Met Pokémon Legends: Arceus geeft Game Freak toe aan kritiek op de franchise
PU.nl
Nieuws

Met Pokémon Legends: Arceus geeft Game Freak toe aan kritiek op de franchise

Vorige week vierde Pokémon haar vijfentwintigste verjaardag. De verwachtingen voor deze feestdag - in de volksmond Pokémon Day - waren zoals altijd torenhoog. Maar waar een grote teleurstelling aanstaande leek, kon zelfs een gigantisch lek Game Freak er niet van weerhouden een diepe indruk te maken.

De Pokémon-community zit regelmatig met zichzelf in de knoop. Zijn het niet discussies over controversiële keuzes van ontwikkelaar Game Freak, dan is het wel het konijnenhol van geruchten en speculatie. Dagelijks verschijnen er berichten op fora als 4Chan van anonieme gebruikers die beweren te weten wat The Pokémon Company van plan is. Zodoende zijn er talloze grote en kleine

Watch on YouTube

die er hun werk van maken om ze allemaal te behandelen. Niet alleen omdat het gigantisch goed scoort – zelfs ondergetekende kan de verleiding vaak niet weerstaan – maar ook omdat één op de duizend gevallen waar blijkt te zijn.

Vrijwel alle grote recente Pokémon-games lekten namelijk vroeg of laat voor de aankondiging: Sun en Moon via een webdomein, Let’s Go Pikachu en Eevee via een screenshot en Sword en Shield, inclusief alle grote features, op 4Chan. Ook de aanstaande games, Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl en Pokémon Legends: Arceus, lekten in verschillende fasen op het internet. Drie uur voor de Pokémon Presents-presentatie lag bijna alles op straat, inclusief een trailer. Geen beste manier om een presentatie te beginnen, zeker met de altijd torenhoge verwachtingen van gepassioneerde fans. Meer dan eens stelde een Pokémon-presentatie namelijk teleur, en deze informatie was te mooi om waar te zijn.

De volgende stap

Toch wisten The Pokémon Company en ontwikkelaar Game Freak voor het eerst in jaren écht weer buzz te creëren rondom nieuwe games. New Pokémon Snap ziet er goed uit en eindelijk krijgen de fantastische Sinnoh-games een remake. Los van de roze bril die Snap-fans hebben - en los van het merkwaardige uiterlijk van de personages in Briljant Diamond en Pearl - zijn dat twee solide titels. Beiden vallen echter in het niet bij een veel gedurfder project dat een verrassend grote stap voor de franchise betekent: Pokémon Legends: Arceus.

©GMRimport

De openwerelddroom bestaat al bijna zolang de Pokémon-franchise bestaat. Een Pokémon-regio zonder grenzen verkennen, dan wel online met vrienden, staat al jaren bovenaan het wensenlijstje van veel liefhebbers. Helaas is Pokémon een franchise van marginale verbeteringen en maakt de franchise sinds pakweg de vierde generatie games slechts kleine stappen. Sword en Shield deden een dappere poging spelers meer vrijheid te geven door ze los te laten in de Wild Area. Deze tamelijk lege gebieden met rondlopende pokémon en eventueel andere online spelers zijn leuk voor wat ze zijn, maar betreffen slechts een voorbode van een langverwachte volgende stap voor de reeks. Gezien hoe goed de Pokémon-games verkopen, hoefde Game Freak dan ook weinig meer te doen om financieel succesvol te zijn.

Breath of the Wilde pokémon

Daarom was de aankondiging dat de franchise een nieuwe richting opgaat tamelijk onverwachts. Legends: Arceus is een zijproject dat zich afspeelt in een feodaal Sinnoh, de regio van Diamond, Pearl en Platinum. Spelers krijgen de opdracht de eerste Pokédex samen stellen en kunnen daarom vrij de natuurgebieden verkennen en rondlopende monsters op de hielen zitten. Pokémon vangen gebeurt nu in real-time, door de houten Pokéball actief te mikken en te werpen, en gevechten vinden naadloos plaats. Allemaal in een uitgestrekte wereld met Mount Coronet als centraal punt.

Klinkt bekend? Klopt, de Zelda: Breath of the Wild-gelijkenissen zijn bijna schaamteloos. Maar dat is ook het punt van deze titel: alles straalt uit dat Game Freak – ondanks het financiële succes - eindelijk toegeeft aan kritiek op de vastgeroeste formule. Matige graphics, een gebrek aan voice-acting en lineaire routes met laadschermen tonen de ouderdom van Pokémon, waar rpg’s als Xenoblade Chronicles, Dragon Quest 11S en Breath of the Wild veel meer doen met de Switch-hardware. We zijn eindelijk op een punt beland dat zelfs de makers inzien dat de franchise aan vernieuwing toe is, ondanks dat Sword en Shield de op een na bestverkochte delen zijn.

Watch on YouTube

Nieuw publiek

Het is natuurlijk niet zo dat Legends: Arceus gegarandeerd alle problemen oplost. Integendeel: er zijn genoeg valkuilen die de game moet zien te vermijden, waarvan er een aantal al opdoken tijdens de trailer. Zo lijkt de wereld zelfs voor Breath of the Wild-begrippen vrij leeg en was de framerate zeker niet overal optimaal – waarbij we natuurlijk in het achterhoofd houden dat de game nog lang niet af is. Bovendien lijkt het erop dat Legends daadwerkelijk een zijproject is, en niet een gloednieuwe regio met steden, gyms en nieuwe pokémon.

Wordt de game daarmee een volgend tussenstation voor volwaardige negende generatie, open wereld Pokémon-games? Vermoedelijk, maar het is veruit de meest interessante testballon in jaren. Mocht het slagen, dan zou de negende generatie weleens deuren kunnen openen voor een publiek dat Pokémon ooit uit het oog verloor.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook vorige columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation
PU.nl
Nieuws

Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation

Toepasbaar op de Lamborghini Revuelto

Er is eerder deze week een nieuwe kleurstelling voor een auto aan Forza Horizon 5 toegevoegd die zowel PlayStation- als Xbox-consoles in het zonnetje zet.

Het gaat om een kleurstelling in neongroen en felblauw, om respectievelijk Xbox en PlayStation mee uit te beelden. Deze kleurstelling is specifiek voor de Lamborghini Revuelto bedoeld en kan dus alleen op die wagen worden toegepast.

Deze wagen kan vrijgespeeld worden in de nieuwe Horizon Realms-modus door de Horizon Stadium-race te winnen, terwijl de kleurstelling ontgrendeld kan worden door de code '687 884 132' te gebruiken door naar 'Find New Designs' te gaan in de Designs and Paint-tab in de Garage.

De kleurstelling is natuurlijk uitgebracht om te vieren dat Forza Horizon 5 inmiddels niet alleen meer op Xbox en pc, maar ook op PlayStation 5 speelbaar is. De PS5-versie is exact gelijk aan de Xbox- en pc-versies, inclusief alle eerder verschenen updates. Reeds uitgekomen uitbreidingen, waaronder de verschillende Car Packs en de Hot Wheels-uitbreiding, kunnen los worden aangeschaft in de PlayStation Store. De content die in de Xbox- en pc-versies van de game alleen tijdelijk beschikbaar was, zijn beschikbaar in de nieuwe Horizon Realms-modus. Die is via een update ook aan de Xbox- en pc-versies van de game toegevoegd. De PlayStation-versie ondersteunt cross-play met alle andere platforms.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space
PU.nl
Nieuws

Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space

De game komt ergens voor april 2026 uit, onthulling vindt deze zomer plaats

De campagne van de aankomende nieuwe Battlefield is volgens de makers van de game geïnspireerd door de film Civil War en de game Dead Space.

Dat liet senior producer Philippe Ducharme weten aan Inverse. Volgens hem is de vorig jaar verschenen Alex Garland-film Civil War een "goede referentie" voor sommige dingen die de ontwikkelaars in het spel willen creëren.

In Civil War staat een Verenigde Staten centraal waarin een burgeroorlog het land verscheurt. De film volgt een team journalisten dat met militairen richting Washington, D.C. reist om verslag te doen van de vijandelijke overname van het Witte Huis.

Ducharme laat ook weten dat de remake van Dead Space impact heeft gemaakt op de ontwikkeling van de nieuwe Battlefield. Gedurende de ontwikkeling van Dead Space leerden de ontwikkelaars meer over de "spanningscurve" en hoe de transitie van één plotpunt naar de volgende "zowel hoge als lage punten nodig heeft om de interesse van spelers te behouden". Hoewel een game als Battlefield een heel ander soort beestje is, zijn er toch lessen gehaald uit de Dead Space-ontwikkeling.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Ook keert de singleplayercampagne terug.

Via Battlefield Portal worden diverse tests gehouden, waarvan al meermaals gameplay is gelekt. Uitgever Electronic Arts liet daarbij onlangs weten dat de nieuwe Battlefield ergens aankomende zomer wordt onthuld en voor april 2026 uitkomt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!