Reload: Rollercoaster Tycoon
PU.nl
Nieuws

Reload: Rollercoaster Tycoon

Rollercoaster Tycoon zou zomaar de meest geliefde game ooit kunnen zijn. De aantrekkingskracht van het spel is namelijk universeel. Jong en oud, gamer of non-gamer: bijna iedereen heeft ooit wel eens tientallen uren in het bouwen en onderhouden van een pretpark gestoken. Twintig jaar sinds de originele release heeft Rollercoaster Tycoon dan ook niets van die aantrekkingskracht verloren.

Iedereen houdt namelijk wel van pretparken. Of dat nou is vanwege de fantasievolle opzet van het park of vanwege de G-kracht trotserende achtbanen is. In deze game heb je over beide onderdelen evenveel controle en juist dat maakt het zo leuk voor iedereen. Rollercoaster Tycoon weet bovendien voor een sim een lastige balanceeract precies goed uit te voeren. Het spel simuleert het draaiende houden van een echt pretpark, maar het realisme zit de lol nooit in de weg.

©GMRimport

Pretparken voor sadisten

Dit is namelijk ook een game waarin je een klusjesman jarenlang grasvelden kan laten maaien, waar je de meest dodelijke achtbanen in elkaar zet en waar je vervelende bezoekers met een paar muisklikken laat verdrinken. Op papier is Rollercoaster Tycoon een vriendelijke en vredelievende game, maar laat het maar aan spelers over om ieder pretpark om te toveren in een doolhofachtige nachtmerrie vol moordmachines en plassen kots.

Als god van je park je bezoekers teisteren is leuk, maar het langdurige plezier zit hem in Rollercoaster Tycoon toch echt in het draaiende houden van een succesvol park. Om bezoekers tevreden te houden is het nodig om steeds met een spannende of leuke nieuwe attractie te komen. Iedere in-game maand worden er nieuwe opties aan het aanbod toegevoegd. De ene keer krijg je een attractie voor de bezoeker die een spookhuis of een glijbaan meer ziet zitten, de andere keer zit er een achtbaan tussen voor de bezoeker die wel iets extremers kan hebben.

©GMRimport

Do-it-yourself coasters

Het leuke van die achtbanen is dat dit spel ze je zelf laat bouwen met wat simpele hulpmiddelen. Een ritje met loopings, kurkentrekkers en een duik ondergronds zet je zo in elkaar. Het kost wel wat in-game geld, maar door de omgeving waarin je bouwt is het soms de enige optie.

Iedere nieuwe locatie voor je park brengt namelijk zo zijn problemen met zich mee. Bossen en bergen zorgen er voor dat de standaard opzetjes voor attracties niet zomaar geplaatst kunnen worden zonder eerst het complete landschap te veranderen. Een behoorlijk dure grap. Wie al te ambitieuze plannen heeft zit al snel om geld verlegen en van een failliet pretpark wordt natuurlijk niemand vrolijk.

Hoewel geld wel degelijk een rol speelt bij de bouw van je park, is alleen maar letten op je centen niet cruciaal om plezier te hebben in Rollercoaster Tycoon. Er zijn bovendien genoeg manieren om een extra zakcentje te verdienen. Door de prijs van het park omhoog te gooien bijvoorbeeld, of door bezoekers te laten betalen voor iedere individuele attractie. Als je er mee weg kan komen zit je op een goudmijn en anders is een lening die je gewoon niet afbetaalt ook een optie.

Laat het maar aan spelers over om ieder pretpark om te toveren in een doolhofachtige nachtmerrie vol moordmachines en plassen kots

-

‘Achtbaan 5 is voor mij te intens’

Naast de focus op de achtbanen zelf is er in Rollercoaster Tycoon ook verrassend veel aandacht voor de individuele bezoeker. Bezoekers kunnen namelijk op de voet gevolgd worden voor een stukje marktonderzoek. Wat vonden ze leuk? Waar hebben ze geld uitgegeven? Wat vinden ze van de sfeer in het park? Een beetje manager haalt een heleboel nuttige informatie uit deze pixelfiguurtjes. Een achtbaan waar jij enorm veel tijd, moeite en geld in hebt gestoken kan voor de gemiddelde bezoeker veel te heftig zijn, waardoor het hele ding niet rendabel is. Daar kom je alleen achter als je de wensen van de bezoeker in de gaten houdt.

Uitvogelen wat wel en niet werkt, terwijl je iedere beperkte vierkante meter van je park volbouwt met attracties, verdwaalde monteurs de juiste richting op helpt en zorgt dat er genoeg wc’s zijn om in te kotsen, is geen gemakkelijke klus. Toch voelt Rollercoaster Tycoon nooit als werk. Simpelweg toekijken naar hoe je bezoekers zich als mieren door je park begeven en ieder hun eigen weg op gaan is al vermakelijk. Net zoals observeren hoe je attracties netjes hun programma’s aflopen. In Rollercoaster Tycoon heb je eigenlijk altijd wel iets nieuw te bouwen of een probleem op te lossen, maar af en toe achteroverleunen en toekijken is minstens zo belangrijk.

©GMRimport

Toegankelijk voor iedereen

Een andere belangrijke factor in het succes van Rollercoaster Tycoon is het simpele feit dat het spel niet bepaald een technisch hoogstandje is. In 1999 had je al geen bijzonder computer nodig om dit spel te draaien, waardoor iedereen met een pc of laptop deze game kon spelen. Was dat geen succes, dan had je ook altijd nog de verrassend degelijke Xbox-versie van de game. Toegankelijker kun je een game bijna niet maken.

Fijn is ook dat Rollercoaster Tycoon door die priegelige pixelgraphics nog steeds iets gezelligs heeft. Start het spel nu op en je wordt de eerste paar minuten compleet overdonderd door nostalgie, om vervolgens weer in oude patronen te vervallen. Urenlang je park aanpassen, de meest geweldige achtbanen bouwen en steeds weer blijven wachten op de nieuwe ontwikkelingen binnen het aanbod van attracties. 25 jaar later is Rollercoaster Tycoon nog steeds universeel leuk om te spelen.

Meer Reloads op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars
PU.nl
Nieuws

Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars

Mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren

PlayStation Stars, het loyaliteitsprogramma voor PlayStation-gamers, wordt stopgezet.

Dat heeft Sony gisteren aangekondigd. Er kunnen nu al geen nieuwe leden meer worden toegevoegd, en mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren. Officieel kunnen punten nog tot 2 november 2026 worden ingewisseld, maar in de praktijk zal niemand meer na 23 juli 2026 punten in kunnen wisselen. Sinds vorig jaar zijn verdiende punten namelijk nog maar maximaal een jaar geldig. De vrijgespeelde digitale verzamelitems die met punten zijn gekocht, blijven wel te bezichtigen.

PlayStation Stars is een in 2022 in het leven geroepen initiatief waarmee mensen die op de PlayStation Store geld uitgeven - bijvoorbeeld door games te kopen - punten ontvangen. Ook door aan bepaalde voorwaarden te voldoen - zoals sommige games op specifieke momenten spelen - kunnen er extra punten worden vrijgespeeld. Die punten kunnen vervolgens weer uitgegeven worden via de PlayStation-app, bijvoorbeeld aan digitale beeldjes of complete (digitale) games.

Sony geeft als reden voor het stopzetten van PlayStation Stars dat het bedrijf de markt heeft geëvalueerd. Wel laat het bedrijf weten dat het wil kijken naar wat het in de toekomst kan bieden gebaseerd op lessen van het verleden. Eerder dit jaar zette Nintendo al een soortgelijk programma stop.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen
PU.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen

De prijs wordt spoedig onthuld

Gearbox-CEO Randy Pitchford heeft gemeld dat "echte fans wel een manier vinden" om Borderlands 4 te kopen, ook als de game 90 euro gaat kosten.

Games worden duurder - zo gaat Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten (en dus 90 euro in Europa) kosten en heeft ook Microsoft al aangekondigd de prijzen van sommige Xbox-games later dit jaar te verhogen.

Op social media verzocht iemand Pitchford eerder deze maand om Borderlands 4 niet een prijs van 80 dollar - oftewel 90 euro - mee te geven. Pitchford reageerde daarop met de melding dat hij niet degene is die deze beslissing maakt.

Vervolgens meldde hij het volgende: "Als je een echte fan bent, vind je een manier om de game te kopen. Mijn plaatselijke gamewinkel verkocht in 1991 Starflight voor de Sega Mega Drive voor 80 dollar toen ik net uit de middelbare school kwam en voor een minimumloon in een ijssalon werkte, en mij lukte het ook om de game te kopen."

De opmerking van Pitchford kreeg deze week een tweede leven en werd door sommige fans bekritiseerd. Pitchford reageerde op die kritiek door naar een video-interview te linken, waarin hij meldde dat hij niet weet hoeveel de game gaat kosten. "Dat is de waarheid." Vervolgens vertelde hij dat het belangrijk is dat games de juiste prijs krijgen om de toenemende kosten in gameontwikkeling op te vangen.

De CEO stelde dat Gearbox er zeker van wil zijn dat Borderlands 4 genoeg waar voor je geld gaat bieden. "Wat de prijs ook wordt, we zijn entertainers. Ja, we willen meer middelen om grotere en betere games te maken. Borderlands 4 is niet voor niets zo geweldig. Het komt omdat jullie Borderlands 3 hebben gekocht, en we hier budget voor hadden. We konden daardoor het budget voor de ontwikkeling meer dan verdubbelen."

Fans hoeven in ieder geval niet lang meer te wachten tot ze de prijs van de game te horen krijgen. "We gaan binnenkort de prijs vernemen, en het is mogelijk de nieuwe prijs waar Nintendo en Microsoft ook voor gaan. Maar het kan ook zo zijn dat we de oude prijs aanhouden. De uitgever beslist." De Borderlands-games worden uitgegeven door 2K Games, dat weer onderdeel uitmaakt van Grand Theft Auto-uitgever Take-Two Interactive.

Pitchford sloot af met een grapje. "Als de game goedkoper wordt, verkopen we misschien wel de minimap die jullie willen zien, maar die we pas later ontwikkelen. Hoe graag willen jullie die? Tien dollars? Ik weet het niet. Ik maak maar een grapje. Of toch niet?"

In Borderlands 4 keren de cel-shaded graphics van de voorgaande delen terug. Ook moet het aanbod aan loot uitgebreider dan ooit worden. De game wordt wederom alleen en in co-op voor vier spelers speelbaar, en zal weer een hoop vuurgevechten, wereldverkenning en een "eclectische cast met oude en nieuwe onvergetelijke personages" bevatten.

Onlangs werd aangekondigd dat de game iets eerder dan verwacht naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc komt - namelijk op 12 september. Een Nintendo Switch 2-release staat op moment van schrijven nog gepland voor in de loop van dit jaar. Hier vind je alles dat we weten over Borderlands 4.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!