Fifa 21 schudt eindelijk de carrièremodus op
Gamer.nl
Nieuws

Fifa 21 schudt eindelijk de carrièremodus op

“We komen met de grootste veranderingen voor de carrièremodus.” Met die woorden opent EA nota bene een presentatie waarbij we ook de href="https://gamer.nl/artikelen/handson/fifa-21-belooft-slimmer-en-contextgevoeliger-te-worden/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">gameplay</a> en <a href="https://gamer.nl/artikelen/handson/fifa-21-ultimate-team-is-nu-ook-een-teamsport/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">FUT21</a> uit Fifa 21 te zien krijgen. Een opvallend statement, want er zit al jaren geen schot meer in de carrièremodus. Tijd dus om daarin een inhaalslag te maken.

Zo heeft EA een hele rits aan kleine doch hoognodige aanpassingen gedaan. Of ja, aanpassingen… sommige zaken zijn regelrechte reparaties van bugs die de carrièremodus al jarenlang tarten. EA belooft dat er met Fifa 21 bijvoorbeeld een einde komt aan wedstrijden die vlak achter elkaar plaatsvinden. Zeker als je met Engelse teams speelde, liep je het risico zelfs twee wedstrijden op één dag te moeten spelen. Dat is nu definitief opgelost en er zitten altijd minstens twee dagen tussen wedstrijden, belooft creative director Tyler Blair.

Spelers die in de herfst van hun carrière zitten, gaan nu soms wat langer door. Hoe lang spelers doorgaan en wat voor niveau zij dan nog halen, is gebaseerd op echte data van de afgelopen vijf jaar. Oudere spelers worden niet meer beter, maar behouden wel langer hun niveau. Dat doen spelers als Ronaldo (35) en Ibrahimovic (38) immers ook, aldus senior game designer Alex Constantinescu. Verder zouden transfers realistischer zijn en kun je ervoor kiezen om bij aanvang je transferbudget te boosten met een financiële overname. Alsof een Russische oliemagnaat ineens Vitesse koopt!

©GMRimport

Interactieve wedstrijdsimulator

De meest interessante vernieuwing is de interactieve wedstrijdsimulator. Deze optie houdt het midden tussen een wedstrijd zelf spelen en simmen. Volgens EA is alles zelf spelen voor veel mensen te tijdrovend, maar verlies je bij het simuleren van een wedstrijd veel controle. Dat moet de interactieve wedstrijdsimulator oplossen.

Hierbij wordt een wedstrijd op twee keer de normale snelheid afgewikkeld. Hoewel je naar bewegende bolletjes zit te kijken, wordt op de achtergrond weldegelijk de echte wedstijd afgespeeld. Daardoor kun je op ieder moment ingrijpen. Je mag spelers wisselen of de strategie aanpassen, maar kan ook op ieder moment de controle overnemen. Je schakelt dan dus rechtstreeks over naar de virtuele grasmat.

Krijg je bijvoorbeeld een vrije trap in een kansrijke positie, of wil je gewoon in de slotfase nog even proberen een goaltje te forceren, dan duik je zo in de actie. Kans verkeken of wedstrijd beslist? Dan schakel je weer net zo makkelijk terug naar de simulatiemodus of beëindig je een wedstrijd zelfs meteen met een quick sim.

Volgens EA is alles zelf spelen voor veel mensen te tijdrovend, maar verlies je bij het simuleren van een wedstrijd veel controle. Dat moet de interactieve wedstrijdsimulator oplossen.

-

De einduitslag zou volgens EA dan ook moeten passen bij het actuele wedstrijdbeeld. Als je dus al 1-4 voor staat, zul je niet zo snel meer punten verspelen. Tenzij een scheidsrechter in een moment van verstandsverbijstering twee centrale verdedigers tegelijk met rood het veld afstuurt misschien. Kan gebeuren in het voetbal.

De interactieve wedstrijdsimulator klinkt niet alleen veelbelovend, het ziet er ook zo uit. We kunnen zelf nog niet spelen, maar EA toont voorbeelden waarin inderdaad naadloos gewisseld wordt tussen actief deelnemen en passief toekijken. Laten we eerlijk zijn: Fortuna-uit is niet bepaald de meest enerverende wedstrijd van een seizoen, maar het volledig vertrouwen doen we liever ook niet. Dit lijkt de ideale middenweg.

©GMRimport

Spelers omscholen en wedstrijdfit houden

EA heeft nog een aantal vernieuwingen in petto voor de managers onder ons. Zo kun je spelers individueel laten trainen op bepaalde vaardigheden en ze daarmee zelfs ‘omscholen’ tot een andere positie. Zo maak je bijvoorbeeld van een vleugelverdediger een vleugelaanvaller, als een speler daar aanleg voor heeft. Jammer dat Dirk Kuijt niet meer actief is - die hadden we er graag bij gehad.

Met trainingen tussen de wedstrijden door verkrijgen spelers bovendien ‘Training Sharpness’, waardoor zij scherper aan de wedstrijd beginnen. Dat gaat echter ten koste van hun fitheid. Als manager beslis je nu of en wanneer je spelers laat trainen, of liever rust gunt. Zo vlak voor een belangrijke midweekse Champions League-wedstrijd wil je spelers wellicht rust geven, maar als je club alleen in het weekend actief is, kun je door de weeks keihard doortrainen.

Dat klinkt heel interessant (mits je een beetje van managen houdt), maar wat we te zien krijgen oogt wel erg droogjes, met veel menu’s en statistieken. Het moet dus nog blijken of dit onderdeel van de carrièremodus ook echt leuk is om te spelen.

©GMRimport

Volta

Voor Volta zijn de aanpassingen in Fifa 21 minder groot. De vorig jaar geïntroduceerde straatvoetbalmodus van Fifa lift vooral mee op de algemene gameplayverbeteringen, zoals dat je medespelers simpelweg wat slimmer zijn in het kiezen van hun posities en verdedigers beter blocken. Hoewel Volta wordt daar niet per sé beter van. Aanvallers waren in de bèta die we speelden vaak té slim en liepen telkens eenvoudig vrij, met exorbitante uitslagen ten gevolge.

Volta’s verhaalmodus is verder een beetje op de schop gegaan. In ‘Debut’ word je in een paar uur wegwijs gemaakt in de nieuwe modus door spelers als Thierry Henry en Kaká. Vervolgens speel je eens in de zoveel tijd ook tegen echte teams. Je kunt kleding van echte clubs verdienen, maar ook Icons zoals Zinedine Zidane, waarmee Volta een beetje leentjebuur speelt bij FUT. Progressie in Volta is mee te nemen naar de volgende generatie consoles, dus als je enkele toffe Icons hebt gerekruteerd hoef je daar geen afscheid van te nemen als je een nieuwe spelcomputer in huis haalt.

De aanpassingen passen bij Volta, maar maken weinig indruk. Volta was vorig jaar al niet meer dan een extraatje en er is geen reden om aan te nemen dat dat in Fifa 21 anders zal zijn. De carrièremodus daarentegen lijkt eindelijk eens een broodnodige oppepper te hebben gekregen, in ieder geval genoeg om ons weer geïnteresseerd te maken in de dood gewaande modus. Over twee maanden blijkt of dat enthousiasme gegrond is.

Fifa 21 is vanaf 9 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De releasedata voor PlayStation 5 en Xbox Series X zijn nog onbekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!