Het beest dat nostalgie heet
Gamer.nl
Nieuws

Het beest dat nostalgie heet

Erik op woensdag: “Ik hoop dat Nintendo iets nieuws en creatiefs aankondigt!” Erik op donderdag: “Oh mijn god, Final Fantasy 9 is nu uit op de Switch??”

Nostalgie is een vreemd beest. Normaal gesproken zeg ik altijd dat ik hoop op nieuwe aankondigingen, met originele games die het medium verder weten te brengen. Maar tegelijkertijd kun je mij niet enthousiaster krijgen dan door titels uit mijn jeugd op te noemen en er iets nieuws mee te doen, of gewoon opnieuw uit te brengen. Final Fantasy, Kingdom Hearts, Mario… de rillingen lopen al over mijn lijf.

©GMRimport

Geef me iets ouds

Dus terwijl iedereen na de afgelopen Nintendo Direct kwijlde over Astral Chain van PlatinumGames of de nieuwe Super Mario Maker, zat ik al met mijn Switch in mijn handen om me op te winden over oude games. Hoera, er is iets nieuws met Tetris! Jippie, Final Fantasy 9 is direct beschikbaar!

Wat geeft het dat ik de game al twee keer heb, waaronder op de Vita? Wat maakt het uit dat ik die game dus allang kan spelen op een draagbare console? Hij is er nu beschikbaar op de handheld waar ik op dit moment het meest mee speel, met een groter scherm! De kans is niet bijzonder groot dat ik hem binnenkort ga spelen, maar het icoontje op mijn scherm is geruststellend. De op een na beste Final Fantasy (6 is toch beter), en een van mijn favoriete games, is er voor me als ik hem nodig heb.

©GMRimport

Of toch iets nieuws

De reden dat ik dit soort oude games uiteindelijk toch niet speel, is dat er zo veel nieuwe spellen zijn die ik wil proberen. Een oude Final Fantasy vergt nou eenmaal een flinke tijdsinvestering, tijd die ik liever steek in iets nieuws. Als gamejournalist moet je toch een beetje bij de tijd blijven. Ik voel mij soms een beetje schuldig als ik iets ouds speel, alsof ik mijn tijd aan het verdoen ben. Daarom komt het me ook extra goed uit als mijn nostalgie verpakt wordt in een nieuw jasje.

Ook op dat front wist Nintendo mij te bedienen, door een remake van mijn favoriete Zelda-game aan te kondigen. Oké, Link’s Awakening is objectief gezien misschien niet de beste Zelda, maar het is wel de eerste die ik speelde, met een Game Boy in mijn kleine knuistjes. Ah, daar komt die nostalgie weer om de hoek kijken.

De nieuwe versie ziet er prachtig uit, maar ik werd het meest geïntrigeerd door de vergelijkingen met de oude game. Het vierkantje aan struikjes zoals ik dat van vroeger kende, wordt in liefdevol detail nagemaakt. En omdat het een ‘nieuwe’ game is, voel ik mij ook niet schuldig als ik het ga spelen.

©GMRimport

Kritische houding

Toch is het raar dat nostalgie zo’n greep over mij heeft. Het is niet gezond om door hoepels te springen als iemand iets uit mijn jeugd noemt. Een oude naam is geen garantie voor een leuk spel, zeker niet als de uitgever die je favoriete franchise inmiddels heeft opgekocht

helemaal niet zo’n goede cv heeft. Nostalgie zit een kritische houding soms in de weg. Althans, totdat je de game daadwerkelijk in handen hebt en al dat opgebouwde enthousiasme misschien toch niet helemaal verdiend bleek. Maar ja, dan hebben ze je geld al binnen.

Bij Nintendo is dat natuurlijk overdreven. Een remake van een klassieke Zelda zullen ze heus niet verpesten. Toch wil ik mezelf voornemen om mij wat minder te laten sturen door nostalgie. Het heeft zijn plaats in mijn leven en het is soms heerlijk om me te verzwelgen in oude favorieten, maar uiteindelijk wil ik toch dat het medium verder komt. Dat gebeurt minder snel als we met zijn allen maar oude games blijven kopen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!