Microsoft Flight Simulator 2020 geeft je de wereld
PU.nl
Nieuws

Microsoft Flight Simulator 2020 geeft je de wereld

Flight Simulator was ooit een van de redenen om een pc te kopen. De franchise werd echter door Microsoft in de koelkast gezet… tot nu. Maar zitten we nog wel te wachten op een realistische vliegsimulator zonder wapens?

Het is moeilijk om te beschrijven hoe groot het contrast is tussen de vorige Flight Simulator (X) en Flight Simulator 2020. Als je eerder met X het virtuele luchtruim betrad, voelt 2020 spelen aan als overstappen van Pong naar Playstation 5. Vanaf het moment dat je in de cockpit zit en om je heen kijkt, is het duidelijk dat je in een extreem realistische kopie van de echte wereld bent gestapt.

De makers claimen dat de Aarde dankzij Bing Maps in zijn geheel gesimuleerd is. Nu zou je kunnen denken dat dit een platte kaart oplevert, bestaande uit foto’s van het landschap. Maar dankzij ’machine learning’ zijn huizen en landmarks heel realistische nagebootst, zelfs als er geen mensenhanden aan te pas kwamen om een bepaalde woonwijk (in mijn geval een buitenwijk van Lelystad) tot in detail te renderen.

©GMRimport

Deprimerend Lelystad

Je vraagt je misschien af waarom ik voor mijn eerste vlucht met Flight Simulator 2020 kies voor luchthaven Lelystad. Het is wellicht de meest deprimerende luchthaven van Nederland met de meest saaie omgeving ooit, namelijk Lelystad. Maar het is ook de eerste en enige luchthaven waar ik zelf ooit een Cesna heb gevlogen tijdens een vliegles.

Omdat dit mijn enige ervaring is met het besturen van een echte kist, leek mij dit voor mijn proefvlucht een goed uitgangspunt. En ja: alles ziet er uit zoals ik me herinner. Ik heb de sim voor het gemakt even op ‘medium’ gezet (je kan ook voor ultra realistisch kiezen, maar voor nu lijkt me dat overkill) en een moment later verkies ik wat onwennig het luchtruim.

Het uitzicht is fenomenaal. Al snel volg ik de provinciale weg, waar auto’s rijden en nog even later vind ik het Ketelmeer om zo het water van de IJssel te volgen naar mijn woonplaats Kampen. Onderweg passeer ik het ‘Oog’, een kunstmatig eilandje waar ik pas nog met de auto langs ben gereden. Alles ziet er uit alsof ik werkelijk uit het raam van een echte Cesna kijk.

©GMRimport

Zelfs Kampen

En dan bereik ik mijn woonplaats. Zelfs Kampen ziet er vanuit de lucht ongeveer uit zoals het echt is. Ik zeg ‘zelfs’, want ik weet zeker dat de makers van Flight Sim dit stadje niet handmatig hebben gebouwd. Alles is op basis van een computerinterpretatie van de Bing-kaartdata uit de virtuele grond gestampt. En dat is goed genoeg om mijn huis te vinden. Verbluffend.

Vliegen in de Cesna op de gemiddelde moeilijkheidsgraad is een heel plezierige en ontspannen bezigheid. Misschien té ontspannen. Ik besluit wat duikvluchten uit te voeren en weet uiteindelijk met zweetdruppels op het voorhoofd de kist aan de grond te zetten op een weiland naast de N50. Daar kijk ik uit het raam en zie ik gras, huizen en auto’s. Ik ken deze plek. Ik ben er vaak langsgereden.

Wauw

Voor de volgende vlucht kies ik een wat meer exotische locatie. Opstijgen vanaf San Fransisco Airport levert opnieuw geen problemen op en weer wat later vlieg ik over de Bay, zie ik de Golden Gate-brug en scheur ik over de stad waar Fuller House zich afspeelt. Waarom een verwijzing naar Fuller House? Omdat het kan. Hoe dan ook geeft het een bizar gevoel van vrijheid (Flight Simulator, niet Fuller House) dat de hele wereld nu opeens in één sim zit. Licht, wolken, water: het ziet er uit zoals in het echt. Grafisch is dit de meest indrukwekkende simulatie die ik ooit heb gezien. Het klopt gewoon allemaal. Niet langer hoef je je te focussen op je instrumenten - je kan echt als toerist de wereld overvliegen om plekken te zien die je altijd al had willen zien.

©GMRimport

Voor wie denkt dat ik nu volledig ben overdonderd door de graphics en niet al te veel aandacht besteed aan het simulatiegedeelte: dat klopt. Voor de review ga ik mij daar in verdiepen. Maar voor deze hands-on besluit ik vooral te genieten van het uitzicht. Het fantastische, formidabele en realistische uitzicht.

Gevoel

En te genieten van het gevoel. Zelfs met de minder realistische moeilijkheidsgraad is vliegen met Flight Simulator 2020 gewoon ontzettend ontspannen en leuk. Voor de hands-on maak ik gebruik van een Yoke en roerpedalen, waardoor ik dus een haast één-op-één gevoel krijg van het vliegen zoals ik me dat herinner tijdens mijn eigen les. Ook hier klopt alles zo op het eerste gezicht enorm goed met een echt vliegtuig. Deze haast stressloze eerste kennismaking voelt als een gateway drug om verder en hoger te gaan. De sim biedt uitgebreide instructies om uiteindelijk zelfs passagierstoestellen te leren besturen. Als je dat wil. Persoonlijk wil ik nog wel een uur of twintig sightseeing doen met ‘mijn’ virtuele Cesna. Zelden gaf een game me zo’n vakantiegevoel.

Microsoft Flight Simulator 2020 verschijnt op 18 augustus op pc, en op een latere datum voor Xbox One. Lees ook ons interview met het team achter de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen
PU.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen

De prijs wordt spoedig onthuld

Gearbox-CEO Randy Pitchford heeft gemeld dat "echte fans wel een manier vinden" om Borderlands 4 te kopen, ook als de game 90 euro gaat kosten.

Games worden duurder - zo gaat Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten (en dus 90 euro in Europa) kosten en heeft ook Microsoft al aangekondigd de prijzen van sommige Xbox-games later dit jaar te verhogen.

Op social media verzocht iemand Pitchford eerder deze maand om Borderlands 4 niet een prijs van 80 dollar - oftewel 90 euro - mee te geven. Pitchford reageerde daarop met de melding dat hij niet degene is die deze beslissing maakt.

Vervolgens meldde hij het volgende: "Als je een echte fan bent, vind je een manier om de game te kopen. Mijn plaatselijke gamewinkel verkocht in 1991 Starflight voor de Sega Mega Drive voor 80 dollar toen ik net uit de middelbare school kwam en voor een minimumloon in een ijssalon werkte, en mij lukte het ook om de game te kopen."

De opmerking van Pitchford kreeg deze week een tweede leven en werd door sommige fans bekritiseerd. Pitchford reageerde op die kritiek door naar een video-interview te linken, waarin hij meldde dat hij niet weet hoeveel de game gaat kosten. "Dat is de waarheid." Vervolgens vertelde hij dat het belangrijk is dat games de juiste prijs krijgen om de toenemende kosten in gameontwikkeling op te vangen.

De CEO stelde dat Gearbox er zeker van wil zijn dat Borderlands 4 genoeg waar voor je geld gaat bieden. "Wat de prijs ook wordt, we zijn entertainers. Ja, we willen meer middelen om grotere en betere games te maken. Borderlands 4 is niet voor niets zo geweldig. Het komt omdat jullie Borderlands 3 hebben gekocht, en we hier budget voor hadden. We konden daardoor het budget voor de ontwikkeling meer dan verdubbelen."

Fans hoeven in ieder geval niet lang meer te wachten tot ze de prijs van de game te horen krijgen. "We gaan binnenkort de prijs vernemen, en het is mogelijk de nieuwe prijs waar Nintendo en Microsoft ook voor gaan. Maar het kan ook zo zijn dat we de oude prijs aanhouden. De uitgever beslist." De Borderlands-games worden uitgegeven door 2K Games, dat weer onderdeel uitmaakt van Grand Theft Auto-uitgever Take-Two Interactive.

Pitchford sloot af met een grapje. "Als de game goedkoper wordt, verkopen we misschien wel de minimap die jullie willen zien, maar die we pas later ontwikkelen. Hoe graag willen jullie die? Tien dollars? Ik weet het niet. Ik maak maar een grapje. Of toch niet?"

In Borderlands 4 keren de cel-shaded graphics van de voorgaande delen terug. Ook moet het aanbod aan loot uitgebreider dan ooit worden. De game wordt wederom alleen en in co-op voor vier spelers speelbaar, en zal weer een hoop vuurgevechten, wereldverkenning en een "eclectische cast met oude en nieuwe onvergetelijke personages" bevatten.

Onlangs werd aangekondigd dat de game iets eerder dan verwacht naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc komt - namelijk op 12 september. Een Nintendo Switch 2-release staat op moment van schrijven nog gepland voor in de loop van dit jaar. Hier vind je alles dat we weten over Borderlands 4.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!