Hoe presteert Red Dead Redemption 2 op pc?
Gamer.nl
Nieuws

Hoe presteert Red Dead Redemption 2 op pc?

In Rapport bekijken we hoe grote releases presteren op pc. Is er nagedacht over de wensen en verwachtingen van pc-spelers, of is het gewoon een klakkeloze port? Vandaag gaat de aandacht uit naar de langverwachte pc-versie van Rockstars Red Dead Redemption 2.

Het heeft een jaar geduurd voordat pc-spelers aan de slag konden met Red Dead Redemption 2, maar sinds 5 november is het eindelijk dan zover. Via de Rockstar Games Launcher, Epic Store, Humble Store en Greenman Gaming is de game verkrijgbaar. Fans van Steam moeten nog een maand wachten voordat ze aan de slag kunnen met Arthur Morgan: pas in december komt RDR2 naar dat platform.

Stabiliteit

Waar het bij de lancering van Grand Theft Auto 5 op pc even duurde voordat alle foutjes waren gladgestreken, lijkt het bij Red Dead Redemption 2 erop dat het gros van de problemen al na twee dagen zijn verholpen middels een patch van circa 2GB. De snelle respons is natuurlijk lovenswaardig. Bovendien is het bij een game met een dergelijke schaal begrijpelijk dat niet alle bugs eruit kunnen worden gehaald. Maar met een heel jaar om de game te porten is een iets soepelere lancering allicht niet teveel gevraagd.

©GMRimport

Met name het feit dat de game überhaupt niet wilde opstarten op sommige systemen is extra zuur voor spelers die een jaar hebben moeten wachten om met RDR2 aan de slag te gaan, om vervolgens nog eens twee dagen geduld op te moeten brengen voor de patch. Wanneer de game wel opstart, valt er gelukkig weinig te klagen wat stabiliteit betreft. Sinds de patch zijn er weinig klachten meer te vinden op verschillende fora en hebben ook wij geen stabiliteitsproblemen ervaren.

Graphics

Wat de prestaties betreft valt er wel genoeg te ‘klagen’, want zonder tenminste een RTX 2070 Super is zelfs 60fps op de hoogste instellingen en 1080p teveel gevraagd. De GTX 1060 6GB, volgens de systeemeisen van Rockstar de ”recommended specification”, haalt op 1080p met dezelfde instellingen gemiddeld een pijnlijke 32 fps.

Feitelijk kunnen alleen de high-end Turing-videokaarten (en de Radeon VII) wedijveren met de hoogste voorinstellingen van Red Dead Redemption 2. Voor het plebs die over budget- of middencategoriekaarten beschikken is het dan ook noodzakelijk om een lagere voorinstelling te kiezen, of een hogere voorinstelling aan te passen om toch de gewenste framerate te halen. Bij de meeste instellingen valt er weinig verschil te zien tussen high en ultra, alleen voor texture quality is het aan te raden om hem zo hoog mogelijk te houden.

©GMRimport

Op WQHD en UHD wordt het er niet veel beter op. Waar een RTX 2080 Ti nog op 80 fps kan rekenen op 1080p/ultra, dipt dit naar 66 fps op WQHD en een schamele 43 fps op UHD. Zelfs als je alle instellingen - afgezien van texture quality - naar high verschuift, weet de RTX 2080 Ti niet meer dan 50 fps te boeken.

Alle bovenstaande resultaten zijn overigens gemeten met de DirectX 12 API, maar Red Dead Redemption 2 ondersteunt opvallend genoeg ook de Vulkan API. DirectX is bij meeste pc-gamers geen onbekende term, maar Vulkan zal bij de meesten minder bekendheid genieten. Dat heeft alles te maken met de leeftijd van Vulkan: de eerste versie kwam uit in 2016, terwijl DirectX als sinds 1996 op de markt is.

Vulkan en DirectX 12 zijn beide API’s die programmeurs kunnen gebruiken om de videokaart aan te spreken en instructies te geven, zoals het weergeven van objecten, simuleren van lichtstralen en het berekenen van reflectiviteit. Het verschil tussen beide API’s is gigantisch aan de achterkant, maar aan de voorkant doen ze grofweg hetzelfde: ze toveren een game op je beeldscherm.

Watch on YouTube

Voor de eindgebruiker is het enige noemenswaardige verschil dan ook de framerate die beide API’s leveren. Met een krachtige processor presteert Vulkan circa tien procent beter dan DirectX 12. Dit verschil neemt af naarmate je CPU minder krachtig wordt. Met een i5/Ryzen 5 is het verschil al zo goed als nul. Afhankelijk van je configuratie kan die tien procent hoger of lager uitvallen. Een test draaien met de ingebouwde benchmark om te peilen welke API beter loopt is dan ook aan te raden.

Ongeacht de API die je kiest heb je een flinke videokaart nodig om de game te draaien op acceptabele framerates – zelfs op 1080p. Een GTX 1060 6GB of RX 570 met een moderne i7 of Ryzen 5 is in feite de ondergrens wat specificaties betreft, tenzij je bereid bent om de instelling flink omlaag te gooien. De minimumspecificaties die Rockstar noemt (een i5-2200k/FX-6300 met een GTX 770/R9 280) zijn bij lange na niet krachtig genoeg om de prachtige omgevingen en gedetailleerde personages van Red Dead Redemption 2 eer aan te doen.

Besturing

Het porten van de besturing is helaas minder geslaagd dan het vertalen van de graphics. Om met een ander personage te praten wanneer je aan het paardrijden bent, moet je bijvoorbeeld eerst de rechtermuisknop indrukken om dat personage te selecteren, om vervolgens R, F, of G aan te slaan om een vraag te stellen en het gesprek voort te zetten. Dat alles terwijl je met WASD je paard onder controle probeert te houden.

Omdat de richting van de camera bepaalt waar je paard heen galoppeert en het selecteren van een personage de camera verschuift naar dat personage, is het lastig om niet in te rijden op het personage waarmee je een gesprek probeert te voeren. Het paardrijden voelt over het algemeen een stuk minder soepel dan op console, een probleem dat slechts deels opgelost kan worden door de third person besturing naar ‘Horse Relative’ te zetten.

©GMRimport

De besturing heeft meer rariteiten als dit. Zo zijn er bijvoorbeeld drie toetsen die gebruikt worden om iets op te pakken, afhankelijk van de context. Dit soort zaken zijn niet bijzonder frustrerend, maar wijzen er wel op dat iets meer poetswerk geen kwaad had gekund.

De kleine dingen

Ondersteuning voor (ultra)brede of meerdere monitoren wordt nog wel eens vergeten bij een pc-port, maar Rockstar is gelukkig scherp genoeg om compatibiliteit voor ongebruikelijke setups gewoon toe te voegen. Daar moet wel de kanttekening bij worden gemaakt dat geen enkele courante videokaart sterk genoeg is om soepele multi-monitor gameplay op te leveren boven 1440p of de high voorinstelling. De enkeling die van plan is om Red Dead Redemption 2 te spelen op meerdere monitoren is dan ook genoodzaakt om eerst aan de instellingen te sleutelen alvorens aan de game te beginnen.

Het laatste vermeldenswaardige punt van de port is de gigantische installatieomvang van 112GB. Mocht je beperkte ruimte hebben op je harde schijf of SSD, of een slome internetverbinding hebben, dan is deze installatieomvang wellicht iets om rekening mee te houden. Red Dead Redemption 2 is niet beschikbaar als fysieke schijf, waardoor downloaden de enige manier is om de game binnen te halen.

Afgezien van de stabiliteitsproblemen bij de lancering heeft Rockstar een keurige port geleverd die absoluut het uiterste van het uiterste eist van je hardware.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met acht procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met zes procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!