Van megaton naar grabbelton: een PS5 reserveren
Gamer.nl
Nieuws

Van megaton naar grabbelton: een PS5 reserveren

De PlayStation 5 Showcase van afgelopen woensdag was precies wat ik nodig had om mijn geplande aankoop van de console te verantwoorden. Maar daarna werd het een beetje een shitshow. Een aftershitshow, if you will. Mijn lijf zit nog vol adrenaline sinds ik donderdagochtend halsoverkop een exemplaar van Sony’s nieuwe console heb geprobeerd te bestellen. Dat moet toch beter kunnen?

Laat ik mijn eigen vraag maar meteen beantwoorden: natuurlijk kan het beter. Het had trouwens ook veel slechter gekund. Er is sowieso sprake van verzachtende omstandigheden, want het coronavirus is niet verdwenen en heeft nog steeds enorm veel impact op zo’n beetje alles ter wereld. In zulke tijden een wereldwijde campagne voor de lancering van een nieuwe spelcomputer coördineren is een flinke uitdaging. Met zoveel onzekere factoren lijkt het me lastig om zekerheid te bieden. Daarom begreep ik het ook helemaal dat nieuws over de releasedatum en prijs van de PlayStation 5 (en Xbox Series X/S) zo lang op zich liet wachten. Het kat-en-muis-spel tussen Sony en Microsoft daarbij nog buiten beschouwing gelaten.

Beide bedrijven probeerden mij ondertussen zoet te houden met presentaties waarin de games centraal stonden. Hoe groot die titels ook waren, het bleken kruimels die mijn enorme honger naar de doorslaggevende details over de apparaten zelf niet konden stillen. Ik was dan ook heel blij toen eerder deze maand het nieuws over de Series S uitlekte. Microsoft kon weinig anders meer dan een bevestigend bericht de wereld in slingeren. They just tweeted it out… Hulde daarvoor trouwens, want sindsdien was de druk van de ketel. Niet veel later maakte het bedrijf ook maar gelijk de prijs voor de Series X bekend, op welke dag de twee versies in de winkels liggen en vanaf wanneer je ze kunt reserveren. Wat wil ik nog meer?

©GMRimport

De prijs en releasedatum van de PS5

We gaan ver terug in de tijd. Afgelopen juli, gevoelsmatig zo’n 65 miljoen maanden geleden, gebeurde er iets vreemds. Ineens ging het gerucht dat de pre-orders voor de PS5 wel eens zeer binnenkort van start konden gaan. De bron was totaal niet betrouwbaar, maar dat maakte niets uit. Want stel nou dat het wel waar was. Ik was zo dorstig dat ik voor de zekerheid toch maar een kommetje maakte met mijn handen, ook al was het overduidelijk een fata morgana.

Het hoofd van PlayStations wereldwijde marketingafdeling, Eric Lempel, maakte een einde aan de geruchten. Tegen Geoff Keighley

Watch on YouTube

dat er eerst een officiële aankondiging zou komen. Ik quote even vrij vertaald: “Ik denk dat ik wel kan stellen dat we het laten weten wanneer de pre-orders live gaan. Dat gaat niet binnen een minuut zijn nadat we het aankondigen. Er komt een moment dat we laten weten wanneer je een PlayStation 5 kunt pre-orderen, dus tot je een officieel bericht krijgt over hoe dat in zijn werk gaat, hoef je echt niet ergens naartoe te rennen en in de rij te gaan staan.”

Mooi, dacht ik. Ik hou van zekerheid en ik kan ook wel stellen dat ik een hekel heb aan onzekerheid. Het voelde alsof Sony mij persoonlijke geruststelde. Maak je geen zorgen, Marcel, je hoeft niet nu al ieder seconde de websites van alle webwinkels die je maar kunt bedenken te refreshen, uit angst dat je anders het moment mist dat de PS5 in de verkoop gaat.

Ik heb die woensdagnacht nauwelijks kunnen slapen, want ik was te bang dat ik wakker zou worden in een wereld waarin de PS5 helemaal was uitverkocht.

-

Worst-kaas-scenario

Even was ik er gerust op, maar toen Microsoft zijn kaarten op tafel legde begon het weer te borrelen op het internet. Mogelijk zou Sony ook met een aankondiging komen. Er hing iets in de lucht en lang kon het sowieso niet meer duren. Toen de PlayStation 5 Showcase-livestream werd aangekondigd was ik daarom weer heel blij, de tweede keer op rij. Na Microsoft zou ook Sony over de drempel komen. Een prijs, een releasedatum, een dag en tijdstip waarop ik er eentje kon bestellen. Ik zat er helemaal klaar voor afgelopen woensdagavond, stipt om tien uur. Toastje, kaasje, stukje worst, lekker drankje erbij. Bankpas en creditcard in de aanslag, laptop bij de hand.

Ruim veertig minuten later had ik een prijs en een datum. Maar wanneer reserveren dan? Ik dacht weer aan de woorden van Eric Lempel, het hoofd van PlayStations marketingafdeling. Sony zou het echt wel laten weten als en wanneer de pre-orders live zouden gaan. Na de presentatie zag ik een tweet van Geoff Keighley, blijkbaar de vingers van PlayStations marketingafdeling. Pre-orders zouden de dag erna, donderdag, live gaan. Of misschien zelfs vandaag al. Oh nee, het wordt toch morgen!

Het werd inderdaad morgen. Dat kan ik je vertellen omdat ik het licht heb zien worden. Ik heb die woensdagnacht nauwelijks kunnen slapen, want ik was te bang dat ik wakker zou worden in een wereld waarin de PS5 helemaal was uitverkocht. Op een wilde actie van Amazon Duitsland na bleef het gelukkig rustig, tot Bol.com iets voor half 9 mailde dat het begonnen was met het aannemen van bestellingen voor de console.

©GMRimport

Never underestimate the pre-order of PlayStation

Ik yeette de PS5 in het winkelmandje alsof ik een minuut lang gratis boodschappen doen had gewonnen. In een race tegen de klok klikte ik op afrekenen en vulde mijn bankgegevens in. Om er vervolgens achter te komen dat er te weinig geld op mijn rekening stond. Dan maar met mijn creditcard, dacht ik, dus ik ging naar de vorige pagina om van betaalmethode te wisselen. Blijkbaar was dat voor Bol aanleiding om de PS5 uit mijn winkelmandje te gooien, waarna het product doodleuk op ‘Niet leverbaar’ stond.

Een rondje social media liet zien dat veel mensen überhaupt geen mail van Bol.com hadden gekregen, terwijl ze zich wel hadden aangemeld voor een reminder. Toen ze er eenmaal achter waren gekomen, was het al te laat. In de loop van de dag gingen ook Amazon en MediaMarkt live met hun pre-orders, maar daar was het al net zo onduidelijk wanneer het precies zou gebeuren. Coolblue maakte de verwarring compleet door aan te kondigen dat het helemaal geen pre-orders aan zou nemen. In plaats daarvan gaan alle exemplaren die de elektronicawinkel binnenkrijgt een dag voor de releasedatum in de verkoop. Een heleboel fans grepen hierdoor naast de ‘hoofdprijs’, een bevestigingsmail van een winkel die wel aan pre-orders deed. Gelukkig bestaat de Intertoys nog.

Ik vind het oprecht jammer dat het zo is gegaan, en niet alleen voor mezelf. Het doet afbreuk aan een prima propositie. De PS5 is verrassend scherp geprijsd en te midden van een pandemie staan er alsnog een aantal mooie titels klaar voor de lancering. Ook in 2021 is er genoeg om te spelen, met God of War: Ragnarok als klapstuk. Daarom is het zo jammer dat het gesprek nu vooral ging over hoe duur de games worden. Of over hoe het kan dat Horizon: Forbidden West ook naar de PS4 komt, terwijl Sony duidelijk impliceerde dat voor de PS5 aangekondigde first-party spellen alleen op die console uitkomen. En over wanneer je dat ding in Godfallsnaam kon pre-orderen. Had dat even van tevoren gemeld!

Ik heb trouwens uiteindelijk wel een PlayStation 5 kunnen reserveren. Of had ik dat eerder moeten zeggen?

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!