Multitaskgames zijn zowel een vloek als zegen
Gamer.nl
Nieuws

Multitaskgames zijn zowel een vloek als zegen

Er is geen foute manier om videogames te spelen. Een lage moeilijkheidsgraad, met controller op pc of zelfs een inverted camerabesturing: het is allemaal toegestaan. Er is echter één ding waar ik echt van gruwel, namelijk multitasken tijdens het gamen. En toch doet iedereen het, inclusief ik.

Voor een medium dat door velen wordt geschaard onder ‘ontspanning en vermaak’ zijn games soms verdomd intensief. Wie niet al z’n aandacht en energie besteedt aan een eindbaas in Elden Ring kan het net zo goed niet proberen. Daar moet je echter maar net zin in hebben, zo’n ontspannend avondje op de bank dat uitmondt in een gevecht op leven en dood.

Persoonlijk merk ik dat zelfs gamen an sich in het algemeen al teveel is gevraagd na een lange dag werken. Na een hele dag intensief schrijven en praten óver het medium is mijn concentratie ver te zoeken en krijgen passieve media als films, series en zelfs (strip)boeken de voorkeur. Om nog maar niet te spreken van de tijdsinvestering die veel titels vereisen – in een halfuurtje komt Horizon Forbidden West gewoon niet tot z’n recht.

©GMRimport

Twee handen aan de knoppen

Maar er is een groter onderliggend probleem dat ontzettend botst met de aard van videogames. Media-multitasken, het gebruik van twee of meer media tegelijk, is verwikkeld in ons dagelijks leven. We scrollen door social media-apps tijdens het luisteren naar muziek, versturen even een berichtje tijdens het bekijken van een serie en zetten een podcast aan tijdens het werken. Met andere woorden: we zijn gewend om constant onze aandacht op iets anders te richten en te verdelen over meerdere prikkels.

Games zijn een ander verhaal, die vereisen (over het algemeen) twee handen aan de knoppen en de ogen gericht op het scherm. Reageren op vijanden, de omgeving in je opnemen en strategische beslissingen maken nemen je volledige aandacht in beslag. De beste games doen je even alles om je heen vergeten. 

©GMRimport

In de praktijk merk ik echter dat het behoorlijk pittig is om me volledig op een game richten zonder afgeleid te worden. Wellicht is het ‘fomo’ voor wat er allemaal op sociale media gebeurt, of misschien is het mijn drastisch afbrokkelende aandachtspanne, maar ’s avonds is het lastig om de energie op te brengen om diep in een game te duiken. De enige manier om dat toch te doen is - helaas - multitasken.

Schreeuw om aandacht

Dat klinkt ontzettend tegenstrijdig, maar toch doe ik het. Wellicht heeft dat te maken met ‘scattered attention’, een hypothese die stelt dat we ons door al dat multitasken gemiddeld steeds slechter kunnen concentreren. Wie gewend is om constant twee dingen tegelijk te doen, vindt het wellicht lastig om zijn aandacht op één taak te richten. Ook ik ondervind dat. Jongeren wordt hedendaags vaak verweten dat ze een korte aandachtspanne hebben door het constante gebruik van smartphones en dat komt dus niet helemaal uit de lucht vallen.

Er is echter ook bewijs gevonden voor ‘trained attention’, wat stelt dat mensen die over het algemeen veel multitasken veel beter hun aandacht kunnen verdelen over meerdere taken. Wie dus vaker gamet terwijl hij of zij iets anders doet, zou daar dus op den duur beter in kunnen worden. Welke van de twee theorieën dichterbij de waarheid ligt, daar zijn onderzoekers nog niet over uit. Hoe dan ook: multitasken is ontzettend bevredigend, mits de game het toelaat.

©GMRimport

Zo is Elden Ring eigenlijk een uitstekende multitaskgame gebleken. De raadsels van npc’s die dienstdoen als het verhaal van de game zijn immers onnavolgbaar. Bovendien bestaat de game voor een groot deel uit ontdekken, lekker op zoek naar waardevolle loot en kleine vijanden verslaan om te grinden. Tijdens eindbaasgevechten is het dan weer niet te doen – een soulslike-beginner als ik kon Godrick de Grafted alleen verslaan door hardop zijn aanvalspatronen te roepen en ze in te studeren. Ruimte voor iets anders is er dan niet.

Ook Pokémon is een heerlijke multitaskgame. Niet alleen omdat voice-acting na al die jaren nog ontbreekt en je dus prima zonder geluid van de game kunt spelen, maar ook omdat de meeste games in handheldmodus speelbaar zijn. De manier waarop ik Pokémon speel – helemaal tijdens het ‘reviewseizoen’ in november – is dan ook belachelijk. Al wandelend door het huis, tijdens het eten, al podcast luisterend in de trein en – excuses voor de beelddenkers onder ons – zelfs op het toilet: Pokémon kun je altijd en overal spelen.

Kaf van het koren

Ergens is het natuurlijk absurd dat ik net zoals vermoedelijk vele anderen het soms niet meer kan opbrengen om me even op één game te richten. Sommige titels vereisen nu eenmaal wat toewijding, en die om bovenstaande redenen laten liggen is doodzonde. Mijn backlog had er in ieder geval een stuk rooskleuriger uitgezien als ik iets vaker voor een game zou gaan zitten.

©GMRimport

Anderzijds scheid je wel gelijk het kaf van het koren. Er zijn héél veel goede games en het leven is kort. Titels die me écht op het puntje van de stoel houden zijn zeldzaam, maar het is extra bijzonder als het wel lukt. Metroid Dread, The Last of Us Part 2 en God of War zijn titels uit de afgelopen jaren die zich onder dat rijtje mogen scharen.

Heb je dus het einde van deze column gehaald zónder een app op te starten, muziek te beluisteren of een game te spelen? Proficiat. Zo niet, dan is dat ook oké. Net zoals bij het spelen van games is er ook geen foute manier om een artikel over games te lezen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Devil May Cry-regisseur zou graag remake ontwikkelen
Gamer.nl
Nieuws

Devil May Cry-regisseur zou graag remake ontwikkelen

Hideki Kamiya zou ook graag een remake van Viewtiful Joe maken

Hideki Kamiya, de regisseur van de allereerste Devil May Cry, heeft de wens uitgesproken om een remake van die game te ontwikkelen.

Dat liet hij weten in een video op zijn YouTube-kanaal. Daarin werd hem de vraag gesteld of hij aan een remake van Devil May Cry zou willen werken, waarop hij positief antwoordde. Ook lijkt het hem interessant om aan een remake van Viewtiful Joe te werken.

Devil May Cry verscheen in 2001 op de PlayStation 2. De ontwikkeling van de actiegame begon met de intentie om Resident Evil 4 te maken, maar al snel groeide het uit tot een compleet nieuw spel. Vietwiful Joe kwam in 2003 uit op de GameCube en biedt sidescrolling-actie.

Remakes van Devil May Cry en Viewtiful Joe van Kamiya lijken niet meer zo onwaarschijnlijk als voorheen. Kamiya is inmiddels al enige tijd vertrokken bij PlatinumGames en heeft zijn onafhankelijke ontwikkelstudio Clovers Inc. opgericht. Hij heeft de handen ineengeslagen met Capcom voor een vervolg op cultgame Okami. Capcom is ook de eigenaar van Devil May Cry en Viewtiful Joe.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen
Gamer.nl
Nieuws

Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen

Het zou om de grootste overname in de Nederlandse esports ooit gaan

De internationale esportsorganisatie Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen. De organisatie praat over de grootste overname in de Nederlandse esports ooit.

Het in 2018 opgerichte Team Gullit geldt als een van de meest succesvolle Nederlandse EA Sports FC-teams (voorheen Fifa). Zo heeft het team twee Europese kampioenschappen, de eChampions League en de Fifae World Cup gewonnen. De overname komt niet uit de lucht vallen: vorig jaar namen Team Liquid en Team Gullit al gezamenlij kdeel aan de Esports World Cup. Team Gullit zal voortaan uitkomen onder de naam Team Liquid.

Victor Goossens, co-CEO en oprichter van Team Liquid: “Team Gullit heeft iets bijzonders neergezet met hun vernieuwende en ondernemende aanpak. Ze combineren het opleiden van talent met sterke content, slimme marketing en een krachtige link met Ruud Gullit – een icoon in het Nederlandse voetbal. Hun hoofdkantoor in Alkmaar wordt een extra Team Liquid-hub in Nederland, een plek waar we spelers-bootcamps en fan-events tot leven brengen. We zijn trots dat ze nu onderdeel zijn van Team Liquid."

Ook Team Gullit-medeoprichter Schalk Stalman is enthousiast: “Toen Corné Dubelaar en ik Team Gullit oprichtten in 2018, dachten veel mensen dat het enkel voortkwam uit mijn persoonlijke passie voor EA FC. Maar ik heb altijd geloofd in de culturele en commerciële impact van gaming – en EA FC in het bijzonder – en deze overname bevestigt dat. In mijn ogen kan Team Gullit nog succesvoller worden onder de vleugels van Team Liquid, en als adviseur zal ik nauw betrokken blijven bij dat proces.”

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!