Flight Simulator 2020 wil de wereld veroveren
PU.nl
Nieuws

Flight Simulator 2020 wil de wereld veroveren

Flight Simulator keert dit jaar groots en meeslepend terug. Gamer.nl kreeg de kans om met het team achter deze nieuwe wereldomspannende editie te praten. Wij spraken met Jorg Neumann, Head of Microsoft Flight Simulator, cco David Dedeine en Martial Bossard, de Lead Software Engineer.

Ik heb wat gevlogen en was erg onder de indruk van de graphics en simulatie. Wat waren jullie belangrijkste doelen met deze versie van Flight Simulator, wat nog niet eerder gedaan is?

Jorg Neumann: Het begon met het besef dat we de wereld konden simuleren met een diepgang en detaillering die tot dan toe onmogelijk was. Dat komt vooral omdat er zoveel meer data beschikbaar is over de wereld die we ook nog eens op allerlei manieren kunnen gebruiken voor de simulatie. Want ook al waren eerder al satellietfoto’s beschikbaar, ze konden eigenlijk nog niet op een zinnige manier gebruikt worden in een consumentenproduct.

De hoeveelheid data die we nu dankzij (Microsoft’s zoekmachine) Bing tot onze beschikking hebben voor het simuleren van de Aarde is het equivalent van 1,7 miljoen dvd’s. De enige manier waarop we dit kunnen doen is door het omarmen van de cloud en streaming. We hebben een hele sterke infrastructuur en engine nodig om dat allemaal soepel te laten draaien. Dit is voor ons de eerste grote sprong voorwaarts. Daarnaast hebben we uiteraard ook de vluchtsimulatie uitgebreid.

©GMRimport

Hoe balanceer je het ontwerpen van een sim, waarbij je zowel online als offline piloten een goede ervaring wil geven? Welke compromissen moesten jullie sluiten?

David Dedeine: Eigenlijk zijn er niet echt compromissen gesloten. De technologie achter de simulatie is gebaseerd op Bing, waar we veel kunstmatige intelligentie en machine learning op hebben losgelaten. Dit zorgt voor een natuurgetrouwe en mooie, gesimuleerde wereld. Hoewel online spelen natuurlijk toegang geeft tot veel meer data en ook allerlei live services zoals vliegverkeer en live weer, is de sim offline ook helemaal compleet. Je kunt in beiden versies genieten van een mooi uitzicht en navigeren op herkenningspunten. Fundamenteel zijn beide manieren van spelen een gelijkwaardige ervaring.

Martial Bossard: We vinden dan ook dat we geen compromissen hebben hoeven sluiten. We bieden keuzes. Als je online gaat heb je een boel extra opties, maar dat wil niet zeggen dat je zonder de verbinding een slechte ervaring hebt. Je hebt nog steeds alle belangrijke elementen tot je beschikking.

Dit is de eerste keer dat Flight Simulator naar console komt. Waarom doe je dat met zo’n pc-centrische ervaring? Zijn consolespelers daarin geïnteresseerd?

David Dedeine: Toen wij op X0 waren in Londen toonden we onze sim, en was er een hele lange rij om hem te proberen. We waren erg benieuwd hoe Xbox-fans er op zouden reageren. We zagen zowel ultra-hardcore gamers met interesse spelen, maar ook zogenaamde ‘niet hardcore gamers’ bleken graag te vliegen. Hardcore gamers waarderen wel degelijk hoeveel een echte sim van je vraagt. Maar we zagen iemand die zijn vriendin had meegenomen, die absoluut niet van gamen hield, maar uiteindelijk ook Flight Simulator uitprobeerde. Ze was zo mogelijk nog enthousiaster dan haar vriend, omdat ze beter naar de instructies luisterde dan haar vriend, daardoor beter vloog en ook nog eens het gevoel had dat ze een hele nieuwe vaardigheid leerde: namelijk om met een ‘echt’ vliegtuig te vliegen.

©GMRimport

Er is heel veel data in deze game met een enorm gedetailleerde wereld. Eerdere delen van Flight Simulator hadden een levendige community van scenery-bouwers en andere mods. Is er ruimte voor modders in deze versie en hoe gaat dat straks in zijn werk? Kan iedereen gratis of betaalde mods maken?

Jorg Neumann: We hebben bij het ontwikkelen actief contact opgenomen met de ontwikkelaars van add-ons om te luisteren naar wat zij willen. We kijken dus niet alleen naar de simmers, maar ook naar de makers. We brengen daarvoor tools uit en hebben een developer forum. We zoeken mensen die de mooiste en beste dingen maken, om te zorgen dat ze ook de beste tools tot hun beschikking hebben om dat voor onze nieuwe sim te maken.

Ook krijgt Flight Simulator voor het eerst een in-game marktplaats, waar iedereen zijn materialen kan aanbieden. Dit hoeft overigens niet: iedereen is vrij om dat wel of niet te doen. Je kunt je mods dus ook gewoon zelf op je eigen website aanbieden. Maar het is voor veel mensen natuurlijk makkelijk om vanuit de game zelf naar nieuwe add-ons te zoeken. We zien nu al fantastische add-ons verschijnen. Sommigen maken nieuwe vliegtuigen, nieuwe steden, we zagen iemand die een hele mmo aan het bouwen is… Het is heel indrukwekkend om te zien hoe de gemeenschap onze sim nu al omarmt.

We waren teleurgesteld om te horen dat Flight Simulator 2020 in eerste instantie alleen Windows Mixed Reality ondersteunt, en geen Oculus Rift of SteamVR. Waarom is dat?

Jorg Neumann: We ondersteunen vr niet bij de lancering, dat komt later, en inderdaad werkt het dan alleen met Windows Mixed Reality. Het is een partnerschap met HP, dus daar richten we ons op. De vr-ondersteuning voor Flight Simulator 2020 komt uit bij de lancering van de HP Reverb-headset. Hun headset is heel goed, en als je daarmee vliegt heb je een geweldige ervaring. We hebben natuurlijk ook een geschiedenis met het interne team van Microsoft Mixed Reality. We hebben samengewerkt aan een prototype van Flight Sim voor Hololens. Dus we hebben intern veel kennis waar we gebruik van kunnen maken. Maar we gaan ook de andere headsets ondersteunen. Dat is een kwestie van tijd, een paar maanden na het verschijnen van de vr-update voor Mixed Reality. Deze uitbreiding is overigens gratis. Iedereen die met vr wil vliegen, zal dat op termijn ook kunnen met andere headsets dan die van HP.

©GMRimport

Ik vond de missies leuk in de oude Flight Simulator-games. Komen die ook in deze sim?

David Dedeine: We hebben bij lancering geen missies. Wel landingsuitdagingen en rondvluchten. De rondvluchten (‘bush trips‘) zijn vooral een manier om de wereld te leren kennen. Je krijgt de opdracht om op zicht bepaalde plekken te bezoeken door bepaalde routes te volgen. Maar geen missies waarbij je bijvoorbeeld met noodsituaties of weersveranderingen om moet gaan. Dat is wel iets waar we aan werken, maar dat gaan we op een heel andere en betere manier aanpakken dan in vorige versies. Deze implementatie komt via een latere update.

Hoe ziet het toekomstige verdienmodel er uit? Komt er betaalde dlc?

Jorg Neumann: Er verschijnen twee soorten updates in de toekomst. We werken aan uitbreidingen van de simulatie en quality of life-updates, maar ook bijvoorbeeld nieuwe landmarks en verbeteringen in het landschap. Maar ook aan de vr-update en de nieuwe scenario’s die we net bespraken. Dat soort updates zijn gratis. Daarnaast werken we aan fundamentele nieuwe concepten zoals bijvoorbeeld helikopters. Er waren uiteraard veel vragen naar helikopters voor in de sim, en die zitten er niet in. Dat vraagt namelijk om een heel nieuw vluchtmodel en ook de wereld moet worden uitgebreid met helikopterplatformen. Dat soort updates bieden we aan als betaalde dlc. Dat komt overigens niet alleen omdat het veel werk is om deze nieuwe vluchtsystemen en helikopters te ontwerpen, maar ook omdat we de makers van de echte toestellen moeten betalen om getrouwe replica’s in onze sim te mogen implementeren.

Watch on YouTube

Gekke vraag misschien: hebben jullie ook de passagiersdekken van toestellen voltooid? Ik heb de wat vreemde fantasie om in vr tijdens een lange vlucht plaats te nemen in een stoel in business class van een 737, terwijl het toestel op autopiloot vliegt…

David Dedeine: Dat is helemaal geen gekke vraag. Het is iets waar we zelf ook aan gedacht hebben. We hebben dat nu nog niet geïmplementeerd, maar het staat op de lijst van dingen die we eventueel zouden willen doen. Ik moest wel lachen om je vraag, want we hebben het dus intern hierover gehad en zelfs verder: zouden we eventueel je ook kunnen laten werken als steward, omdat dat ook onderdeel is van de vliegervaring. Maar nu dus nog niet.

Microsoft Flight Simulator 2020 verschijnt op 18 augustus op pc, en op een latere datum voor Xbox One. Lees ook onze preview de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars
PU.nl
Nieuws

Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars

Mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren

PlayStation Stars, het loyaliteitsprogramma voor PlayStation-gamers, wordt stopgezet.

Dat heeft Sony gisteren aangekondigd. Er kunnen nu al geen nieuwe leden meer worden toegevoegd, en mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren. Officieel kunnen punten nog tot 2 november 2026 worden ingewisseld, maar in de praktijk zal niemand meer na 23 juli 2026 punten in kunnen wisselen. Sinds vorig jaar zijn verdiende punten namelijk nog maar maximaal een jaar geldig. De vrijgespeelde digitale verzamelitems die met punten zijn gekocht, blijven wel te bezichtigen.

PlayStation Stars is een in 2022 in het leven geroepen initiatief waarmee mensen die op de PlayStation Store geld uitgeven - bijvoorbeeld door games te kopen - punten ontvangen. Ook door aan bepaalde voorwaarden te voldoen - zoals sommige games op specifieke momenten spelen - kunnen er extra punten worden vrijgespeeld. Die punten kunnen vervolgens weer uitgegeven worden via de PlayStation-app, bijvoorbeeld aan digitale beeldjes of complete (digitale) games.

Sony geeft als reden voor het stopzetten van PlayStation Stars dat het bedrijf de markt heeft geëvalueerd. Wel laat het bedrijf weten dat het wil kijken naar wat het in de toekomst kan bieden gebaseerd op lessen van het verleden. Eerder dit jaar zette Nintendo al een soortgelijk programma stop.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen
PU.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen

De prijs wordt spoedig onthuld

Gearbox-CEO Randy Pitchford heeft gemeld dat "echte fans wel een manier vinden" om Borderlands 4 te kopen, ook als de game 90 euro gaat kosten.

Games worden duurder - zo gaat Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten (en dus 90 euro in Europa) kosten en heeft ook Microsoft al aangekondigd de prijzen van sommige Xbox-games later dit jaar te verhogen.

Op social media verzocht iemand Pitchford eerder deze maand om Borderlands 4 niet een prijs van 80 dollar - oftewel 90 euro - mee te geven. Pitchford reageerde daarop met de melding dat hij niet degene is die deze beslissing maakt.

Vervolgens meldde hij het volgende: "Als je een echte fan bent, vind je een manier om de game te kopen. Mijn plaatselijke gamewinkel verkocht in 1991 Starflight voor de Sega Mega Drive voor 80 dollar toen ik net uit de middelbare school kwam en voor een minimumloon in een ijssalon werkte, en mij lukte het ook om de game te kopen."

De opmerking van Pitchford kreeg deze week een tweede leven en werd door sommige fans bekritiseerd. Pitchford reageerde op die kritiek door naar een video-interview te linken, waarin hij meldde dat hij niet weet hoeveel de game gaat kosten. "Dat is de waarheid." Vervolgens vertelde hij dat het belangrijk is dat games de juiste prijs krijgen om de toenemende kosten in gameontwikkeling op te vangen.

De CEO stelde dat Gearbox er zeker van wil zijn dat Borderlands 4 genoeg waar voor je geld gaat bieden. "Wat de prijs ook wordt, we zijn entertainers. Ja, we willen meer middelen om grotere en betere games te maken. Borderlands 4 is niet voor niets zo geweldig. Het komt omdat jullie Borderlands 3 hebben gekocht, en we hier budget voor hadden. We konden daardoor het budget voor de ontwikkeling meer dan verdubbelen."

Fans hoeven in ieder geval niet lang meer te wachten tot ze de prijs van de game te horen krijgen. "We gaan binnenkort de prijs vernemen, en het is mogelijk de nieuwe prijs waar Nintendo en Microsoft ook voor gaan. Maar het kan ook zo zijn dat we de oude prijs aanhouden. De uitgever beslist." De Borderlands-games worden uitgegeven door 2K Games, dat weer onderdeel uitmaakt van Grand Theft Auto-uitgever Take-Two Interactive.

Pitchford sloot af met een grapje. "Als de game goedkoper wordt, verkopen we misschien wel de minimap die jullie willen zien, maar die we pas later ontwikkelen. Hoe graag willen jullie die? Tien dollars? Ik weet het niet. Ik maak maar een grapje. Of toch niet?"

In Borderlands 4 keren de cel-shaded graphics van de voorgaande delen terug. Ook moet het aanbod aan loot uitgebreider dan ooit worden. De game wordt wederom alleen en in co-op voor vier spelers speelbaar, en zal weer een hoop vuurgevechten, wereldverkenning en een "eclectische cast met oude en nieuwe onvergetelijke personages" bevatten.

Onlangs werd aangekondigd dat de game iets eerder dan verwacht naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc komt - namelijk op 12 september. Een Nintendo Switch 2-release staat op moment van schrijven nog gepland voor in de loop van dit jaar. Hier vind je alles dat we weten over Borderlands 4.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!