Met Pokémon Legends: Arceus geeft Game Freak toe aan kritiek op de franchise
Gamer.nl
Nieuws

Met Pokémon Legends: Arceus geeft Game Freak toe aan kritiek op de franchise

Vorige week vierde Pokémon haar vijfentwintigste verjaardag. De verwachtingen voor deze feestdag - in de volksmond Pokémon Day - waren zoals altijd torenhoog. Maar waar een grote teleurstelling aanstaande leek, kon zelfs een gigantisch lek Game Freak er niet van weerhouden een diepe indruk te maken.

De Pokémon-community zit regelmatig met zichzelf in de knoop. Zijn het niet discussies over controversiële keuzes van ontwikkelaar Game Freak, dan is het wel het konijnenhol van geruchten en speculatie. Dagelijks verschijnen er berichten op fora als 4Chan van anonieme gebruikers die beweren te weten wat The Pokémon Company van plan is. Zodoende zijn er talloze grote en kleine

Watch on YouTube

die er hun werk van maken om ze allemaal te behandelen. Niet alleen omdat het gigantisch goed scoort – zelfs ondergetekende kan de verleiding vaak niet weerstaan – maar ook omdat één op de duizend gevallen waar blijkt te zijn.

Vrijwel alle grote recente Pokémon-games lekten namelijk vroeg of laat voor de aankondiging: Sun en Moon via een webdomein, Let’s Go Pikachu en Eevee via een screenshot en Sword en Shield, inclusief alle grote features, op 4Chan. Ook de aanstaande games, Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl en Pokémon Legends: Arceus, lekten in verschillende fasen op het internet. Drie uur voor de Pokémon Presents-presentatie lag bijna alles op straat, inclusief een trailer. Geen beste manier om een presentatie te beginnen, zeker met de altijd torenhoge verwachtingen van gepassioneerde fans. Meer dan eens stelde een Pokémon-presentatie namelijk teleur, en deze informatie was te mooi om waar te zijn.

De volgende stap

Toch wisten The Pokémon Company en ontwikkelaar Game Freak voor het eerst in jaren écht weer buzz te creëren rondom nieuwe games. New Pokémon Snap ziet er goed uit en eindelijk krijgen de fantastische Sinnoh-games een remake. Los van de roze bril die Snap-fans hebben - en los van het merkwaardige uiterlijk van de personages in Briljant Diamond en Pearl - zijn dat twee solide titels. Beiden vallen echter in het niet bij een veel gedurfder project dat een verrassend grote stap voor de franchise betekent: Pokémon Legends: Arceus.

©GMRimport

De openwerelddroom bestaat al bijna zolang de Pokémon-franchise bestaat. Een Pokémon-regio zonder grenzen verkennen, dan wel online met vrienden, staat al jaren bovenaan het wensenlijstje van veel liefhebbers. Helaas is Pokémon een franchise van marginale verbeteringen en maakt de franchise sinds pakweg de vierde generatie games slechts kleine stappen. Sword en Shield deden een dappere poging spelers meer vrijheid te geven door ze los te laten in de Wild Area. Deze tamelijk lege gebieden met rondlopende pokémon en eventueel andere online spelers zijn leuk voor wat ze zijn, maar betreffen slechts een voorbode van een langverwachte volgende stap voor de reeks. Gezien hoe goed de Pokémon-games verkopen, hoefde Game Freak dan ook weinig meer te doen om financieel succesvol te zijn.

Breath of the Wilde pokémon

Daarom was de aankondiging dat de franchise een nieuwe richting opgaat tamelijk onverwachts. Legends: Arceus is een zijproject dat zich afspeelt in een feodaal Sinnoh, de regio van Diamond, Pearl en Platinum. Spelers krijgen de opdracht de eerste Pokédex samen stellen en kunnen daarom vrij de natuurgebieden verkennen en rondlopende monsters op de hielen zitten. Pokémon vangen gebeurt nu in real-time, door de houten Pokéball actief te mikken en te werpen, en gevechten vinden naadloos plaats. Allemaal in een uitgestrekte wereld met Mount Coronet als centraal punt.

Klinkt bekend? Klopt, de Zelda: Breath of the Wild-gelijkenissen zijn bijna schaamteloos. Maar dat is ook het punt van deze titel: alles straalt uit dat Game Freak – ondanks het financiële succes - eindelijk toegeeft aan kritiek op de vastgeroeste formule. Matige graphics, een gebrek aan voice-acting en lineaire routes met laadschermen tonen de ouderdom van Pokémon, waar rpg’s als Xenoblade Chronicles, Dragon Quest 11S en Breath of the Wild veel meer doen met de Switch-hardware. We zijn eindelijk op een punt beland dat zelfs de makers inzien dat de franchise aan vernieuwing toe is, ondanks dat Sword en Shield de op een na bestverkochte delen zijn.

Watch on YouTube

Nieuw publiek

Het is natuurlijk niet zo dat Legends: Arceus gegarandeerd alle problemen oplost. Integendeel: er zijn genoeg valkuilen die de game moet zien te vermijden, waarvan er een aantal al opdoken tijdens de trailer. Zo lijkt de wereld zelfs voor Breath of the Wild-begrippen vrij leeg en was de framerate zeker niet overal optimaal – waarbij we natuurlijk in het achterhoofd houden dat de game nog lang niet af is. Bovendien lijkt het erop dat Legends daadwerkelijk een zijproject is, en niet een gloednieuwe regio met steden, gyms en nieuwe pokémon.

Wordt de game daarmee een volgend tussenstation voor volwaardige negende generatie, open wereld Pokémon-games? Vermoedelijk, maar het is veruit de meest interessante testballon in jaren. Mocht het slagen, dan zou de negende generatie weleens deuren kunnen openen voor een publiek dat Pokémon ooit uit het oog verloor.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook vorige columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Galactic Emergency is begonnen in Helldivers 2
Gamer.nl
Nieuws

Galactic Emergency is begonnen in Helldivers 2

Inclusief nieuwe vijanden en de mogelijkheid om wapens te upgraden

Galactic Emergency is van start gegaan in Helldivers 2 - oftewel een nieuwe plotwending dat ook weer nieuwe gameplayopties met zich meebrengt.

Onlangs bleek al dat Meridia, een zwart gat dat hele planeten opslokte, al een bedreiging kon vormen. Inmiddels is een Illuminate-vloot uit het zwarte gat gekomen en wordt Super Earth zelf aangevallen.

Dat houdt in de praktijk in dat er nieuwe uitdagingen in Helldivers 2 te vinden zijn, waaronder nieuwe vijanden. Zo zijn er de Stingray die vanuit de lucht aanvallen en de Crescent Overseer die vanuit beschutting Helldivers het leven zuur maakt. Dan is er nog de Fleshmob, een soort monster dat bestaat uit meerdere Voteless-lichaamsdelen die aan elkaar zijn genaaid.

Super Earth heeft om de chaos een halt toe te roepen het Helldiver Weapon Customization Programme onthuld. Spelers kunnen nu wapens in levels omhoog laten gaan door ze te gebruiken en zo nieuwe attachments, verbeteringen in statistieken en cosmetische extra's ontgrendelen - vergelijkbaar met games als Call of Duty.

In de Superstore tot slot zullen spelers nu alle items die ze willen kunnen kopen en worden ze dus niet geroteerd. Meer info over de Helldivers 2-update valt op PlayStation Blog te lezen. Uitgebreidere patch notes zijn hier te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bekijk 24 mei de nationale finale van Red Bull Home Ground
Gamer.nl
Nieuws

Bekijk 24 mei de nationale finale van Red Bull Home Ground

De winnaars gaan naar Amerika

Zaterdag 24 mei om 17:00 uur begint de finale van het Nationale Red Bull Home Ground-toernooi.

Tijdens de finale nemen de vier beste teams aan Valorant-spelers in Nederland het tegen elkaar op. Het winnende team mag namelijk helemaal naar de Verenigde Staten om in de Red Bull Home Ground World Final te spelen! No pressure dus, mensen.

De finale vindt dus plaats op 24 mei in het Rabo Esports Stadium te Purmerend, en die kun je gratis bijwonen. Tickets voor de dag claim je hier. Martin en Cody zijn die dag op locatie en leveren commentaar op de wedstrijd, samen met Pieter Boermans, Veronique Zonneveld en Celine Langeraert. Dat zie je dus op ons Twitch-kanaal, terwijl Morrog live verslag doet vanuit de zaal op zijn eigen kanaal, waar ook prijzen te winnen zijn tijdens een quiz! Een en al gekkigheid dus, daar wil je bij zijn en dat kun dus ook.

Het Valorant-toernooi wordt gespeeld met de ‘Home Ground’-regelset. Dit houdt in dat ieder team een favoriete map kiest om op te spelen - de home ground dus - en die moet verdedigen. Wie de thuisbasis succesvol veilig houdt krijgt een punt, maar als het gebied wordt ingenomen door de tegenstanders moet je naar hun territorium. Zo worden punten behaald gedurende het toernooi en komt er één onbetwiste winnaar uit!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!