Google Stadia-baas praat over vereiste internetsnelheid en meer
PU.nl
Nieuws

Google Stadia-baas praat over vereiste internetsnelheid en meer

Op de lancering van Google Stadia moet het mogelijk zijn om games te kunnen streamen in 4K-resolutie met een bandbreedte van 30 megabits per seconde. Ook praat de baas van de dienst, Phil Harrison, over mogelijke vertraging tijdens het spelen.

Gisteren heeft Google het gamestreamingplatform Stadia aangekondigd. Met de dienst is het mogelijk om games te spelen op tv, mobiel, tablet of in de Chrome-browser, zonder dat hier hardware voor nodig is of dat het spel moet worden gedownload. In plaats hiervan worden games door middel van de internetverbinding van de gebruiker rechtstreeks gestreamd vanuit de datacenters van Google.

De baas van Google Stadia, Phil Harrison, vertelt in een interview met Kotaku over de vereiste internetsnelheid om gebruik te maken van de streamingdienst. Zo hebben gebruikers een internetverbinding van ongeveer 25 megabits per seconde nodig hebben om een spel in 1080p-resolutie met 60 frames per seconde te streamen. Harrison geeft wel aan dat dit slechts de aanbevolen snelheid is, en dat de streamingdienst in werkelijkheid minder gebruikt.

Als Google Stadia later dit jaar gelanceerd wordt, moet het mogelijk zijn voor gebruikers met een bandbreedte van 30 megabits per seconde om games te spelen in 4K-resolutie. Volgens Harrison wordt de kwaliteit van spellen automatisch aangepast voor mensen met een slechtere internetverbinding, waardoor een optimale speelervaring geboden wordt.

Hoewel er geen hardware nodig is om Google Stadia te gebruiken, legt Harrison in het interview uit dat de aangekondigde controller van de streamingdienst, die apart via Wi-fi verbonden is, vereist is om games te kunnen spelen op tv met Chromecast. Andere controllers kunnen door middel van een USB-aansluiting wel gebruikt worden op pc of andere platformen.

©GMRimport

In een interview met Eurogamer wordt ook gepraat over de vertraging tussen de input van de speler en de acties op het scherm. Tijdens de test van Google's Project Stream in september 2018, waar spelers Assassin's Creed: Odyssey konden spelen in de Chrome-browser, was de vertraging nog 50 milliseconden meer dan wanneer het spel op pc werd gespeeld. Harrison beweert echter dat Google dit probleem op de lancering van Stadia heeft opgelost, door middel van investeringen in de datacenters en ontwikkelingen in algoritmes voor compressie.

Google zegt dat er deze zomer meer bekend wordt gemaakt over Stadia. Onder andere de prijs van de service, de lanceringsdatum en de games die beschikbaar gaan zijn op het platform worden dan wellicht onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Actievolle bezorggame Deliver At All Costs nu verkrijgbaar
PU.nl
Nieuws

Actievolle bezorggame Deliver At All Costs nu verkrijgbaar

Voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series-consoles

De isometrische actiegame Deliver At All Costs is vanaf vandaag verkrijgbaar en dus is er een launchtrailer uitgebracht.

De game laat spelers in de huid kruipen van Winston Green, een koerier van 'onconventionele' goederen. Het spel is daarbij in het jaar 1959 gesitueerd, wat zich uit in een authentieke sfeer met een passende soundtrack en radiospotjes. Spelers zetten in de game alles op alles om allerlei goederen naar hun plaats van bestemming te brengen. Daarbij zijn er vernietigbare omgevingen, wat voor nog meer chaos tijdens de ritjes zorgt.

Deliver At All Costs is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, Steam en Epic Games Store. In laatstgenoemde winkel is de game vanaf vandaag een week lang gratis te claimen. Het gaat om de debuuttitel van de Zweedse studio Far Out Games. Konami geeft het spel uit.

Op PU geven we overigens de PlayStation 5-versie van Deliver At All Costs weg. Hier lees je hoe je kans maakt op de game.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jason Momoa en Roman Reigns spelen mogelijk in nieuwe Street Fighter-film
PU.nl
Nieuws

Jason Momoa en Roman Reigns spelen mogelijk in nieuwe Street Fighter-film

Ook Noah Centineo en Andrew Koji zouden in gesprek zijn

Meerdere acteurs en worstelaars, waaronder Jason Momoa en Roman Reigns, zijn in gesprek voor mogelijke rollen in de aankomende Street Fighter-film.

Dat meldt Deadline. Naast Momoa (A Minecraft Movie, Game of Thrones, Aquaman), en Roman Reigns (WWE, Fast & Furious presents: Hobbs & Shaw) gaan mogelijk ook Noah Centineo (Warfare) en Andrew Koji (Bullet Train) in de film spelen. Kitao Sakurai (Bad Trip) neemt de regie op zich.

Verdere concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel bleek begin dit jaar dat de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar is, al is niet duidelijk of dat nog steeds het geval is. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!