Optimaliseer in-game geluid met de nieuwe SteelSeries Sonar applicatie
PU.nl
Nieuws

Optimaliseer in-game geluid met de nieuwe SteelSeries Sonar applicatie

SteelSeries staat bekend om zijn uiterst comfortabele headsets en uitstekende randapparatuur met uitgesproken ontwerpen. Nu komt de Amerikaanse gamingspecialist met een nieuw stuk software om de gebruikservaring van haar producten nog verder te verbeteren: SteelSeries GG. In deze digitale hub kun je allerlei features en eigenschappen van jouw SteelSeries producten aanpassen.

Dit artikel is een partnerbijdrage van SteelSeries. Lees hier wat dit betekent.

SteelSeries GG integreert binnen deze hub alle bestaande software met compleet nieuwe innovaties. Zo vind je hier Engine terug, waarmee je bijvoorbeeld de kleur van de rgb-verlichting in diverse SteelSeries toetsenborden en muizen kunt aanpassen, maar biedt GG ook toegang tot het volledig nieuwe, op audio gerichte Sonar. Sonar is een zeer uitgebreide mixer die je de mogelijkheid geeft het geluid van ieder afzonderlijk computerprogramma te bewerken.

Equalizer om te winnen 

Hiervoor vind je in Sonar tal van verschillende audiotools. Voor het bewerken van je in-game geluid is er onder andere een uitgebreide equalizer aanwezig. Je kunt in de equalizer 10 verschillende filters aanzetten. Dat betekent dat je tot in het kleinste detail de frequentiebalans van je in-game geluid kunt vormgeven. Dat heeft als voordeel dat je per game de nadruk kunt leggen op wat de belangrijkste elementen zijn.

Bij snelle multiplayer shooters zoals Valorant en Apex Legends zul je er vaak voor kiezen om in het Upper Mids en Low Mids deel van de equalizer wat Gain toe te voegen. Dat betekent in de praktijk dat die delen van het frequentiespectrum harder worden ten opzichte van de rest. Bij snelle shooters zit in die delen van het frequentiespectrum vaak veel belangrijke informatie: in de Upper Mids hoor je geluiden als voetstappen en het herladen van wapens terwijl je in de Low Mids veel ruimtelijkheid en lokalisatie kunt horen. Door die frequenties te boosten kun je net wat sneller reageren op je tegenstanders, en dat kan voor grote voordelen zorgen tijdens multiplayersessies.

©GMRimport

Je kunt de gemaakte instellingen opslaan in je eigen presets zodat je bij een volgende sessie direct kunt schakelen naar jouw ideale instellingen. Heb je wat minder ervaring met instellen van equalizers, of wil je gewoon direct aan de gang, kun je ook kiezen voor een van de presets. Er zijn presets die je geluid optimaliseren voor tal van games, waaronder CS:GO, Call of Duty Warzone en League of Legends. Je laadt deze presets met een druk op de knop en kunt ze daarna uiteraard zelf ook nog een beetje aanpassen.

Slim en flexibel 

Een andere, slimme mogelijkheid om een in-game voordeel te creëren, is het zeer efficiënt werkende Smart Volume. Deze functie zorgt ervoor dat je geluid als het ware wordt platgedrukt. Zachtere geluiden worden real-time en automatisch harder gemaakt zonder dat de hardste geluiden harder worden. Dit blijkt in de praktijk voornamelijk erg goed te werken bij het lokaliseren van je vijanden: je hoort met de juiste hoeveelheid Smart Volume aan zelfs de zachtste voetstappen op je af komen nog voordat je je vijanden ziet.

Speel je graag verhalende rpg’s, dan is de 7.1 surround sound van Sonar een uitstekende toevoeging. Deze zorgt er namelijk voor dat de immersie van de gamebeleving behoorlijk wordt vergroot. Dat komt een grote, levendige en sfeervolle spelwereld als die van Red Dead Redemption 2 of The Witcher 3 absoluut ten goede. Gebruik je daarbij de equalizer voor het toevoegen van een beetje Sub Bass, dan zullen de in-game tussenfilmpjes een echt filmisch karakter krijgen.

©GMRimport

Elke gameheadset is geschikt

Het mooie aan de Sonar applicatie, is dat hij naast het bewerken van geluid, ook dient als mixer. Zo kun je tegelijk verschillende programma’s van hun eigen geluidsinstellingen voorzien. Stel je de equalizer perfect in voor je game, dan wil dat niet zeggen dat je Discord-chat met dezelfde setting ook direct lekker klinkt. In Sonar is het mogelijk om voor beide applicaties een andere equalizer curve te maken.

Ook biedt Sonar mogelijkheden voor het perfectioneren van de klank van je microfoon. Het zijn vooral de uitstekende Noise Reduction en Volume Stabilizer die met minimale instellingen zorgen voor een grote verbetering. Omdat Sonar werkt als een mixer, is er ook een ingebouwde ChatMix voor het regelen van de balans tussen in-game geluid en je chat.

Heb je geen SteelSeries gaming headset, dan kun je overigens nog steeds gebruik maken van dit uitgebreide pakket. Sonar werkt namelijk met iedere headset die geschikt is voor gebruik met een Windows-pc. Je kunt dus zelfs headsets van andere merken optimaliseren met deze nieuwe SteelSeries technologie.

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth
PU.nl
Nieuws

Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth

De Illuminate moeten worden tegengehouden

De Heart of Democracy is uitgekomen, waardoor de oorlog nu op Super Earth zelf plaatsvindt.

Onlangs ging Galactic Emergency al van start in Helldivers 2, waarbij de vijandige Illuminate via een zwart gaat Super Earth bereikte en aanviel. Met de nieuwe Hearth of Democracy-update worden Helldivers voor het eerst naar de thuisplaneet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan.

"De Illuminate krioelen nu in onze steden, terroriseren inwoners en vernietigen de infrastructuur", zo wordt op PlayStation Blog gemeld. "Het is tijd om de wapens op te pakken en te vechten voor de kostbare funderingen van de democratie. Helldivers, keer terug naar jullie planeet en verdedig wat rechtmatig van ons is." In tegenstelling tot eerdere gebieden in Helldivers 2, betekent de nieuwe update dat spelers nu tussen wolkenkrabbers vechten.

Onlangs bleek overigens dat Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Game Studios hun volgende game helemaal zelf bekostigt. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenwerking met Sony niet is bevallen: "PlayStation is geweldig. Helldivers zou niet zonder hen bestaan. We staan er voor open om in de toekomst weer met ze samen te werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!