Niemand weet wat artikel 13 betekent voor de game-industrie
Gamer.nl
Nieuws

Niemand weet wat artikel 13 betekent voor de game-industrie

Deze week stemde het Europees Parlement in met de nieuwe richtlijnen voor auteursrecht. Hiermee negeert het parlement een grote groep internetgebruikers die al maanden moord en brand schreeuwen om de gevolgen voor ‘het vrije internet’ en de game-industrie vanwege het beruchte artikel 13. De waarheid is echter dat het artikel zo verwarrend is opgesteld, dat niemand het voor de volle honderd procent begrijpt.

Deze week stemde het Europees Parlement in met de nieuwe richtlijnen voor auteursrecht. Hiermee negeert het parlement een grote groep internetgebruikers die al maanden moord en brand schreeuwen om de gevolgen voor ‘het vrije internet’ en de game-industrie vanwege het beruchte artikel 13. De waarheid is echter dat het artikel zo verwarrend is opgesteld, dat niemand het voor de volle honderd procent begrijpt.

Vage bewoordingen

De wereld is immers flink veranderd in de afgelopen achttien jaar en de wetten zijn hard aan vervanging toe, maar velen vallen over de nieuwe versie. Met name het beruchte artikel 13, inmiddels omgetoverd tot artikel 17, kwam in opspraak vanwege de manier waarop platformhouders binnenkort verantwoordelijk worden voor het schenden van auteursrecht op hun platformen. Momenteel is het zo dat rechthebbenden, bijvoorbeeld een muzikant wiens muziek ongeautoriseerd wordt gedeeld op Facebook, zelf het internet moeten afstruinen en aangeven dat dit het geval is. Artikel 13 draait dit in feite om; platformen zijn nu verantwoordelijk voor het feit dat de muziek wordt gedeeld en daarmee juridisch aansprakelijk voor de auteursrechtschending.

Zeker nu de tekst een hoop aan interpretatie overlaat is er ruimte voor landen om tot op zekere hoogte een royalere versie op te stellen.

-

Websites als Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en Reddit, waar gebruikers grote hoeveelheden content uploaden en delen, moeten daarom bijvoorbeeld licentieovereenkomsten sluiten of afspraken maken voor toestemming om gebruikers specifieke content te laten delen. Mocht dit niet lukken, dan moet dit worden verwijderd.

De manier waarop dit moet gebeuren is waar de schoen wringt. Websites moeten volgens de richtlijn namelijk ‘hun best doen’ om een licentie voor specifieke content te verkrijgen en content te verwijderen waarvoor dit niet lukt. Wat onder ‘hun best doen’ valt is een behoorlijk vage beschrijving en ook docenten in Recht, zoals Stefan Kulk van de Universiteit Utrecht, zegt in een gesprek met Gamer.nl niet te kunnen omschrijven wat er exact van platformen verwacht wordt. Moeten ze de onmenselijk taak op zich nemen om alle posts handmatig te bekijken of toch vertrouwen op de nog altijd inaccurate uploadfilters?

De waarheid ligt in het midden

Veel mensen gaan uit van dat laatste en trokken al vroeg aan de bel. Grote bedrijven als YouTube en Twitch vrezen namelijk dat ze de honderden uren geüploade beelden per minuut niet kunnen reguleren zonder uploadfilters, algoritmes die berichten scannen en offline kunnen halen. In verschillende social media-campagnes wordt een duister beeld geschetst van hoe het internet er uit zal zien als de wetten in 2021 van kracht gaan. Bestaande video’s zouden offline worden gehaald en het overgrote deel van nieuwe video’s zouden worden tegengehouden door de beruchte uploadfilter. Dit klinkt als een grote klap voor contentmakers en iedereen werkzaam in de game-industrie, waar ‘fair use’ van gameplaybeelden de normale gang van zaken is voor promotie.

©GMRimport

Wellicht zit hier een kern van waarheid in, maar de werkelijkheid is iets genuanceerder. Ten eerste is het gebruik van clips van mediavormen als films, series en videogames geoorloofd in de context van kritieken. Een game bespreken aan de hand van gameplaybeelden is in 2021 dus nog steeds mogelijk. Dit gedeelte van de richtlijnen en wetten wordt niet aangepast en Gamer.nl kan gerust Gameplay Update-video’s blijven uploaden met opgenomen beelden en trailers.

Ten tweede zijn uploadfilters pas relevant zodra platformen geen toestemming krijgen om gebruikers bepaalde content te laten delen. ”Twitch moet op de een of andere manier toestemming krijgen van uitgevers, zodat streaming gewoon blijft voortbestaan en het automatisch blokkeren van streams door middel van uploadfilters pas nodig als ze dit niet hebben”, aldus Stefan Kulk. Zodra Twitch en YouTube met de grootste uitgevers om tafel gaan zitten en toestemming krijgen om games te laten streamen door contentmakers, is er in feite weinig aan de hand.

En gezien de krachtige marketingtools die contentmakers tegenwoordig zijn is het zelfs aannemelijk dat uitgevers geen enkel bezwaar hebben tegen het gebruik van hun beelden. Denk aan Ninja, die een miljoen dollar kreeg om Apex Legends te promoten tijdens de lanceerweek van de game en hoe zijn stream met Drake Fortnite in de mainstream media onder de aandacht bracht. Ook Dirk Visser, hoogleraar intellectuele eigendomsrecht, verwacht dat de game-industrie, die qua verdienmodel gebaat is bij het delen van beelden op Twitch en YouTube, meegaand zal zijn en er weinig gaat veranderen. In tegenstelling tot de muziekindustrie, waarbij partijen als Sony Music en Warner Music Group campagne hebben gevoerd voor artikel 13 vanwege de financiële voordelen voor muzikanten.

©GMRimport

De ‘linktaks’

Dan is er nog artikel 11, inmiddels artikel 15 in de laatste versie van de tekst, die mogelijk nog grotere gevolgen heeft voor de game-industrie dan artikel 13. Het artikel stelt namelijk dat nieuwsaggregaten als Google News, maar ook bijvoorbeeld Facebook, moeten betalen voor het plaatsen van links met meer dan een bepaald aantal woorden. De gedachte hierachter is dat nieuwswebsites, waaronder dus Gamer.nl, beschermd worden voor het gebruik van nieuwsinhoud en daarmee bezoekers en dus advertentie-inkomsten mislopen. Een vergoeding voor de manier waarop nieuws nu wordt overgenomen is altijd mooi meegenomen, maar ook hierbij krijgen betrokkenen te maken met onvoorziene gevolgen.

Zoals vicepresident van Google News Richard Gingras uitlegt in zijn blog, wordt Google door de nieuwe richtlijnen gedwongen keuzes te maken wie betaald wordt. Van de ruim 80.000 nieuwsbronnen die de website gebruikt, blijft er maar een klein over en vallen middelgrote en kleine platformen totaal buiten de boot. Mocht Google besluiten alleen de grote jongens te betalen, laten we zeggen de grote internationale gamesites, dan is dat zeer ongunstig voor websites die niet tot de top behoren. Nieuwe aanwas genereer je immers niet door folders uit te delen.

©GMRimport

En nu?

Al met al is het nog lastig om te zeggen wat nou de gevolgen gaan zijn van de richtlijn. Vooralsnog lijkt de impact op de game-industrie iets minder groot te zijn dan sommige partijen suggereren, maar of dit in de praktijk ook zo is blijkt pas in de zomer van 2021, wanneer de nationale wetten van kracht gaan. Daarbij is het nog afwachten in hoeverre lidstaten de wet overnemen en het kritische Nederland een speld tussen artikel 13 weet te krijgen. Zeker nu de tekst een hoop aan interpretatie overlaat is er ruimte voor landen om tot op zekere hoogte een royalere versie op te stellen. En dat klinkt gunstig, want zonder videogames is het internet ook maar weinig aan.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op de actualiteit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-prijsverhoging niet uitgesloten bij hogere importheffingen
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-prijsverhoging niet uitgesloten bij hogere importheffingen

Het bedrijf wil er echter alles aan doen om de console populair te maken

Nintendo heeft aangegeven een prijsverhoging voor de Switch 2 niet uit te sluiten, mocht de situatie rondom de Amerikaanse importheffingen verergeren.

Dat liet directeur Shuntaro Furukawa aan investeerders weten (vertaald door Genki). "Op dit moment richten we ons op het zo snel mogelijk populariseren van de Switch 2-hardware. Als de situatie rondom importheffingen significant verandert, zullen we prijsaanpassingen overwegen en ze implementeren na het bekijken van verschillende factoren."

Kort na de aankondiging van de Switch 2 kondigde de Amerikaanse president Donald Trump al verschillende importheffingen aan voor landen als China, waar een gedeelte van de Switch 2-consoles (en veel ander apparatuur) wordt geproduceerd. De pre-orders voor de console werden in de VS (en Canada) dan ook geruime tijd uitgesteld tot Nintendo meer zicht op de situatie had. Uiteindelijk besloot het bedrijf dat de prijs van de console gelijk bleef, maar werden de accessoires wel duurder.

De importheffingen en de onzekere economie hebben sowieso wereldwijde invloed op de prijzen van hardware en software. Zo zijn onlangs zowel de prijzen van PlayStation 5 als Xbox Series-consoles omhoog gegaan. Microsoft verhoogt ook de prijzen van accessoires en later dit jaar van sommige games.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Nintendo heeft hoge verwachtingen voor de Switch 2, zo bleek eerder deze week. Het bedrijf wil tot en met maart 2026 in totaal 15 miljoen exemplaren van de console verkopen, waarmee het uit kan groeien tot de snelst verkopende spelcomputer ooit.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Project Ceasar van Paradox blijkt Europa Universalis 5 te zijn
Gamer.nl
Nieuws

Project Ceasar van Paradox blijkt Europa Universalis 5 te zijn

De uitgebreide grand stategygame heeft nog geen releasedatum

Paradox Interactive heeft zoals beloofd het voor lange tijd in mysterie gehulde Project Caesar uit de doeken gedaan, en zoals veel fans al verwachtten blijkt het om Europa Universalis 5 te gaan.

Het was al geruime tijd bekend dat Paradox Tinto, een aantal jaren geleden in Barcelona opgerichte studio, aan een grand strategygame werkte. Nu is dus duidelijk dat het om een nieuw Europa Universalis-deel gaat. Volgens Paradox luidt de game "een nieuw tijdperk voor grand strategygames in".

De game is blijkbaar al vijf jaar in ontwikkeling bij een team aan "modders, superfans en de beste ontwikkelaars ter wereld". Spelers kunnen de geschiedenis tussen 1337 en 1837 vormen en zo onder andere de Middeleeuwen, Renaissance en de Verlichting meemaken. De kern draait daarbij om verschillende volkeren, ook wel 'pops' genoemd, die in totaal driehonderd verschillende religies kunnen aanhangen. Zij zijn de drijvende kracht achter samenlevingen en de economie, en werken in fabrieken en op het land om goederen te creëren waarmee het volk kan overleven.

Daarbij biedt de game een grote wereld om een plek en samenleving uit te kiezen, van Italië en de Yuan Dynasty tot feodaal Japan. Diverse historische gebeurtenissen passeren de revue, allen gebaseerd op uitvoerig onderzoek, maar spelers kunnen ook een alternatieve geschiedenis creëren. Er kan voor vrede tussen naties worden gekozen, of grenzen kunnen juist worden uitgebreid middels oorlogen.

Hieronder kan naast de aankondigingstrailer een uitgebreide presentatie van een halfuur worden bekeken. De pc-game heeft vooralsnog geen releasedatum - Paradox heeft alleen gemeld dat het spel "spoedig uitkomt".

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!