Stille protagonisten zijn ergerlijk
Gamer.nl
Nieuws

Stille protagonisten zijn ergerlijk

Astral Chain is een fantastische game. Het heeft de snelle actie van Bayonetta en de transhumanistische thema’s en rpg-elementen van Nier: Automata. Wat mij betreft een perfecte combinatie. Het enige aspect dat mij ontzettend tegenstaat - en aangestipt werd door Marcel in de href="https://gamer.nl/artikelen/review/astral-chain-kent-nauwelijks-zwakke-schakels/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">review </a> - is de stille hoofdpersoon. Stille hoofdpersonen zijn namelijk ergerlijk en zijn eigenlijk niet meer van deze tijd.

Astral Chain was niet de enige game dit jaar die zich hier schuldig aan maakte. Begin 2019 verscheen Metro Exodus, waarin Artyom hele boeken schrijft en praat tijdens laadschermen, maar ineens muisstil is wanneer hij achterna wordt gezeten door die verschrikkelijke spinschorpioenen. Ook in Fire Emblem: Three Houses, wat op sommige momenten praktisch gezien een interactieve anime is, spreekt de hoofdpersoon geen woord. Het haalt me simpelweg uit de game.

©GMRimport

Traditie

Het is uiteraard niet zo dat alle games met stille hoofdpersonen slecht zijn of dat stille personages niet iconisch kunnen zijn. Sterker nog, enkele zwijgzame iconen behoren tot de belangrijkste gezichten van het medium. Link is hier natuurlijk het perfecte voorbeeld van. Het is een alledaagse jongen (weliswaar met puntoren) die de wereld behoedt van het kwaad. Dat is het punt van The Legend of Zelda: iedereen moet zich kunnen vinden in Link en dus heeft hij zo min mogelijk een eigen karakter. Subtiele hoofdbewegingen en geluidseffecten impliceren zijn spraak, maar verder is hij stil. Zo is het al decennia lang.

En dat is een beetje het probleem, want Link is ver voordat ingesproken stemmen de standaard waren ontworpen. Veel klassiekers vertellen net als Zelda hun verhaal via tekst, waarbij je als speler stemmen en persoonlijkheden zelf invult. Het heeft iets romantisch en niemand zal beweren dat Secret of Mana of Final Fantasy 6 niet meeslepend zijn omdat er geen gesproken stemmen in voorkomen. Maar tradities zijn er om gebroken te worden. Kijk naar Breath of the Wild, waarin personages om Link heen plotseling spreken, maar hij zelf nog steeds geen woord zegt. Spelers krijgen niet eens de optie om een eigen naam te kiezen en worden dus geforceerd om de rol van Link op zich nemen, terwijl Link eigenlijk geen actieve rol speelt in het verhaal.

Het is begrijpelijk dat sommige ontwikkelaars zich niet wagen aan voice acting

-

©GMRimport

Een raar contrast

En daar wringt bij mij de schoen: als alle personages spreken, behalve de hoofdpersoon. In die situatie ben je een passieve luisteraar die anderen volgt in het verhaal, in plaats van een actieve deelnemer. Nu is Zelda verhaaltechnisch geen langdurig epos en komt de immersie van die game vooral van het ontdekken, overleven en het oplossen van puzzels, maar in een filmische actie-rpg als Astral Chain of Metro Exodus is het een gekke dissonantie en soms zelfs lachwekkend.

Nooit geeft mijn witharige personage Jack eens tegengas. Er kan geen schreeuw of emotie vanaf als z’n zus Akira in gevaar is. Jack

Watch on YouTube

. En Artyom luistert enkel naar eindeloze

Watch on YouTube

van zijn vrouw Anna, zonder eens wat liefde terug te geven. Waarom in hemelsnaam?

Het is begrijpelijk dat sommige ontwikkelaars zich niet wagen aan voice acting. Ten eerste kan het goed misgaan. kijk naar wat voor misbaksels de ingesproken stemmen in Resident Evil en Mega Man 8 zijn. En ten tweede kost het tijd en geld, die beiden beperkt zijn tijdens de ontwikkeling van een game. Zeker bij rpg’s, waarin je vaak een personage samenstelt en allerlei narratieve paden en dialoogopties hebt, is het lastig om voor álle opties een goede acteur in te huren die ze inspreekt of in een bolletjespak wordt gehesen. Alle dialogen voor de Dragonborn in Skyrim inspreken zou een draak van een project zijn.

©GMRimport

Goede voorbeelden

Maar dat is wel wat titels als Mass Effect en The Witcher zo meeslepend maakt. Met name Commander Shepard is een prachtig voorbeeld van hoe uitgebreide customization en een sprekend personage hand in hand kunnen gaan. Iedereen heeft een eigen versie van Shepard in z’n hoofd, maar toch heeft hij of zij een onwijs sterke persoonlijkheid. Ook Assassin’s Creed Odyssey liet vorig jaar zien hoe een grootschalige rpg twee sterke hoofdpersonen kan hebben, al was Kassandra duidelijk de favoriet.

Uiteindelijk gaat het ook om het soort immersie van de game. Persoonlijk geef ik vaak de voorkeur aan filmische games – God of War, Uncharted 2 en Red Dead Redemption staan hoog om m’n favorietenlijstje – maar sommigen draaien nu eenmaal niet om het verhaal. Doom Guy schiet vooral Aliens aan gort en Half-Life 2 gebruikt de omgeving op zo’n briljante manier om een verhaal te vertellen, dat het geen gesproken dialogen nodig heeft. En dat is helemaal prima.

Maar filmische games waarin je alleen maar toekijkt terwijl anderen spreken, breekt voor mij gewoon de immersie van een game. Ik speel videogames om deel uit te maken van het verhaal, niet om stilzwijgend toe te kijken. Daarom ben ik ook zo blij dat Cloud een stem krijgt in de Final Fantasy 7-remake. Want als ik passief een verhaal wil beleven ga ik wel een film kijken.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Volledige Final Fantasy 7 Remake-trilogie mogelijk naar Switch 2
Gamer.nl
Nieuws

Volledige Final Fantasy 7 Remake-trilogie mogelijk naar Switch 2

Square Enix lijkt daar in een nieuwe video naar te hinten

De komst van Final Fantasy 7 Remake op Nintendo Switch 2 is al bevestigd, maar Square Enix lijkt te hinten naar de mogelijkheid dat ook de twee andere delen in de remaketrilogie uiteindelijk naar Nintendo's nieuwe console komen.

De komst van Final Fantasy 7 Remake, het eerste deel in de remaketrilogie, naar Switch 2 werd vorige maand bevestigd. In een nieuwe Creator's Voice-video geüpload door Nintendo wordt regisseur Naoki Hamaguchi aan het woord gelaten.

Opvallend daarbij is dat hij in de video regelmatig naar de complete remaketrilogie refereert in plaats van alleen de eerste game. Zo meldt hij wanneer er over de specificaties van de Switch 2 wordt gepraat dat hij het gevoel heeft dat de console "genoeg kracht heeft om de Final Fantasy 7 Remake-reeks te draaien". Verderop in de video vertelt hij dat het voor het eerst is dat hij een game voor een Nintendo-systeem ontwikkelt, en zegt hij: "En dan is het ook nog eens de Final Fantasy 7 Remake-reeks, terwijl het origineel mij de kans gaf om een carrière in de game-industrie op te bouwen. Het voelt als het lot."

Hoewel Hamaguchi lijkt te hinten naar de komst van alle drie de Final Fantasy 7 Remake-delen naar Switch 2, is vooralsnog alleen het eerste deel bevestigd. Op PlayStation 5 is ook vervolg Final Fantasy 7 Rebirth uit, en Square Enix liet begin dit jaar weten dat het verhaal van het slotstuk in ieder geval af is.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Foto's van Xbox-handheld voor pc-games van Asus gelekt
Gamer.nl
Nieuws

Foto's van Xbox-handheld voor pc-games van Asus gelekt

Ook zijn er foto's van de Asus ROG Ally 2 te vinden

Er zijn foto's gelekt van de aankomende pc-handheld van Asus die Xbox-branding heeft.

Eerder dit jaar werd geclaimd dat Microsoft de handen ineen heeft geslagen met Asus voor 'Project Kennan', zoals de handheld die dit jaar schijnbaar moet verschijnen intern wordt genoemd. De handheld zou "een universele bibliotheek aan pc-games afspelen". Begin april plaatste Asus vervolgens een teaser voor wat waarschijnlijk de handheld betreft.

Er zijn nu foto's gelekt van deze handheld (via Videocardz). Het apparaat wordt in de Verenigde Staten door de FCC van een certificatie voorzien, en daar komen de foto's vandaan. Op de foto's zijn twee verschillende handhelds te zien, en het gaat daarbij waarschijnlijk om de pc-handheld in samenwerking met Xbox en de Asus ROG Ally 2. Beide apparaten lijken op het eerste gezicht erg op elkaar, maar de zwarte handheld heeft een 'X' op de bovenste linkerknop zitten.

Hoewel de pc-handheld in samenwerking met Xbox nog altijd niet officieel is bevestigd, lijkt het duidelijk dat het in feite om een ROG Ally 2 in een Xbox-jasje gaat die pc-games afspeelt. Nagenoeg alle moderne Xbox-games komen immers ook op pc uit. Naar verwachting wordt de handheld ergens de komende maanden - mogelijk tijdens de nieuwe Xbox Games Showcase op 8 juni - onthuld.

Volgens eerdere geruchten maakt de handheld deel uit van Microsofts plan om Xbox en Windows dichter naar elkaar toe te trekken - wat volgens geruchten ook de bedoeling zou zijn met de volgende Xbox-console. Het bedrijf zou dan ook aan een Xbox-user interface werken waarmee Xbox en Windows worden gecombineerd. Daarbij zou deze pc-handheld vooral een tussenfase zijn - het is bekend dat Xbox aan een eigen handheld werkt. Het bedrijf gaf al aan dat deze nog enkele jaren op zich laat wachten - de laatste geruchten spreken van 2027.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!