Psychonauts 2 is wederom een wonderlijk uitstapje naar het menselijk brein
PU.nl
Reviews

Psychonauts 2 is wederom een wonderlijk uitstapje naar het menselijk brein

Fans hebben lang op Psychonauts 2 moeten wachten. Meer dan zestien jaar na het origineel moesten een succesvolle campagne op de crowdfunding site Fig en een overname van Microsoft van ontwikkelaar Double Fine eraan te pas komen om deze game over de eindstreep te krijgen. De cultklassieker heeft daarmee eindelijk een vervolg gekregen.

In de wereld van Psychonauts is gelukkig niet zoveel tijd verstreken. De draad wordt direct na het uitstapje in virtual reality van In the Rhombus of Ruin opgepakt. Voor wie die game en het eerste deel gemist heeft, is er een handige samenvatting die alle grote gebeurtenissen kort en bondig herhaalt. Raz is nog maar net bijgekomen van zijn avonturen in het zomerkamp voor telekinetisch begaafde kinderen en wordt meteen in de intrige van de Psychonauts gezogen. De aartsvijand van deze organisatie lijkt teruggekeerd en er is een dubbelspion binnen het bureau actief die haar helpt.

©GMRimport

Hoewel Raz deze keer gepromoveerd is tot stagiair van de Psychonauts, voert hij nog steeds het grootste deel van het onderzoek alleen uit terwijl de rest van de agenten andere sporen aan het onderzoeken zijn. Zijn veldwerk leidt hem onder andere naar de oorspronkelijke oprichters van de Psychonauts en naar het binnenste van een heleboel verschillende hersenpannen. Net zoals in het eerste deel, spelen de meest surrealistische, geestverruimende en grappige gedeeltes zich af in het onderbewustzijn van personages die om een of andere reden met zichzelf in de knoop zitten. Dat zijn opnieuw de beste delen van het spel.

een game die het net zoals zijn voorganger van het grappige, uiterst creatieve verhaal moet hebben. Wie vooral daarvoor aan dit spel begint, wordt op zijn wenken bediend.

-

Creatieve ‘hoofd’-missies

Psychonauts 2 brengt Raz onder andere naar een bizarre samensmelting van een ziekenhuis en een casino (ontsprongen uit het hoofd van een dokter met een gokverslaving) en een flitsende kookshow met een jury bestaande uit hongerige geiten. In het programma moet er worden gekookt door het uit ingrediënten bestaande publiek in stukjes te hakken, te koken in een pan water of in een blender te gooien.

©GMRimport

Hoe deze werelden iedere keer met de geestelijke gesteldheid van de eigenaar zijn verweven is indrukwekkend, maar ook buiten de uitstapjes naar verschillende breinen is Psychonauts 2 creatief. Naast het hoofdkwartier van de Psychonauts is er nog veel meer te verkennen. Er zijn meer dan genoeg kostbare collectibles, zijmissies en inwoners van deze wereld. Het spel heeft daarmee net zoals het origineel een uitstekend tempo. Tussen de hoofdverhaallijn door loont het altijd om wat psi-cards te verzamelen, Raz’s medestagiairs uit de brand te helpen of op zoek te gaan naar items uit de speurtocht.

Fysiek geworden gevoelens

Bijna elke opdracht - of dat nu in iemands brein of daarbuiten is - levert punten op waarmee Raz zijn multifunctionele psychische krachten kan verbeteren. Pyrokinese kan gebruikt worden om willekeurige objecten in de fik te steken, maar werkt ook prima op vijanden en een psi-blast is een handig middel om een doelwit van ver weg te raken. Nieuwe krachten bestaan onder andere uit een manier om de tijd tijdelijk te stoppen en een manier om twee losse gedachten met elkaar te verbinden. Met wat upgrades stuitert de psi-blast tussen vijanden rond of kan de tijd nog langer worden stilgezet.

©GMRimport

De hersens die Raz betreedt zitten niet altijd te wachten op binnendringers, waardoor ze twijfels, paniekaanvallen en andere negatieve gedachtes op hem afsturen. Deze fysiek geworden gevoelens verslaan is zelden moeilijk, maar dikwijls ook behoorlijk chaotisch. De hoeveelheid uitbundige animaties buitelen over elkaar heen, waardoor de actie niet altijd even goed te volgen is. Ondanks het grote aanbod qua aanvallen, willen de gevechten nooit echt briljant worden.

Ongelikte platformer en gestroomlijnde puzzels

Hetzelfde geldt in iets mindere mate voor het platformen. Psychonauts 2 is bijzonder creatief en schotelt de ene na de andere wilde locatie voor, maar daar zitten altijd wat haken en ogen aan. Raz blijft soms hangen achter obstakels, zo nu en dan lijken platformen bereikbaar maar zijn ze dat niet en het tegenovergestelde daarvan komt minstens zo vaak voor. Het spel wordt nooit frustrerend of onmogelijk, maar het is jammer dat juist dit cruciale onderdeel niet wat beter afgewerkt is.

©GMRimport

Uiteindelijk is Psychonauts 2 vooral een game die het net zoals zijn voorganger van het grappige, uiterst creatieve verhaal moet hebben. Wie vooral daarvoor aan dit spel begint, wordt op zijn wenken bediend. Grote delen van levels zijn uiterst elegante manieren om veel nieuwe informatie over de speler heen te dumpen. In tegenstelling tot het eerste deel verliest dit vervolg daarmee wel iets van zijn bescheiden point-and-click oorsprong. Het hele proces is gestroomlijnd en daarmee zijn de - vaak ietwat onlogische - puzzels zoals die voorkwamen in het eerste deel afwezig.

Grappig tot het einde (en hopelijk daarna)

Toch mag dat niet te zwaar meewegen. Psychonauts 2 heeft een oprecht leuk verhaal en vertelt het met bravoure. Hoewel het soms allemaal behoorlijk duister en verdrietig wordt, is de humor altijd aanwezig. De ene keer is juist de actie grappig, wanneer Raz bijvoorbeeld met een bowlingbal door een stad vol bacteriën rolt, de andere keer zit dat hem in de uitstekende dialogen. De slimste en meest gevatte momenten van Psychonauts 2 vinden plaats wanneer Raz de tijd neemt om ieder personage uit te horen.

©GMRimport

Een klein kritiekpunt is dat het spel wel heel erg praatgraag is. Iedere actie en locatie wordt becommentarieerd en dat is vaak leuk gedaan, maar het zorgt er ook voor dat personages door elkaar heen praten. Helemaal op momenten waarin het bijna alleen maar draait om de plot is het storend dat Raz blij verkondigt dat hij alle hersenschimmen heeft verzameld, terwijl een ander personage net zijn hart uitstort. Daar had best een elegantere oplossing voor bedacht kunnen worden.

Psychonauts 2 bevat dus een aantal storende onderdelen, maar uiteindelijk valt vooral op hoe goed dit moderne vervolg aansluit op het eerste deel. Het heeft lang geduurd voordat het weer mogelijk was om deze maffe wereld te verkennen, maar uiteindelijk is de stijl en toon van Psychonauts behouden gebleven. Het loont zelfs om na de aftiteling nog even te blijven hangen in het Psychonauts-hoofdkwartier. Niet alleen om te zien hoe het na afloop van het verhaal alle personages vergaat, maar ook omdat er mogelijk weer een moeizame ontwikkeling en een heleboel jaren overheen gaan voordat we erachter komen hoe het verder verloopt met Raz.

Psychonauts 2 is vanaf 25 augustus verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Xbox Series S/X.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Psychonauts 2 is misschien niet de meest afgewerkte platformer ooit, maar net zoals het eerste deel barst dit avontuur van de slimme vondsten en creativiteit. De uitstapjes naar het binnenste van het brein zijn niet alleen grappig en origineel, maar hangen altijd op verrassende manieren samen met het intrigerende hoofdverhaal. De uitgebreide cast van bonte personages en de met extra’s gevulde spelwereld doen de rest van het werk. Daarmee heeft Psychonauts na heel lang wachten eindelijk een waardig vervolg gekregen.

Plus- en minpunten
  • Waardig vervolg, uiterst creatieve werelden, geestig geschreven
  • Nog steeds geen ijzersterke platformer, praat vaak over zichzelf heen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios
PU.nl
Nieuws

Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios

De eerste reacties op een Fairgames-speeltest zouden zorgwekkend zijn

Jade Raymond is vertrokken bij PlayStation Studios-ontwikkelaar Haven Studios, waar gewerkt wordt aan de online shooter Fairgames.

Dat meldt Bloomberg. Raymond, die vooral bekend is van haar werk aan de eerste Assassin's Creed-games en Watch Dogs, is niet meer werkzaam bij de in 2021 door haarzelf opgerichte studio.

Er wordt geen reden voor haar vertrek gegeven. Wel wordt geclaimd dat er enkele weken geleden een externe testfase voor de door Haven Studios ontwikkelde online shooter Fairgames werd gehouden, en dat sommige ontwikkelaars zich zorgen maakten over de reacties op de game.

Raymond heeft een rumoerig decennium achter de rug. Nadat ze bij Ubisoft vertrok richtte ze EA's Motive Studio in 2015 op, maar in 2018 vertrok ze om aan de slag te gaan bij Google Stadia. Toen Google in 2021 zijn ontwikkelstudio's sloot, richtte ze Haven Studios op om Fairgames te ontwikkelen. In 2022 kondigde Sony aan dat ze Haven Studios hadden overgenomen.

Een woordvoerder van PlayStation laat weten dat het bedrijf van plan is om Haven Studios te blijven ondersteunen. De ontwikkeling van Fairgames lijkt vooralsnog dan ook door te gaan, al heeft Sony de laatste tijd al meerdere liveserviceprojecten geannuleerd. Op Helldivers 2 na lijkt het bedrijf dan ook moeite te hebben met het uitbrengen van succesvolle multiplayergames, ondanks dat Sony eerder aangaf zich daar voor een groot deel op te willen gaan richten. Denk aan de annulering van een The Last of Us-multiplayergame en het offline halen van Concord kort nadat de game verscheen. Ook bleek eerder dit jaar dat er liveservicegames van Bend Studio en Bluepoint Games waren geannuleerd, waarbij een van de games blijkbaar een God of War-multiplayerspel was.

Fairgames - voorheen 'Fairgame$' - werd bij de onthulling in 2023 beschreven als een "frisse, moderne versie van het heist-genre. Kortgezegd is het een spannende, competitieve heistgame waar je je aansluit bij een geheime beweging die de extreem rijken beroven om zo meer balans te creëren." Spelers "bezoeken verboden locaties overal ter wereld, vullen hun zakken als een kind in een snoepwinkel en ontrafelen de snode plannen van onaantastbare miljardairs." De game komt naar PlayStation 5 en pc, maar een releasedatum is nog altijd niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo geeft details over twaalf gratis Switch 2-updates voor Switch-games
PU.nl
Nieuws

Nintendo geeft details over twaalf gratis Switch 2-updates voor Switch-games

O.a. voor Super Mario Odyssey, Arms en de tweedimensionale Zelda-games

Nintendo heeft specifieke details gegeven over twaalf gratis updates voor Switch-games die beschikbaar komen wanneer ze op de Nintendo Switch 2 afgespeeld worden.

Het was al bekend dat diverse first-party Switch-games gratis updates zullen ontvangen op de Switch 2 om de ervaringen te verbeteren. Op de officiële website van Nintendo zijn nu specifieke details gegeven over wat spelers kunnen verwachten van deze updates. Alle updates zullen vanaf 5 juni - oftewel op de dag van de Switch 2-release - beschikbaar zijn.

Zo worden de graphics van bijna alle genoemde games verbeterd, en zullen bij sommige games ook de framerates hoger liggen. Ook wordt er in veel gevallen HDR-ondersteuning toegevoegd. Sommige spellen krijgen ook GameChat-ondersteuning. Het gaat om de volgende games:

  • Arms

  • Captain Toad: Treasure Tracker

  • Super Mario Odyssey

  • Super Mario 3D World + Bowser's Fury

  • Clubhouse Games

  • The Legend of Zelda: Link's Awakening

  • The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

  • Game Builder Garage

  • New Super Mario Bros. U Deluxe

  • Pokémon Scarlet en Violet

  • Big Brain Academy: Brain vs. Brain

Deze updates moeten niet verward worden met betaalde Switch 2-upgrades die voor games als Super Mario Party Jamboree, Zelda: Tears of the Kingdom en Breath of the Wild en Kirby en de Vergeten Wereld worden voorbereid.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!