Operation Steel Wave is niet zo bijzonder als Rainbow Six Siege zelf
Gamer.nl
Nieuws

Operation Steel Wave is niet zo bijzonder als Rainbow Six Siege zelf

Het games-as-a-service-pad dat Ubisoft bewandelt voelt soms nog steeds ‘nieuw’, maar met ruim 55 miljoen spelers en een contenttraject van inmiddels vijf jaar is Rainbow Six Siege al geruime tijd dé vlaggendrager van Ubisofts gelijk. Operation Steel Wave is de jongste iteratie van al die updates en is zojuist onthuld. Ik ging er een paar dagen geleden al mee aan de slag.

Steel Wave is een relatief veilige update, met als opvallende zaken twee nieuwe Operators (al dan niet tegen betaling). Verder wordt de map House herzien, krijgt Operator Amuro een zeer welkome update en wordt het internationale ranking-systeem op enkele manieren gewijzigd. Zo moet het creëren van smurf-accounts en het boosten van spelers minder gemakkelijk en aantrekkelijk worden.

©GMRimport

Warm bad

Welnu, misschien is handig daarbij uit te leggen dat ik bij de onthulling van de nieuwe Operators mijn schouders ophaalde. Niet per se omdat ze teleurstellen (al vind ik ze ook niet bijzonder), maar omdat ik Siege de afgelopen jaren enkel ‘af en toe’ heb opgestart. Ik was ooit fervent speler, speelde uren per dag, maar Siege heeft keer op keer zoveel verandering ondergaan en de meta-balans dusdanig uitgebreid, dat het voor mij moeilijk bleek direct weer aan te haken. Iets wat ik dus heb uitgesteld. Noem het een van de nadelen van het spelen van veel games, in combinatie met de vele games die tegenwoordig continu worden geüpdatet en niet meer stilstaan, maar het is gewoon moeilijk inkomen. Mijn kennismaking met Operation Steel Wave was daardoor onwennig. Na bijna twee uur spelen en wat geklooi met het vinden van de juiste instellingen, voelde Siege weer als een warm bad. Een heel, heel warm bad. Met van die rozenblaadjes.

Want Rainbow Six Siege is nog steeds een hele goede game, laat daar geen misverstand over bestaan. Siege is ook een toegankelijke game, mede dankzij een beginners-playlist, terwijl de tactiek en teamplay tegelijkertijd wedijvert met de beste competitieve shooters in het genre. Dat geldt vooral als je als beginner in teamverband speelt: in je uppie, met wildvreemden, vervalt veel van dat elan. Dan verdrinkt je uitgekiende welwillendheid in een zee aan lone wolves of vage call-outs in team chat.

©GMRimport

Nieuwe Operators

De blikvangers in Steel Wave zijn de twee nieuwe Operators. Dat zijn ditmaal de snelle en wendbare verdediger Lucy en de aanvaller Ace.

Ace is een hard breacher. Met zijn ‘S.E.L.M.A.’-gadget kan hij muren en andere oppervlaktes tot drie keer toe volledig openbreken. Na de derde explosie maakt S.E.L.M.A een gat dat groot genoeg is om doorheen te lopen. S.E.L.M.A kan worden gegooid, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de charges van Thermite. Ace heeft geen countermogelijkheden, maar kan zelf gecounterd worden door bijvoorbeeld de jammers van Mute. Naast een AK-12 met (goede) ACOG-scope bezit hij ook nog een losse breach charge.

Lucy spreekt wat meer tot de verbeelding omdat ze snel en wendbaar is, maar daarnaast ook de optie heeft om andere mensen te vertragen. Tegenstanders die in het krachtveld van haar ‘Banshee Sonic Defence’ lopen zijn korte tijd vertraagd. Let wel: op het richten heeft de gadget geen invloed. Het gaat puur en alleen om de snelheid van het lopen zelf. De gadget kan trouwens niet vernietigd worden door kogels, en heeft als ander groot pluspunt dat ze een geluid maakt als iemand door de Banshee wordt tegengehouden. Lucy zelf beschikt naast een submachinegun over impact-granaten (frags).

Eigenlijk is mijn grootste take-away als iemand die Siege na jaren weer echt een week lang speelde, dat deze game nog steeds heel erg de moeite waard is.

-

Halverwege het vijfde jaar

Deze update is de tweede van vier updates in Year 5, wat volgens de ‘road map’ betekent dat het ook de laatste update is die in deze vorm komt. De tweede helft van Year 5 telt maar één nieuwe operator per update (in plaats van twee) en wordt voorzien van core gameplay-tweaks, al is de inhoud van die update verder nog giswerk.

Lang verhaal kort: voor Ubisoft-spelers is Steel Wave geen hele grote verrassing. Ik kan er eigenlijk ook geen groot inhoudelijk waardeoordeel over geven. Vergeleken met de vorige twee operators maken Ace en Lucy minder indruk, maar er zijn zoveel operators om uit te kiezen dat het logischerwijze steeds moeilijker wordt om te innoveren. Als ik eerlijk ben, ben ik eigenlijk het meest enthousiast over de tweaks aan Amaru en haar ‘Garra Hook’. Die kondigt nu veel minder opzichtig aan dat Amaru op het punt staat bijvoorbeeld door een raam te springen.

©GMRimport

Haar Hook was leuk, maar niet rendabel, zeker niet op hogere rankings en al helemaal niet in de beginfase van een potje. De update die de welbekende map House krijgt is vooral leuk voor spelers die er een frequente gast waren. House is nu een nog drukkere map geworden, met meer gangetjes, omwegen en zelfs verdiepingen. Oude kamers die eerst nog in de verf stonden, zijn nu verworden tot slaapkamers incluis bijpassend interieur. Ik was zelfs meermaals verdwaald omdat alles er zo anders uitzag.

Steel Wave is een update zoals we die al vaker hebben gezien in Siege, en Steel Wave zal dus ook niemand versteld doen staan. Eigenlijk is mijn grootste take-away als iemand die Siege na jaren weer echt een week lang speelde, dat deze game nog steeds heel erg de moeite waard is. De spanning en teamplay van een potje attack-defend is nog steeds door maar weinig games geëvenaard. En er zijn genoeg pogingen geweest.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!