PlayStation 5 niet aanwezig op E3: logisch, maar gewaagd
Gamer.nl
Nieuws

PlayStation 5 niet aanwezig op E3: logisch, maar gewaagd

De kogel is door de kerk: Sony is dit jaar – net als in 2019 – niet aanwezig op E3. De decennia oude gamebeurs verliest al jaren aan relevantie. Toch is deze zet met de PlayStation 5 in de startblokken een risico voor het Japanse bedrijf.

Sony was vorig jaar ook al niet aanwezig op E3. De uitgever kon de beurs wel een jaartje overslaan: alle laatste grote PlayStation 4-titels, zoals The Last of Us: Part 2, Ghost of Tsushima en het inmiddels uitgebrachte Death Stranding, waren al lang en breed aangekondigd. De tijd was daarnaast duidelijk nog niet rijp om over PlayStation 5 te praten.

Het gaf Microsoft de kans om de show te stelen, maar het bedrijf slaagde daar maar deels in. Veel van de games die tijdens diens E3-presentatie werden getoond, waren third party-titels die ook voor de concurrerende platforms beschikbaar zouden komen. Dat het bedrijf met geld heeft lopen smijten en als gevolg daarvan een grote groep ontwikkelaars aan exclusieve Xbox Series X-titels heeft werken, ontkent niemand, maar daar was vorige E3 logischerwijs nog nauwelijks iets van te merken.

Een afwezige Sony zorgde voor een relatief ingetogen editie van E3. Daar konden we met z’n allen wel mee leven: 2020 kwam er immers gestaag aan, het jaar dat zowel Sony als Microsoft met nieuwe consoles op de proppen komen. Het kon niet missen of beide bedrijven zouden komend jaar gaan knallen op de beurs!

©GMRimport

Minder aanlokkelijk

Nou, niet dus. Sony doet niet mee. Deze keuze komt niet helemaal uit de lucht vallen, zeker kijkend naar de afnemende populariteit van E3. Zo waren er in 2019 al minder bezoekers dan in 2018. Het gaat nog altijd om veel bezoekers voor een beurs die maar gedeeltelijk open is voor consumenten –het veel drukker bezochte Gamescom is écht een consumentenbeurs – maar het blijft een afname.

Dat is ook niet zo heel gek. Het wordt voor de wereldwijde gamepers steeds minder aanlokkelijk om vliegtickets en een hotel te boeken en vervolgens een week lang als een kip zonder kop op die beurs rond te lopen. De grootste aankondigingen worden tijdens persconferenties en livestreams (zoals Nintendo Direct) gedaan, en dat kan prima vanuit het kantoor opgepakt worden. Die aankondigingen rondom de persconferenties zijn overduidelijk de belangrijkste reden voor gamers om E3 te volgen – impressies van spellen op de beursvloer zijn véél minder populair, ook kijkend naar onze eigen bezoekcijfers.

Dan kun je je als journalist afvragen hoeveel nut het heeft om duizenden euro’s uit te geven en er fysiek aanwezig te zijn. De flater die E3-organisatie ESA vorig jaar sloeg – men lekte de privégegevens van meer dan tweeduizend bezoekers– helpt ook niet mee om E3 aanlokkelijker te maken, net zo min als de nieuwe indeling die zich op ‘ervaringen’ richt.

Hoe je het ook wendt of keert: wanneer in juni de ogen op E3 zijn gericht, krijgt Microsoft wederom de kans om alle aandacht naar zichzelf toe te trekken

-

©GMRimport

Gewaagd

Sony vroeg zichzelf blijkbaar net zozeer het nut van diens aanwezigheid op E3 af – het kost bedrijven immers ook zakken met geld om een stand te hebben in het Convention Center in hartje Los Angeles.

Sony kan net zo goed rond die tijd een eigen evenement organiseren, of er misschien wel voor kiezen om de rest van het jaar de consument op allerlei andere manieren te bereiken. Het statement van Sony over zijn afwezigheid op E3 lijkt daar wel naar te hinten: “Onze globale strategie in 2020 is aanwezig te zijn op honderden evenementen voor consumenten.”

Maar toch: E3 is meer dan alleen zijn bezoekers. Qua aankondigingen is het nog altijd de grootste gamebeurs ter wereld en in juni zijn de ogen van de wereldwijde pers en het gamend publiek een week lang puur op de beurs gericht. Een belangrijk mediamoment voor bedrijven is het dus sowieso, des te meer in het jaar dat zowel Sony als Microsoft nieuwe consoles lanceren. Hoe je het ook wendt of keert: wanneer in juni de ogen op E3 zijn gericht, krijgt Microsoft wederom de kans om alle aandacht naar zichzelf toe te trekken en de Xbox Series X-lancering en diens line-up in het zonnetje te zetten. Xbox-topman Phil Spencer wrijft in ieder geval al in zijn handjes.

Daarbij is de keuze van Sony om E3 wederom over te slaan en zich te richten op andere communicatiemomenten leuk en aardig, maar in 2019 wist het bedrijf daar nog allerminst mee te overtuigen. Het zond een paar State of Play-afleveringen uit: slappe aftreksels van Nintendo Directs met een veel slechtere pacing en minder indrukwekkende aankondigingen. Nintendo heeft er jaren over gedaan om het concept van de Direct te perfectioneren en heeft in die tijd ook het publiek er voor opgebouwd. Een gemiddelde State of Play vliegt tot nu toe vaak voorbij als een scheet in de wind.

Sony heeft er dus nog een flinke kluif aan om de juiste strategie toe te passen en de hype rondom de PlayStation 5-lancering op de juiste manier op te kloppen. Het bedrijf heeft het aanzienlijke voordeel dat het de marktleider is deze generatie, maar zoals de geschiedenis zo vaak heeft bewezen, staan eerdere overwinningen niet garant voor toekomstig succes. De marketing moet écht een stuk helderder en bombastischer verlopen dan in 2019. Dat kan toch bijna niet missen met de PlayStation 5 in aantocht?

En E3? Tja, het lijkt er op dat Sony voorgoed afscheid heeft genomen van de beurs. Als je als bedrijf niet in het jaar dat je een nieuwe console lanceert aanwezig bent, wanneer dan in hemelsnaam wel? Het zet mogelijk een domino-effect in gang die de komende jaren E3 langzaam maar zeker uitroeit. Tot de beurs een onvermijdelijke comeback maakt natuurlijk, want ook dát is al eerder gebeurd. De geschiedenis herhaalt zichzelf, zo blijkt eens te meer.

Meer over de PlayStation 5:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!