Metroid Dread is een fantastische game maar een verschrikkelijke metroidvania
Gamer.nl
Nieuws

Metroid Dread is een fantastische game maar een verschrikkelijke metroidvania

Wat heb ik genoten van Metroid Dread. Er zijn weinig games die net zo lekker spelen en even goed in elkaar steken. Maar wat Metroid Dread niet is, is een metroidvania. Het voelt, klinkt, ruikt en oogt als een metroidvania, maar in werkelijkheid is het een X Parasite die doet alsof.

Waarom is het dan precies geen metroidvania? Die vraag is zowel heel makkelijk als heel moeilijk te beantwoorden. Het makkelijke antwoord is dat je in Metroid Dread nauwelijks de vrijheid krijgt om op ontdekking te gaan, terwijl dat toch de kern is van het genre. Je speelt weliswaar steeds nieuwe vaardigheden vrij waarmee je weer sneller, sterker of behendiger wordt, maar er is vrijwel altijd slechts één hoofdweg. De rest is niet meer dan een enorme hoeveelheid zijpaadjes om extra raketten, energiebalkjes en bommen te verzamelen. 

©GMRimport

Samensmelting of the woorden

Het moeilijke antwoord is dat metroidvania als genre helemaal niet zo duidelijk te definiëren valt. De term alleen al is verwarrend. De naam is een samensmelting van twee spelreeksen: Metroid en Castlevania, ooit in het leven geroepen toen Castlevania: Symphony of the Night als eerste game in de serie dingen introduceerde die mensen voorheen vooral associeerden met Metroid. Het is dus niet alsof er destijds een nieuwe game uitkwam die half Metroid, half Castlevania was, waarna iedere game binnen dat ontstane genre precies die combinatie van spelelementen moest bevatten.

De term is uiteindelijk niets meer dan een manier om een bepaald type spel aan te duiden, zodat iedereen ongeveer weet wat het is. Een actiegame waarbij de focus niet per se ligt op het platformen en verslaan van vijanden, maar juist op het verkennen van de omgeving. De weg voorwaarts ligt waarschijnlijk achter je, op een plek waar je eerder nog niet kon komen. Nu je op magische wijze een extra keer kunt springen, gaat er letterlijk een nieuw deel van de spelwereld voor je open. 

Het is aan jou om die wereld aan de hand van een steeds complexer wordende arsenaal aan vaardigheden te leren kennen. Een veel betere term hiervoor is ‘search-action’, maar ‘metroidvania’ heeft nu eenmaal de populariteitswedstrijd gewonnen. Zo kan het gebeuren dat sommige mensen een Metroid-game nu omschrijven als metroidvania, terwijl die term juist is afgeleid van Metroid. Dat is toch een beetje het omgekeerde kasteel. 

De rode Dread

Metroid Dread komt er de eerste paar uur nog wel mee weg, maar hoe meer gebieden en vaardigheden je vrijspeelt, des te zichtbaarder wordt de rode draad die strak om de nek van Samus gespannen is. Met iedere nieuwe upgrade trotseer je niet geheel toevallig weer een ander soort wegversperring waar je net nog geen antwoord op had. Nu die blokkade is opgeheven, maakt dat de weg ‘vrij’ naar een lift, tram of teleporteermachine die je richting een volgend of juist vorig gebied dwingt. 

©GMRimport

Over de volgorde of manier waarop je dat doet, heb je weinig tot niets te zeggen, want via een omweg kom je er simpelweg niet. Wie de stoute schoenen aantrekt en zelf op avontuur gaat, stuit alleen maar op wegafzettingen. Metroid Dread is in die zin eenrichtingsverkeer, zij het met heel veel kronkels en omleidingen. Je vindt ontzettend veel upgrades, maar van zoeken is nauwelijks sprake.

Metroid Dread is daardoor eerder verstikkend dan beklemmend. Het zorgt er helaas ook voor dat je nooit echt affiniteit krijgt met al die nieuwe vaardigheden. De ene is nog flitsender dan de andere, maar voor je er goed en wel aan gewend bent geraakt, zijn ze alweer overbodig of nutteloos geworden, omdat de volgende vaardigheid zich heeft aangediend. Zo’n opzet dicteert dat alle gaten en kieren in de omgeving plotseling allemaal geblokkeerd worden door precies dat ene waar je die nieuwe kracht voor hebt gevonden, dan wel nog moet vinden. 

Als het metroidvaniagenre een ontdekkingsreis is, dan moet je Metroid Dread meer zien als een georganiseerde vakantie. Is dat dan zo erg? Absoluut niet, ’t is hier fantasties, maar een metroidvania moet je het niet willen noemen. Misschien eerder een Metroid-like? Of was het nou Metroid-lite?

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6-uitstel heeft impact op alle gamebedrijven'
Gamer.nl
Nieuws

'Grand Theft Auto 6-uitstel heeft impact op alle gamebedrijven'

'Het is een gigantisch spel van 4D-schaken dat in de gehele game-industrie wordt gespeeld'

Het pas aangekondigde uitstel van Grand Theft Auto 6 van aankomend najaar naar mei volgend jaar heeft impact op alle gamebedrijven, zo heeft Bloomberg-journalist Jason Schreier geschreven.

Begin deze maand werd aangekondigd dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar uitkomt, maar op 26 mei 2026. In het Bloomberg-artikel van Jason Schreier schetst de journalist een beeld van de mogelijke obstakels die dit uitstel voor gamebedrijven oplevert.

Hoewel sommige bedrijven tevreden lijken met het uitstel - zo brengt Electronic Arts de nieuwe Battlefield voor april 2026 uit en kunnen games als Marathon en Ghost of Yotei dit jaar zonder problemen uitkomen - levert het uitstel bij andere uitgevers en ontwikkelaars juist weer stress op.

Zo heeft een ontwikkelaar van een grote multiplayergame aan Schreier verteld dat ze hun game voorheen van aankomend najaar naar het voorjaar van 2026 hebben uitgesteld. Dit werd mede gedaan omdat de game meer ontwikkeltijd nodig had, maar ook om uit het vaarwater van Grand Theft Auto 6 te blijven. "Het zou erg duur zijn om hun game wederom uit te stellen, maar tegelijk met GTA 6 uitkomen kan catastrofaal zijn. Maar wat als ze hun game weer uitstellen, en GTA 6 ook weer wordt uitgesteld?"

Andere ontwikkelaars hebben aan Schreier gemeld dat ze hun game voor het najaar van 2026 gepland hebben staan, en dat ze bidden dat Rockstar GTA 6 niet weer uitstelt. Sommige bedrijven hopen er juist wel op, zodat ze een excuus hebben om hun game pas in 2027 uit te brengen en zo meer tijd hebben voor de ontwikkeling. "Het is een gigantisch spel van 4D-schaken dat in de gehele game-industrie wordt gespeeld."

Het artikel van Schreier onderstreept alleen maar de column van ondergetekende die kort na het uitstel online kwam op PU, waarin we meldden dat de game-industrie te afhankelijk is van GTA 6. "In een industrie waarin men maanden, soms jaren vooruit moet plannen, zullen veel uitgevers na de aankondiging van de GTA 6-releasedatum toch weer met de handen in het haar zitten", zo schreven we.

Overigens bracht Rockstar Games kort na de aankondiging van het uitstel een nieuwe trailer uit van Grand Theft Auto 6. Die kan hier bekeken worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Muisbesturing ook in Switch 2-hoofdmenu beschikbaar
Gamer.nl
Nieuws

Muisbesturing ook in Switch 2-hoofdmenu beschikbaar

Scroll door je games en instellingen met de Joy-Cons

De muisfunctionaliteiten van de nieuwe Joy-Cons voor de Nintendo Switch 2 zijn ook te gebruiken in het hoofdmenu van de aankomende console.

Nintendo deelde een filmpje in de Nintendo Today-app waarin het bedrijf dat bevestigt. Te zien is hoe een muisaanwijzer over het thuisscherm glijdt. Zoals eerder al werd bevestigd ziet dat thuisscherm er nagenoeg hetzelfde uit als die van de huidige Switch. De video in kwestie kan hieronder worden bekeken.

De muisfunctionaliteiten van de Switch 2 Joy-Cons houden in dat spelers de controllers op een platte ondergrond kunnen plaatsen om ze vervolgens als een computermuis te gebruiken. In diverse games, zoals Metroid Prime 4: Beyond en Civilization 7, kan dit gebruikt worden om de game te besturen. Nintendo komt zelf ook met een game die helemaal om de muisfunctionaliteiten draait, genaamd Drag X Drive.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!