'Ubisoft had minstens twaalf battle royale-games in ontwikkeling'
PU.nl
Nieuws

'Ubisoft had minstens twaalf battle royale-games in ontwikkeling'

Ubisoft zou in de afgelopen jaren volgens een anonieme werknemer minstens twaalf verschillende battle royale-games hebben ontwikkeld.

In een artikel van Tom Henderson op Insider Gaming wordt dieper ingegaan op de huidige situatie bij Ubisoft. Vorige week werd aangekondigd dat Skull and Bones is uitgesteld naar het volgende fiscale jaar en dat het bedrijf drie onaangekondigde games heeft geannuleerd. Afgelopen jaar annuleerde het bedrijf al vier onaangekondigde spellen die in ontwikkeling waren.'

Henderson schrijft dat hij de afgelopen week met vijf huidige en voormalige Ubisoft-werknemers heeft gepraat over de situatie binnen de uitgever. Een van de werknemers, die allen graag anoniem willen blijven, claimt dat management vooral benadrukt dat uitstel vanwege thuiswerken ontstaat. Er zouden intern dan ook gesprekken worden gehouden over het stopzetten van volledig thuiswerken.

De meeste van de werknemers die hebben gesproken met Henderson claimen echter dat de diverse annuleringen vooral te maken hebben met het feit dat het games waren "die gamers niet wilden", wat zou zijn gebleken uit speeltesten. Zo zouden er minstens twaalf battle royale-games in ontwikkeling zijn geweest om in te springen op de populariteit van het genre, maar zou de status van de meeste van deze projecten inmiddels onduidelijk zijn.

Een andere belangrijke reden - vooral voor uitstel - is volgens de werknemers dat veel games nog extra verbeteringen nodig hebben voordat ze uit kunnen komen. "We hebben geen gebrek aan games, maar het duurt gewoon eeuwig voor ze af zijn." Een van de werknemers zegt al sinds 2019 aan een onaangekondigde live service-game te werken, maar het spel staat nu op zijn vroegst pas gepland voor een release in 2025 of 2026. Andere onaangekondigde games hebben releasedata van 2027 of later.

De werknemers melden overigens wel dat ze verwachten dat Assassin's Creed Mirage en Avatar: Frontiers of Pandora - die beiden in het komende fiscale jaar uit moeten komen - het erg goed gaan doen. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend
PU.nl
Nieuws

Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend

Waaronder de schrijfster van Station Eleven

Het schrijversteam van de live-action Assassin's Creed-serie die voor Netflix gemaakt wordt is bekend.

Nexus Point News meldt dat de Writer's Guild of America verschillende schrijvers die aan de serie werken heeft verklapt. Een van de meest opvallende namen is Emily St John Mandel, de schrijfster van de boeken The Glass Hotel en Station Eleven. Laatstgenoemde boek werd eerder al verfilmd door HBO, en daar werkte Mandel ook aan als producent. Het blijkt dat ze ook als 'executive story editor' aan de aankomende God of War-serie van Amazon Prime werkt.

Sanaz Toossi, de toneelschrijver die vooral bekend is van het op dit moment lopende stuk English, is ook een van de schrijfsters van de aankomende Assassin's Creed-serie. Ook Sam Reynolds - bekend van The Walking Dead: World Beyond - en Tom Hemmings - een producent van de Halo-televisieserie - werken aan het script.

David M Wiener (executive producer van de Halo-televisieserie) en Roberto Patino (executive producer van Westworld) zijn aangesteld als showrunners. Zowel Claire Kiechel (HBO's Watchmen en Star Wars-serie The Acolyte) en Jaquén Castellanos (schrijfster van Good American Family en The Affair) zijn aangesteld als co-executive producenten.

Vorige maand onthulde Netflix dat de in 2020 aangekondigde Assassin's Creed-serie nog steeds op de planning staat. Veel meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd
PU.nl
Nieuws

Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd

Het bedrijf wil zich nog meer richten op kwaliteit boven kwantiteit en multiplatformreleases

Square Enix werkt samen met TBS Television aan de ontwikkeling van een nieuwe IP. Daarnaast heeft de Japanse uitgever de mobiele game Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd.

Het bedrijf maakte zijn meest recente fiscale kwartaalcijfers vandaag bekend, waaruit het bovenstaande bleek. Details over de nieuwe IP die in samenwerking met het Japanse televisiebedrijf TBS Television wordt ontwikkeld zijn er nog niet. De zender is in ieder geval bekend van programma's als Takeshi's Castle, Ninja Warrior en Ultraman.

Kingdom Hearts: Missing Link is dus geannuleerd nadat het spel vorig najaar al voor onbepaalde tijd werd uitgesteld. Volgens Square Enix was het moeilijk om een product te creëren die voor lange tijd speelbaar zou blijven. Het bedrijf benadrukte dat de Kingdom Hearts-reeks blijft voortbestaan en dat er nog altijd hard gewerkt wordt aan Kingdom Hearts 4.

Square Enix benadrukte tot slot wederom plannen om zich op kwaliteit boven kwantiteit te richten, en sprak wederom de noodzaak uit om games op meerdere systemen uit te brengen. Dit maakt onderdeel uit van een driejarenplan die eindigt op maart 2027. Het is de bedoeling dat het bedrijf daarna dusdanig goed gestructureerd is dat het op een consistente basis nieuwe delen in belangrijke franchises uit kan brengen.

Uit het fiscale kwartaalrapport blijkt dat de verkoop van singleplayergames van de uitgever is gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel is de winst omhooggegaan dankzij Dragon Quest 3 HD-2D Remake, dat beter dan verwacht verkocht. Ook de winst voor mmo's van het bedrijf is gestegen - mede dankzij de release van Final Fantasy 14-uitbreiding Dawntrail afgelopen zomer. De verkoop en winst van mobiele games is scherp gedaald, vooral omdat het bedrijf diverse mobiele games heeft stopgezet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!