Hoe presteert Red Dead Redemption 2 op pc?
PU.nl
Nieuws

Hoe presteert Red Dead Redemption 2 op pc?

In Rapport bekijken we hoe grote releases presteren op pc. Is er nagedacht over de wensen en verwachtingen van pc-spelers, of is het gewoon een klakkeloze port? Vandaag gaat de aandacht uit naar de langverwachte pc-versie van Rockstars Red Dead Redemption 2.

Het heeft een jaar geduurd voordat pc-spelers aan de slag konden met Red Dead Redemption 2, maar sinds 5 november is het eindelijk dan zover. Via de Rockstar Games Launcher, Epic Store, Humble Store en Greenman Gaming is de game verkrijgbaar. Fans van Steam moeten nog een maand wachten voordat ze aan de slag kunnen met Arthur Morgan: pas in december komt RDR2 naar dat platform.

Stabiliteit

Waar het bij de lancering van Grand Theft Auto 5 op pc even duurde voordat alle foutjes waren gladgestreken, lijkt het bij Red Dead Redemption 2 erop dat het gros van de problemen al na twee dagen zijn verholpen middels een patch van circa 2GB. De snelle respons is natuurlijk lovenswaardig. Bovendien is het bij een game met een dergelijke schaal begrijpelijk dat niet alle bugs eruit kunnen worden gehaald. Maar met een heel jaar om de game te porten is een iets soepelere lancering allicht niet teveel gevraagd.

©GMRimport

Met name het feit dat de game überhaupt niet wilde opstarten op sommige systemen is extra zuur voor spelers die een jaar hebben moeten wachten om met RDR2 aan de slag te gaan, om vervolgens nog eens twee dagen geduld op te moeten brengen voor de patch. Wanneer de game wel opstart, valt er gelukkig weinig te klagen wat stabiliteit betreft. Sinds de patch zijn er weinig klachten meer te vinden op verschillende fora en hebben ook wij geen stabiliteitsproblemen ervaren.

Graphics

Wat de prestaties betreft valt er wel genoeg te ‘klagen’, want zonder tenminste een RTX 2070 Super is zelfs 60fps op de hoogste instellingen en 1080p teveel gevraagd. De GTX 1060 6GB, volgens de systeemeisen van Rockstar de ”recommended specification”, haalt op 1080p met dezelfde instellingen gemiddeld een pijnlijke 32 fps.

Feitelijk kunnen alleen de high-end Turing-videokaarten (en de Radeon VII) wedijveren met de hoogste voorinstellingen van Red Dead Redemption 2. Voor het plebs die over budget- of middencategoriekaarten beschikken is het dan ook noodzakelijk om een lagere voorinstelling te kiezen, of een hogere voorinstelling aan te passen om toch de gewenste framerate te halen. Bij de meeste instellingen valt er weinig verschil te zien tussen high en ultra, alleen voor texture quality is het aan te raden om hem zo hoog mogelijk te houden.

©GMRimport

Op WQHD en UHD wordt het er niet veel beter op. Waar een RTX 2080 Ti nog op 80 fps kan rekenen op 1080p/ultra, dipt dit naar 66 fps op WQHD en een schamele 43 fps op UHD. Zelfs als je alle instellingen - afgezien van texture quality - naar high verschuift, weet de RTX 2080 Ti niet meer dan 50 fps te boeken.

Alle bovenstaande resultaten zijn overigens gemeten met de DirectX 12 API, maar Red Dead Redemption 2 ondersteunt opvallend genoeg ook de Vulkan API. DirectX is bij meeste pc-gamers geen onbekende term, maar Vulkan zal bij de meesten minder bekendheid genieten. Dat heeft alles te maken met de leeftijd van Vulkan: de eerste versie kwam uit in 2016, terwijl DirectX als sinds 1996 op de markt is.

Vulkan en DirectX 12 zijn beide API’s die programmeurs kunnen gebruiken om de videokaart aan te spreken en instructies te geven, zoals het weergeven van objecten, simuleren van lichtstralen en het berekenen van reflectiviteit. Het verschil tussen beide API’s is gigantisch aan de achterkant, maar aan de voorkant doen ze grofweg hetzelfde: ze toveren een game op je beeldscherm.

Watch on YouTube

Voor de eindgebruiker is het enige noemenswaardige verschil dan ook de framerate die beide API’s leveren. Met een krachtige processor presteert Vulkan circa tien procent beter dan DirectX 12. Dit verschil neemt af naarmate je CPU minder krachtig wordt. Met een i5/Ryzen 5 is het verschil al zo goed als nul. Afhankelijk van je configuratie kan die tien procent hoger of lager uitvallen. Een test draaien met de ingebouwde benchmark om te peilen welke API beter loopt is dan ook aan te raden.

Ongeacht de API die je kiest heb je een flinke videokaart nodig om de game te draaien op acceptabele framerates – zelfs op 1080p. Een GTX 1060 6GB of RX 570 met een moderne i7 of Ryzen 5 is in feite de ondergrens wat specificaties betreft, tenzij je bereid bent om de instelling flink omlaag te gooien. De minimumspecificaties die Rockstar noemt (een i5-2200k/FX-6300 met een GTX 770/R9 280) zijn bij lange na niet krachtig genoeg om de prachtige omgevingen en gedetailleerde personages van Red Dead Redemption 2 eer aan te doen.

Besturing

Het porten van de besturing is helaas minder geslaagd dan het vertalen van de graphics. Om met een ander personage te praten wanneer je aan het paardrijden bent, moet je bijvoorbeeld eerst de rechtermuisknop indrukken om dat personage te selecteren, om vervolgens R, F, of G aan te slaan om een vraag te stellen en het gesprek voort te zetten. Dat alles terwijl je met WASD je paard onder controle probeert te houden.

Omdat de richting van de camera bepaalt waar je paard heen galoppeert en het selecteren van een personage de camera verschuift naar dat personage, is het lastig om niet in te rijden op het personage waarmee je een gesprek probeert te voeren. Het paardrijden voelt over het algemeen een stuk minder soepel dan op console, een probleem dat slechts deels opgelost kan worden door de third person besturing naar ‘Horse Relative’ te zetten.

©GMRimport

De besturing heeft meer rariteiten als dit. Zo zijn er bijvoorbeeld drie toetsen die gebruikt worden om iets op te pakken, afhankelijk van de context. Dit soort zaken zijn niet bijzonder frustrerend, maar wijzen er wel op dat iets meer poetswerk geen kwaad had gekund.

De kleine dingen

Ondersteuning voor (ultra)brede of meerdere monitoren wordt nog wel eens vergeten bij een pc-port, maar Rockstar is gelukkig scherp genoeg om compatibiliteit voor ongebruikelijke setups gewoon toe te voegen. Daar moet wel de kanttekening bij worden gemaakt dat geen enkele courante videokaart sterk genoeg is om soepele multi-monitor gameplay op te leveren boven 1440p of de high voorinstelling. De enkeling die van plan is om Red Dead Redemption 2 te spelen op meerdere monitoren is dan ook genoodzaakt om eerst aan de instellingen te sleutelen alvorens aan de game te beginnen.

Het laatste vermeldenswaardige punt van de port is de gigantische installatieomvang van 112GB. Mocht je beperkte ruimte hebben op je harde schijf of SSD, of een slome internetverbinding hebben, dan is deze installatieomvang wellicht iets om rekening mee te houden. Red Dead Redemption 2 is niet beschikbaar als fysieke schijf, waardoor downloaden de enige manier is om de game binnen te halen.

Afgezien van de stabiliteitsproblemen bij de lancering heeft Rockstar een keurige port geleverd die absoluut het uiterste van het uiterste eist van je hardware.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!