Fifa 21 schudt eindelijk de carrièremodus op
PU.nl
Nieuws

Fifa 21 schudt eindelijk de carrièremodus op

“We komen met de grootste veranderingen voor de carrièremodus.” Met die woorden opent EA nota bene een presentatie waarbij we ook de href="https://gamer.nl/artikelen/handson/fifa-21-belooft-slimmer-en-contextgevoeliger-te-worden/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">gameplay</a> en <a href="https://gamer.nl/artikelen/handson/fifa-21-ultimate-team-is-nu-ook-een-teamsport/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">FUT21</a> uit Fifa 21 te zien krijgen. Een opvallend statement, want er zit al jaren geen schot meer in de carrièremodus. Tijd dus om daarin een inhaalslag te maken.

Zo heeft EA een hele rits aan kleine doch hoognodige aanpassingen gedaan. Of ja, aanpassingen… sommige zaken zijn regelrechte reparaties van bugs die de carrièremodus al jarenlang tarten. EA belooft dat er met Fifa 21 bijvoorbeeld een einde komt aan wedstrijden die vlak achter elkaar plaatsvinden. Zeker als je met Engelse teams speelde, liep je het risico zelfs twee wedstrijden op één dag te moeten spelen. Dat is nu definitief opgelost en er zitten altijd minstens twee dagen tussen wedstrijden, belooft creative director Tyler Blair.

Spelers die in de herfst van hun carrière zitten, gaan nu soms wat langer door. Hoe lang spelers doorgaan en wat voor niveau zij dan nog halen, is gebaseerd op echte data van de afgelopen vijf jaar. Oudere spelers worden niet meer beter, maar behouden wel langer hun niveau. Dat doen spelers als Ronaldo (35) en Ibrahimovic (38) immers ook, aldus senior game designer Alex Constantinescu. Verder zouden transfers realistischer zijn en kun je ervoor kiezen om bij aanvang je transferbudget te boosten met een financiële overname. Alsof een Russische oliemagnaat ineens Vitesse koopt!

©GMRimport

Interactieve wedstrijdsimulator

De meest interessante vernieuwing is de interactieve wedstrijdsimulator. Deze optie houdt het midden tussen een wedstrijd zelf spelen en simmen. Volgens EA is alles zelf spelen voor veel mensen te tijdrovend, maar verlies je bij het simuleren van een wedstrijd veel controle. Dat moet de interactieve wedstrijdsimulator oplossen.

Hierbij wordt een wedstrijd op twee keer de normale snelheid afgewikkeld. Hoewel je naar bewegende bolletjes zit te kijken, wordt op de achtergrond weldegelijk de echte wedstijd afgespeeld. Daardoor kun je op ieder moment ingrijpen. Je mag spelers wisselen of de strategie aanpassen, maar kan ook op ieder moment de controle overnemen. Je schakelt dan dus rechtstreeks over naar de virtuele grasmat.

Krijg je bijvoorbeeld een vrije trap in een kansrijke positie, of wil je gewoon in de slotfase nog even proberen een goaltje te forceren, dan duik je zo in de actie. Kans verkeken of wedstrijd beslist? Dan schakel je weer net zo makkelijk terug naar de simulatiemodus of beëindig je een wedstrijd zelfs meteen met een quick sim.

Volgens EA is alles zelf spelen voor veel mensen te tijdrovend, maar verlies je bij het simuleren van een wedstrijd veel controle. Dat moet de interactieve wedstrijdsimulator oplossen.

-

De einduitslag zou volgens EA dan ook moeten passen bij het actuele wedstrijdbeeld. Als je dus al 1-4 voor staat, zul je niet zo snel meer punten verspelen. Tenzij een scheidsrechter in een moment van verstandsverbijstering twee centrale verdedigers tegelijk met rood het veld afstuurt misschien. Kan gebeuren in het voetbal.

De interactieve wedstrijdsimulator klinkt niet alleen veelbelovend, het ziet er ook zo uit. We kunnen zelf nog niet spelen, maar EA toont voorbeelden waarin inderdaad naadloos gewisseld wordt tussen actief deelnemen en passief toekijken. Laten we eerlijk zijn: Fortuna-uit is niet bepaald de meest enerverende wedstrijd van een seizoen, maar het volledig vertrouwen doen we liever ook niet. Dit lijkt de ideale middenweg.

©GMRimport

Spelers omscholen en wedstrijdfit houden

EA heeft nog een aantal vernieuwingen in petto voor de managers onder ons. Zo kun je spelers individueel laten trainen op bepaalde vaardigheden en ze daarmee zelfs ‘omscholen’ tot een andere positie. Zo maak je bijvoorbeeld van een vleugelverdediger een vleugelaanvaller, als een speler daar aanleg voor heeft. Jammer dat Dirk Kuijt niet meer actief is - die hadden we er graag bij gehad.

Met trainingen tussen de wedstrijden door verkrijgen spelers bovendien ‘Training Sharpness’, waardoor zij scherper aan de wedstrijd beginnen. Dat gaat echter ten koste van hun fitheid. Als manager beslis je nu of en wanneer je spelers laat trainen, of liever rust gunt. Zo vlak voor een belangrijke midweekse Champions League-wedstrijd wil je spelers wellicht rust geven, maar als je club alleen in het weekend actief is, kun je door de weeks keihard doortrainen.

Dat klinkt heel interessant (mits je een beetje van managen houdt), maar wat we te zien krijgen oogt wel erg droogjes, met veel menu’s en statistieken. Het moet dus nog blijken of dit onderdeel van de carrièremodus ook echt leuk is om te spelen.

©GMRimport

Volta

Voor Volta zijn de aanpassingen in Fifa 21 minder groot. De vorig jaar geïntroduceerde straatvoetbalmodus van Fifa lift vooral mee op de algemene gameplayverbeteringen, zoals dat je medespelers simpelweg wat slimmer zijn in het kiezen van hun posities en verdedigers beter blocken. Hoewel Volta wordt daar niet per sé beter van. Aanvallers waren in de bèta die we speelden vaak té slim en liepen telkens eenvoudig vrij, met exorbitante uitslagen ten gevolge.

Volta’s verhaalmodus is verder een beetje op de schop gegaan. In ‘Debut’ word je in een paar uur wegwijs gemaakt in de nieuwe modus door spelers als Thierry Henry en Kaká. Vervolgens speel je eens in de zoveel tijd ook tegen echte teams. Je kunt kleding van echte clubs verdienen, maar ook Icons zoals Zinedine Zidane, waarmee Volta een beetje leentjebuur speelt bij FUT. Progressie in Volta is mee te nemen naar de volgende generatie consoles, dus als je enkele toffe Icons hebt gerekruteerd hoef je daar geen afscheid van te nemen als je een nieuwe spelcomputer in huis haalt.

De aanpassingen passen bij Volta, maar maken weinig indruk. Volta was vorig jaar al niet meer dan een extraatje en er is geen reden om aan te nemen dat dat in Fifa 21 anders zal zijn. De carrièremodus daarentegen lijkt eindelijk eens een broodnodige oppepper te hebben gekregen, in ieder geval genoeg om ons weer geïnteresseerd te maken in de dood gewaande modus. Over twee maanden blijkt of dat enthousiasme gegrond is.

Fifa 21 is vanaf 9 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De releasedata voor PlayStation 5 en Xbox Series X zijn nog onbekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie MindsEye bekend
PU.nl
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie MindsEye bekend

Game komt op 10 juni uit, ook op PS5 en Xbox Series-consoles

De systeemeisen van de pc-versie van MindsEye zijn uit doeken gedaan. Het gaat om de debuutgame van Build a Rocket Boy.

Dat gebeurde op de Steam-pagina van de game. Hieronder volgen ze.

Minimale systeemeisen:

  • Besturingssysteem: Windows 10/11 64 Bit met laatste updates

  • Processor: Intel Core i5-12400F / AMD Ryzen 5 5600X

  • Geheugen: 16 GB RAM

  • Grafische kaart: 6GB VRAM, Nvidia GeForce RTX 2060 / AMD Radeon RX 5600 XT

  • DirectX: Versie 12

  • Opslagruimte: 70 GB beschikbare ruimte

  • Aanvullende opmerkingen: SSD vereist

Aanbevolen systeemeisen:

  • Besturingssysteem: Windows 10/11 64 Bit met laatste updates

  • Processor: Intel Core i7-13700K / AMD Ryzen 7 7800X3D

  • Geheugen: 16 GB RAM

  • Grafische kaart: 8GB VRAM, Nvidia GeForce RTX 4070 / AMD Radeon RX 6800 XT

  • DirectX: Versie 12

  • Opslagruimte: 70 GB beschikbare ruimte

  • Aanvullende opmerkingen: SSD vereist

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Elden Ring Nightreign krijgt na release mogelijk optie voor twee spelers
PU.nl
Nieuws

Elden Ring Nightreign krijgt na release mogelijk optie voor twee spelers

Op release kan de game alleen of met z'n drieën worden doorlopen

In het aankomende Elden Ring Nightreign wordt het ergens na de release wellicht mogelijk om de game met z'n tweeën te spelen.

Op release kan de game alleen of met z'n drieën worden doorlopen. Een optie voor twee spelers is er op dat moment niet. Aan IGN vertelt regisseur Junya Ishizaki dat dit een bewuste keuze is: de game is geoptimaliseerd voor drie spelers, al kan het ook alleen worden doorlopen. "Daar hebben we al onze energie in gestoken, maar (een optie voor twee spelers) is iets waar we naar kijken en wat we overwegen voor na de release."

In Elden Ring Nightreign kunnen spelers met z’n drieën op avontuur gaan – of desgewenst alleen – en verkent men Limveld, een verdraaide versie van Limgrave. In dit nieuwe en tegelijk herkenbare gebied moet men drie in-game dagen zien te overleven tussen de vele vijanden en gevaarlijke bazen, waarna men de Nightlord mag proberen te verslaan en krachtige items ontvangt die bij de volgende sessie helpen.

Elden Ring Nightreign is vanaf 30 mei verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De basiseditie van het spel kost 39,99 euro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!