Marvel’s Avengers moet een levend stripuniversum worden
PU.nl
Nieuws

Marvel’s Avengers moet een levend stripuniversum worden

Crystal Dynamics heeft met Marvel’s Avengers een ambitieus project in handen. Niet alleen moet het een verhaal vertellen in een universum waarin elk verhaal al eens is verteld, het moet ook een levend stripuniversum worden. Gamer.nl sprak verschillende ontwikkelaars over de strategie achter de game.

Marvel’s Avengers maakte tijdens E3 2019 een goede indruk, maar riep ook een hoop vragen op over het game-als-een-serviceprincipe. Zo wil de ontwikkelaar een spetterende campagne bieden, maar spelers ook motiveren om losstaande, coöperatieve Warzone-missies te spelen. Volgens studiohoofd Scot Amos is de game op dat vlak zo flexibel mogelijk en kunnen spelers over en weer tussen de campagne wanneer ze maar willen. Progressie van elke held, zoals vrijgespeelde gear en skills, wordt gedeeld tussen de campagne en Warzone-missie, en de game houdt rekening met het level van iedere speler. Tot op zekere hoogte dan, want de afstand tussen jouw level en dat van je vrienden is niet oneindig.

Het is echter wel aan te raden om toch eerst helemaal door de campagne te spelen, stelt regisseur Shaun Escayg. “Je hebt een aantal voordelen als je door het verhaal speelt, zoals bepaalde personages en gear die je vrijspeelt. Na de gebeurtenissen op A Day speel je namelijk de origin story van Kamala Kahn (Ms. Marvel) vrij, een fan die uiteindelijk zélf een Avenger wordt. Tijdens dat verhaal speel je verschillende Hero Missions, waarin je verkent wat er gedurende de vijf jaar na de gebeurtenissen plaatsvond of wat die held in de tussentijd heeft gedaan. En die held train en breid je uit met gear voor de Warzone-missies.”

©GMRimport

Een grotere arc

In de eerste instantie klinken Warzones als typische online omgevingen zoals je ze ook in titels als Destiny vindt, maar ze verschillen op een aantal vlakken. Ten eerste zijn het verschillende, losse gebieden in plaats van één grote wereld – volgens Crystal Dynamics een bewuste keuze. Daarin gaan spelers met drie vrienden of AI-compagnons op zoek naar de doelstelling van de missie, of naar verschillende points of interest die weer kunnen leiden naar een volgende set missies. Elke set missies vertelt weer een verhaal rondom een Marvel-personage, zoals de wederopbouw van Shield met Maria Hill. Elke Warzone heeft dus een eigen thema met een duidelijk doel.

Warzones staan ook centraal in het levende comic-universum dat Avengers na lancering moet worden. Na de campagne, die draait om het bij elkaar verzamelen van de helden met Kamela Kahn na een grote ramp, is het de bedoeling dat het verhaal wordt verteld door middel van nieuwe Warzones – woestijnen, bossen, omgevingen boven de atmosfeer – en met nieuwe helden het verhaal wordt uitgebreid. Dat gebeurt naast tijdelijke missies, die zo nu en dan op de War Table te zien zijn en draaien om dreigingen van de organisatie Advanced Idea Mechanics.

Voor de Marvel-fans zien de spectaculaire gevechten eruit als een interactie droom, maar behalve een aantal vliegmissies is er weinig variatie qua gameplay getoond.

-

Scot Amos vergelijkt de strategie zelf met een comicreeks met een lopend verhaal. “We willen spelers regelmatig bezighouden. Je moet het zo zien: hoe vaak wil je een nieuw comicboek hebben en erdoorheen lezen? Denk aan een held die we toevoegen, die aan het einde van het verhaal een nieuwe villain introduceert waar we later pas meer van zien. Je kan dan alles in delen beleven terwijl de game wordt uitgebreid.”

Daar voegt hij aan toe dat Crystal Dynamics zorgvuldig een plan heeft uitgestippeld voor hoe het verhaal zich ontwikkelt in de maanden na release. Hoewel spelers mogelijk dus M.O.D.O.K, de grote schurk in de campagne, al hebben verslagen, moet elke update bijdragen aan een grotere ‘arc’. “De campagne opent de deur naar veel andere verhalen rondom AIM en M.O.D.O.K, maar bijvoorbeeld ook onder het ijs in een hoek van de map. Dat laatste is bijvoorbeeld de start van een nieuw verhaal dat misschien wel maanden later pas opduikt.”

©GMRimport

Rolverdeling

Bovenstaande klinkt vrij ambitieus. Daarbij vraagt Square Enix geen geld voor uitbreidingen zoals Destiny 2 – de game bevat wel microstransacties voor een aantal exclusieve outfits – en qua concept komen eigenlijk alleen mobiele titels Marvel Future Fight en Marvel Strike Force in de buurt. Dat roept echter ook vragen op over de omvang van nieuwe content en verhalen, zoals hoe hoog de productiewaarde wordt. Shaun Escayg verzekert in ieder geval dat Marvel het team helpt een waardig verhaal neer te zetten middels vrijwel dagelijks overleg tussen Crystal Dynamics en Marvel Games, beiden in Californië gevestigd.

“Er zijn een hoop manieren waarop we nota bene een Avengers-verhaal konden benaderen. We hadden geluk met de samenwerking met Marvel. Ze zorgen ervoor dat we ons aan de canon houden, suggereren verschillende opties, wat we wel en niet kunnen gebruiken, hoe bepaalde personages zich gedragen en of ze in onze wereld passen.”

©GMRimport

Aanvullende helden zijn ook bedoeld om het aantal verschillende speelstijlen uit te breiden. Combat-regisseur en voormalige Sony Santa Monica-medewerker Vince Napoli legt uit dat de held niet bepaalt welke rol je binnen een team bekleedt, maar de gear en skills. “Elke held heeft een bepaalde basisspeelstijl, maar als je zijn of haar moves tof vindt, kun je kiezen hoe je die wilt uitbouwen en specialiseren. Denk aan een verdedigend of aanvallend ondersteunend personage, snellere of effectievere Heroic-aanvallen, of je richten op je uitrusting opwaarderen, zoals statuseffecten die vijanden doen krimpen.”

Diverse op comics gebaseerde moves en onderdelen helpen ook de gameplay fris te houden, een punt waar Marvel’s Avengers zich nog enigszins moet bewijzen. Voor de Marvel-fans zien de spectaculaire gevechten eruit als een interactie droom, maar behalve een aantal vliegmissies is er weinig variatie qua gameplay getoond. Het combosysteem en samenwerkingsmechanieken als speciale aanvallen in de Warzone-missies moeten daarom voldoende boeiend zijn om spelers bereid te krijgen het overkoepelende verhaal van de game te volgen.

Duidelijke visie

Uiteindelijk moet de waarde van Marvel’s Avengers op de lange termijn blijken. Met de eerste War Table-stream en aanvullingen van het overigens zeer getalenteerde ontwikkelteam heeft Square Enix in ieder geval een duidelijke visie geschetst; één waarin de helden voorlopig nog niet hebben gewonnen.

Marvel’s Avengers verschijnt op 4 september voor de PlayStation 4, Xbox One, Stadia en pc. PlayStation 5- en Xbox Series X-versies zijn ook in ontwikkeling.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation
PU.nl
Nieuws

Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation

Toepasbaar op de Lamborghini Revuelto

Er is eerder deze week een nieuwe kleurstelling voor een auto aan Forza Horizon 5 toegevoegd die zowel PlayStation- als Xbox-consoles in het zonnetje zet.

Het gaat om een kleurstelling in neongroen en felblauw, om respectievelijk Xbox en PlayStation mee uit te beelden. Deze kleurstelling is specifiek voor de Lamborghini Revuelto bedoeld en kan dus alleen op die wagen worden toegepast.

Deze wagen kan vrijgespeeld worden in de nieuwe Horizon Realms-modus door de Horizon Stadium-race te winnen, terwijl de kleurstelling ontgrendeld kan worden door de code '687 884 132' te gebruiken door naar 'Find New Designs' te gaan in de Designs and Paint-tab in de Garage.

De kleurstelling is natuurlijk uitgebracht om te vieren dat Forza Horizon 5 inmiddels niet alleen meer op Xbox en pc, maar ook op PlayStation 5 speelbaar is. De PS5-versie is exact gelijk aan de Xbox- en pc-versies, inclusief alle eerder verschenen updates. Reeds uitgekomen uitbreidingen, waaronder de verschillende Car Packs en de Hot Wheels-uitbreiding, kunnen los worden aangeschaft in de PlayStation Store. De content die in de Xbox- en pc-versies van de game alleen tijdelijk beschikbaar was, zijn beschikbaar in de nieuwe Horizon Realms-modus. Die is via een update ook aan de Xbox- en pc-versies van de game toegevoegd. De PlayStation-versie ondersteunt cross-play met alle andere platforms.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space
PU.nl
Nieuws

Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space

De game komt ergens voor april 2026 uit, onthulling vindt deze zomer plaats

De campagne van de aankomende nieuwe Battlefield is volgens de makers van de game geïnspireerd door de film Civil War en de game Dead Space.

Dat liet senior producer Philippe Ducharme weten aan Inverse. Volgens hem is de vorig jaar verschenen Alex Garland-film Civil War een "goede referentie" voor sommige dingen die de ontwikkelaars in het spel willen creëren.

In Civil War staat een Verenigde Staten centraal waarin een burgeroorlog het land verscheurt. De film volgt een team journalisten dat met militairen richting Washington, D.C. reist om verslag te doen van de vijandelijke overname van het Witte Huis.

Ducharme laat ook weten dat de remake van Dead Space impact heeft gemaakt op de ontwikkeling van de nieuwe Battlefield. Gedurende de ontwikkeling van Dead Space leerden de ontwikkelaars meer over de "spanningscurve" en hoe de transitie van één plotpunt naar de volgende "zowel hoge als lage punten nodig heeft om de interesse van spelers te behouden". Hoewel een game als Battlefield een heel ander soort beestje is, zijn er toch lessen gehaald uit de Dead Space-ontwikkeling.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Ook keert de singleplayercampagne terug.

Via Battlefield Portal worden diverse tests gehouden, waarvan al meermaals gameplay is gelekt. Uitgever Electronic Arts liet daarbij onlangs weten dat de nieuwe Battlefield ergens aankomende zomer wordt onthuld en voor april 2026 uitkomt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!