Persona 5 Strikers lijkt verrassend veel op Persona 5
PU.nl
Nieuws

Persona 5 Strikers lijkt verrassend veel op Persona 5

Een warm en gezellig gevoel spoelt over me heen tijdens de online preview van Persona 5 Strikers, waarbij ik een stuk gameplay en een korte presentatie te zien krijg. Al mijn vriendjes uit het uitstekende Persona 5 werken weer samen om een mysterie op te lossen. Het is eigenlijk alles wat ik wil. Ook als daar ineens musou-achtige gevechten bij horen.

Hoewel ik een groot liefhebber ben van de Persona-serie, hebben de verschillende spin-offs me nooit echt kunnen bekoren. De dansspellen zijn nog wel aardige ritmegames en een goede manier om de fantastische soundtracks opnieuw te beleven, maar bij uitstapjes als Persona Q houdt het voor mij wel op. Het heeft voor mij niet dezelfde magie als de hoofdserie. Persona 5 Strikers zou daar zomaar eens verandering in kunnen brengen.

Het was niet eens een bijzonder moment waarop de nostalgie toesloeg. De Phantom Thieves zaten als gebruikelijk in café Leblanc, een beetje te hangen en met elkaar te praten. Ze hadden het over schoolwerk of zoiets. Maar de scène wist precies de toon te pakken waar Persona 5 zo goed mee scoorde. Toen besefte ik me dat Strikers gewoon meer Persona 5 gaat bieden.

©GMRimport

Niet zo royaal

Deze game speelt zich dan ook af na het hoofdverhaal van het vijfde deel en gaat gewoon verder waar die game gebleven was. De harten stelende vrienden gaan op een roadtrip door Japan en doen verschillende steden aan, waar de harten en verlangens van de inwoners gegijzeld worden door invloedrijke personen. Het is aan de Phantom Thieves om terug te keren naar de Metaverse en deze slechteriken uit te schakelen.

Eén belangrijke en zeer spijtige toevoeging op het bovenstaande: Strikers speelt zich af na Persona 5, en niet na Persona 5 Royal. Dat is ontzettend jammer, omdat Royal juist een aantal sterke gebeurtenissen en personages aan het verhaal toevoegde. Om nu verder te gaan en te doen alsof dat allemaal niet gebeurd is, voelt als een grote stap terug. Gelukkig keren wel alle stemacteurs van de originele game terug om de personages weer tot leven te brengen. Overigens is al het acteerwerk vanwege de coronacrisis op afstand opgenomen. Ongetwijfeld is dat een van de redenen dat deze Engelse versie meer dan een jaar na de Japanse release uitkomt.

Volgens Atlus wordt het verhaal een belangrijk onderdeel van Strikers. Afgaande op de scènes die werden getoond, verloopt dat ongeveer op dezelfde manier als in Persona 5. Je loopt wat rond in de stad, je praat met je vrienden en je gaat een Palace in om de harten van eindbazen te stelen en ze op het rechte pad te krijgen. In dit geval gaat het niet om paleizen, maar om zogenoemde Jails, gevangenissen waarin de harten en verlangens van mensen worden vastgehouden.

Persona 5 Strikers voelt met de bekende personages, het unieke uiterlijk en de focus op het verhaal als thuiskomen aan.

-

Lekker rammen

Deze Jails lijken een stuk groter van opzet dan de lineaire paden uit Persona 5. Het zijn meer open stukjes waar je vrij doorheen loopt. Dat past natuurlijk ook beter bij de nieuwe opzet van de game. Strikers is geen turn-based rpg, maar een actiegame met musou-achtige gevechten. Dat betekent een heel scherm vol kleine vijanden die je met grote slagen alle kanten op ramt. Tussen de meute tegenstanders lopen wat grotere monsters die je met meer beleid moet aanpakken.

Toch lijkt het een beetje hersenloos ramwerk te worden. Je krijgt de beschikking over een hoop speciale aanvallen, zoals een spin-aanval of een grote slag die iedereen de lucht in lanceert. Als je een magische spreuk wilt gebruiken, wordt de actie even gepauzeerd, vergelijkbaar met Final Fantasy 7 Remake. Het ziet er allemaal spectaculair en flitsend uit, maar echt tactisch lijkt het nog niet. Er is nauwelijks tijd om de zwakke punten van elke vijand te leren kennen, te raken en vervolgens een All Out Attack uit te voeren. De getoonde beelden kwamen wel uit een vroeg level van de game, dus hopelijk wordt het later nog wat spannender.

©GMRimport

Wat wel heel knap is aan die gevechten, is hoe ontzettend veel het op Persona 5 lijkt, ook al is de opzet heel anders. Het vijfde deel staat bekend om zijn aparte stijl, met dikke zwarte lijnen, scheve teksten en snelle overschakelingen. Al die elementen keren in Strikers terug. Ook de typerende gevechtsmuziek wordt op een vloeiende manier in- en uitgemixt wanneer je de strijd aangaat. Een nieuwe mix van Last Surprise brengt de adrenaline gelijk al naar het kookpunt.

Persona 5 Strikers voelt met de bekende personages, het unieke uiterlijk en de focus op het verhaal als thuiskomen aan. Maar dan wel in een huis dat helemaal verbouwd is door zo’n reality-programma met experts die net een andere smaak hebben dan jij. Het fundament van deze game ziet er goed uit, maar of de moderne zithoek en nieuwe greepjes op de keukenkastjes gaan bevallen, blijft nog even de vraag. Ik ben in ieder geval erg benieuwd of het verhaal straks inderdaad weet te bekoren en de gevechten wat diepgaander zijn dan typische musou-games.

Persona 5 Strikers komt op 23 februari uit voor PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld
PU.nl
Nieuws

Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld

'Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven'

Uitgever Take-Two Interactive heeft gesuggereerd dat nog een uitstel voor Grand Theft Auto 6 onwaarschijnlijk is.

Onlangs werd aangekondigd dat het langverwachte Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar verschijnt, maar op 26 mei 2026. Kort daarna werd ook een nieuwe trailer van de openwereldgame gedeeld. Fans en bedrijven in de industrie die de releasedatum van hun game proberen te plannen maken zich echter zorgen dat de game nogmaals wordt uitgesteld.

Strauss Zelnick, de CEO van uitgever Take-Two Interactive, heeft die zorgen in een interview met IGN proberen weg te nemen: "Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven." Dat is natuurlijk geen directe bevestiging, maar wel een goed teken.

Over de reden van het uitstel: "Wanneer we dichterbij het afmaken van een game waarbij perfectie nodig is komen, wordt steeds duidelijker hoeveel we nog moeten doen. In dit geval wilden we er zeker van zijn dat Rockstar Games genoeg tijd had om hun creatieve visie zonder limieten te bereiken. Daar stond ik zelf ook achter."

In gesprek met investeerders gaf Zelnick aan dat GTA 6 volledig in ontwikkeling is sinds 2020. "Ik denk dat het een slimme investering is om Rockstar extra tijd te geven voor zo'n revolutionair project. De ambitie en complexiteit van Grand Theft Auto 6 is groter dan alle voorgaande Rockstar-spellen, en het team is van plan om wederom een verbluffende entertainmentervaring te leveren die de verwachtingen van spelers overtreft."

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios
PU.nl
Nieuws

Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios

De eerste reacties op een Fairgames-speeltest zouden zorgwekkend zijn

Jade Raymond is vertrokken bij PlayStation Studios-ontwikkelaar Haven Studios, waar gewerkt wordt aan de online shooter Fairgames.

Dat meldt Bloomberg. Raymond, die vooral bekend is van haar werk aan de eerste Assassin's Creed-games en Watch Dogs, is niet meer werkzaam bij de in 2021 door haarzelf opgerichte studio.

Er wordt geen reden voor haar vertrek gegeven. Wel wordt geclaimd dat er enkele weken geleden een externe testfase voor de door Haven Studios ontwikkelde online shooter Fairgames werd gehouden, en dat sommige ontwikkelaars zich zorgen maakten over de reacties op de game.

Raymond heeft een rumoerig decennium achter de rug. Nadat ze bij Ubisoft vertrok richtte ze EA's Motive Studio in 2015 op, maar in 2018 vertrok ze om aan de slag te gaan bij Google Stadia. Toen Google in 2021 zijn ontwikkelstudio's sloot, richtte ze Haven Studios op om Fairgames te ontwikkelen. In 2022 kondigde Sony aan dat ze Haven Studios hadden overgenomen.

Een woordvoerder van PlayStation laat weten dat het bedrijf van plan is om Haven Studios te blijven ondersteunen. De ontwikkeling van Fairgames lijkt vooralsnog dan ook door te gaan, al heeft Sony de laatste tijd al meerdere liveserviceprojecten geannuleerd. Op Helldivers 2 na lijkt het bedrijf dan ook moeite te hebben met het uitbrengen van succesvolle multiplayergames, ondanks dat Sony eerder aangaf zich daar voor een groot deel op te willen gaan richten. Denk aan de annulering van een The Last of Us-multiplayergame en het offline halen van Concord kort nadat de game verscheen. Ook bleek eerder dit jaar dat er liveservicegames van Bend Studio en Bluepoint Games waren geannuleerd, waarbij een van de games blijkbaar een God of War-multiplayerspel was.

Fairgames - voorheen 'Fairgame$' - werd bij de onthulling in 2023 beschreven als een "frisse, moderne versie van het heist-genre. Kortgezegd is het een spannende, competitieve heistgame waar je je aansluit bij een geheime beweging die de extreem rijken beroven om zo meer balans te creëren." Spelers "bezoeken verboden locaties overal ter wereld, vullen hun zakken als een kind in een snoepwinkel en ontrafelen de snode plannen van onaantastbare miljardairs." De game komt naar PlayStation 5 en pc, maar een releasedatum is nog altijd niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!