Het beest dat nostalgie heet
PU.nl
Nieuws

Het beest dat nostalgie heet

Erik op woensdag: “Ik hoop dat Nintendo iets nieuws en creatiefs aankondigt!” Erik op donderdag: “Oh mijn god, Final Fantasy 9 is nu uit op de Switch??”

Nostalgie is een vreemd beest. Normaal gesproken zeg ik altijd dat ik hoop op nieuwe aankondigingen, met originele games die het medium verder weten te brengen. Maar tegelijkertijd kun je mij niet enthousiaster krijgen dan door titels uit mijn jeugd op te noemen en er iets nieuws mee te doen, of gewoon opnieuw uit te brengen. Final Fantasy, Kingdom Hearts, Mario… de rillingen lopen al over mijn lijf.

©GMRimport

Geef me iets ouds

Dus terwijl iedereen na de afgelopen Nintendo Direct kwijlde over Astral Chain van PlatinumGames of de nieuwe Super Mario Maker, zat ik al met mijn Switch in mijn handen om me op te winden over oude games. Hoera, er is iets nieuws met Tetris! Jippie, Final Fantasy 9 is direct beschikbaar!

Wat geeft het dat ik de game al twee keer heb, waaronder op de Vita? Wat maakt het uit dat ik die game dus allang kan spelen op een draagbare console? Hij is er nu beschikbaar op de handheld waar ik op dit moment het meest mee speel, met een groter scherm! De kans is niet bijzonder groot dat ik hem binnenkort ga spelen, maar het icoontje op mijn scherm is geruststellend. De op een na beste Final Fantasy (6 is toch beter), en een van mijn favoriete games, is er voor me als ik hem nodig heb.

©GMRimport

Of toch iets nieuws

De reden dat ik dit soort oude games uiteindelijk toch niet speel, is dat er zo veel nieuwe spellen zijn die ik wil proberen. Een oude Final Fantasy vergt nou eenmaal een flinke tijdsinvestering, tijd die ik liever steek in iets nieuws. Als gamejournalist moet je toch een beetje bij de tijd blijven. Ik voel mij soms een beetje schuldig als ik iets ouds speel, alsof ik mijn tijd aan het verdoen ben. Daarom komt het me ook extra goed uit als mijn nostalgie verpakt wordt in een nieuw jasje.

Ook op dat front wist Nintendo mij te bedienen, door een remake van mijn favoriete Zelda-game aan te kondigen. Oké, Link’s Awakening is objectief gezien misschien niet de beste Zelda, maar het is wel de eerste die ik speelde, met een Game Boy in mijn kleine knuistjes. Ah, daar komt die nostalgie weer om de hoek kijken.

De nieuwe versie ziet er prachtig uit, maar ik werd het meest geïntrigeerd door de vergelijkingen met de oude game. Het vierkantje aan struikjes zoals ik dat van vroeger kende, wordt in liefdevol detail nagemaakt. En omdat het een ‘nieuwe’ game is, voel ik mij ook niet schuldig als ik het ga spelen.

©GMRimport

Kritische houding

Toch is het raar dat nostalgie zo’n greep over mij heeft. Het is niet gezond om door hoepels te springen als iemand iets uit mijn jeugd noemt. Een oude naam is geen garantie voor een leuk spel, zeker niet als de uitgever die je favoriete franchise inmiddels heeft opgekocht

helemaal niet zo’n goede cv heeft. Nostalgie zit een kritische houding soms in de weg. Althans, totdat je de game daadwerkelijk in handen hebt en al dat opgebouwde enthousiasme misschien toch niet helemaal verdiend bleek. Maar ja, dan hebben ze je geld al binnen.

Bij Nintendo is dat natuurlijk overdreven. Een remake van een klassieke Zelda zullen ze heus niet verpesten. Toch wil ik mezelf voornemen om mij wat minder te laten sturen door nostalgie. Het heeft zijn plaats in mijn leven en het is soms heerlijk om me te verzwelgen in oude favorieten, maar uiteindelijk wil ik toch dat het medium verder komt. Dat gebeurt minder snel als we met zijn allen maar oude games blijven kopen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie MindsEye bekend
PU.nl
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie MindsEye bekend

Game komt op 10 juni uit, ook op PS5 en Xbox Series-consoles

De systeemeisen van de pc-versie van MindsEye zijn uit doeken gedaan. Het gaat om de debuutgame van Build a Rocket Boy.

Dat gebeurde op de Steam-pagina van de game. Hieronder volgen ze.

Minimale systeemeisen:

  • Besturingssysteem: Windows 10/11 64 Bit met laatste updates

  • Processor: Intel Core i5-12400F / AMD Ryzen 5 5600X

  • Geheugen: 16 GB RAM

  • Grafische kaart: 6GB VRAM, Nvidia GeForce RTX 2060 / AMD Radeon RX 5600 XT

  • DirectX: Versie 12

  • Opslagruimte: 70 GB beschikbare ruimte

  • Aanvullende opmerkingen: SSD vereist

Aanbevolen systeemeisen:

  • Besturingssysteem: Windows 10/11 64 Bit met laatste updates

  • Processor: Intel Core i7-13700K / AMD Ryzen 7 7800X3D

  • Geheugen: 16 GB RAM

  • Grafische kaart: 8GB VRAM, Nvidia GeForce RTX 4070 / AMD Radeon RX 6800 XT

  • DirectX: Versie 12

  • Opslagruimte: 70 GB beschikbare ruimte

  • Aanvullende opmerkingen: SSD vereist

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Elden Ring Nightreign krijgt na release mogelijk optie voor twee spelers
PU.nl
Nieuws

Elden Ring Nightreign krijgt na release mogelijk optie voor twee spelers

Op release kan de game alleen of met z'n drieën worden doorlopen

In het aankomende Elden Ring Nightreign wordt het ergens na de release wellicht mogelijk om de game met z'n tweeën te spelen.

Op release kan de game alleen of met z'n drieën worden doorlopen. Een optie voor twee spelers is er op dat moment niet. Aan IGN vertelt regisseur Junya Ishizaki dat dit een bewuste keuze is: de game is geoptimaliseerd voor drie spelers, al kan het ook alleen worden doorlopen. "Daar hebben we al onze energie in gestoken, maar (een optie voor twee spelers) is iets waar we naar kijken en wat we overwegen voor na de release."

In Elden Ring Nightreign kunnen spelers met z’n drieën op avontuur gaan – of desgewenst alleen – en verkent men Limveld, een verdraaide versie van Limgrave. In dit nieuwe en tegelijk herkenbare gebied moet men drie in-game dagen zien te overleven tussen de vele vijanden en gevaarlijke bazen, waarna men de Nightlord mag proberen te verslaan en krachtige items ontvangt die bij de volgende sessie helpen.

Elden Ring Nightreign is vanaf 30 mei verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De basiseditie van het spel kost 39,99 euro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!