqueen.
als je nu persee wilt weten waar de afbeelding van is dan heb je dat zo opgezocht.

Sander999
18 juni 2019 - 12:05
Antwoord aan  HunterSeeker

@HunterSeeker
Dit dus inderdaad. Heeft helemaal niks met respect te maken. We slaan helemaal door met z’n allen. Die artiest kan ook dankbaar zijn dat een man met zoveel volgers haar tekening deelt. Maar nee, laten we met z’n allen collectief verontwaardigd gaan doen omdat Musk er niet onder zet wie het getekend heeft (ik ken overigens geen enkel medium waar dat ‘moet’).

Ik had precies hetzelfde gereageerd als Musk; dat gejank en vingerwijzen altijd om niks.

ActualFantasy
18 juni 2019 - 12:12
Antwoord aan  TheChief

@TheChief ‘Credit where credit is due’

[Late 1700s] The phrase is sometimes amplified to give credit where credit is due , meaning the acknowledgment should be to the person who deserves it. This expression was probably coined by Samuel Adams in a letter (October 29, 1777), which put it: “Give credit to whom credit due.”

Graag wel even dus Samuel Adams erbij vermelden. Die was tenslotte de persoon die deze uitspraak op zijn naam heeft staan als bedenker. Als je dan iets van iemand anders gebruikt, graag de bron vermelden.

Kortom, we zijn helemaal doorgeslagen met dat gedoe.

Sander999
18 juni 2019 - 12:15
Antwoord aan  ActualFantasy

@ActualFantasy
Prachtig voorbeeld. Dan moet je het inderdaad helemaal doortrekken. Maar nee, de art community is zo zielig en moet beschermd worden, boeeehoeee.

We zijn compleet de weg kwijt.

Rez
18 juni 2019 - 12:50
Antwoord aan  ActualFantasy

@ActualFantasy Dat is echt peren met appels vergelijken, de beste man is al meer dan 200 jaar dood, dit betreft mensen die nu leven en er nu van moeten leven.
Hoe zou jij het vinden als je uren, dagen of maanden werkt aan iets en het vervolgens overal en nergens tevoorschijn komt zonder dat jij er zelf beter van wordt, er zijn een hoop onderwerpen waarin mensen echt compleet doorslaan, maar dit is er niet een van, het gaat in dit geval een stuk dieper dan alleen een tweet van Musk, daarom is er ook zo’n fallout.

TheChief
18 juni 2019 - 14:02
Antwoord aan  ActualFantasy

@ActualFantasy Mijn citaat is van iemand die al 300 jaar dood is en er dus niets meer aan kan verdienen. Doordat Musk de artiest niet noemt heeft ie wel voordeel van het werk van voorgenoemde artiest zonder dat die artiest van wiens werk hij gebruik maakt daar iets voor terug krijgt.

De grenzen zijn af en toe lastig te trekken, dat is waar, en er worden fouten gemaakt zoals op dit moment door YouTube. Maar het argument ‘ach men moet niet zeuren’ hoor ik ook nets iets te vaak en vind ik een iets te gemakkelijke manier om je eigen verantwoordelijkheid in dezen van je af te schuiven..

Sander999
18 juni 2019 - 10:51

Laat ik voorop stellen dat ik geen fan ben van Elon Musk maar dit gezeik is tekenend voor de tijd waar we in leven. Serieus, waar gaat dit over? Omdat Musk de naam van de artiest er niet bij zet valt de hele wereld over hem heen….SERIEUS? Hij heeft nog gelijk ook; elke mongool kan er in een paar seconde achter komen wie het getekend heeft. En ook al kan je dat niet, wat boeit dat in godsnaam. Wat is internet toch een vergaarbak geworden van jankerds. Iedereen moet maar een mening hebben en 9 van de 10 keer is het janken om niks, om doodziek van te worden.

Zoiets kleins als dit, dat zelfs een Nederlandse gamingwebsite er een stukje over moet schrijven (waar het overigens, met alle respect voor de schrijver, geen eens thuis hoort naar mijn mening).

Gad-ver-DAMME, wat heb ik toch een hekel aan Twitter en de collectieve verontwaardiging van die beroep jankerds.

SuperDre
18 juni 2019 - 10:57
Antwoord aan  Sander999

@Sander999 Gelukkig iemand die eindelijk ook eens wat realistischer is en ook een hekel heeft aan de gezeur en gezeik op twitter en een hoop internet lui..

HunterSeeker
18 juni 2019 - 11:02
Antwoord aan  SuperDre

@SuperDre er zijn er meer dan je denkt 😉

En alles moet ook zo braaf PC zijn want stel je voor dat je iemand kwetst met iets wat je niet kwetsend bedoelt.

Rez
18 juni 2019 - 12:06
Antwoord aan  Sander999

@Sander999 Hier is helemaal niks kleins aan, de art communitie is een van de meest uitgebuitte communities die er is, probeer je eens te verplaatsen in de gemiddelde artist, het is heel moeilijk om enige bekendheid te vergaren, ondertussen moet je je werk wel open op het internet plaatsten om uberhaupt een kans te maken en vervolgens gaat jan en allemaal er mee van door.
Copyright is extreem lastig te handhaven, lijkt me een kleine moeite voor een persoon als Musk om op zijn allerminst een vermelding te doen, hij is niet dom, hij weet hoe copyright werkt, alle flack die die krijgt is meer dan verdient, al is het maar om dit soort praktijken meer onder de aandacht te brengen.

Sander999
18 juni 2019 - 12:14
Antwoord aan  Rez

@Rez
Onzin. Heeft niks met copyright te maken want hij verdient er niks aan. Dan moet je het niet open en bloot op internet zetten. Het is echt gejank om niks.

fonsrutte
18 juni 2019 - 17:12
Antwoord aan  Rez

Die artiest heeft nu al vaker zijn naam genoemd zien worden dan wanneer Musk zijn tekening niet had getoond. Beetje in perspectief blijven zien.
Daarbij verdient Musk hier geen geld mee oid hij deelt simpelweg een werk die hij gaaf vindt, wat is het probleem daarmee?
Het ligt er ook een beetje aan hoe het verzoek om het noemen van de artiest verwoord is.
Mensen denken tegenwoordig maar overal aanspraak op te kunnen maken of recht op te hebben. Stel je niet aan en ga door met je leven @Rez

Paul_Power
18 juni 2019 - 12:06
Antwoord aan  Sander999

@Sander999 HE LE MAAL mee eens! en snap ook niet dat er aandacht aan besteed word

fonsrutte
18 juni 2019 - 15:37
Antwoord aan  Sander999

Helemaal mee eens, het is echter niet uniek voor Twitter maar voor het gehele internet @Sander999

Qinneth
19 juni 2019 - 08:23
Antwoord aan  Sander999

@Sander999 “Laat ik voorop stellen dat ik geen fan ben van Elon Musk maar dit gezeik is tekenend voor de tijd waar we in leven. Serieus, waar gaat dit over? Omdat Musk de naam van de artiest er niet bij zet valt de hele wereld over hem heen….SERIEUS?”

Het werk van een artiest is beschermt door fair use, en is letterlijk de bron van zijn/haar inkomen (net zoals een goed gemaakte maaltijd het visite kaartje is van een kok in een restaurant). Plus het is een kleine moeite om de bron te vermelden, maar kan enorm veel kansen bieden voor de artiest in kwestie. Nu ben ik het niet zo zeer eens met de mate waarin mensen over hem heen vallen, omdat mensen online nogal hysterisch kunnen reageren, kijk maar bijvoorbeeld naar jouw eigen reacties hier. Dit neemt alleen niet weg dat bron vermelden een heel goed en nuttig iets is.

“Hij heeft nog gelijk ook; elke mongool kan er in een paar seconde achter komen wie het getekend heeft. En ook al kan je dat niet, wat boeit dat in godsnaam.”

Omdat er potentiële klanten zijn die het werk van de artiest zien en die willen inhuren, maar dit nu lastiger is geworden. Ik zeg niet dat het altijd zo het geval is, maar de kans is er, plus… het is een kleine moeite. Zeker wel de twee seconden tijd waard die het kost om een link te copypasten bij de tekening.

“Wat is internet toch een vergaarbak geworden van jankerds. Iedereen moet maar een mening hebben en 9 van de 10 keer is het janken om niks, om doodziek van te worden.”

Gelukkig hebben we jou om ons er aan te herinneren wat wel of niet de moeite waard is om op te reageren.

“Zoiets kleins als dit, dat zelfs een Nederlandse gamingwebsite er een stukje over moet schrijven (waar het overigens, met alle respect voor de schrijver, geen eens thuis hoort naar mijn mening). ”

Het is iemand die een game-developer is, en in dit geval gaat het om een tekening van 2B, van de game Nier Automata. Past wel aardig goed in het gamer.nl straatje.

FIFA (gebruiker is geblokkeerd)
19 juni 2019 - 14:30
Antwoord aan  Sander999

Deze gebruiker is verwijderd

Sander999
19 juni 2019 - 15:16

@Fifa
Wat ontzettend fijn dat je even een prachtig voorbeeld geeft over wat ik bedoel. Beroepjankerds zoals jij zouden zich van het internet moeten afsluiten. Wat zijn we allemaal ontzettend snel op onze teentjes getrapt.

Ga toch weg man, met je tere zieltje.