Stop maar met je verheugen op The Elder Scrolls 6
Gamer.nl
Achtergrond

Stop maar met je verheugen op The Elder Scrolls 6

Ik weet het, het is leuk om je te verheugen op games. Ik ben zelf ook gevoelig voor hype en zit nu al te watertanden voor de mooie games die in 2019 gaan uitkomen. Welke game je dit jaar in ieder geval niet hoeft te verwachten, is The Elder Scrolls 6. Wat een analist ook zegt.

Dat zou eigenlijk zo duidelijk moeten zijn, dat ik het niet eens meer op hoef te schrijven. Bethesda had het afgelopen E3 niet helderder kunnen zeggen. Nadat ze Fallout 76 uit de doeken deden, kondigden ze alvast aan welke games ze daarna zouden gaan maken.

Eerst verscheen Starfield ten tonele, een scifi-game waar al langer geruchten over de ronde deden. Deze game werd met niet meer dan een korte teaser aangekondigd, wat al aangeeft dat het spel nog lang niet klaar is. Daarna wilde studiohoofd Todd Howard ook nog wel delen welke game hij daarna gaat maken: The Elder Scrolls 6. Hiervan was zo mogelijk nog minder beeld te zien, alleen een logo en wat boompjes.

In interviews na de persconferentie maakte Bethesda nog eens extra duidelijk wat ze hiermee duidelijk wilden maken. Ze wilden de fans laten weten dat ze na Fallout 76, een online spel, ook gewoon nog singleplayer rpg’s zouden maken. En ja, ook The Elder Scrolls hoort daarbij, ook al is die game nog ver van ons verwijderd.

©GMRimport

De waarheid in Pachter

Dat weerhoudt Michael Pachter, een van de meest beroemde en tegelijk beruchte analisten in onze industrie, er niet van om te voorspellen dat de game dit jaar al het levenslicht zal zien. In een rondje voorspellingen voor 2019 op Gamesindustry.biz geeft hij aan dat TES6 nog dit jaar in de schappen zal liggen. Voor de duidelijkheid: dat voorspelde hij de afgelopen twee jaar ook al, en toen zat hij er dus ook al naast.

Als je kijkt naar hoe Bethesda te werk gaat, kun je zien dat dit volslagen idioot is. Er zitten meerdere jaren tussen de games van Bethesda Games Studios. Dat is ook niet zo gek, want ze maken vaak ingewikkelde games die veel werk kosten. Tussen Skyrim en Fallout 4 zat vier jaar, daarna duurde het weer drie jaar tot Fallout 76 uitkwam.

Met die logica, en met een beetje gezond verstand, kun je op je vingers natellen dat het nog een paar jaar duurt voordat Starfield uitkomt. Om het aantal jaar tot The Elder Scrolls 6 te tellen, heb je dan waarschijnlijk twee handen nodig. Om het in 2019 al te verwachten is absurd.

©GMRimport

Top of flop

Het argument van Pachter is dat Fallout 76 teleurstelde en Bethesda snel iets zal willen doen om het imago weer op te vijzelen. “Doordat Fallout 76 is geflopt, heeft Bethesda echt een hit nodig. Ik verwacht dat ze de ontwikkeling van TES6 daarom zullen versnellen”, schrijft de analist.

Allemaal leuk en aardig, maar zo werkt het ontwikkelen van games helemaal niet. Je kunt niet ineens een game klaar hebben, alleen omdat je vorige product een beetje tegenviel. Sterker nog, als je een game snel afraffelt – en dan ga je er vanuit dat er al genoeg aan TES6 is gedaan om het überhaupt te kunnen afraffelen – is de kans gigantisch groot dat je een slechte game aflevert. Dat is natuurlijk al helemaal niet goed voor het imago.

©GMRimport

Nou en?

Je vraagt je misschien af wat het uitmaakt of een of andere analist iets voorspelt. Ik vind dit soort statements echter schadelijk voor de industrie en de manier waarop gamers naar ontwikkelaars kijken. Door dit soort dingen te roepen, doe je het voorkomen alsof studio’s een game gewoon uit het luchtledige kunnen toveren. Het geeft gamers met kwaad in de zin munitie om op hardwerkende ontwikkelaars te schieten. “Maak gewoon The Elder Scrolls!”, alsof dat ‘gewoon’ zo makkelijk is.

Ik heb ook zin in een nieuwe The Elder Scrolls, echt heel veel zin. Maar laten we niet doen alsof een game zomaar uit de lucht komt vallen. Het maken van een game, zeker eentje zo groot en ingewikkeld als The Elder Scrolls, kost extreem veel werk, zweet en stress. Zoiets schud je niet even uit je mouw.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Meer columns:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Devil May Cry-regisseur zou graag remake ontwikkelen
Gamer.nl
Nieuws

Devil May Cry-regisseur zou graag remake ontwikkelen

Hideki Kamiya zou ook graag een remake van Viewtiful Joe maken

Hideki Kamiya, de regisseur van de allereerste Devil May Cry, heeft de wens uitgesproken om een remake van die game te ontwikkelen.

Dat liet hij weten in een video op zijn YouTube-kanaal. Daarin werd hem de vraag gesteld of hij aan een remake van Devil May Cry zou willen werken, waarop hij positief antwoordde. Ook lijkt het hem interessant om aan een remake van Viewtiful Joe te werken.

Devil May Cry verscheen in 2001 op de PlayStation 2. De ontwikkeling van de actiegame begon met de intentie om Resident Evil 4 te maken, maar al snel groeide het uit tot een compleet nieuw spel. Vietwiful Joe kwam in 2003 uit op de GameCube en biedt sidescrolling-actie.

Remakes van Devil May Cry en Viewtiful Joe van Kamiya lijken niet meer zo onwaarschijnlijk als voorheen. Kamiya is inmiddels al enige tijd vertrokken bij PlatinumGames en heeft zijn onafhankelijke ontwikkelstudio Clovers Inc. opgericht. Hij heeft de handen ineengeslagen met Capcom voor een vervolg op cultgame Okami. Capcom is ook de eigenaar van Devil May Cry en Viewtiful Joe.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen
Gamer.nl
Nieuws

Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen

Het zou om de grootste overname in de Nederlandse esports ooit gaan

De internationale esportsorganisatie Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen. De organisatie praat over de grootste overname in de Nederlandse esports ooit.

Het in 2018 opgerichte Team Gullit geldt als een van de meest succesvolle Nederlandse EA Sports FC-teams (voorheen Fifa). Zo heeft het team twee Europese kampioenschappen, de eChampions League en de Fifae World Cup gewonnen. De overname komt niet uit de lucht vallen: vorig jaar namen Team Liquid en Team Gullit al gezamenlij kdeel aan de Esports World Cup. Team Gullit zal voortaan uitkomen onder de naam Team Liquid.

Victor Goossens, co-CEO en oprichter van Team Liquid: “Team Gullit heeft iets bijzonders neergezet met hun vernieuwende en ondernemende aanpak. Ze combineren het opleiden van talent met sterke content, slimme marketing en een krachtige link met Ruud Gullit – een icoon in het Nederlandse voetbal. Hun hoofdkantoor in Alkmaar wordt een extra Team Liquid-hub in Nederland, een plek waar we spelers-bootcamps en fan-events tot leven brengen. We zijn trots dat ze nu onderdeel zijn van Team Liquid."

Ook Team Gullit-medeoprichter Schalk Stalman is enthousiast: “Toen Corné Dubelaar en ik Team Gullit oprichtten in 2018, dachten veel mensen dat het enkel voortkwam uit mijn persoonlijke passie voor EA FC. Maar ik heb altijd geloofd in de culturele en commerciële impact van gaming – en EA FC in het bijzonder – en deze overname bevestigt dat. In mijn ogen kan Team Gullit nog succesvoller worden onder de vleugels van Team Liquid, en als adviseur zal ik nauw betrokken blijven bij dat proces.”

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!