'Uitstel Cyberpunk 2077 komt door PlayStation 4 en Xbox One'
Gamer.nl
Nieuws

'Uitstel Cyberpunk 2077 komt door PlayStation 4 en Xbox One'

Het recente uitstel van drie weken voor Cyberpunk 2077 lijkt te komen door de versies voor de huidige generatie. Dat geeft Adam Kiciński van CD Projekt Red aan tijdens een call met investeerders.

De Poolse ontwikkelaar heeft een transcript van de meeting op hun website gezet. Daarin zegt Kiciński dat de versies voor pc, Xbox Series X en PlayStation 5 klaar waren om op de releasedatum van 19 november uit te komen. "Maar hoewel de game is gecertificeerd op beide huidige consoles door Sony en Microsoft, vereisen wat laatste optimalisatieprocessen voor zo'n gigantisch en complex spel wat extra tijd."

Kiciński erkent dat CD Projekt Red heeft onderschat hoeveel tijd het kost om zoveel verschillende versies van een game te maken. "Hoewel we alleen uitkomen op pc en twee consolemerken, bereiden we in feite negen versies van de game voor. Pc, Xbox One, Xbox One X, PS4, PS4 Pro, compatibele releases op Xbox Series S en Series X, compatibele release op PS5... en Stadia."

Ook in de antwoorden op vragen geeft Kiciński aan dat de game op 19 november had kunnen uitkomen, maar dat ze toch voor het uitstel hebben gekozen. "We geloven dat we met deze extra drie weken meer dingen naar tevredenheid kunnen afronden. Het gaat alleen om technische dingen in de allerlaatste fase. Ons zelfvertrouwen is nu groter dan ooit - we hebben de game en kunnen hem spelen."

Opmerkelijk genoeg gaat Kiciński ook in op de werkcultuur bij CD Projekt Red. De studio is de laatste tijd negatief in het nieuws, omdat er veel sprake zou zijn van crunch. Gisteren nog vertelde journalist Jason Schreier dat sommige ontwikkelaars werkweken van 100 uur maakten. Kiciński noemt de crunch nu echter 'niet zo erg'.

"Over crunch gesproken, het is eigenlijk niet zo erg. Dat is het nooit geweest. Natuurlijk is het verhaal opgepikt door de media en sommige mensen hebben zwaar gecruncht, maar een groot deel van het team heeft helemaal geen crunch gehad omdat hun werk af is. Het duurt nu natuurlijk langer, maar we hebben feedback van het team; ze zijn blij met de drie extra weken, dus we zien geen gevaren rond crunch."

Cyberpunk 2077 komt op 10 december uit voor Xbox, PlayStation, pc en Stadia. Hoewel de game via backwards compatibility ook op de next-gen consoles gespeeld kan worden, komt een echte next-gen update pas in 2021 uit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gex Trilogy verschijnt op 16 juni
Gamer.nl
Nieuws

Gex Trilogy verschijnt op 16 juni

Fysieke edities van Limited Run komen later in het jaar uit

De digitale versie van Gex Trilogy komt op 16 juni uit op consoles en pc.

Gex Trilogy bevat de platformers Gex, Gex: Enter the Gecko en Gex 3: Deep Cover Gecko. De games kwamen oorspronkelijk uit op de eerste PlayStation, al verscheen het eerste spel ook op pc, Sega Saturn en 3DO, en kwamen de vervolgen ook naar Nintendo 64 en Game Boy Color.

Later in het jaar verschijnen er ook verschillende fysieke edities, gemaakt door Limited Run Games. Er komen een standaard editie, 'Classic' editie en 'Tail Time' editie uit. De reserveringen zijn inmiddels geopend.

De Gex-games staan naast de 3D-platformactie vooral bekend om de aanwezige humor. Gex zet regelmatig popcultuur uit de jaren negentig te kakken, en is zelf een soort persiflage op James Bond. Gex Trilogy verschijnt op PlayStation 5, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo: 'Mario Kart World-beelden zijn niet met AI gemaakt'
Gamer.nl
Nieuws

Nintendo: 'Mario Kart World-beelden zijn niet met AI gemaakt'

Fans dachten op reclameborden in de game het gebruik van AI te spotten

Nintendo heeft laten weten dat het bedrijf geen kunstmatige intelligentie heeft gebruikt om de spelwereld of andere visuele elementen in Mario Kart World te genereren.

Fans zagen in een recente Treehouse-livestream reclameborden aan de zijkant van de circuits in Mario Kart World staan die deden vermoeden dat ze gemaakt waren met generatieve AI. Een van de 'boosdoeners' is een reclamebord waarop een brug is te zien, waarbij verschillende elementen lijken op met kunstmatige intelligentie gemaakte illustraties. Op een ander bord is een vreemd gevormde auto te zien met opmerkelijk grote ramen.

Om de geruchten in de kiem te smoren, heeft Nintendo nu een statement gegeven aan Eurogamer: "Met AI gegenereerde beelden zijn niet gebruikt tijdens de ontwikkeling van Mario Kart World." Op Eurogamer zijn ook screenshots te zien van de reclameborden in kwestie.

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Niet alleen zouden AI-assets niet zo'n hoge standaard hebben als door mensen gemaakte assets, het zou ook van negatieve invloed zijn op de werkgelegenheid binnen de industrie. Dat houdt veel gamebedrijven echter niet tegen veelvuldig te experimenten met AI of het zelfs al in te zetten in producten die consumenten kunnen kopen.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!