Vr Vrijdag: Facebook versus Virtual Desktop
PU.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: Facebook versus Virtual Desktop

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: heeft Facebook ‘draadloze vr’ gejat?

Met de meest recente update voor de Oculus Quest 2 verwezenlijkte Facebook een fantasie voor veel vr-gebruikers: draadloze pc-vr. Al sinds het verschijnen van de eerste Oculus Rift (en HTC Vive), verfoeiden gebruikers en toeschouwers de kabels die een vr-ervaring flink beperken. Want rondlopen in een virtuele wereld is toch echt een stuk minder overtuigend wanneer je je constant bewust bent van een soort navelstreng die niet alleen in de knoop kan raken of waar je over kunt struikelen, maar ook je headset opeens van je hoofd kan rukken als je per ongeluk op de kabel stapt.

Nu zeg ik ‘verwezenlijkt een fantasie’, maar feitelijk bestond er al draadloze pc-vr. Niet alleen is er een draadloze adapter voor de HTC Vive, maar was het ook al mogelijk om op de Quest pc-vr-games te spelen zonder kabel, namelijk met Virtual Desktop.

©GMRimport

Klassieker

Virtual Desktop is een klassieker onder vr-gebruikers. De eerste versie was vooral een manier om je monitor te spiegelen in vr. De eerste release voor pc gaf je de optie om in vr in een kantoortje te zitten met een groot virtueel beeldscherm voor je. Inmiddels is de software een stuk geavanceerder en de Quest-versie maakte het dus mogelijk om pc-vr te spelen zonder een linkkabel.

De ontwikkelaar van Virtual Desktop is niet blij met deze ontwikkeling. Vooral omdat Facebook enige tijd geleden een andere nieuwe functie voor Quest 2 aankondigde: Infinite Office. Hiermee kun je de Quest gebruiken om ‘echt werk te doen’. Hiermee bedoelt Facebook in eerste instantie dat je webapps zoals Google Docs kan gebruiken in de Quest, op een onbeperkt aantal virtuele monitors. Maar in theorie ook applicaties die je ‘streamt’ van je pc, zodat je bijvoorbeeld video kan bewerken in Adobe Premiere, op een aantal virtuele schermen. Als extra functionaliteit voor Quest 2-bezitters is het in Infinite Office mogelijk om een specifiek bluetooth toetsenbord van Logitech in vr te tracken, wat betekent dat je in vr je toetsenbord en je handen kan zien. Hierdoor is het dus inderdaad opeens een stuk makkelijker om in vr te tekstverwerken. Mocht je dat willen.

©GMRimport

Aanval

Ook deze functionaliteit is een rechtstreekse ‘aanval’ op Virtual Desktop. In die gebruikersgemeenschap is dan ook wat ophef over Facebook’s nieuwe functionaliteit ontstaan. De techgigant maakt zo de noeste arbeid van een kleine ontwikkelaar in één klap zo goed als overbodig. Het is een begrijpelijk sentiment van de studio en zelfs van trouwe gebruikers die al jarenlang deze ontwikkelaar steunen. Maar onverwachts kun je dit alles niet noemen.

Met de introductie van de Link Kabel voor Quest was het eigenlijk al duidelijk dat draadloze vr er aan zat te komen. De Link Kabel maakt namelijk gebruik van compressie om alle beeld- en bewegingsdata door de eigenlijk veel te smalle bandbreedte van een usb-kabel te persen. Als je weet dat deze compressie al een méér dan acceptabel resultaat geeft, is het een kleine stap naar iets hogere compressie voor de nog iets lagere bandbreedte van wifi. Dan neem je de iets mindere kwaliteit graag voor lief voor een potje draadloze Echo Arena op de hoogste resolutie.

Ook het feit dat Facebook van de Quest een (soort van) productiviteitsapparaat wil maken, kan voor niemand als een verrassing komen. Het bedrijf heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze vr zien als een nieuw, volwaardig computerplatform. Dat betekent ook dat je er inherent een werkpaard van wil maken waar je meer op kan doen dan alleen spelletjes spelen.

©GMRimport

Klap

Dat een kleine ontwikkelaar zoals Virtual Desktop nu een flinke klap krijgt van deze integratie van ‘hun’ functionaliteit, was dus in zekere zin te verwachten. Maar wat betekent dit voor de gebruikers?

In eerste instantie is het een goede ontwikkeling wanneer functionaliteit die de mogelijkheid van de Quest zo vergroot, ook echt officieel ondersteund wordt. Het geeft alle Quest 2-gebruikers in één klap kosteloos toegang tot een functie die voor veel vr-gebruikers als essentieel wordt gezien: draadloos pc vr-gamen.

Aan de andere kant is een dergelijke ontwikkeling op de lange termijn wellicht wat minder prettig voor de markt. Vooral omdat je als kleine ontwikkelaar met een heel goed idee misschien wel twee keer uitkijkt voor je je app op de markt brengt. Of nog erger: je voelt je misschien ‘gedwongen’ om je innovatie exclusief aan een platform aan te bieden, om zo te voorkomen dat je idee door iemand ‘geleend’ wordt voor een toekomstige firmware update.

©GMRimport

Het probleem is dat je goede ideeën voor software niet zo heel goed blijkt te kunnen beschermen. Net zoals je gameplay niet kan beschermen. Ja, natuurlijk kan Nintendo duizend advocaten naar je huis sturen als jij een Mario-game maakt. Maar ze kunnen je niets maken als jij een platformgame ontwikkelt.

Voor nu is het in elk geval goed nieuws voor al die Quest 2-gebruikers, die via een software-update bijna een nieuw apparaat in huis krijgen. En uiteindelijk is het voor vr alleen maar goed als de basis van zo goed mogelijk is, zonder dat je daar allerlei extra software voor hoeft aan te schaffen. Het zou wat zijn als je bijvoorbeeld voor je pc extra software moest kopen om wifi te gebruiken.

Het is hoe dan ook reuze interessant om de ontwikkelingen rondom vr op deze manier te aanschouwen. Het einde van die ontwikkeling is voorlopig nog niet in zicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!