Voorspel: De LGBTQ+-tag op Steam is laat, maar nog steeds belangrijk
PU.nl
Nieuws

Voorspel: De LGBTQ+-tag op Steam is laat, maar nog steeds belangrijk

Juni is door de E3 al een drukke maand voor gamers, maar voor 'gaymers' komt daar ook nog eens Pride-maand bij. Een van de meest opvallendste combinaties van deze evenementen is dat Steam eindelijk een LGBTQ+-tag met bijhorende hub heeft. Dat is laat, maar nog steeds belangrijk.

In Voorspel hebben we al meerdere keren geschreven over het feit dat er nog veel te wensen overblijft qua representatie van lhbtq+-mensen in games. Daarnaast is er nog een probleem: games die speciaal voor deze doelgroep worden gemaakt zijn slecht te vinden.

Deze kleine games komen vaak van queer gamemakers en zijn speciaal voor queer gamers bedoeld. Niet exclusief natuurlijk, maar ze bieden een veilige plek waar queer gamers zichzelf kunnen herkennen en vaak vrolijke verhalen kunnen beleven. Dat in tegenstelling tot grote games, waarbij de identiteit van de schaars aanwezige lhbtq+-personages vaak een reden is voor strijd en kwelling.

In een overvolle winkel als Steam is het voor kleine gamemakers echter onmogelijk om op te vallen. Maak je in dit geval games voor een specifieke doelgroep en kan die doelgroep je niet vinden, dan is al het werk voor niets. De nieuwe LGBTQ+-tag helpt daarom zowel ontwikkelaars, als mensen die dit soort games willen spelen.

Cyberpunk 2077

Vorig jaar schreef ik in de Voorspel over E3 2018 nog hoe blij ik was met de kus tussen twee vrouwen in The Last of Us 2 en de romantiekopties in Assassin's Creed: Odyssey. Dit jaar was E3 beduidend minder queer. Afgezien dat tijdens een Nintendo Treehouse-stream per ongeluk werd gefilmd hoe Frankie Grande (ja, het broertje van) zijn vriend een kus gaf tussen de beelden van Luigi en Gooigi in.

Totdat er een screenshot van Cyberpunk 2077 opdook. Veel mensen zijn gestruikeld over een in-game poster in deze screenshot, waarop een vrouw met een erecte penis onder haar kleding wordt afgebeeld. Het is een advertentie voor de fictieve frisdrank 'ChroManticore', met een ongelukkige hoofdletter M.

Het punt is natuurlijk niet dat er een vrouw met een penis is te zien. Vrouwen met penissen bestaan, en in een cyberpunkwereld zouden lichamen die afwijken van de norm alleen maar meer geaccepteerd moeten zijn. Het probleem is de context.

De ontwerper van de poster vertelt in een interview met Polygon hoe het juist een kritiek is over hoe lichamen worden uitgebuit door bedrijven. Dat lijkt echter vooral een idee van die ene ontwerper te zijn, en niet een concept dat in de game verder wordt uitgewerkt. Tevens blijkt ontwikkelaar CD Projekt Red nu pas te kijken naar eventuele extra genderopties bij het maken van een personage.

Zonder context of positieve representatie van trans mensen, is de poster voor spelers die langslopen puur een transfobische afbeelding om wellicht zelfs even over te grinniken. Gezien de eerdere transfobische tweets van CD Projekt Red op Twitter, is er niet veel hoop dat dit goed komt.

Politiek

Veel gamers hebben daarnaast nog steeds moeite met het idee dat niet alles voor hen wordt gemaakt. Dat werd door de reacties op sociale media na de vele E3-aankondigen wel duidelijk. Als iets afwijkt van man, wit, hetero en cis, dan is het al snel 'political'. Deze tweet vat het goed samen. Kiest Nintendo er voor om de spelers meer huidskleuropties te geven of krijgt Zelda in Breath of the Wild 2 korter haar? Dan is dat plots een politieke keuze.

Het account Shitty Gamer Takes had het daarom druk deze maand. Ook omdat verschillende gamebedrijven voor Pride hun icoon op sociale media een make over met de kleuren van de regenboogvlag gaven, en vaak een tweet plaatsten waarin steun voor de lhbtq+-gemeenschap werd uitgesproken. Zoals PlayStation, Naughty Dog, Codemasters en 343 Industries. De reacties onder elk van deze originele tweets zitten vol haat.

Hierdoor is gaming een plek waar queer mensen zich vaak niet welkom voelen. Daarom is het zo fijn om games te vinden waar ze zichzelf kunnen terugvinden, of ideeën van anderen binnen deze gemeenschap kunnen ervaren. Zonder dat bijvoorbeeld hun lichaam wordt gebruikt om een punt te maken.

One night, hot springs

Binnen de LGBTQ+-hub van Steam zijn op moment van schrijven iets meer dan honderd games te vinden. Hier zitten bekende titels tussen zoals Dream Daddy, Gone Home, The Red Strings Club en Mount Your Friends. Maar ook minder bekende games hebben een kans om op te vallen. Zoals One night, hot springs, een spelletje dat op een aandoenlijke en toegankelijke manier de ervaringen van een transgender vrouw in een Japanse sauna deelt.

De hoeveelheid games is nog niets vergeleken met het aanbod op bijvoorbeeld Itch.io, met meer dan duizend games binnen de LGBTQ+-tag. Maar het is een begin. Nu kleine gamemakers daadwerkelijk een kans hebben om door hun doelgroep gevonden te worden, zijn ze wellicht eerder geneigd om hun game ook via Steam aan te bieden.

Het is jammer dat De Sims 4 niet in deze winkel staat, want anders had de game zeker een plekje verdiend binnen de LGBTQ+-hub. Voor de nieuwste update werkte EA namelijk samen met lhbtq+-organisatie It Gets Better voor Pride-spullen in de game. Denk aan regenboogvlaggen, een genderneutraal toilet, t-shirts met 'it gets better' en voor het eerst een vooraf gecreëerde transgender sim.

Hoewel minderheden altijd zullen moeten vechten voor hun rechtmatige plek binnen de game-industrie, zijn deze ontwikkelingen hopelijk een teken dat het daadwerkelijk beter wordt.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

52 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
cowzers
13 juli 2019 - 17:41

GA NIET bepalen wat een ander moet maken en maak t zelf. Echt, ik word zo boos om dat gelobby. En t word makers echt opgedrongen, tot zover dat je onnatuurlijke situaties in een game of film krijgt. Je hebt toch al de Wachowskis bijv. die LGBT shows en films maken. T is toch veel natuurlijker als t gemaakt wordt zoals t bedacht wordt?

ErwinVogelaar
13 juli 2019 - 18:58
Antwoord aan  cowzers

@cowzers Misschien moet je het artikel eens lezen, want het gaat letterlijk over dat soort games die nu beter gevonden kunnen worden.

Voci
12 juli 2019 - 16:00

Het ontbreekt nogal aan emphatisch vermogen hier…

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
12 juli 2019 - 16:16
Antwoord aan  Voci

Deze gebruiker is verwijderd

El hunterr
12 juli 2019 - 11:54

Is Erwin een game journalist of een activist ? Hoewel het artikel goed is geschreven. Is nitpicken om eigen denkbeeld te rechtvaardigen aardig hoog.

Wat Erwin blijkbaar dus helemaal niet begrijpt is dat de meeste het mensen het niet veel kan schelen. Het is de manier waarop het gebracht word. Alles word zo geforceerd. Tegenwoordig is er bij elke game wel iets mis wat mensen hun gevoelens raakt in de naam van minderheden. Daar worden veel mensen moe van. Dit artikel zal niks bijdragen aan acceptatie. Een kleine groep LGBT mensen zijn hun eigen groep een slechte naam aan het geven door altijd maar de schreeuwen, nitpicken en met dit soort artikelen te komen. Je bereikt alleen maar het tegenovergestelde effect. Mensen worden er moe van.

Zeg ik dan dat ze moeten zwijgen ? Nee, dat zeg ik niet. Maar jezelf belangrijker vinden dan andere, is gewoon fout. Niemand houd van mensen die constant schreeuwen om aandacht als ze hun zin niet krijgen.

Dit is gewoon de samenleving waar we in leven. Er zullen altijd mensen voor of tegen je zijn. Maakt niet uit wat je bent. Das ook een vorm van gelijkheid.

-it-
12 juli 2019 - 14:15
Antwoord aan  El hunterr

@El hunterr “Niemand houd van mensen die constant schreeuwen om aandacht als ze hun zin niet krijgen”

Precies dit, helemaal mee eens.

ShadowKiller
11 juli 2019 - 19:46

Ik ben zelf homo en het boeit mij geen flikker (ja, woordspeling :p) of er nu wel of geen lgbtq tag is op steam. Een game speel ik omdat ik het leuk vind of omdat er een goed verhaal in zit. En geslacht of geaardheid van een personage maakt mij echt niets uit.
Ook de hele gaypride kan mij gestolen worden. Ik ben er nog nooit geweest. Maar sommige homo’s houden van een feestje. Dus laat mijn medehomoseksuelen gewoon lekker tegen elkaar aanfietsen op dat bootje. 🙂 🙂 🙂
Het enige waar ik wel mee zit is hoe zal er gereageerd worden als een hoofdpersonage van een game of film homo is? Stel het hoofdpersonage van een nieuwe Marvel film is homo. Zou zo’n film minder bezoekers krijgen? Of zouden gamers een spel links laten liggen omdat het over een homoseksuele jongen gaat? (Bijv een nieuwe Final fantasy of ghost recon, ik noem maar wat)

obi-twan kenobi
11 juli 2019 - 22:21
Antwoord aan  ShadowKiller

@ShadowKiller ik heb er geen probleem mee als een hoofdpersoon homo of lesbienne is. Zeker niet als het op een natuurlijke manier wordt gepresenteerd. Bijvoorbeeld zoals Ellie in the last of us. Dan hoop ik samen met jou dat zo’n film of game een groot succes wordt. Maar als het er te dik bovenop ligt als politiek punt dan kan het weleens averechts werken en juist afkeer oproepen. Dat is nou juist niet wat we willen.

Niempie
12 juli 2019 - 09:34
Antwoord aan  ShadowKiller

@ShadowKiller Ik sluit me hierbij aan. Ik ben zelf ook gay en ben ooit eens op de pride in Amsterdam beland, en tot de conclusie gekomen dat het niets voor mij is. Voor veel mensen is het wel een manier om echt zichzelf te zijn, net zoals evenementen zoals Elfia en Castlefest waar mensen als een elfje kunnen rondhuppelen en hier een heel jaar naartoe leven. Leef en laat leven mensen, als je het niets vind sluit je jezelf maar op in je mancave en kruip er weer uit als het voorbij is.
Het leven is te kort om verbitterd aan een infuus met azijn te liggen. Jezelf niet al te serieus nemen en zelfspot kunnen ook bijdragen aan een minder negatieve samenleving :).

De reacties op een homoseksueel hoofdpersonage zal waarschijnlijk altijd wel gemengde reacties opwekken. Zoals te zien op het aantal reacties op lgbtq-gerelateerde artikelen hier op gamernl. Ik ben van mening dat als het goed uitgewerkt is, zoals Ellie in TLoU en Chloe uit Life is Strange, er niets mis mee is en zelfs iets aan het verhaal kan toevoegen. Ik vind Soldier: 76 en Tracer uit Overwatch daarentegen weer wat cheesy en kort door de bocht en weinig tot niets toevoegen aan de lore van Overwatch.

hulstpower
12 juli 2019 - 14:28
Antwoord aan  Niempie

@Niempie Ik ben het met je eens als het goed gedaan is helemaal geen probleem mee.
zoals ellie orgineel en is lesbie helemaal niks mee en ook helemaal geen probleem mee.
Maar waarom moet alles een apart labeltje hebben dat snap ik niet.

Qinneth
12 juli 2019 - 10:31
Antwoord aan  ShadowKiller

@ShadowKiller Ik ben zelf hetero, en ik heb nooit die drang begrepen voor representatie in games/films/tekenfilms. Toen ik klein was en tekenfilms keek iedere zaterdag ochtend stond ik nooit stil bij dingen als seksualiteit, huidskleur en al die andere aspecten die schijnbaar zo belangrijk zijn tegenwoordig. Het ‘belang’ van seksualiteit en huidskleur wordt er (naar mijn mening) ingeramd door de ouders… Ik bedoel, als je ouders racistisch zijn tegen Turken (willekeurig voorbeeld), dan is de kans groot dat jij ook racistisch bent tegenover Turken. Hetzelfde geldt voor andere groepen.

Als je zelf pas een serie zou kijken omdat er een homofiel/transgender/zwart karakter inzit, en al het andere afwijst, dan vermoedt ik echt dat er met je opvoeding iets misgegaan is.

Persoonlijk heb ik helemaal geen moeite met homoseksuele karakters in films en games, zolang het maar niet de focus heeft, en dat geldt ook voor heteroseksualiteit. In een superhelden film vindt ik het zo onbelangrijk waar een karakter het liefst mee in bed ligt, omdat het in dit soort films voor het verhaal bijna nooit van belang is.

Ik moet zeggen dat ik genoten heb van je rationele en welbesproken reactie. Als iedereen op deze manier zou denken (of je nou hetero, homo of panseksueel bent), dan zou de wereld veel minder outrage kennen.

DevTrunks
16 juli 2019 - 14:49
Antwoord aan  Qinneth

@Qinneth “Ik ben zelf hetero, en ik heb nooit die drang begrepen voor representatie in games/films/tekenfilms”

Dat komt omdat alle media (zeker van vroegah) al vol zat met heteroseksuele relaties. Dat was en is (jammer genoeg) nog steeds de norm. Daardoor lijkt het mij ook niet zo gek dat zo’n behoefte zich ook niet manifesteert aangezien er geen reden voor is. Hetzelfde geldt voor huidskleur. Ik begreep de behoefte ook niet, totdat ik bewust werd van mijn eigen bias. Ik heb de behoefte nog steeds niet, maar ik begrijp nu wel waarom minderheden dat wel hebben.

Qinneth
11 juli 2019 - 16:12

“Totdat er een screenshot van Cyberpunk 2077 opdook. Veel mensen zijn gestruikeld over een in-game poster in deze screenshot, waarop een vrouw met een erecte penis onder haar kleding wordt afgebeeld. Het is een advertentie voor de fictieve frisdrank ‘ChroManticore’, met een ongelukkige hoofdletter M.”

Je hoeft niet ver te zoeken op porno websites om transseksuele films te vinden, of de Oosterse variant genaamd Futanari. Dit is nu al een ding, een kink van sommige mensen. Als je je voorstelt dat de wereld van Cyberpunk 2077 een echt iets is, waar je dankzij al die technologie zo’n beetje al je lichaamsdelen kan laten aanpassen/vervangen of bepaalde delen kan toevoegen, dan is een cybernetische penis niet echt bepaald onbedenkelijk. Sex sells, en in die wereld zullen er mensen rondlopen die dit geweldig vinden.. Om niet eens te zeggen hoe genadeloos, schaamteloos en barbaars deze futuristische toekomst in Cyberpunk eigenlijk is. Het fictieve bedrijf achter dit ‘ChroManticore’ adverteert duidelijk voor deze niche.

“Het punt is natuurlijk niet dat er een vrouw met een penis is te zien. Vrouwen met penissen bestaan, en in een cyberpunkwereld zouden lichamen die afwijken van de norm alleen maar meer geaccepteerd moeten zijn. Het probleem is de context.”

De context in Cyberpunk 2077 is (voor zover je dit kan achterhalen uit één scene uit een trailer) dat sex verkoopt. Bepaalde lichaamstypes verkopen. Bepaalde lichaamsaanpassingen verkopen. Het feit dat een dame met een penis gebruikt kan worden voor reclame (dat krijg je nu echt niet voor elkaar in onze wereld) is JUIST een teken van acceptatie. Het is NORMAAL. Dat is de context.

“De ontwerper van de poster vertelt in een interview met Polygon hoe het juist een kritiek is over hoe lichamen worden uitgebuit door bedrijven. Dat lijkt echter vooral een idee van die ene ontwerper te zijn, en niet een concept dat in de game verder wordt uitgewerkt. Tevens blijkt ontwikkelaar CD Projekt Red nu pas te kijken naar eventuele extra genderopties bij het maken van een personage.”

De ontwerper van de game zegt dat dit de achterliggende gedachte van de poster is, iemand die letterlijk de hele game van begin tot eind kent. Alle verhaallijnen, alle nuances, alle verborgen boodschappen, en jij gaat nu een beetje arrogant lopen doen door te roepen dat er context ontbreekt? Dat jij het beter weet dan de ONTWERPER VAN DE GAME? Er vanuit gaand dat je de press-demo op de game beurzen hebt kunnen spelen, zelfs dan heb je nog NIKS meegekregen van de context van de game. Je hebt niet eens het puntje van de ijsberg mogen aanschouwen. En je kan ook niks zeggen over de genderopties in de game, omdat je simpelweg niet weet of ze dit al heel lang van plan waren, en pas nu naar voren brachten. De game komt pas volgend jaar april uit, je kan niet verwachten dat ze nu al alle features al naar buiten brengen.

“Zonder context of positieve representatie van trans mensen, is de poster voor spelers die langslopen puur een transfobische afbeelding om wellicht zelfs even over te grinniken. Gezien de eerdere transfobische tweets van CD Projekt Red op Twitter, is er niet veel hoop dat dit goed komt.”

Ik moet wel zeggen dat deze paragraaf de kers op de taart is, dit is echt Polygon/Kotaku niveau inzicht, en dat is geen compliment.
We weten nog helemaal geen context rond deze poster, zo te zien is het gewoonweg een aantrekkelijke meid met een penis die wordt gebruikt om een produkt te verkopen. Hoe geaccepteerd als trans wilt je het hebben? Knappen jongens en meiden worden al jaren gebruikt om dingen te verkopen, maar voor trans-mensen mag dat niet? Sorry, maar dat hoort ook bij acceptatie en een algemeen erkend lid zijn van de maatschappij. Sex sells. Vooral in de wereld van Cyberpunk 2077 waar alles maar mag en kan. Misschien dat in de context van de game, de meid van de poster hiervoor graag tekende en trots is op haar lichaam en de extra toevoegingen, je weet het niet.

En betreft die twee tweets, het waren grapjes (persoonlijk vond ik ze niet eens leuk, maar goed) zonder bijbedoeling en ze zijn sindsdien ook al verwijderd voor de zekerheid, omdat professionele jankerds er maar niet over op hielden. Twee tweets spreken niet voor de mentaliteit en politieke ideologie van CD Projekt Red an sich.

Erwin, je moet je diep schamen voor dit stukje en ga zoals die meid op de poster is een paar ballen groeien. Wees toch niet over alles zo beledigt en probeer je alsjeblieft te onderscheiden van urinalisten op IGN, Kotaku en Polygon, anders wordt Gamer.nl ook zo’n verguisd links knuffelbolwerk.

Moderator_GNL
13 juli 2019 - 14:00
Antwoord aan  Qinneth

@Qinneth

Prima post, maar ik vind het jammer dat je het nodig vindt om in de laatste alinea op de man te spelen. Ongeacht hoe oneens je het bent met iemand, beledigingen dragen niets bij aan de discussie.

Qinneth
13 juli 2019 - 17:06
Antwoord aan  Moderator_GNL

@Moderator_GNL Ik geef toe dat er aardig wat frustratie naar buiten kwam toen ik deze post maakte, omdat wat er in de column wordt genoemd veel te vaak de revue passeert, en ik kan er gewoon niet bij hoe iemand zo’n standpunt heeft.
Zeg maar tegen Erwin dat ik mijn excuses aanbied voor het op de man spelen, maar dat neemt niet weg dat ik het op bijna alle fronten met zijn column oneens ben.

Robert-Frans
11 juli 2019 - 16:08

Heel veel onnodige polarisatie zou al voorkomen kunnen worden met één heel simpel gebod, die een ieder in alle vrijheid kan navolgen: ga er vanuit dat de ander vanuit precies dezelfde goede wil en bedoelingen handelt als jij.

Vaak gaat het namelijk mis als de ene partij bewust besluit om zelfs de meest genuanceerde uitlatingen van de andere partij zo negatief en cynisch mogelijk te interpreteren, in plaats van gewoon uit te gaan wat degene feitelijk zegt en of doet.

En nog een ander mooi gebod, die ook door iedereen vrij na te volgen is: wees bescheiden en neem jezelf niet al te serieus. Zo belangrijk ben je nu ook weer niet en gezonde zelfspot is daarbij een uitstekend medicijn tegen bitterheid en hoogmoed.

Qinneth
11 juli 2019 - 16:14
Antwoord aan  Robert-Frans

@Robert-Frans Als ik Erwin zou zijn, zou ik deze post uitprinten en boven mijn bureau hangen om me er iedere dag weer aan te herinneren, voordat ik een column schrijf.

Rob187
11 juli 2019 - 14:51

Meen je niet dit artikel. Wat kansloos.

“Veel gamers hebben daarnaast nog steeds moeite met het idee dat niet alles voor hen wordt gemaakt. Dat werd door de reacties op sociale media na de vele E3-aankondigen wel duidelijk. Als iets afwijkt van man, wit, hetero en cis, dan is het al snel ‘political’.”

Sporen jullie wel met dit soort beweringen? Zullen we Doom Guy vervangen met Natte Arie? Personages in games zijn vooral gebasseerd op de setting.

Het is juist dat bedrijven PC willen zijn door transgenders in het game te stoppen. Precies omgedraaid hoe jullue het beweren. Het is overigens ook gewoon een eerlijke mening dat gamers niet constant vrouwen geschreeuw willen horen als ze battlefield spelen? Dat haalt je gewoon uit de setting. Dat mag ook gewoon gerespecteerd worden.

Ik heb jullie site Jaren met plezier gelezen. Succes ermee. Ik lees wel een site die serious game nieuws rapporteert.

Sisko
12 juli 2019 - 16:13
Antwoord aan  Rob187

@Rob187 Als dit een reden is om weg te gaan zal je niet gemist worden

RidgeRazor
11 juli 2019 - 14:26

Hoi Erwin,

Het lijkt erop dat dit weer een Gamer.nl artikel gaat worden met tientallen uiteenlopende reacties, waar de nuance soms wat zoek raakt. Ik merk ook dat er meestal weinig wordt gereageerd vanuit de redactie, terwijl er juist veel te bespreken is – los van de bedoelde of onbedoelde troll reacties.

Ik hoop dat je kan reageren op iets waar ik tegenaan loop.

Voor mij is creatieve integriteit erg belangrijk. Karakters zijn bedacht, beschreven, gemaakt en uitgewerkt volgens de maker. Deze maker heeft nagedacht over waarom en hoe deze karakter is zoals deze is. Mijn probleem van bijvoorbeeld Link donker gekleurd maken (of het hele Disney’s Ariel gedoe nu), is 1. Het aanpassen van de originele karakter ten behoeve van politiek correctheid of marketingdoeleinden en 2. dat het juist oneerbiedig is tegenover minderheden, omdat je bestaande karakters simpelweg wat aanpast om deze groepen te bedienen, in plaats van dat je met originele, waardige content komt.

Door dat tweede punt blijf je de polarisatie in stand houden, door betuttelend te zijn tegenover minderheden. Ik zou veel liever zien dat er nieuwe karakters en verhalen ontstaan die gemaakt zijn met een hoofdrol voor minderheden, of nieuwe karakters worden toegevoegd aan bestaande IP’s (mits het goed gedaan is en niet een bijproduct van de marketingmachine is vanuit een bedrijf). Voorbeelden zijn Sense8, Black Mirror’s ‘San Junipero’ of Life is Strange.

Een concreet contrast zijn bijvoorbeeld de films Ghost Busters (de remake met vrouwelijke hoofdcast) tegenover Annihilation (boek en Netflix verfilming). De eerstgenoemde is voor mij zo’n voorbeeld van geforceerd te werk gaan, waarbij Annihilation juist een origineel verhaal is met krachtige, vrouwelijke rollen. Nu gaat dit stuk specifiek over LGBTQ, maar het principe staat nog steeds.

Hoe denk jij hierover?

Verder vind ik het jammer dat je zo voorbarig mee gaat in de kritiek naar CD Projekt RED. Het is erg makkelijk om zo vooraf je conclusies te trekken en een statement te maken. Wat betreft de gender opties die worden toegevoegd: vraag en aanbod. Als niemand hier op zit te wachten, dan is het zonde van de resources. Nu blijkt dat er wel degelijk interesse is en gaan ze het meteen implementeren. Je kan tegenwoordig zo snel iets fouts doen, omdat iedereen gisteren al klaar stond met een oordeel. Hypocriet is een understatement.

Roolio
11 juli 2019 - 14:35
Antwoord aan  RidgeRazor

@RidgeRazor
Wow, wat een bijzonder goed geschreven post!
Ben ook benieuwd naar het antwoord van Erwin.

Qinneth
11 juli 2019 - 16:13
Antwoord aan  RidgeRazor

@RidgeRazor Beter verwoord dan ik zou kunnen. Bravo.

ErwinVogelaar
11 juli 2019 - 16:31
Antwoord aan  RidgeRazor

@RidgeRazor Hi RidgeRazor!

Bedankt voor je reactie. Wat vaak gebeurt is dat verhalen opnieuw en opnieuw worden verteld. Zie het nu met al die Disney-films. Deze verhalen zijn ontstaan in een tijd en setting waarin wit en hetero als de standaard werd gezien. Inmiddels weten we gelukkig dat de wereld veel diverser is en dat wil je representeren in de films (of games) die je als bedrijf maakt.

Bij het hervertellen van deze verhalen worden altijd elementen veranderd. De nieuwe Mulan heeft bijvoorbeeld veel elementen uit de tekenfilm niet, omdat die zeer beledigend zijn door de manier waarop er met de Chinese cultuur wordt omgegaan. Een verandering als de huidskleur van Ariel zou niet zoveel moeten uitmaken, omdat de huidskleur van Ariel geen rol speelt in het verhaal. En er valt wat recht te trekken. Van alle Disney-prinsessen is er maar eentje zwart en meer dan de helft is wit.

Toch betekent zo’n verandering veel voor kijkers. Dat zie ik niet als oneerbiedig of betutteling, maar als een hele krachtige keuze. Zoveel zwarte meisjes die straks kunnen zien dat zij ook een zeemeermin kunnen zijn.

Disney wil daarnaast natuurlijk ook gewoon kaartjes voor hun film verkopen en zoals bijvoorbeeld Black Panther heeft laten is er een hele grote groep mensen die wil betalen om zichzelf gerepresenteerd te zien worden in een film.

Natuurlijk zou het mooi zijn als er nieuwe personages worden gemaakt en dat gebeurt ook wel. Al is dat nog heel lastig. Zeker in de filmindustrie. Bij Marvel zijn er bijvoorbeeld scènes uit Thor Ragnarok en Black Panther geschrapt waarin de queerness van nieuwe personages duidelijk werd gemaakt zoals in de comics. Sense8 is ook een droevig voorbeeld, omdat die serie is geschrapt zelfs terwijl het zo belangrijk was voor de lgbtq+-fans.

(Opvallend: de mensen die boos zijn dat Ariel zwart is in de nieuwe film, waren niet boos toen in allerlei andere films gebaseerd op comics/anime personages werden gewhitewashed, zoals Ghost in the Shell, Death Note, Prince of Persia, The Last Airbender enzovoort )

obi-twan kenobi
11 juli 2019 - 18:46
Antwoord aan  ErwinVogelaar

@ErwinVogelaar boos is een groot woord. Ik heb ook liever een ginger ariel, want zo ken ik haar uit de tekenfilm. Maar als je dat op een nette manier aangeeft op social media wordt je direct een racist genoemd. Totale onzin natuurlijk.

Ik eis niet dat de keuze terug wordt gedraaid, maar vind het alleen jammer en ook een beetje hypocriet van Disney. In alle vorige live action remakes kiezen ze acteurs en actrices die het evenbeeld zijn van de tekenfilm versie (ook bij de witte rollen), maar nu ineens moet ariel een kleurtje hebben. Je zou het ook uitsluiten van gingers kunnen noemen, die zijn er ook niet zoveel in een hoofdrol. Echte gingers hebben ook meer kenmerken dan alleen maar rood haar (bleke huid en sproetjes), dus een witte meid met geverfd haar of rode pruik zou ik ook niet vinden passen.

Begrijp me niet verkeerd ik ben voor meer diversiteit in films en games, maar dan nieuwe originele helden en heldinnen. Dan is iedereen tevreden.

De andere films die je als voorbeeld van whitewashing noemde heb ik niet gezien of ken ik het bronmateriaal niet van dus kan ik ook niet bij stilstaan dat die etniciteit daarvan is aangepast, maar had van mij dan niet gehoeven. Het is ook mogelijk om een lijstje op te sommen met witte personages die door een andere etniciteit worden gespeeld, maar dat is zo kinderachtig.

RidgeRazor
11 juli 2019 - 21:03
Antwoord aan  ErwinVogelaar

@ErwinVogelaar

Bedankt voor je uitgebreide toelichting! Ik ga vanavond nog een reactie geven en zal dan deze post een edit geven.

-EDIT:

Ik ben het eens met je eerste alinea, echter geloof ik niet zo gemakkelijk dat Disney dit doet uit rechtvaardigheid, maar vooral om de exposure die het genereert (al dan positief of negatief). Dit is natuurlijk vanuit mijn perspectief en je kan daar op verschillende manieren naar kijken.

“Van alle Disney-prinsessen is er maar eentje zwart en meer dan de helft is wit.”

Dit is precies mijn punt. De verhalen zijn van origine Europese verhalen waarbij een multiculturele samenleving nog op een laag pitje stond. Daarom zie ik veel liever nieuwe verhalen, representatief voor de samenleving van nu.

“Sense8 is ook een droevig voorbeeld, omdat die serie is geschrapt zelfs terwijl het zo belangrijk was voor de lgbtq+-fans.”

En dit is juist een heel goed voorbeeld. Zou je willen zien dat ze Sense8 door zouden laten gaan, ondanks blijkbaar tegenvallende resultaten?

Geldt dit dan ook voor de Netflix serie ‘Love’, die geannuleerd is? Of die serie niet, omdat die niet een minderheid representeert?

En daar zit voor mij de angel. Deze gelijkheid die gepretendeerd wordt, is eigenlijk het tegenover gestelde. Minderheden worden speciaal behandeld op een voor mij betuttelende manier. Is een serie niet geslaagd genoeg? Erg jammer, tough luck en volgende keer beter. Als je een uitzondering wilt maken voor series met een focus op minderheden – zoals Sense8, creëer je dus bewust of onbewust een speciale behandeling voor said minderheden.

En ik denk dat daar ook vooral de crux zit, we willen beiden hetzelfde; een eerlijke representatie van de huidige samenleving en eerlijke kansen voor wie dan ook. Maar dat ontstaat niet door de weegschaal de andere kant op te duwen.

Je laatste alinea is lastig te controleren, omdat je de criticasters van de ene situatie ziet als dezelfde criticasters van een andere situatie. Deze groepen kunnen overlappen, maar zijn te vaag om een argument uit te slepen. Daarnaast is Ariel een reboot vanuit dezelfde makers en was bijvoorbeeld Ghost in the Shell een Amerikaanse remake. Daar kun je van vinden wat je wilt (lang leve de originele anime film), maar er mist een stukje nuance in je opmerking.

Bedankt voor de interessante discussie iig. Als overkoepelend concept brengt dit de discussie op gang en kan dat bewustwording en begrip creëren.

obi-twan kenobi
11 juli 2019 - 18:50
Antwoord aan  RidgeRazor

@RidgeRazor kan me helemaal vinden in jouw mening. Ik heb me op social media ook gebrand aan de ariel discussie en werd direct voor racist en witte supremist uitgemaakt. Kijk zo zetten ook voorstanders van een gekleurde ariel de discussie op scherp. Niet alles is de schuld van de witte hetero man, maar daar lijkt het tegenwoordig wel op als je de politiek correcte media en activisten moet geloven.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
11 juli 2019 - 18:51
Antwoord aan  obi-twan kenobi

Deze gebruiker is verwijderd

lavadragonista
11 juli 2019 - 14:14

Wat mensen doen en wat hun voorkeuren zijn moeten ze allemaal zelf weten maar ga ons niet forceren dit overal te moeten zien. Games zijn games en iets als deze tags toevoegen omdat hun zich weer niet “gelijk” voelen maakt het duidelijk dat het nooit goed is en ze steeds weer een stapje verder gaan.

Nee bedankt.

Roolio
11 juli 2019 - 14:18
Antwoord aan  lavadragonista

@lavadragonista
Met dat label kunnen mensen zoals jou deze content makkelijk negeren. Win win dus.

lavadragonista
12 juli 2019 - 02:00
Antwoord aan  Roolio

@Roolio 80 procent van de planeet.

Sisko
12 juli 2019 - 16:08
Antwoord aan  lavadragonista

@lavadragonista forceren nog wel, gadverdamme je loopt over van de homofobie terwijl je het waarschijnlijk niet eens doorhebt. De games met deze tag werden eerst niet makkelijk gevonden door de doelgroep doordat ze ondergesneeuwd waren tussen 1 miljoen andere games. Nu is het wat makkelijker geworden. THATS FUCKING IT get over it en bemoei je niet met zaken die je niet aangaan.

Moderator_GNL
13 juli 2019 - 13:47
Antwoord aan  lavadragonista

@lavadragonista

Een tag forceert helemaal niets en hindert je op geen enkele manier. Op basis van deze en andere reacties krijg je een laatste waarschuwing.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
11 juli 2019 - 12:05

Deze gebruiker is verwijderd

Aka-NiN
11 juli 2019 - 12:31

@coola
Tsja, op zichzelf staand vond ik de hetze tegen CD Projekt Red wel wat overdreven. Maar of het nou echt handig was… En ik denk dat transgenders wel wat meer van dit soort “grapjes” te verwerken krijgen. Blijft lastig om voor iemand te bepalen wanneer een opmerking als pijnlijk wordt ervaren. (Overigens ook andersom hoor, waar gelijkheidsstrijders voor anderen menen te weten dat een opmerking kwetsend is.)

Mensen accepteren zoals ze zijn, lijkt me overigens sowieso een mooi streven.

Maar van beide kanten heb je echt extremen. Je heb de SJW’s die van elke mug een olifant maken en iedereen inderdaad afschilderen als nagenoeg crimineel als ze het niet met hun gedachtegoed eens zijn. Aan de andere kant de anti-SJW’s die door elk klein ding dat ook maar enigszins naar gelijkheid streeft, behoorlijk triggered raken. (Op YouTube kreeg ik bijvoorbeeld ontzettend veel video’s over hoe vreselijk Captain Marvel wel niet is en dat Brie Larson en hekel heeft aan blanke mannen. Ik dacht: nou, nou die zal wel wat vreselijks hebben gezegd! Maar dat bleek toch ook wel enigszins uit z’n verband gerukt..)

Blijft toch een lastig punt. Vind het vooral ook jammer dat dergelijke discussies vaak de commentaarsecties overheersen. Van de ene kant mag de acceptatie wel wat beter, van de andere kant het gezeur wel wat minder. Door over elk klein ding te zeuren, krijg je dus zelfs al weerstand tegen iets simpels als een LGBTQ+ tag op Steam. Waar volgens mij niemand last van heeft als je het niet wil gebruiken (want als je er zo vreselijk op tegen bent, weet je nu in ieder geval welke games je links moet laten liggen).

denver (gebruiker is geblokkeerd)
11 juli 2019 - 12:53
Antwoord aan  Aka-NiN

Deze gebruiker is verwijderd

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
11 juli 2019 - 13:27
Antwoord aan  Aka-NiN

Deze gebruiker is verwijderd

Merman
12 juli 2019 - 15:43

@coola de Wet van Godwin werkt snel. Heb je je wel eens afgevraagd hoe het voor ons homo’s is om altijd alleen maar overal de heteronorm te zien? Alsof wij niet bestaan. We zijn misschien een minderheid, maar wel onderdeel van de maatschappij. Dat moet dan dus ook terugkomen in films, boeken, series en games.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
12 juli 2019 - 15:57
Antwoord aan  Merman

Deze gebruiker is verwijderd

Voci
11 juli 2019 - 12:01

Hulstpower: het is 364 dagen hetero pride. Of zijn er ook veel hetero stellen die niet hand in hand lopen, niet een knuffel of zoen geven (bij afscheid of whatever)?

hulstpower
11 juli 2019 - 14:20
Antwoord aan  Voci

@Voci Kijk ik ben geen homo en oordeel ook niet over mensen die het wel zijn.
Ik zou me nooit verstoppen als ik het wel zou zijn en in nl kan je gewoon over straat er zijn incidenten maar dat is ook wel eens met hetro stellen.
Als er nou homos worden geaccepteerd in saudi arabi snap ik dat je een feest geeft waar je ter dood word veroordeeld als je het bent

hulstpower
11 juli 2019 - 11:46

Ik heb er niks tegen maar snap niet dat lhbtq deze groep overal iets speciaals voor moet hebben.
Gaypride we hebben toch ook geen hetro pride vind het allemaal maar onzin en als er lhbtq in een game zit prima ik stoor me er niet aan.
Waar ik me wel aan stoor is dat ze bijvoorbeel spiderman gay willen maken die is geschreven als hetro ze liefje is mj en zo hoort het maak dan gewoon een nieuwe held die lhbtq is of zo maakt mij niet uit. Maar we maken LOTR toch ook niet op eens sci-fi in en dat de orc aliens zijn.

-it-
11 juli 2019 - 11:50
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower Dat lijkt me dus echt super. orc aliens!

Sander999
11 juli 2019 - 13:32
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower
[quote]Gaypride we hebben toch ook geen hetro pride [/quote]
Mijn God, als je dit anno 2019 nog steeds je strot uitkrijgt dan snap je het echt niet hoor. Schaam je, serieus, schaam je diep. Misschien moet je je eens verdiepen in de materie alvorens je met dit soort non-argumenten komt.

hulstpower
11 juli 2019 - 14:19
Antwoord aan  Sander999

@Sander999 dat anno 2019 nog dit gevierd moet worden snap ik niet in westerse wereld als het nou saudi arabia is snap ik het waar je ter dood word veroordeeld maar homo’s worden door 99% van de westerse wereld gewoon geaccepteerd maar door sommigen niet.
Maar om overal een label aan te plakken nee ben ik het niet mee eens.

Sisko
12 juli 2019 - 16:01
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower Het feit dat jij denkt dat de lhbtq groep overal iets speciaals voor moet hebben is al het probleem. Het feit dat jij het niet snapt ligt ook aan jou, je kan je ook verdiepen in de materie. Waarom je spiderman en LOTR erbij betrekt terwijl het over een lgbtq-tag op steam gaat ontgaat me een beetje.

hulstpower
13 juli 2019 - 02:10
Antwoord aan  Sisko

@Sisko ik denk juist dat hun het niet willen overal iets voor maar meer mensen die het niet zijn de zeggen dit moet er zijn. Maar ik noem alleen een voorbeeld dat tegen woordig bedrijven de source materie willen aanpassen omdat ze denken dat dan iedereen blij is. Ik denk als echt wilt dat men blij is kom met iets orgineels zoals the last of us 2 gaat doen bijvoorbeeld.

Paasei
11 juli 2019 - 10:55

“Moeten vechten voor een plek in de game-industrie”. Slaat natuurlijk nergens op. Waarom kunnen mensen niet gewoon een game linken met fictie, precies dus dat wat het is, ipv overal politieke regels aan moeten hangen.

Als je alleen maar eisen stelt aan een game en de makers ervan, dan maak je er zelf maar een. Klinkt een beetje bot en ik snap dat dat niet helemaal op gaat, maar je kunt er ook gewoon voor kiezen om een game niet te kopen.

Games zijn juist leuk, omdat ze (ver) van de realiteit af staan. Het is een stuk entertainment voor jezelf. En niet bedoeld om een politieke boodschap af te brengen die gebaseerd of van invloed moet zijn op de echte wereld. Dat moet gewoon allemaal in het spel blijven. Zo moeilijk is het toch niet?

Altijd maar je best blijven doen om ergens iets negatiefs in te zien, gewoon alleen maar omdat je dan kun zeuren. Daar zou ik zelf gillend gek van worden, maar blijkbaar is dat nu normaal aan het worden.
Als je dit op alles en iedereen blijft stimuleren, dan is straks echt letterlijk niks meer goed en krijg je hele saaie producten, omdat niets meer mag vanwege de deugers.

Roolio
11 juli 2019 - 11:11
Antwoord aan  Paasei

@Vogeltje
“Waarom kunnen mensen niet gewoon een game linken met fictie, precies dus dat wat het is, ipv overal politieke regels aan moeten hangen.”

Zoiets als een seksuele voorkeur is toch geen fictie?

@Erwin Vogelaar
Prima artikel!

Paasei
11 juli 2019 - 16:45
Antwoord aan  Roolio

@Roolio Ik heb het over games, niet over de realiteit.

Het gaat er mij om – alhoewel dat idd niet helemaal duidelijk is – dat je developers gewoon hun fantasie moet gunnen en laten maken wat zij willen maken. En dat mensen dan niet meteen moeten denken dat het aanstootgevend is, omdat een bepaalde doelgroep of seksuele aard er niet in zit/past volgens de makers.

Aka-NiN
11 juli 2019 - 12:09
Antwoord aan  Paasei

@Vogeltje
“Waarom kunnen mensen (…) is dat nu normaal aan het worden.”
Dat hele stuk kun je ook gewoon ‘omdraaien’ en van de andere kant bekijken 😉 Als een ontwikkelaar LGBTQ+ personage(s) of personage(s) met een andere huidskleur dan blank in hun spel willen gebruiken, hoeft dat ook niet meteen overspoeld te worden met negatieve reacties omdat het allemaal “PC” is en “woke” en weet ik wat.

Natuurlijk slaat het ook wel eens door en mogen de tenen ook wel wat korter bij veel mensen. Een spel kan gewoon prima een blanke, hetero man als hoofdpersonage hebben; dat hoeft niet per definitie kritiek op te leveren.

Goed artikel, overigens!

Stingeling-1
11 juli 2019 - 13:38
Antwoord aan  Paasei

@Vogeltje
“Altijd maar je best blijven doen om ergens iets negatiefs in te zien, gewoon alleen maar omdat je dan kun zeuren. Daar zou ik zelf gillend gek van worden, maar blijkbaar is dat nu normaal aan het worden.
Als je dit op alles en iedereen blijft stimuleren, dan is straks echt letterlijk niks meer goed en krijg je hele saaie producten, omdat niets meer mag vanwege de deugers.”

Precies dit ja. Ik word er zo moe van soms, omdat het werkelijk zo ver gezocht wordt vaak dat het nergens meer over gaat.

Ik doel overigens totaal niet op die tag oid. Laat die mensen lekker hun gang gaan met waar ze blij van worden.

Ragpost
11 juli 2019 - 10:16

Het is ook nooit goed hè. Man man man…