James Bond is teruggekeerd als een prachtige zombie
PU.nl
Nieuws

James Bond is teruggekeerd als een prachtige zombie

De lang verloren gewaande remaster van GoldenEye 007 is nu niet alleen voor iedereen te zien, maar ook te spelen. Een gouden buitenkans voor James Bond-fanaten – al is het hopen dat er nu meer goeds volgt.

Met No Time To Die als nieuwe film had 2020 het jaar van James Bond moeten worden, maar corona gooide helaas roet in het eten. Zelfs nu 2021 al ruim een maand oud is, weten we nog steeds niet echt wanneer het langverwachte laatste optreden van Daniel Craig als 007 nou verschijnt. Officieel staat de film nu weliswaar met potlood gepland voor oktober van dit jaar, maar als de bioscoopzalen tegen die tijd nog steeds niet volgens ‘het oude normaal’ kunnen draaien, zal de gum er gauw weer aan te pas komen. Nog even en de pas recent aangekondigde nieuwe game ‘Project 007’ van Hitman-makers IO Interactive wordt de eerstvolgende grote Bond-productie waarvan we kunnen genieten.

Toch is er voor Bond-liefhebbers (en vooral legio gamers) nu enig soelaas. En wel uit compleet onverwachte hoek: afgelopen week dook plots een longplay van de nooit uitgebrachte remaster van GoldenEye 007 op. Wie het Bond-gamenieuws de afgelopen vijftien jaar een beetje gevolgd heeft, zal daarbij wellicht even de wenkbrauwen gefronst hebben. 

Het was al tijden geen geheim meer dát deze remaster ooit in de steigers werd gezet – maar ook dat deze nooit het daglicht zag door getouwtrek tussen Microsoft (als moederbedrijf van ontwikkelaar Rare), Nintendo (uitgever van het origineel), Activision (toenmalige rechtenhouder van de Bond-gameslicentie) en 007-franchisebezitter Metro-Goldwyn-Mayer. Zo greep niet alleen Xbox Live Arcade naast de opgepoetste versie van een van de beste Nintendo 64-titels, consoleshooters én licentiegames ooit, maar ontbrak dit meesterwerk ook in de Rare Replay-collectie van 2015. Rond die tijd l

Watch on YouTube

.

Watch on YouTube

GoldenEye never dies

Daags na plaatsing van de recente longplay, volgde er nog veel groter nieuws: iedereen kan nu namelijk zélf aan de slag met deze ‘verloren’ remaster. Tenminste, als je handig genoeg bent om de juiste bestanden bij elkaar te vinden. Hoe dan ook, wie deze uitgelekte remaster van GoldenEye 007 in actie meemaakt, zal vaststellen dat deze gesloten bètaversie eigenlijk zo goed als af is. Op een wat slordige menu-interface met tijdelijke afbeeldingen en een stel bugs na, is de game meer dan prima speelbaar. Dat is niet alleen tot vreugde van vele gamers, maar zelfs van de originele ontwikkelaars, zo meldt de BBC.

De verbeteringen ten opzichte van de N64-versie zijn grotendeels grafisch van aard. De resolutie is (ook afhankelijk van je eigen systeem nu) verhoogd, en belangrijker: de beeldverversing ligt nu rotsvast op zestig frames per seconde. Nog merkbaarder zijn de vernieuwde textures, mooiere achtergronden en compleet herontworpen personages, die nu daadwerkelijk goed op hun evenknieën uit de film lijken. Zo maakt deze versie van GoldenEye 007 het doel van een remaster nadrukkelijk waar: je beleeft de game zo mooi als ‘ie in je herinnering nog is, terwijl het origineel eigenlijk visueel flink achterhaald is. Dat blijkt te meer wanneer je op elk moment tijdens het spelen met een druk op de knop wisselt tussen de oude en de nieuwe grafische kwaliteit – een trucje dat we overigens kennen van de Halo-remasters.

©GMRimport

Dat de game qua gameplay nagenoeg ongewijzigd is, onderstreept wat een fenomenale shooter GoldenEye 007 nog steeds is. De levelopbouw is nog altijd divers en uitdagend, mede dankzij hogere niveaus met betere AI én extra doelstellingen per missie. Schieten voelt nog even bevredigend, dankzij de destijds innovatieve combinatie van trilfeedback en impact op vijandige lichamen en objecten. Toegegeven: de besturing lijdt nu onder het gemis van een N64-controller, waarmee strafen nog goed met knoppen geschiedde. Desondanks is dit nog steeds hét vlaggenschip van schietspellen op spelcomputers, met een ontnuchterende simpliciteit die wars is van luxeartikelen zoals alternatieve vuurfuncties en wapenverbeteringen.

No time to live

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de sublieme multiplayer-speelstand van GoldenEye 007, die in deze bèta-remaster in elk geval functioneert voor lokale potjes. Online spelen blijkt getuige diverse lekkagevideo’s echter ook wel degelijk mogelijk, dus lijkt het een kwestie van tijd voordat de mod-community die functie op grotere schaal beschikbaar weet te maken. Ergens voelt het wel gek om daar zo mee bezig te zijn, zeker toen vrienden me erop attendeerden dat ik de PlayStation 5 nu links laat liggen, ten faveure van een ruim tien jaar oude opgepoetste versie van een game die ik twintig jaar terug al kapotspeelde. Toch wonderlijk wat zo’n ‘verboden vrucht’ met een beetje liefhebber doet.

©GMRimport

Of toch niet? GoldenEye 007 is immers niet voor niets alom geprezen en gekoesterd, als een stuk cultureel erfgoed voor vele miljoenen gamers - gezien de acht miljoen exemplaren die van het origineel werden verkocht, nog los van de gigantische hit die de game bleek op de huurmarkt. Daarom is het des te tragischer dat bestuurskamergeneuzel deze heruitgave in de weg zat. En omdat er sinds 1997 bijna geen écht goede Bond-game meer verschenen is, inclusief de halfbakken remake (die weliswaar nét mijn 007-toplijstje haalde) waarmee Activision in 2010 zelf op de proppen kwam. Boeiende fanprojecten, zoals GoldenEye: Source en en GoldenEye 25, werden eveneens juridisch keihard ondermijnd.

De vraag is of dat met deze gelekte remaster ook zal gebeuren, nu de gouden geest uit de fles is. Als liefhebbers kunnen we alleen maar juichen voor het feit dat James Bond in 2021 sowieso is teruggekeerd, hetzij via een schimmige, illegale omweg, als soort prachtige zombieverschijning. En nu ben ik vooral benieuwd wat IO Interactive daartegenover zal zetten.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook vorige columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!