Psychonauts 2 is wederom een wonderlijk uitstapje naar het menselijk brein
PU.nl
Reviews

Psychonauts 2 is wederom een wonderlijk uitstapje naar het menselijk brein

Fans hebben lang op Psychonauts 2 moeten wachten. Meer dan zestien jaar na het origineel moesten een succesvolle campagne op de crowdfunding site Fig en een overname van Microsoft van ontwikkelaar Double Fine eraan te pas komen om deze game over de eindstreep te krijgen. De cultklassieker heeft daarmee eindelijk een vervolg gekregen.

In de wereld van Psychonauts is gelukkig niet zoveel tijd verstreken. De draad wordt direct na het uitstapje in virtual reality van In the Rhombus of Ruin opgepakt. Voor wie die game en het eerste deel gemist heeft, is er een handige samenvatting die alle grote gebeurtenissen kort en bondig herhaalt. Raz is nog maar net bijgekomen van zijn avonturen in het zomerkamp voor telekinetisch begaafde kinderen en wordt meteen in de intrige van de Psychonauts gezogen. De aartsvijand van deze organisatie lijkt teruggekeerd en er is een dubbelspion binnen het bureau actief die haar helpt.

©GMRimport

Hoewel Raz deze keer gepromoveerd is tot stagiair van de Psychonauts, voert hij nog steeds het grootste deel van het onderzoek alleen uit terwijl de rest van de agenten andere sporen aan het onderzoeken zijn. Zijn veldwerk leidt hem onder andere naar de oorspronkelijke oprichters van de Psychonauts en naar het binnenste van een heleboel verschillende hersenpannen. Net zoals in het eerste deel, spelen de meest surrealistische, geestverruimende en grappige gedeeltes zich af in het onderbewustzijn van personages die om een of andere reden met zichzelf in de knoop zitten. Dat zijn opnieuw de beste delen van het spel.

een game die het net zoals zijn voorganger van het grappige, uiterst creatieve verhaal moet hebben. Wie vooral daarvoor aan dit spel begint, wordt op zijn wenken bediend.

-

Creatieve ‘hoofd’-missies

Psychonauts 2 brengt Raz onder andere naar een bizarre samensmelting van een ziekenhuis en een casino (ontsprongen uit het hoofd van een dokter met een gokverslaving) en een flitsende kookshow met een jury bestaande uit hongerige geiten. In het programma moet er worden gekookt door het uit ingrediënten bestaande publiek in stukjes te hakken, te koken in een pan water of in een blender te gooien.

©GMRimport

Hoe deze werelden iedere keer met de geestelijke gesteldheid van de eigenaar zijn verweven is indrukwekkend, maar ook buiten de uitstapjes naar verschillende breinen is Psychonauts 2 creatief. Naast het hoofdkwartier van de Psychonauts is er nog veel meer te verkennen. Er zijn meer dan genoeg kostbare collectibles, zijmissies en inwoners van deze wereld. Het spel heeft daarmee net zoals het origineel een uitstekend tempo. Tussen de hoofdverhaallijn door loont het altijd om wat psi-cards te verzamelen, Raz’s medestagiairs uit de brand te helpen of op zoek te gaan naar items uit de speurtocht.

Fysiek geworden gevoelens

Bijna elke opdracht - of dat nu in iemands brein of daarbuiten is - levert punten op waarmee Raz zijn multifunctionele psychische krachten kan verbeteren. Pyrokinese kan gebruikt worden om willekeurige objecten in de fik te steken, maar werkt ook prima op vijanden en een psi-blast is een handig middel om een doelwit van ver weg te raken. Nieuwe krachten bestaan onder andere uit een manier om de tijd tijdelijk te stoppen en een manier om twee losse gedachten met elkaar te verbinden. Met wat upgrades stuitert de psi-blast tussen vijanden rond of kan de tijd nog langer worden stilgezet.

©GMRimport

De hersens die Raz betreedt zitten niet altijd te wachten op binnendringers, waardoor ze twijfels, paniekaanvallen en andere negatieve gedachtes op hem afsturen. Deze fysiek geworden gevoelens verslaan is zelden moeilijk, maar dikwijls ook behoorlijk chaotisch. De hoeveelheid uitbundige animaties buitelen over elkaar heen, waardoor de actie niet altijd even goed te volgen is. Ondanks het grote aanbod qua aanvallen, willen de gevechten nooit echt briljant worden.

Ongelikte platformer en gestroomlijnde puzzels

Hetzelfde geldt in iets mindere mate voor het platformen. Psychonauts 2 is bijzonder creatief en schotelt de ene na de andere wilde locatie voor, maar daar zitten altijd wat haken en ogen aan. Raz blijft soms hangen achter obstakels, zo nu en dan lijken platformen bereikbaar maar zijn ze dat niet en het tegenovergestelde daarvan komt minstens zo vaak voor. Het spel wordt nooit frustrerend of onmogelijk, maar het is jammer dat juist dit cruciale onderdeel niet wat beter afgewerkt is.

©GMRimport

Uiteindelijk is Psychonauts 2 vooral een game die het net zoals zijn voorganger van het grappige, uiterst creatieve verhaal moet hebben. Wie vooral daarvoor aan dit spel begint, wordt op zijn wenken bediend. Grote delen van levels zijn uiterst elegante manieren om veel nieuwe informatie over de speler heen te dumpen. In tegenstelling tot het eerste deel verliest dit vervolg daarmee wel iets van zijn bescheiden point-and-click oorsprong. Het hele proces is gestroomlijnd en daarmee zijn de - vaak ietwat onlogische - puzzels zoals die voorkwamen in het eerste deel afwezig.

Grappig tot het einde (en hopelijk daarna)

Toch mag dat niet te zwaar meewegen. Psychonauts 2 heeft een oprecht leuk verhaal en vertelt het met bravoure. Hoewel het soms allemaal behoorlijk duister en verdrietig wordt, is de humor altijd aanwezig. De ene keer is juist de actie grappig, wanneer Raz bijvoorbeeld met een bowlingbal door een stad vol bacteriën rolt, de andere keer zit dat hem in de uitstekende dialogen. De slimste en meest gevatte momenten van Psychonauts 2 vinden plaats wanneer Raz de tijd neemt om ieder personage uit te horen.

©GMRimport

Een klein kritiekpunt is dat het spel wel heel erg praatgraag is. Iedere actie en locatie wordt becommentarieerd en dat is vaak leuk gedaan, maar het zorgt er ook voor dat personages door elkaar heen praten. Helemaal op momenten waarin het bijna alleen maar draait om de plot is het storend dat Raz blij verkondigt dat hij alle hersenschimmen heeft verzameld, terwijl een ander personage net zijn hart uitstort. Daar had best een elegantere oplossing voor bedacht kunnen worden.

Psychonauts 2 bevat dus een aantal storende onderdelen, maar uiteindelijk valt vooral op hoe goed dit moderne vervolg aansluit op het eerste deel. Het heeft lang geduurd voordat het weer mogelijk was om deze maffe wereld te verkennen, maar uiteindelijk is de stijl en toon van Psychonauts behouden gebleven. Het loont zelfs om na de aftiteling nog even te blijven hangen in het Psychonauts-hoofdkwartier. Niet alleen om te zien hoe het na afloop van het verhaal alle personages vergaat, maar ook omdat er mogelijk weer een moeizame ontwikkeling en een heleboel jaren overheen gaan voordat we erachter komen hoe het verder verloopt met Raz.

Psychonauts 2 is vanaf 25 augustus verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Xbox Series S/X.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Psychonauts 2 is misschien niet de meest afgewerkte platformer ooit, maar net zoals het eerste deel barst dit avontuur van de slimme vondsten en creativiteit. De uitstapjes naar het binnenste van het brein zijn niet alleen grappig en origineel, maar hangen altijd op verrassende manieren samen met het intrigerende hoofdverhaal. De uitgebreide cast van bonte personages en de met extra’s gevulde spelwereld doen de rest van het werk. Daarmee heeft Psychonauts na heel lang wachten eindelijk een waardig vervolg gekregen.

Plus- en minpunten
  • Waardig vervolg, uiterst creatieve werelden, geestig geschreven
  • Nog steeds geen ijzersterke platformer, praat vaak over zichzelf heen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Fall Guy-regisseur in de running voor Gears of War-verfilming
PU.nl
Nieuws

The Fall Guy-regisseur in de running voor Gears of War-verfilming

Hij regisseerde eerder ook films als Deadpool 2 en Bullet Train

David Leitch - bekend van films als The Fall Guy - is in onderhandeling om de Gears of War-film te regisseren.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Leitch heeft naast bovengenoemde film ook bekend van Bullet Train, Deadpool 2 en Atomic Blonde. Het script wordt geschreven door Jon Spaihts, die eerder samen met Denis Villeneuve aan de moderne Dune-films heeft gewerkt.

In 2022 werd al aangekondigd dat Netflix zowel aan een live-action-film en animatieserie gebaseerd op de Gears-franchise werkte. Bekend is dat Gears-ontwikkelaar The Coalition meehelpt, maar buiten bovenstaande details is er nog weinig bekend.

Wel heeft voormalige worstelaar en acteur Dave Bautista al meermaals de wens uitgesproken de rol van Marcus Fenix op zich te nemen. Overigens heeft Bautista buiten zijn gespierde uiterlijk nog een connectie met de Gears-franchise: via gratis dlc konden spelers Fenix in Gears 5 vervangen met het uiterlijk en de stem van Bautista.

Er wordt al enige tijd een nieuwe Gears of War-game ontwikkeld. Gears of War: E-Day werd afgelopen zomer tijdens de Xbox Games Showcase aangekondigd. De game speelt zich veertien jaar voor de eerste Gears of War af en toont hoe de mensheid kennismaakt met de Locust op de planeet Sera. Aangezien de game zich ver voor de eerdere games afspeelt, is ook een jongere Marcus Fenix te zien. Ook Dom keert terug. Hun vriendschap is een belangrijk element van de game. Gears of War: E-Day komt op een nog onbekend moment uit op Xbox en pc.

Daarnaast werd begin deze maand Gears of War: Reloaded aangekondigd. Het gaat om een remaster van de eerste Gears of War. De vernieuwde versie ondersteunt een resolutie van 4K en heeft ondersteuning voor 120 frames per seconde in de multiplayer. De verhalende modus draait in zestig frames per seconde. Ook zijn de schaduwen en reflecties verbeterd. De game komt op 26 augustus uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc. Het is de eerste keer dat een Gears of War-game speelbaar wordt op een PlayStation-console.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kojima verzamelt game-ideeën op usb-stick voor na zijn dood
PU.nl
Nieuws

Kojima verzamelt game-ideeën op usb-stick voor na zijn dood

'Misschien kunnen ze bij Kojima Productions dingen blijven maken als ik er niet meer ben'

Death Stranding- en Metal Gear-bedenker Hideo Kojima heeft aangegeven ideeën voor toekomstige games op een usb-stick te verzamelen en aan zijn assistent te hebben gegeven. Op die manier gaan deze ideeën niet verloren wanneer de ontwikkelaar komt te overlijden.

Dat liet hij weten in een interview met Edge Magazine (via VGC). De 61-jarige ontwikkelaar en oprichter van Kojima Productions blikt daarin terug op de afgelopen jaren. Zo werd hij zeer ziek tijdens de coronapandemie en moest hij ook een oogoperatie ondergaan. "Daarvoor besefte ik mij nooit dat ik oud was, snap je? Ik voelde mij gewoon niet oud, dus ik dacht dat ik nog tot mijn dood creatief kon blijven."

Hij vervolgt: "Maar toen werd ik ziek en kon ik niets meer creëren. Ik zag ook veel mensen om mij heen sterven en daar werd ik mee geconfronteerd. Ik ben natuurlijk opgeknapt, maar ik vraag mij nu wel af hoeveel jaren ik nog heb om games of films te maken. Misschien nog tien jaar?"

Kojima laat echter niets aan het lot over: "Ik heb een usb-stick met al mijn ideeën aan mijn persoonlijke assistent gegeven, een beetje als een soort testament. Misschien kunnen ze bij Kojima Productions dingen blijven maken als ik er niet meer ben. Dat is mijn grootste angst: wat gebeurt er met de studio als ik er niet meer ben? Ik wil niet dat ze alleen maar werken aan bestaande IP."

Kojima laat weten dat hij door zijn nieuwe perspectief op het leven andere prioriteiten heeft gekregen. Zo had hij altijd de droom om een film te regisseren, maar hebben filmregisseurs Guillermo del Toro en Nicolas Winding Refn hem er van overtuigd om het bij games te houden. Daarbij heeft hij besloten de aankomende spionagethriller Physint te ontwikkelen omdat veel fans graag werk van de ontwikkelaar willen zien dat op de Metal Gear-franchise lijkt.

Voordat het zover is, komt op 26 juni eerst Death Stranding 2: On the Beach uit voor PlayStation 5. Ook werd Kojima aan horrorgame OD.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!