Nintendo’s oplossing voor lootboxes is onzinnig
PU.nl
Nieuws

Nintendo’s oplossing voor lootboxes is onzinnig

Nintendo besloot deze week om twee games met lootboxes van de markt te halen in België. Vanaf eind augustus kunnen onze zuiderburen niet meer aan de slag met de mobiele versies van Animal Crossing en Fire Emblem. Het is een onzinnige oplossing waar niemand op zit te wachten.

Begrijp me niet verkeerd: als er iemand tegen lootboxes is, dan ben ik het wel. Een jaar geleden schreef ik in deze columnal dat eigenlijk iedereen tegen lootboxes zou moeten zijn. De digitale kistjes vol willekeurige prijzen worden expres zo verslavend mogelijk gemaakt en richten zich op klanten die er het minst goed weerstand tegen kunnen bieden. Juist de spelers die de verleiding niet kunnen weerstaan en lootbox na lootbox kopen, zijn de klanten die dit verdorven systeem draaiende houden.

©GMRimport

Aanpassen aan de wet

Het is duidelijk dat Nintendo iets moest doen om aan de Belgische wetten te voldoen. België is nog strenger dan Nederland als het aankomt op digitale spulletjes in games. Bij ons gaat een game pas over de schreef als de content die je kunt krijgen, verhandelbaar is voor geld. Als je je wapenskins op Steam kunt verkopen, of je voetbalplaatjes via eBay, heb je in Nederland dus een probleem. België gaat nog een stap verder en keert zich tegen alles waar toeval een grote rol bij speelt.

De Belgische Kansspelcommissie treedt sinds vorig jaar streng op en heeft al de nodige resultaten geboekt. Onze zuiderburen kunnen bijvoorbeeld geen Fifa Points meer kopen om pakjes met spelers mee aan te schaffen. Ook in Rocket League zijn de lootboxes niet meer met echt geld te koop. Nintendo voelde duidelijk de hete adem van de Belgen in hun nek en besloot aan de noodrem te trekken.

Dat is op zich te prijzen, maar om die games dan meteen offline te halen, is wel weer het andere uiterste. Het is volgens mij goed dat de Belgische overheid haar burgers beschermt tegen deze gokpraktijken. Ik denk echter niet dat die burgers nu zo blij zijn dat ze deze populaire games ineens helemaal niet meer kunnen spelen.

België is simpelweg te klein om een deuk in Nintendo’s pakje boter te slaan

-

Denk in oplossingen

Ik kan de Belgische overheid hier niet de schuld van geven: zij stellen duidelijke regels en staan op tegen het lootbox-geweld. Ik snap gewoon niet dat Nintendo geen andere oplossing kan bedenken dan om hun Belgische klanten helemaal over te slaan. Het is op een wereldwijde schaal natuurlijk geen gigantische afzetmarkt, dus financieel gezien zal Nintendo het niet heel hard merken.

Maar Nintendo stuurt op deze manier ook een aantal merkwaardige signalen. Allereerst zijn onze Belgische medegamers kennelijk niet belangrijk genoeg om een oplossing te verzinnen op de strenge wetten. En daarnaast geeft de spellenmaker zo eigenlijk toe dat hun games inderdaad gemaakt zijn om gamers uit te melken. Als ze geen kansje op een goed personage in Fire Emblem meer kunnen verkopen in hun digitale loterij, dan hoeft het kennelijk gelijk helemaal niet meer.

Want was er echt geen andere oplossing te bedenken dan een totale stop op de verkoop van deze en toekomstige games? In Fire Emblem Heroes kun je de punten die je nodig hebt voor nieuwe helden bijvoorbeeld ook verdienen door te spelen en elke dag in te loggen. Ook in Animal Crossing Pocket Camp kun je de benodigde Leafs op andere manieren verdienen, bijvoorbeeld door doelen te behalen of klusjes voor bewoners op te knappen. Waarom mogen de Belgen niet gewoon verder spelen met deze functionaliteiten intact?

©GMRimport

Geld, geld, geld

Het antwoord: omdat ze dan geen geld meer opleveren. Verwijder de mogelijkheid om lootboxes te kopen, en spelers kosten Nintendo alleen maar geld (bijvoorbeeld voor serverruimte) in plaats van dat ze iets opleveren. Maar ook daar was met een beetje creatief denkwerk vast wel een mouw aan te passen, bijvoorbeeld door een kleine bijdrage te vragen om deze – normaal gratis te verkrijgen – games te kunnen spelen. En er zijn vast andere oplossingen te bedenken door mensen die daar veel beter in zijn dan ik.

In plaats daarvan kunnen Belgische fans van Fire Emblem en Animal Crossing het voorlopig wel vergeten. En ook toekomstige games met een lootbox-model, zoals Mario Kart Tour, kunnen ze op hun buik schrijven. België is simpelweg te klein om een deuk in Nintendo’s pakje boter te slaan. Daarom lijkt het me tijd dat alle Europese landen samenkomen om een vuist te maken tegen deze praktijken. Pas dan gaan Nintendo en andere uitgevers overwegen om hun verdienmodellen aan te passen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook de vorige columns:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen
PU.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen

De prijs wordt spoedig onthuld

Gearbox-CEO Randy Pitchford heeft gemeld dat "echte fans wel een manier vinden" om Borderlands 4 te kopen, ook als de game 90 euro gaat kosten.

Games worden duurder - zo gaat Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten (en dus 90 euro in Europa) kosten en heeft ook Microsoft al aangekondigd de prijzen van sommige Xbox-games later dit jaar te verhogen.

Op social media verzocht iemand Pitchford eerder deze maand om Borderlands 4 niet een prijs van 80 dollar - oftewel 90 euro - mee te geven. Pitchford reageerde daarop met de melding dat hij niet degene is die deze beslissing maakt.

Vervolgens meldde hij het volgende: "Als je een echte fan bent, vind je een manier om de game te kopen. Mijn plaatselijke gamewinkel verkocht in 1991 Starflight voor de Sega Mega Drive voor 80 dollar toen ik net uit de middelbare school kwam en voor een minimumloon in een ijssalon werkte, en mij lukte het ook om de game te kopen."

De opmerking van Pitchford kreeg deze week een tweede leven en werd door sommige fans bekritiseerd. Pitchford reageerde op die kritiek door naar een video-interview te linken, waarin hij meldde dat hij niet weet hoeveel de game gaat kosten. "Dat is de waarheid." Vervolgens vertelde hij dat het belangrijk is dat games de juiste prijs krijgen om de toenemende kosten in gameontwikkeling op te vangen.

De CEO stelde dat Gearbox er zeker van wil zijn dat Borderlands 4 genoeg waar voor je geld gaat bieden. "Wat de prijs ook wordt, we zijn entertainers. Ja, we willen meer middelen om grotere en betere games te maken. Borderlands 4 is niet voor niets zo geweldig. Het komt omdat jullie Borderlands 3 hebben gekocht, en we hier budget voor hadden. We konden daardoor het budget voor de ontwikkeling meer dan verdubbelen."

Fans hoeven in ieder geval niet lang meer te wachten tot ze de prijs van de game te horen krijgen. "We gaan binnenkort de prijs vernemen, en het is mogelijk de nieuwe prijs waar Nintendo en Microsoft ook voor gaan. Maar het kan ook zo zijn dat we de oude prijs aanhouden. De uitgever beslist." De Borderlands-games worden uitgegeven door 2K Games, dat weer onderdeel uitmaakt van Grand Theft Auto-uitgever Take-Two Interactive.

Pitchford sloot af met een grapje. "Als de game goedkoper wordt, verkopen we misschien wel de minimap die jullie willen zien, maar die we pas later ontwikkelen. Hoe graag willen jullie die? Tien dollars? Ik weet het niet. Ik maak maar een grapje. Of toch niet?"

In Borderlands 4 keren de cel-shaded graphics van de voorgaande delen terug. Ook moet het aanbod aan loot uitgebreider dan ooit worden. De game wordt wederom alleen en in co-op voor vier spelers speelbaar, en zal weer een hoop vuurgevechten, wereldverkenning en een "eclectische cast met oude en nieuwe onvergetelijke personages" bevatten.

Onlangs werd aangekondigd dat de game iets eerder dan verwacht naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc komt - namelijk op 12 september. Een Nintendo Switch 2-release staat op moment van schrijven nog gepland voor in de loop van dit jaar. Hier vind je alles dat we weten over Borderlands 4.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!